Lopeta turha miettiminen – 4 vinkkiä

Toimitus

Seuraa sydäntäsi, kuuntele sisintäsi – niin meille hoetaan. Välillä sisäinen ääni kannattaa vaientaa. Se on nimittäin usein väärässä.


Söisinkö päärynän vai omenan? Pukisinko farkut vai mekon? Lähtisinkö lomalle Tallinnaan vai Tukholmaan? Menisinkö kuntosalille vai joogaan?

Sekä vapaa-ajan että vaurauden lisääntyminen ovat johtaneet siihen, että länsimaissa ihmisillä on varaa käyttää energiaa kaikenlaisten isoilta tuntuvien pikkujuttujen pähkäilyyn. Minä, kuten iso osa nykysuomalaisista, vaivaan päivittäin päätäni mahdottomalla määrällä pieniä ja isoja valintoja.

Kaltaisteni hyvinvoinnista kiinnostuneiden naisten tavoin mietin lisäksi, tekeekö valinta minulle hyvää. Lopputulos on se, että hedelmänkin valitseminen tuntuu suurelta päätökseltä ja ”väärä” valinta epäonnistumiselta projektissa nimeltä Tee omasta elämästäsi täydellistä.

Itseään kannattaa kuunnella, mutta kohtuudella – eikä koskaan kaikissa asioissa. Liiallinen oman äänen kelailu tekee pahimmillaan hulluksi. Taipumusta ajatella ylenpalttisesti useimmiten itseen liittyviä huolia kutsutaan psykologiassa neuroottisuudeksi. Myös masennus ja itsekeskeisyys, etenkin keskittyminen siihen, mitä itsellä ei ole, liittyvät tutkitusti toisiinsa.

 

Auttaisiko jokin näistä vinkeistä vieroittumaan turhasta kelailusta?


1. Ajattele tehokkaammin
Kun omassa elämässä tapahtuu paljon, on ymmärrettävää, että asiat pyörivät mielessä – koko ajan. Siksi kannattaa yrittää keskittää kelailu yhteen hetkeen. Yksi hyvä keino on kirjoittaa kerran päivässä ylös kaikki huolet ja tehtävät asiat. Perinteinen päiväkirjan pitäminenkin toimii. Näppärä konsti on myös buukata kalenteriin joka päivälle huolivartti, jolloin mietit pää punaisena kaikkea, mikä sinua mietityttää. Jos huolet pulpahtavat mieleesi muulloin, siirrä ne päässäsi seuraavaan huolivarttiin. Mikäli elämässäsi on teemoja, jotka vievät huomattavasti aikaa ja energiaa, mieti, hyötyisitkö ammattiavusta niiden työstämisessä.
 

2. Hyväksy epätäydellisyys
Täydellisiä ihmisiä ei ole, eikä kaikkea voi kontrolloida. Niinpä jokaisen elämässä on väistämättä ainakin yksi osa-alue rempallaan. Erot ihmisten välillä syntyvät siitä, miten kukin meistä epätäydellisyyksiinsä suhtautuu. Törmäät varmasti elämäsi mittaan useasti omaan rajallisuuteesi, eikä sinulla ole sillä istumalla mahdollisuutta muuttaa muuta kuin omaa asennettasi. Silloin ei auta kuin hyväksyä tilanne, mieluiten vielä rakastavasti ja lempeästi. Hoe itsellesi mantraa: ”Nyt on näin.” Se auttaa, kun meinaat kimmastua epätäydelliseen itseesi.
 

3. Siirrä huomiosi muuhun
Lihasten tavoin myös ajatteluprosesseja voi muokata, ja uusiin ajatusmalleihin totuttelu voi olla yhtä kömpelöä ja kivuliasta kuin aktiiviliikunnan aloittaminenkin. Kun huomaat kaivelevasi omaa napaasi niin, että sitä alkaa särkeä, aloita treeni ja siirrä huomio pois itsestäsi. Aktivoi kaikki viisi aistiasi ja tee huomioita tilanteesta, jossa paraikaa olet. Jos olet seurassa, keskity seuralaiseesi. Jos olet itseksesi, pane kaikki huomiosi vaikkapa hengitykseesi. Jos kävelet, mieti, miltä askeleiden ottaminen todella tuntuu. Erilaisista rentoutus- ja mietiskelytekniikoista on iso apu mielen treenaamisessa.
 

4. Luota itseesi
Voi olla vaikea erottaa, milloin puhuu egosi (se turhasta ja turhamaisesta stressaava osa, joka on koko ajan äänessä) ja milloin sydämesi (se rauhallisempi ja viisaampi osa, joka ottaa kantaa vain merkityksellisiin asioihin). Sydän tai sielu, intuitio, vaisto, sisin. Rakkaalla ominaisuudella on monta nimeä ja syystä: jos jokin asia elämässäsi todella tarvitsee huomiosi, se ennen pitkää myös saa sen. Tärkeiden asioiden kohdalla vastaus on aina kyllä, kun kysyt itseltäsi, onko tällä oikeasti jotain merkitystä. Vatvojan ristiriita on tämä: mitä paremmin olet sinut itsesi kanssa, sitä vähemmän sinun itse asiassa tarvitsee ajatella itseäsi. Unettomat tietävät, ettei uni tule ainakaan sillä, että makaa sängyssä ja hermoilee valvomista. Sama pätee itsetuntemukseen: kun yrittää liian vimmaisesti kuunnella itseään, voi olla, ettei vastauksista saa selvää.

 

Teksti: Elina Tanskanen
Kuva: All over press

Juttu on julkaistu Trendissä 3/2015.

 

Kommentit

sonjahannus
Urban Zen

Huolivartti, mikä loistava idea. :D

Toimitus
Toimitus

Eiks olekin?

Kommentoi