Näin sinäkin opit tykkäämään liikunnasta

lenkkaritt.jpg

Väitin vuosikausia vihaavani liikuntaa. Uskoin olevani ihminen, jonka ruumista ei ole yksinkertaisesti tarkoitettu liikkumaan. En olisi ikinä uskonut, että jonain päivänä kävisin vapaaehtoisesti akrobatiatunneilla, jotka alkavat epäinhimillisesti lauantaiaamuna kello 10.

Myöhemmin olen ymmärtänyt, että oikeastaan en vihannut liikuntaa. Vihasin koululiikuntaa. (Ja aerobicia.)

Niin vihasi Fitness Führerkin, josta on sittemmin kehkeytynyt himoliikkuja. Hän pohdiskelee blogissaan oivaltavasti sitä, kuinka paljon enemmän Suomessa olisi iloisia liikkujia, jos koululiikunta ei olisi saanut meitä uskomaan, että liikkuessa lähinnä ahdistaa tai hävettää.

Jos kuulut yhä niihin koululiikunnan traumatisoimiin liikunnanvihaajiin, sinun on aika ajatella liikunnan harrastaminen uusiksi.

1. Etsi oma lajisi.

Et voi väittää, että inhoat liikuntaa, jos et ole kokeillut maailman kaikkia liikuntalajeja. Jos juokseminen on sinusta tylsää, älä juokse. Voit yhtä hyvin myös skeitata, käydä Bollywood-jumpassa tai mennä aikuisten uimahyppykurssille.

2. Tee, sitä mistä nautit, älä sitä, mitä osaat.

Välttelin vuosikaudet tanssimista, koska olin yksinkertaisimmillakin aerobic-tunneilla se, joka meni oikealle, kun muut menivät vasemmalle. Kerran kuitenkin eksyin aloittelijoille tarkoituille lattaritanssitunnille. Tajusin, että minäkin voin oppia tanssimaan, kunhan lähtötaso on oikeasti nolla.  Samalla tajusin myös sen, että tanssiminen on sata kertaa hauskempaa kuin aerobic. (Joka on suunnilleen yhtä hauskaa kuin säärien epiloiminen.)

3. Unohda kalorit.

Liikuntaa ei kannata harrastaa siksi, että se kuluttaa kaloreita. Silloin päätyy harrastamaan puuduttavia lajeja, joissa puurretaan vakavina hiki päässä ja vilkuillaan sykemittaria. Usko jo: liikunta on huono laihduttaja, enkä tiedä yhtään ihmistä, joka olisi tullut kalorien kyttäämisestä onnelliseksi.

4. Syö hyvin ennen kuin liikut.

Ihmettelin pitkään, miksi en tuntenut urheilun jälkeen ikinä sitä mainostettua liikunnaniloa vaan lähinnä kiukkua. Myöhemmin tajusin, että urheilin liian kovaa ja söin ennen treenejä liian vähän.  

5. Etsi luonteellesi sopiva laji.

Katson juoksumatolla kolmen minuutin välein kelloa, mutta squash-kentällä jaksan juosta kevyesti tunnin, kiitos keskittymistä vaativan lajin ja oikean peliseuralaisen. Jos olet sosiaalinen tyyppi, unohda juokseminen ja jumppatunnit. Etsi laji, jossa saat heittää läppää: perusta vaikka pesiskerho, hanki suunnistuskaveri tai liity aloittelijoiden futisjoukkueeseen. Niin liikunta tyydyttää sekä ruumiin että sielun tarpeita. Kysy vaikka Natalta ja Saaralta, jotka bongaa usein salilta samaan aikaan.

6. Älä jämähdä kaavoihin.

Liikunnan ei tarvitse kestää tuntia, vaikka se on jumppatuntien standardimitta. Jo puolen tunnin tehokas pyrähdys on paljon. Kun laadit treeniohjelmasi itse, se saa olla juuri sellainen kuin sinä haluat. Jos haluat pomppia ja riehua olkkarissa lempibändisi tahtiin, anna mennä. (Pluspisteitä saat, kun teet sen verhot auki kerrostaloasunnossa, johon vastapäisen talon asukkailla on suora näköyhteys.) Netti tulvii inspiraatiota: kokeile kotona vaikka tätä single lady walkia.

7. Hankkiudu koukkuun.

En ikinä uskonut, että tulisin riippuvaiseksi liikunnasta, mutta jotenkin niin vain kävi. Ja koukussa kannattaa pysyä. Kun kroppa vaatii liikuntaa, laiska mieli ei pysty panemaan vastaan.

8. Käy treenin jälkeen kaljalla.

Kalja maistuu juoksulenkin jälkeisessä hiilarivajeessa kaikkein parhaalta.

Teksti: Heini, joka on suorittanut viime vuosina muun muassa melonta-, squash- ja Bollywood-tanssikurssit

Kuvat: A-lehtien kuvatoimitus

Kommentit (7)
  1. Ja jos ahdistaa mennä salille niin voi tehdä treenin kotona samalla kun katsoo salkkareita;) samalla voi valita milloin on minkälainen fii;)s: haluaako venytellä, tehdä lihaskuntoa vai zumbata. Eikä tarvitse maksaa mitään eikä tarvitse mennä katsomaan niitä huippukuntoisia tsirpuloita jotka varmasti ajattelevat vain sinun suorituksiasi salilla/ryhmäliikuntatunnilla;);) 

    Ps. Itse vihaan lenkkeilyä, mutta koska on hyvä saada raitista ulkoilmaa niin lenkkeilen. Onneksi juoksemalla sieltä pääsee nopeiten pois 😉

  2. Tämä kohta kolahti: ”liikkuessa lähinnä ahdistaa tai hävettää”. Näinhän se oli koululiikassa. Nykyisin liikunta taas on minulle paras lääke poistamaan kaikenlaista angstia ja pahaa mieltä!

    1. Sanopa muuta Suvi K! Jossain vaiheessa tosiaan tajusin, että liikunta voi olla myös hauskaa. Tuntuu, että on jotenkin tyypillistä ajatella, että vain ankea puurtaminen voisi olla hyödyllistä. Jos jokin on liian hauskaa, se ei varmasti voi olla järkevää. Mutta ihan samat terveysvaikutukset sillä kavereiden kanssa bileissä tanssimisella on kuin sillä, että siirtää hymyttömästi jalkaa toisen viereen.

Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *