Näin sinäkin opit tykkäämään liikunnasta

Toimitus

Väitin vuosikausia vihaavani liikuntaa. Uskoin olevani ihminen, jonka ruumista ei ole yksinkertaisesti tarkoitettu liikkumaan. En olisi ikinä uskonut, että jonain päivänä kävisin vapaaehtoisesti akrobatiatunneilla, jotka alkavat epäinhimillisesti lauantaiaamuna kello 10.

Myöhemmin olen ymmärtänyt, että oikeastaan en vihannut liikuntaa. Vihasin koululiikuntaa. (Ja aerobicia.)

Niin vihasi Fitness Führerkin, josta on sittemmin kehkeytynyt himoliikkuja. Hän pohdiskelee blogissaan oivaltavasti sitä, kuinka paljon enemmän Suomessa olisi iloisia liikkujia, jos koululiikunta ei olisi saanut meitä uskomaan, että liikkuessa lähinnä ahdistaa tai hävettää.

Jos kuulut yhä niihin koululiikunnan traumatisoimiin liikunnanvihaajiin, sinun on aika ajatella liikunnan harrastaminen uusiksi.

1. Etsi oma lajisi.

Et voi väittää, että inhoat liikuntaa, jos et ole kokeillut maailman kaikkia liikuntalajeja. Jos juokseminen on sinusta tylsää, älä juokse. Voit yhtä hyvin myös skeitata, käydä Bollywood-jumpassa tai mennä aikuisten uimahyppykurssille.

2. Tee, sitä mistä nautit, älä sitä, mitä osaat.

Välttelin vuosikaudet tanssimista, koska olin yksinkertaisimmillakin aerobic-tunneilla se, joka meni oikealle, kun muut menivät vasemmalle. Kerran kuitenkin eksyin aloittelijoille tarkoituille lattaritanssitunnille. Tajusin, että minäkin voin oppia tanssimaan, kunhan lähtötaso on oikeasti nolla.  Samalla tajusin myös sen, että tanssiminen on sata kertaa hauskempaa kuin aerobic. (Joka on suunnilleen yhtä hauskaa kuin säärien epiloiminen.)

3. Unohda kalorit.

Liikuntaa ei kannata harrastaa siksi, että se kuluttaa kaloreita. Silloin päätyy harrastamaan puuduttavia lajeja, joissa puurretaan vakavina hiki päässä ja vilkuillaan sykemittaria. Usko jo: liikunta on huono laihduttaja, enkä tiedä yhtään ihmistä, joka olisi tullut kalorien kyttäämisestä onnelliseksi.

4. Syö hyvin ennen kuin liikut.

Ihmettelin pitkään, miksi en tuntenut urheilun jälkeen ikinä sitä mainostettua liikunnaniloa vaan lähinnä kiukkua. Myöhemmin tajusin, että urheilin liian kovaa ja söin ennen treenejä liian vähän.  

5. Etsi luonteellesi sopiva laji.

Katson juoksumatolla kolmen minuutin välein kelloa, mutta squash-kentällä jaksan juosta kevyesti tunnin, kiitos keskittymistä vaativan lajin ja oikean peliseuralaisen. Jos olet sosiaalinen tyyppi, unohda juokseminen ja jumppatunnit. Etsi laji, jossa saat heittää läppää: perusta vaikka pesiskerho, hanki suunnistuskaveri tai liity aloittelijoiden futisjoukkueeseen. Niin liikunta tyydyttää sekä ruumiin että sielun tarpeita. Kysy vaikka Natalta ja Saaralta, jotka bongaa usein salilta samaan aikaan.

6. Älä jämähdä kaavoihin.

Liikunnan ei tarvitse kestää tuntia, vaikka se on jumppatuntien standardimitta. Jo puolen tunnin tehokas pyrähdys on paljon. Kun laadit treeniohjelmasi itse, se saa olla juuri sellainen kuin sinä haluat. Jos haluat pomppia ja riehua olkkarissa lempibändisi tahtiin, anna mennä. (Pluspisteitä saat, kun teet sen verhot auki kerrostaloasunnossa, johon vastapäisen talon asukkailla on suora näköyhteys.) Netti tulvii inspiraatiota: kokeile kotona vaikka tätä single lady walkia.

7. Hankkiudu koukkuun.

En ikinä uskonut, että tulisin riippuvaiseksi liikunnasta, mutta jotenkin niin vain kävi. Ja koukussa kannattaa pysyä. Kun kroppa vaatii liikuntaa, laiska mieli ei pysty panemaan vastaan.

8. Käy treenin jälkeen kaljalla.

Kalja maistuu juoksulenkin jälkeisessä hiilarivajeessa kaikkein parhaalta.

Teksti: Heini, joka on suorittanut viime vuosina muun muassa melonta-, squash- ja Bollywood-tanssikurssit

Kuvat: A-lehtien kuvatoimitus

Kommentit

ekkaramelli

Niin totta! Itse olin niillä koululiikuntatunneilla se semipullukka, joka ei oikeastaan ollut paras missään mutta melko hyvä monessa lajissa. Lisäksi satuin liikkumaan samassa ystäväporukassa kuin voimistelijat, jotka olivat liikunnanopettajamme (55+ vuotias naisvoimistelijamamma) suosikit. Näin sain varmistettua todistukseen sen kympin liikunnasta.Enimmäkseen kuitenkin inhosin liikunnantunteja ja sitä miten "kaikkien pitää kokeilla kaikkea" ja muut katsoo vierestä miten et vain saa tehtyä niitä telinevoimisteluliikkeitä. Ja ikinä en ole telinevoimistelua tarvinnut missään! Ikuiset traumat jäi myös niistä ns. aerobictunneista, jotka olivat pikkukylän naisvoimistelijoiden ainoa tarjottu liikunta ja joissa kulutin aivan liian monta kallisarvoista tuntia tehden v-askeleita ja painonsiirtoja.

Vasta nyt yli kaksvitosena olen löytänyt omat lajini (tennis ja kuntosali) ja voin sanoa, että oikeasta nautin liikunnasta. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan! :)

Toimitus
Toimitus

"Kulutin aivan liian monta kallisarvoista tuntia tehden v-askeleita ja painonsiirtoja."

No niinpä! Itsekin aloitin liikunnan aerobicillä, koska ystäväni, 14 vuotta, halusi pyykkilautavatsan, ja sellainen piti ilmeisesti rasvanpoltoksi nimetyltä tunnilta tulla. Jos minä saisin päättää, maailmassa ei olisi yhtään jumppatuntia, joka olisi kehitelty siksi, että sillä mukamas laihtuu.

´Jenni (Ei varmistettu)

Onko kuvassa NIke Cortez tennarit? Ovatko sinun? Jos joo, niin mistä olet hankkinut??

Toimitus
Toimitus

Olisivatkin :) Valitettavasti en osaa auttaa asian kanssa.

Suvi K.
Sisunainen

Tämä kohta kolahti: "liikkuessa lähinnä ahdistaa tai hävettää". Näinhän se oli koululiikassa. Nykyisin liikunta taas on minulle paras lääke poistamaan kaikenlaista angstia ja pahaa mieltä!

Toimitus
Toimitus

Sanopa muuta Suvi K! Jossain vaiheessa tosiaan tajusin, että liikunta voi olla myös hauskaa. Tuntuu, että on jotenkin tyypillistä ajatella, että vain ankea puurtaminen voisi olla hyödyllistä. Jos jokin on liian hauskaa, se ei varmasti voi olla järkevää. Mutta ihan samat terveysvaikutukset sillä kavereiden kanssa bileissä tanssimisella on kuin sillä, että siirtää hymyttömästi jalkaa toisen viereen.

MariWLZ
The Good Vibes

Ja jos ahdistaa mennä salille niin voi tehdä treenin kotona samalla kun katsoo salkkareita;) samalla voi valita milloin on minkälainen fii;)s: haluaako venytellä, tehdä lihaskuntoa vai zumbata. Eikä tarvitse maksaa mitään eikä tarvitse mennä katsomaan niitä huippukuntoisia tsirpuloita jotka varmasti ajattelevat vain sinun suorituksiasi salilla/ryhmäliikuntatunnilla;);) 

Ps. Itse vihaan lenkkeilyä, mutta koska on hyvä saada raitista ulkoilmaa niin lenkkeilen. Onneksi juoksemalla sieltä pääsee nopeiten pois ;)

Kommentoi