Lily töissä: Näin lopetat höseltämisen

untitled-1_0.jpg

Oletko kyllästynyt jatkuvaan kiireen tuntuun töissä? Niin mekin. Lily neuvoo, miten sinusta tulee työpaikkasi Buddha. Parilla helpolla vinkillä poistat päivästäsi turhan hälyn ja häsläämisen.

 

1. HUIJAA KROPPAA MIELIHYVÄLLÄ

Ihmisellä on fysiologisesti kaksi olemisen tilaa. Pakene ja taistele -tilassa kukkii nokkeluus ja nopea reagointi, mielihyvän tilassa viisaus ja luovuus. Huonoimmat päätökset ihminen tekee ensin mainitussa. Voit huijata viisauden esiin mielihyvällä.

  • Pane luurit korville. Musiikin kuunteleminen laskee verenpainetta ja pulssia ja muuttaa hormonitasapainon lähelle optimia. Parhaiten toimii suosikkibiisi, jossa on rauhallinen muttei laahaava rytmi.
  • Naura vähän. Katso YouTubesta pätkä stand up -komiikkaa tai lähde kahville työpaikan hauskimman tyypin kanssa.
  • Hiero hetki. Antakaa työkaverin kanssa toisillenne hartiahieronnat. Kolmekin minuuttia riittää rentouttamaan lihakset, ja kosketus saa aikaan mielihyvää.

luuritt.jpg

2. KARSI HÄIRIÖTEKIJÄT

Unohda monisuorittaminen, kehottavat läsnäoloa korostavat mindfulness-gurut. Ihminen pystyy keskittymään kunnolla vain yhteen asiaan kerrallaan. Parempi siis hyväksyä putkiaivoisuutensa ja hiljentää häly.

  • Anna ihmisten odottaa. Vaikka menisit töihin kahdeksaksi, avaa sähköposti vasta kymmeneltä. Saat kahdessa tunnissa paljon aikaan, kun et anna juoksevien asioiden herpaannuttaa keskittymistä.
  • Hiljennä äänimerkit. Montako sähköpostia saat päivässä? Niinpä. Joka ikisestä mailista piippaava älypuhelin luo illuusion sähköpostivuoresta, vaikka suurin osa ei vaadi sinulta mitään reagointia. Sama pätee tietokoneen ruudulla vilkkuvaan kuvakkeeseen.
  • Mene kokoukseen tyhjin käsin. Jos sinulla on silti kiusaus edistää muita asioita hitaasti etevässä palaverissa, tee edes jotain sellaista, mikä liittyy käsiteltävään aiheeseen.
  • Älä googleta. Tarkista faktat ennen ison työtehtävän aloittamista tai vasta lopuksi. Jatkuva tiedonhankinta katkoo ajatustyötä ja hankaloittaa asioiden yhdistelyä.
  • Päätä, että teet alle 10 minuuttia vievät hommat kerralla valmiiksi ilman, että vilkuilet välillä Facebookia tai puhelinta. Kuulostaako mahdottomalta? Kokeile sitä suuremmalla syyllä.

kuutio.jpg

3. TREENAA UPPOUTUMISTA

Nykyihminen pystyy keskittymään yhteen asiaan 7 sekuntia kerrallaan, vaikka sata vuotta sitten aika oli 20 minuuttia. Omaa rytmiä voi hidastaa tietoisesti – muutenkin kuin muuttamalla maalle. 

  • Hanki Rubikin kuutio. Kun katkaiset työn toiminnalla, joka vaatii toisentyyppistä keskittymistä kuin työtehtävä, aivot saavat levätä hetken sähläyksestä.
  • Opettele boogie woogieta. Harrasta liikuntaa, joka vaatii täydellistä keskittymistä. Tanssiaskelten opettelu parantaa muistia ja keskittymistä.
  • Ole hidas. Virkkaa, lue klassikkoteos alkuperäiskielellä tai katso luontodokumentti, vaikka se tuntuisi aluksi tuskastuttavan hitaalta. Mihin tahansa asiaan uppoutuminen auttaa syventymään asioihin myös töissä.

 

+ KARKAA TYÖPAIKALTA

Sisäinen buddha voi löytyä myös ympäristöä vaihtamalla, jos ajatuskin työpisteestä nostaa stressitasoja. Huomenna perjantaina Suomessa vietetään valtakunnallista etätyöpäivää. Aiotko osallistua?

Juttua varten haastateltiin Minna Huotilaista, joka toimii vanhempana tutkijana Työterveyslaitoksella.

Teksti: Päivi Lehtomurto
Kuvat: Eija Väliranta/A-lehtien kuva-arkisto, Kuvapörssi Oy, Greg Reekie

 

PSST! LILY RATKOO MYÖS NÄMÄ TYÖHAASTEET:

Pilaavatko ärsyttävät työkaverit zen-tilasi? Lue tästä, miten laitat tyypit kuuriin.
Vituttaako liian pieni palkka? Kokosimme tähän juttuun parhaat vinkit palkkaneuvotteluun.
Vai onko työpaikka vielä vain haave? Lilyn neliosainen juttusarja neuvoo, miten saat unelmien duunin. Lue osa 1, osa 2, osa 3 ja osa 4.

Kommentit (0)
Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *