Mitä sinulle kohdistettu internetmainonta kertoo sinusta?

sipsit.jpg

”Facebook-aloitussivuni sivupalkissa on aina alkoholimainoksia!” sanoo yksi.

”Sipsejä. Mistä se tietää, että haluan niitä?” kysyy toinen.

”Minun Facebookini ehdottaa minulle Eliittikumppania.”

Pupulandia-blogin Jennille mainostettiin Facebookissa viime viikolla mintunvihreää glitteroitua hirvenpäätä. Mainos meni, hassua kyllä, oikeaan osoitteeseen: Jenni myöntää ilolla syttyvänsä mintunvihreästä ja glitteristä. Mitä Facebookisi sinulle kohdistama mainonta kertoo sinusta (tai googlaamistasi asioista)?

Itse olen mainoksien perusteella pullea painonpudottaja (”haluatko laihtua heti?” no öö, valitettavasti ei kovin kaukana totuudesta), joka kuitenkin rakastaa sipsejä (hömmm, totta tuokin), pukeutuu kimaltaviin bilemekkoihin (no en, sitten vuoden 2002). Jostain kummasta internet myös tietää, että minulla on silmälasit, sillä se ehdottelee minulle jatkuvasti laserleikkausta.

Kerro meille,

mitä kohdistettu mainonta sinulle tarjoaa (ja mitä se kertoo sinusta)?

Teksti: Tiia, joka ei halua kertoa, mitä internet mainosti ahkeran Thaimaan-googlettelun jälkeen

Kuvat: A-lehtien kuva-arkisto

 

Kommentit (22)
  1. Onko minä ainoa, jota vituttaa syvästi tää mukulamainonta? Jopa Väestöliitto on mainostanut, että kun lisääntyminen on niin kivaa, puhumattakaan muut tahot, jotka joko haluavat minun lisääntyvän tai sitten viedä tuhkatkin pesästä. Vaihdoin jopa sukupuoleni mieheksi ja valehtelin seurustelevani, mutta silti tätä tuubaa saa vieläkin nähdä. Juu, lapsettomuushan on aina viallisuus, ei missään tapauksessa valittua…!

    On muutenkin hyvin seksististä tuo mainonta Naamakirjan puolella; heti kun vaihdoin sukupuoleni toiseksi, sen sijaan, että mainostaisi rätei, lumpui ja hiuspidennyksiä (koska minähän olen nainen, minähän pidän vain räteistä, lummuista ja hiuspiennyksistä), tuppasi tulemaan enemmän mainoksia, jotka olivat näemmä kohdennettu sen mukaan, mitä omat kiinnostukseni olivat (teknologia, tietotekniikka ja pelit). On jotenkin kumma, miten teknologiafirmat kärvistelevät, kun naisille on niin vaikea myydä. Totta helvetissä on vaikea myydä, kun kohdennatte tuollaisetkin mainokset miehille vain!

  2. Minulle mainostetaan lehtiä ja vaatteita, sekä VR-junalippuja.

    Joskus roskapostissa on outoja englanninkielisiä ”mainoksia”.

Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *