Polyesteri ei ole (aina) pahasta

hm_juttu4.jpg

 Uskoisitko, että kuvan musta iltapuku on valmistettu polyesterista? Kuva H&M Conscious Exclusive -mallistosta.

Seuraa paljastus: huonosta maineestaan huolimatta polyesteri ei olekaan automaattisesti huonon vaatteen merkki. Eilen myyntiin tulleen H&M Conscious Exclusive -malliston materiaaleista vastaava Catarina Midby paljasti taannoin, että polyestereissakin on eroja.

Vaikka polyesteri valmistetaan aina samasta muovikuidusta, on kuidun kutomistekniikalla merkitystä lopputuloksen kannalta. Kauppojen valikoimista kannattaa etsiä kreppipolyestereita, sillä ne ovat usein miellyttävämpiä ja hengittävämpiä päällä kuin sileiksi kudotut polyesterit, Midby vinkkaa.

Mutta miten sitten tunnistaa ne hyvät polyesterit huonoista? Tunnustelemalla ja kokeilemalla.

Jos polyesterivaate tuntuu käteen muoviselta, silloin se kannattaa jättää kauppaan”, Midby neuvoo.

Mikä tekee polyesterista niin suositun vaatemateriaalin?

Polyesteri on helppo materiaali huoltaa ja käyttää, Midby sanoo ja muistuttaa, että huippumuotitalotkin käyttävät mallistoissaan runsaasti polyesteriä. Sitä käytetään myös sekoitekankaissa vahvistamassa luonnonkuituja.

 

Teksti ja kuva: Laura Paananen, jonka suhtautuminen keinokuituihin muuttui täysin Midbyn kanssa käydyn juttutuokion jälkeen.

 

Kommentit (13)
  1. Hei kaikki ja pahoittelut kun vastaus tähän viipyi. Viikonlopun aikana tulleet kommentit luettiin kyllä maanantaina, mutta vietimme koko eilisen päivän toimituksen ideointipäivässä, jossa muun muassa keksittiin mainio juttuaihe liittyen kulutuskulttuurin nykytilaan. Lisäksi viime viikolla painoon lähteneessä toukokuun lehdessä sekä nyt teossa olevassa kesäkuun lehdessä on molemmissa juttua nuorista suomalaisista muotisuunnittelijoista. Stay tuned, siis. 🙂

    Molemmat H&M-aiheiset jutut liittyivät Catarina Midbyn haastatteluun, jonka avustajamme Laura Paananen teki. Iso osa meidän lukijoista ostaa vaatteita myös ketjuliikkeistä ja on kiinnostunut niiden uusista tuulista. Samalla he kaikki varmasti meidän tavoin ymmärtävät massamuotiteollisuuden ongelmakohdat – ne, jotka tuossa nimimerkin Vaateostoksilla linkkaamassa Huilin jutussa ansiokkaasti luetellaan. Kertomalla esimerkiksi isojen vaatemerkkien tekemästä kierrätysmateriaalityöstä emme tietenkään kiellä, etteikö ongelmia olisi, mutta tahdoimme näillä jutuilla nostaa esiin noita Huilin jutussakin mainittuja hyviä puolia, kuten:

    Ison yrityksen pienetkin vastuullisuusteot vaikuttavat koko maailman tuotantoon. H&M:n tavoite on, että vuonna 2020 kaikki sen käyttämä puuvilla on kestävästi tuotettua. Jo nyt se käyttää kohtuullisen paljon kestävää puuvillaa. Vuonna 2013 sertifioitua luomupuuvillaa oli 10,8 %, Better Cotton Initiativen sertifioimaa kestävästi tuotettua puuvillaa 5 % ja kierrätettyä puuvillaa 0,1 %.

    H&M käyttää vuodessa noin 200 000 tonnia puuvillaa, joten vaatimus vastuullisuudesta vaikuttaa koko maailman tuotantoon. Lisäksi yritys tekee vaatteita kierrätysvillasta, kierrätyspolyesteristä ja ruotsalaista kasviparkitusta luomulehmännahasta. Se luo tällaisille raaka-aineille kysyntää.

    Eli kiinnostavaa on juuri tuo, että kun isot firmat käyttävät uudenlaisia materiaaleja, se luo niille kysyntää. Se on hyvä asia, mutta ei tietenkään poista sitä, että isoja ongelmia on  sellaisia, joiden ratkaiseminen edellyttää koko länsimaisen kulutuskulttuurimme radikaalia muutosta.

    Ihan mahtavaa, että pidätte yllä kriittistä katsetta näitä aiheita kohtaan   niin pitääkin. Mekin yritetään nostaa näitä aiheita monesta eri kulmasta esiin niin täällä kuin lehdessäkin. Olemme lehdessä kirjoittaneet esimerkiksi sitä, voiko turkis koskaan olla eettinen materiaali, purkaneet muotiteollisuuden rakenteita ja kirjoittaneet blogissa siitä, miten hikipajat toimivat. Pyrimme tähän jatkossakin.

    Ja toiveita saa esittää: me kysyttiin eilen ideapäivämme aikana Instagramin puolella, millaisia juttuja toivoisitte lukevanne täältä ja lehdestä tulevaisuudessa: onko esimerkiksi jotain muotiin liittyvää, mikä erityisesti kiinnostaisi?

    Toimituksen puolesta, Laura.

    1. Hei,

       

      tällaiset haastattelut muissa blogeissa on yleensä ollut yhteistyösisältöä, joista bloggaaja saa korvauksen. Hyötyykö Lily ja Trendi siis tällaisesta sisällöstä ts. onko tämä mainos vai ei? Siihen jätitte vastaamatta.

       

      1. Hei Elina! Kyseessä ei ole mainos tai yhteistyösisältö, eli Lily tai Trendi ei kumpikaan saanut korvausta jutusta. Avustajamme haastatteli Catarina Midbyä ja teki siitä kaksi juttua toimituksen blogiin.

  2. Olen mielenkiinnolla seurannut tämän postauksen kommentteja, ja odottanut jonkinlaista vastausta toimitukselta. Sanokaa nyt jotain!

Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *