Parhaat lievitykset arjen stressiin – näitä et ole vielä kokeillut

andy-sachs.jpg

Sähläystä, kaaosta ja jatkuvaa höseltämistä, unettomia öitä ja kinastelua. Ei elämän sellaista tarvitse olla. Näin lievität arjen stressiä, tuot rauhaa ja vähennät turhaa kuormitusta. Kerro kommenteissa oma vinkkisi ja osallistu lehtijuttuun, poimimme parhaita ideoita Trendin tulevaan numeroon.

1. Rauhassa ruokapöytään. Pidä sunnuntaina (tai muuna viikon vapaapäivänäsi) ruokasulkeiset eli varmista, että ruokaa on valmiina koko seuraavaksi viikoksi. Voit joko tehdä ruoat valmiiksi ja panna jääkaappiin tai pakastimeen tai vain hankkia valmiiksi raaka-aineet tiettyihin ruokiin. Jos käykin niin, että jonkin päivän suunnitelmat menevät uusiksi ja päädyt vaikkapa ulos syömään, se ei haittaa, sillä pakastetun ruoan voi syödä myöhemminkin.

2. Stressitön kauppareissu. Perusta itsellesi tai kaikille kotitaloutesi kaupassakävijöille WhatsApp-ketju nimeltä Kotivaje. Kun puristat viimeisen hammastahnaturauksen putilosta, käytät viimeisen vessapaperirullan loppuun tai vetelet pohjan näkyviin voipaketista, lähetä aiheesta viesti Kotivaje-ryhmään. Niin seuraava tyyppi taloudestanne, joka käy kaupassa, näkee heti, mitä tarvitaan – ja jos se olet sinä, et joudu heviosastolla harhaillessasi miettimään, mitäs kotoa puuttuikaan.

3. Valmistaudu viisi minuuttia. Vaikka kuinka väsyttäisi, tee itsellesi ystävän teko ja valmistaudu aamuun jo illalla. Ota esiin huomisen vaatteet valmiiksi alusvaatteista ja sukkiksista lähtien. Pakkaa laukkuun jo illalla tarvitsemasi tavarat, avaimet, hanskat sun muut. Lataa kahvinkeitin valmiiksi. Nopeutat aamutoimia huomattavasti ja vältät sen, että aamu alkaa hössöttämisellä.

4. Rauhoita makuuhuone. Sulje illalla kännykästä virta ja jätä puhelin keittiöön. Käytä herätyskellona kännykän sijaan vanhanaikaista patterikelloa (tai kahta, jos olet neuroottinen). Mielenrauhasi ei olennaisesti lisäänny Facebookin, Twitterin, Instagramin ja meilin tsekkaamisesta välittömästi herättyäsi.

5. Parempia työpäiviä. Kirjoita seuraavan päivän työlista kämmenenkokoiselle post it -lapulle ennen kuin lopetat päivän työt. Näin opit ennakoimaan ja päättämään, mitkä ovat seuraavan päivän 3–4 tärkeintä työtehtävää. (Muuta ei lapulle mahdu etkä enempää saisikaan aikaan.)

+ Anna rauhalle mahdollisuus. Kun joku kysyy, oletko kiireinen, vastaa aina kategorisesti: ”En ole.” Hoppuilun fiilis vähenee ja ihmisten kanssa juttelu on lähtökohtaisesti kaunis asia. Jos puhekumppanisi osoittautuu aikasyöpöksi lörpöksi, kysy itseltäsi: ”What would Saga Norén do? (Varmaan töksäyttäisi, että ”Minun pitää nyt mennä, minulla on tärkeämpääkin”.)

Täydennetään listaa yhdessä! Mitä konkreettisia keinoja sinulla on lievittää stressiä? Kerro kommenteissa. Poimimme osuvimpia vinkkejä Trendi-lehteen!

Neuvoista kiitos toimituksen zen-tyypeille ja Riikka Haikaraiselle.

Kommentit (24)
  1. Mielestäni stressaantuneena pitää antaa itselleen asioita anteeksi. Että tänään en ehkä pese kaikkia pyykkejä, tai että joudun ehkä perumaan jonkin tapaamisen. Niillekin löytyy varmasti aikansa, eikä stressaantunut mieli voi paremmin, jos suorittaa suorittamisesta päästyään. Kirjoittelinkin tänään sattumalta samasta aiheesta postausta, mutta kylläkin oireiden näkökulmasta. On se stressi ikävä tyyppi, kaikenlaista se saakin aikaiseksi. 

  2. YouTuben kissavideot ovat parasta lääkettä stressiin. Tosihifistelijä yhdistää videot oikean lemmikin paijaamiseen kotona lievittääkseen stressiä ja verenpainetta. Sylissä kehräävä kissa on pillereitäkin parempi serotoniinivaikuttaja.

Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *