Manuela Bosco urheilu-uransa aikana: ”Sain lopulta bulimisia oireita”

Toimitus

Manuela Bosco saattaa syödä jopa 15 banaania ja omenaa päivässä. Hän uskoo, että keho pyytää sitä, mitä se tarvitsee.


Kaikki alkoi vesimelonista. Pian kuvioihin tuli banaani. Niihin aikoihin Manuela Boscon esikoinen, nyt kolmevuotias Sahara, oli juuri syntynyt ja perheen yöt olivat katkonaisia. Silti Boscolla riitti päivisin tarmoa arjen pyörittämiseen ja hetken päästä myös maalaamiseen.

”Tuntui, että energiatasoni olivat korkealla ja jaksoin vauva-arjen vaatimukset hyvin”, Bosco, 34, muistelee nyt.

Syy virkeälle ololle saattoi piillä taidemaalarina, näyttelijänä ja entisenä huippu-urheilijana tunnetun Boscon ruokalautasella. Elettiin kesää, ja hän kantoi kaupasta kotiin kilotolkulla hedelmiä. Usein hän söi jo aamiaisella puolikkaan vesimelonin, ja päivän mittaan kului esimerkiksi useita banaaneja.

Viime vuosina on ollut suosittua lusikoida rahkaa ja pitää muillakin tavoilla huolta siitä, että saa ruuasta paljon etenkin lihasten tarvitsemia proteiineja. Trendistä poiketen Bosco löysi raskausaikana runsaasti hiilihydraatteja, kuten hedelmiä, sisältävän ruokavalion.

”Mielestäni on pelkkä legenda, että elimistö tarvitsisi suuria määriä proteiinia. Huippu-urheilijat toki, mutta eivät tavalliset ihmiset. Kun aloin syödä aiempaa enemmän hedelmistä ja kasviksista tulevia hiilihydraatteja, energisen olon lisäksi ajatteluni tuntui muuttuvan kirkkaammaksi.”
 

”Jos minulla on nälkä, syön”

Jos Boscon nykyinen ruokavalio pitäisi tiivistää yhteen sanaan, se sana voisi olla mutkaton. Hän ei täytä kaappeja kalliilla superruuilla eikä syynää purkkien kyljistä, kuinka monta grammaa mitäkin ainesosaa niissä on.

”Jos minulla on nälkä, syön. Jos aterian jälkeen on edelleen nälkä, syön lisää. Jos mieleni tekee lakuja, syön niitä vaikka joka päivä. Uskon siihen, että keho on viisas ja pyytää sitä, mitä se kulloinkin tarvitsee”, Bosco sanoo.

Edelleen Boscon elimistö huutaa erityisesti hedelmiä, joita hän syö keskimäärin kymmenen päivässä – joskus voi mennä viisitoistakin. Kaupassa Boscon vakiovalintoja ovat banaanit ja omenat. Appelsiinisesongin aikaan hän ostaa appelsiineja ja vesimelonikautena vesimeloneja.

”Jos lähikaupan hyllyssä on kovia kiivejä eikä juuri muuta, ostan pelkkiä banaaneja.”

Joka aamu hän panee tehosekoittimeen kolme tai neljä banaania ja surauttaa niistä marjoilla, appelsiinilla, pähkinävoilla tai pinaatinlehdillä höystetyn smoothien. Parin litran vetoiseen juomaan uppoaa jo iso osa kymmenen hedelmän päivittäisestä annoksesta.

Tosiasiassa Bosco ei koskaan laske, tuleeko hän oikeasti syöneeksi tasan kymmenen hedelmää joka päivä. Kaiken muunkin ruualla kikkailun hän on nyttemmin lopettanut.
 

”Lopulta sain bulimisia oireita”

Urheilu-uran aikoihin Boscon syömisiä leimasivat kiellot ja rajoitukset.

”Vahdin syömisiäni tarkkaan. Söin tosi terveellisesti, mutta liian pieniä määriä. Lopulta sain bulimisia oireita.”

Pian Bosco tajusi, että ruuan vahtaaminen oli mennyt överiksi ja jotain piti tehdä. Hän halusi löytää ruokavalion, jota olisi mahdollisimman helppo noudattaa, mutta joka olisi myös niin eettinen ja ekologinen kuin mahdollista.

Bosco ryhtyi ensin kasvissyöjäksi ja parin vuoden päästä vegaaniksi, mutta omin tapa syödä ei ollut niillä päätöksillä vielä selvä. Aluksi Bosco söi sietokykyynsä nähden liikaa terveellisiksi tiedettyjä pähkinöitä, jotka tuntuivat tukkivan hänen suolistoaan rasvapitoisuutensa vuoksi.

Nelisen vuotta sitten Bosco löysi Instagramista joukon vegaaniruokavaliota noudattavia naisia ja miehiä. Heidän kuvapalveluun postaamissaan kuvissa hehkui kasviksia ja hedelmiä kaikissa sateenkaaren väreissä.

”Selvittelin asiaa, ja kävi ilmi, että kyse oli niin sanotusta 80/10/10-ruokavaliosta.”

Ruokavalion tarkoitus on, että valtaosa eli noin 80 prosenttia kaikista syömisistä on hiilihydraatteja, kuten Boscon tapaan hedelmiä, kasviksia, riisiä ja pastaa, 10 proteiineja ja loput 10 rasvoja.

Bosco päätti kokeilla lautasmallia, mutta ilman ruokien kyttäämistä ja prosenttiosuuksien laskemista. Hän alkoi lastata lautaselleen kaikkea, mitä mieli teki. Vaikutukset tuntuivat heti: suolisto alkoi taas toimia – ja niin myös pää.

”Muutos saattoi johtua jo siitäkin, että kun lakkasin kikkailemasta syömisilläni, aikaa ei enää mennyt ruuan miettimiseen, vaan sitä jäi kaikkeen muuhun.”
 

Tilaa Trendi tästä!


Teksti: Raisa Mattila
Kuva: Sanna Lehto
 

Lue myös nämä:

Näin saat kaiken irti ruuan tehoaineista

Kun luet tämän, et enää ikinä ahdistu vaateostoksilla

 

 

Kommentit

Vierailija (Ei varmistettu)

15 banaania tai omenaa? Huhhuh. Syömishäiriön muoto tuokin.

hmmm... (Ei varmistettu)

Ei tuo ruokavalio vieläkään hirveän terveelliseltä kuulosta.
1 banaani sisältää noin 100kaloria, pelkästään 15 banaania täyttää 3/4 päivän energiatarpeesta.
Vaikka banaanit toki ovat terveellisiä on suositus päivittäiseen kulutukseen keskimäärin 2kpl/pvä. Banaanit sisältävät paljon mm. K-vitamiinia (joka on rasvaliukoinen ja täten varastoituu elimistöön), potassiumia joka suurina määrinä aiheuttaa pahoinvointia, hidastastunutta tai häiriöitä sydämensyke tiheyteen ja pahimmillaan jopa sydänpysähdyksiin.

Ei yhden tai kahden päivän banaani dietti varmaankaan muuta aiheuta kuin vatsanväänteitä. Pitkäaikainen käyttö kylläkin altistaa sille, että elimistöön kerääntyy myös sille haitallisia aineita.

Kommentoi