Miten selvitä joulustressistä?

Toimitus

JOULUKALENTERI


1. Huolehdi perustarpeista
Muista mikä on tärkeintä: syödä ja nukkua. Jos lounas on jäänyt väliin tai unet lyhyeksi, on mieltä vaikea pitää rauhallisena. Kuuntele kehoasi: oletko väsynyt, oletko nälkäinen, kaipaatko happihyppelyä. Kehon perustarpeista huolehtiminen on ensimmäinen askel hyvän olon ylläpitämisessä.
 

2. Tee nopea hengitysharjoitus
Hengittäminen on yksi tehokkaimmista tavoista laskea elimistön stressitasoa, ja erityisesti pitkät uloshengitykset aktivoivat parasympaattisen hermoston. Hengitysharjoituksen voit tehdä missä ja milloin tahansa: sulje silmät, kiinnitä huomiosi hengitykseen: rintakehän nousemiseen ja laskemiseen tai ilman kulkemiseen sieraimista sisään ja ulos. Jos mielesi lähtee harhailemaan, tuo se takaisin hengityksen seuraamiseen.
 

3. Sano EI
Anoppi pyytää tekemään lanttulaatikon ja töissä lupauduit tekemään ekstravuoron. Kolmissa pikkujouluissakin pitäisi jaksaa käydä viikonloppuna. Liika miellyttäminen ja uhrautuminen eivät hyödytä ketään. Pidä omat rajasi ja sano tarvittaessa ei, vaikka vastapuoli saattaisikin loukkaantua. Sinusta on enemmän hyötyä maailmalle tasapainoisena ja hyvävointisena kuin ylirasittuneena ja stressaantuneena.
 

4. Tarkastele odotuksiasi ja uskomuksiasi
Vaaditko itseltäsi täydellisyyttä – myös joulun suhteen? Sanooko sisäinen äänesi, että et voi nauttia, jos asuntoa ei ole pesty lattiasta kattoon asti? Alitajunnasta kumpuavat odotukset ja uskomukset ohjaavat meitä ja saattavat aiheuttaa turhaa stressiä. Kirjoita paperille ylös, mitkä asiat jouluvalmisteluissa sinulle ovat tärkeitä ja sen jälkeen kyseenalaista ne. Tarvitseeko sinun oikeasti tehdä itse joulukortit vai olisitko onnellisempi, jos ostaisit ne valmiina ja käyttäisit tuon ajan vaikka rentoutumalla suosikkisarjasi äärellä? Ole itsellesi lempeämpi ja keskity nauttimiseen.
 

5. Suhtaudu tunteisiin uteliaasti ja hyväksyvästi
Tuttua meille kaikille: jouluostosruuhkassa meinaa mennä totaalisesti hermo tai ärsyynnyt perheenjäsenillesi joulunpyhinä. Anna itsellesi armoa. Et ole yksin, negatiiviset tunteet kuuluvat elämään – myös juhlapyhinä. Kaiken ydin on tunnistaa tunne ja olla antamatta sille valtaa. Ennen kuin räjähdät kauppajonossa, koita pysähtyä hetkeen, tarkastele kehossa olevaa tunnetta uteliaasti kuin tapaisit uuden tuttavuuden. "Hei, ärsytyksen tunne palleassa, mitä olet tullut minulle kertomaan. Tervetuloa!" Tässä vaiheessa saatat huomata jo, että tunne on lieventynyt tai muuttanut muotoaan. Tunteilla on valtaa vain, jos yritämme tukahduttaa niitä tai pidämme niitä pomoinamme, joille emme voi mitään.

+ Kaikki edellä mainitut taidot harjaantuvat säännöllisellä rentoutus- ja stressinhallintaharjoittelulla, mindfulness-harjoittelulla.

Neuvot antoi mindfulness-ohjaaja Mari Rasimus

 

LUE JOULUKALENTERIN AIEMMAT OSAT:

Miten pukeutua jouluillalliselle?
Miten sietää rasittavia sukulaisia jouluna?
Mitä viedä illanistujaisiin tuliaisiksi joulun alla?
Näin autat tuntematonta jouluna
Miten kieltäytyä kohteliaasti jouluruoista, joita ei voi syödä?
Miten nauttia joulusta, jos viettää sen tahtomattaan yksin?
Mitä hankkia lahjaksi coolille kaverille?
Milloin jouluperinteistä voi poiketa?
Viisi takuuvarmaa juhlatarjottavaa yllätysvieraille
Miten selvitä joulukuusta, jos vihaa joulua?
Milloin joulukortit pitää lähettää?
Miten näyttää töissä freesiltä, vaikka on krapula?
Miten saa Linnan juhlien katsomisesta kaiken ilon irti?
Mitä joululahjaksi kummilapselle?
Testaa, oletko pikkujouluskeptikko vai glitterjuhlahirmu
Kumman sukulaisten luokse jouluksi?
Mitä joulujuomaa tarjota glögin sijaan?
Miten rikkoa jää pikkujouluissa?

 

Kommentoi