Polyesteri ei ole (aina) pahasta

Toimitus

 Uskoisitko, että kuvan musta iltapuku on valmistettu polyesterista? Kuva H&M Conscious Exclusive -mallistosta.

Seuraa paljastus: huonosta maineestaan huolimatta polyesteri ei olekaan automaattisesti huonon vaatteen merkki. Eilen myyntiin tulleen H&M Conscious Exclusive -malliston materiaaleista vastaava Catarina Midby paljasti taannoin, että polyestereissakin on eroja.

Vaikka polyesteri valmistetaan aina samasta muovikuidusta, on kuidun kutomistekniikalla merkitystä lopputuloksen kannalta. Kauppojen valikoimista kannattaa etsiä kreppipolyestereita, sillä ne ovat usein miellyttävämpiä ja hengittävämpiä päällä kuin sileiksi kudotut polyesterit, Midby vinkkaa.

Mutta miten sitten tunnistaa ne hyvät polyesterit huonoista? Tunnustelemalla ja kokeilemalla.

”Jos polyesterivaate tuntuu käteen muoviselta, silloin se kannattaa jättää kauppaan”, Midby neuvoo.

Mikä tekee polyesterista niin suositun vaatemateriaalin?

”Polyesteri on helppo materiaali huoltaa ja käyttää”, Midby sanoo ja muistuttaa, että huippumuotitalotkin käyttävät mallistoissaan runsaasti polyesteriä. Sitä käytetään myös sekoitekankaissa vahvistamassa luonnonkuituja.

 

Teksti ja kuva: Laura Paananen, jonka suhtautuminen keinokuituihin muuttui täysin Midbyn kanssa käydyn juttutuokion jälkeen.

 

Kommentit

minna

Vaikuttaisikohan tähän polyesterin suosintaan kuitenkin enemmän se, että sen tuotanto on halpaa? Jotenkin tämä jo toinen henkkamaukan markkinointimateriaalilta kalskahtava juttu samasta tyypistä vähän tökkii. Olisi kiva, jos toimitus nostaisi enemmän esiin vaikkapa kotimaisia, nuoria suunnittelijoita, kuin massaketjujen viherpesumallistoja.

Sonja123 (Ei varmistettu)

Minna sanoikin jo kaiken mitä olin sanomassa. Mieluusti näkisin kriittisiä juttuja näistä lapsi- ja riistotyövoimaa käyttävien firmojen naurettavista viherpesuyrityksistä, mutta ehkä Trendi ja Lily, joista kyseiset firmat ostavat mainostilaa isolla rahalla, ei kuitenkaan ole niiden paikka. Kuka sitä nyt ruokkivaa kättä alkaisi puremaan.

Sonja123 (Ei varmistettu)

Minna sanoikin jo kaiken mitä olin sanomassa. Mieluusti näkisin kriittisiä juttuja näistä lapsi- ja riistotyövoimaa käyttävien firmojen naurettavista viherpesuyrityksistä, mutta ehkä Trendi ja Lily, joista kyseiset firmat ostavat mainostilaa isolla rahalla, ei kuitenkaan ole niiden paikka. Kuka sitä nyt ruokkivaa kättä alkaisi puremaan.

Medialukutaitoinen (Ei varmistettu)

lily on osa mediataloa joka saa tuloja mainostajilta, onko se nyt mikään ihme että nämä hm:n mallistot saavat niin paljon "mainostilaa" täällä?
Hienoa mainontaa muuten, ei myydä suoraa mitään vaan tehdään tällaisia artikkelimuotoisia juttuja aiheeseen liittyen. Puhutaan vähän aiheen vierestä mutta muistetaan toki kertoa sivulauseessa, että muuten H&M:n CONSCIOUS EXCULSIVE MALLISTOSTA ON KYSE JA SE TULI JUURI MYYNTIIN!!
Onpas vilpitöntä.

...

Mietin, että eikö näissä toimituksenkin "blogin" postauksissa pitäisi olla merkintä, jos ne ovat kaupallista yhteistyötä? Ironista jotenkin, että vieressä on "Bloggaaja, lue nämä" -boksi, jossa oikein opastetaan kaupallisen yhteistyön merkitsemiseen. Vai koskeeko tätä toimituksen blogia jotenkin eri säännöt? Nuoremmilla lukijoilla (ainakin) voi välillä jäädä epäselväksi.

...

Lisäisin tähän vielä mielipiteenä, etten oikein ymmärrä edes tän blogauksen pointtia muuten kuin mainoksena, sillä tekstin sisällön informaatioarvo on luokkaa nolla. Tekee koko asiasta entistä ärsyttävämmän.

Vierailija (Ei varmistettu)

Juu, tämä oli kyllä nyt viimeinen lapionheilautus siinä kuopassa, jota Lily on jo pitkään itselleen kaivanut. Taso laskee kuin lehmän häntä.

Saman talon sisältä esimerkiksi Image on löytänyt koko joukon järkeviä bloggaajia ja pitää kiinni laatubrändin manttelistaan. Harmi, että sama ei toteudu täällä - olen pitänyt kuitenkin Trendiä naistenlehtien kärkinimenä sen ansioituneiden asiajuttujen takia.

Äänestän kyllä nyt jaloillani ja jätän Lilyssä käymisen sikseen. Sääli, muutama hyvä blogi jää nyt seuraamatta.

MinnaM
Itse Minna Mänttäri

Luen ilolla näitä kommentteja. Hienoa, että Lilyn/Trendin lukijat ovat niin fiksua porukkaa, ettei heille pysty mitä tahansa viherpesuksi naamioitua huttua noin vain syöttämään. On tosi tärkeää, että tätä keskustelua käydään nimen omaan täällä "naistenlehtimaailmassa", jossa se mainosraha pyörii. Jos vallitsevaan tilaan halutaan muutosta, niin se on tehtävä sisältäpäin. 

Vaateostoksilla (Ei varmistettu)

Mä hankin H&M:ltä aina silloin tällöin vaatteita ja oon miettiny näitä kierrätysjuttuja sieltä ostaessani. Tässä jutussa oli musta hyviä pointteja: http://www.huililehti.net/tiesitko-taman-hmsta/

iidami
Bambino

Olen mielenkiinnolla seurannut tämän postauksen kommentteja, ja odottanut jonkinlaista vastausta toimitukselta. Sanokaa nyt jotain!

Toimitus
Toimitus

Hei kaikki ja pahoittelut kun vastaus tähän viipyi. Viikonlopun aikana tulleet kommentit luettiin kyllä maanantaina, mutta vietimme koko eilisen päivän toimituksen ideointipäivässä, jossa muun muassa keksittiin mainio juttuaihe liittyen kulutuskulttuurin nykytilaan. Lisäksi viime viikolla painoon lähteneessä toukokuun lehdessä sekä nyt teossa olevassa kesäkuun lehdessä on molemmissa juttua nuorista suomalaisista muotisuunnittelijoista. Stay tuned, siis. :)

Molemmat H&M-aiheiset jutut liittyivät Catarina Midbyn haastatteluun, jonka avustajamme Laura Paananen teki. Iso osa meidän lukijoista ostaa vaatteita myös ketjuliikkeistä ja on kiinnostunut niiden uusista tuulista. Samalla he kaikki varmasti meidän tavoin ymmärtävät massamuotiteollisuuden ongelmakohdat – ne, jotka tuossa nimimerkin Vaateostoksilla linkkaamassa Huilin jutussa ansiokkaasti luetellaan. Kertomalla esimerkiksi isojen vaatemerkkien tekemästä kierrätysmateriaalityöstä emme tietenkään kiellä, etteikö ongelmia olisi, mutta tahdoimme näillä jutuilla nostaa esiin noita Huilin jutussakin mainittuja hyviä puolia, kuten:

”Ison yrityksen pienetkin vastuullisuusteot vaikuttavat koko maailman tuotantoon. H&M:n tavoite on, että vuonna 2020 kaikki sen käyttämä puuvilla on kestävästi tuotettua. Jo nyt se käyttää kohtuullisen paljon kestävää puuvillaa. Vuonna 2013 sertifioitua luomupuuvillaa oli 10,8 %, Better Cotton Initiativen sertifioimaa kestävästi tuotettua puuvillaa 5 % ja kierrätettyä puuvillaa 0,1 %.

H&M käyttää vuodessa noin 200 000 tonnia puuvillaa, joten vaatimus vastuullisuudesta vaikuttaa koko maailman tuotantoon. Lisäksi yritys tekee vaatteita kierrätysvillasta, kierrätyspolyesteristä ja ruotsalaista kasviparkitusta luomulehmännahasta. Se luo tällaisille raaka-aineille kysyntää.”

Eli kiinnostavaa on juuri tuo, että kun isot firmat käyttävät uudenlaisia materiaaleja, se luo niille kysyntää. Se on hyvä asia, mutta ei tietenkään poista sitä, että isoja ongelmia on – sellaisia, joiden ratkaiseminen edellyttää koko länsimaisen kulutuskulttuurimme radikaalia muutosta.

Ihan mahtavaa, että pidätte yllä kriittistä katsetta näitä aiheita kohtaan –  niin pitääkin. Mekin yritetään nostaa näitä aiheita monesta eri kulmasta esiin niin täällä kuin lehdessäkin. Olemme lehdessä kirjoittaneet esimerkiksi sitä, voiko turkis koskaan olla eettinen materiaali, purkaneet muotiteollisuuden rakenteita ja kirjoittaneet blogissa siitä, miten hikipajat toimivat. Pyrimme tähän jatkossakin.

Ja toiveita saa esittää: me kysyttiin eilen ideapäivämme aikana Instagramin puolella, millaisia juttuja toivoisitte lukevanne täältä ja lehdestä tulevaisuudessa: onko esimerkiksi jotain muotiin liittyvää, mikä erityisesti kiinnostaisi?

Toimituksen puolesta, Laura.

...

Hei,

 

tällaiset haastattelut muissa blogeissa on yleensä ollut yhteistyösisältöä, joista bloggaaja saa korvauksen. Hyötyykö Lily ja Trendi siis tällaisesta sisällöstä ts. onko tämä mainos vai ei? Siihen jätitte vastaamatta.

 

Toimitus
Toimitus

Hei Elina! Kyseessä ei ole mainos tai yhteistyösisältö, eli Lily tai Trendi ei kumpikaan saanut korvausta jutusta. Avustajamme haastatteli Catarina Midbyä ja teki siitä kaksi juttua toimituksen blogiin.

Kommentoi