Seiso töissä ja 9 muuta superhelppoa tapaa kohentaa terveyttä

eväät.jpg

En ehdi. En jaksa. Ne ovat todennäköisesti kaksi maailman käytetyintä perustelua epäterveellisille elämäntavoille.

Ne ovat ihan hyviä syitä, mutta usein myös tekosyitä. Sillä hyvinvoinnin eteen ei oikeastaan tarvitse tehdä kovin suuria tekoja: jo sillä pääsee aika pitkälle, että nukkuu kahdeksan tunnin yöunet, liikkuu edes vähän ja syö paljon kasviksia.

Ja se on oikeasti aika helppoa. Ruoka, jossa on kasviksia, syntyy ihan yhtä nopeasti kuin ruoka, jossa ei ole kasviksia. Ja sen päivittäisen liikunta-annoksen saa kasaan kävelemällä aamulla parin kilometrin työmatkan ja palaamalla illalla samaa reittiä takaisin.

Terveellinen elämä vain usein kuulostaa vaikealta: että pitäisi kasvattaa vehnänorasta, käydä crossfit-treeneissä ja vertailla öljyjen rasvahappokoostumuksia.

Niinkin voi elää, mutta yleensä parhaat elämäntapafiksaukset ovat pieniä ja helppoja. Isot ja vaivalloiset kun tahtovat karista elämän ylämäissä.

Siksi päätimme kysyä elokuun Trendin hyvinvointipalstaa varten asiantuntijoilta pelkkiä helppoja ja vaivattomia hyvinvointikikkoja: sellaisia, jotka edistävät hyvinvointia mutta eivät vaadi oikeastaan ollenkaan aikaa tai vaivaa. Ne paljastamme vasta lehdessä, mutta omat kikkani voin jakaa jo nyt:

  1. Seiso töissä aina, kun sinun ei tarvitse istua. (Esimerkiksi silloin, kun luet papereita tai soitat puhelua.)
  2. Vie töihin eväitä. Jos hedelmien ostaminen tuntuu ylivoimaiselta, säilytä työpaikalla mysliä, puurohiutaleita, kuivahedelmiä, näkkäreitä tai pähkinöitä. Vältät työpäivän jälkeiset nälkäraivarit.
  3. Pidä pakastimessa aina banaaneita. Banaanista ja maapähkinävoista (ja muista sattumista) tehty jäätelö on terveellinen pelastus yllättävään makeanhimoon.
  4. Älä tingi liikunnan takia kivoista asioista, tingi bussimatkoista. Jos kävelet puolessa tunnissa matkan, joka vie bussilla parikymmentä minuuttia, uhraat liikunnalle oikeastaan vain kymmenen minuuttia.
  5. Ylipäätään kävele paljon. Kävelyä varten ei tarvitse vaihtaa vaatteita, eikä sen jälkeen tarvitse käydä suihkussa.
  6. Pakkaa treenikassi aina edellisenä iltana valmiiksi.
  7. Pyöräile yhteen suuntaan. Jos työmatka tuntuu pitkältä, pyöräile töihin aamulla, jätä pyörä yöksi työpaikalle ja aja se seuraavana päivänä kotiin.
  8. Syö oikeasti hyvää ruokaa. On tyhmää syödä mautonta, ankeaa ja rumaa ruokaa, kun voi yhtä hyvin syödä maukasta, laadukasta ja kaunista ruokaa.
  9. Kävele portaat edes pari kertaa päivässä.
  10. Hanki handsfree ja kävele tai venyttele, kun puhut pitkiä puheluita.

Ja nyt onkin sitten teidän vuoronne.

Mitkä ovat teidän helpot terveysniksinne? Miten sinä teet terveellisistä tavoista itsellesi mahdollisimman helppoja? Oletko keksinyt, miten hammasvälien puhdistamisen saa muutettua ikävästä velvollisuudesta helpoksi tavaksi? Miten huijaat itsesi väsyneenä lenkille? Mitä terveellistä napostelet akuuttiin herkkuhimoon?

Parhaimmat vinkit saattavat päätyä elokuun Trendiin, joten kiitos oivalluksistanne jo etukäteen!

Terveisin Heini, jonka työpiste muistuttaa pian lähikaupan hedelmäosastoa

Kommentit (15)
  1. Makeanhimo katoaa, kun on pari viikkoa hiilihydraattirajoitetulla (vaikka alle 70g/pv) ravinnolla! Hus pois pastat, riisit, leivät- tilalle kaaleja, juureksia (niistä saa ihania soseita!), vihanneksia, pähkinöitä… Keitettynä, liotettuna, paahdettuna, grillattuna, miten vaan. Tarpeeksi proteiinia ja rasvaa (jos illalla tulee ”jotain pientä”-nälkä, ei ole saanut päivällä tarpeeksi protskua/rasvaa)!! Toki jokainen kaipaa joskus jonkun sokerisen makuhermopotkun, mutta mitä enemmän hivenaineita kroppa saa, sen vähemmäksi himotukset laskevat!

    Kun tulee nälkä, istu alas syömään rauhassa. Älä ahmi. Älä korvaa aterioita kahvilla. Pyhitä ruokahetki vain syömiselle. Muista hyvät pöytätavat. Ei ole mitään oikeaa aikaa syödä, jokaisen sisäinen kello ajastaa nälän omaan rytmiinsä. Joku ei syö aamupalaa, joku syö viimeksi ennen nukkumaanmenoa päivällisen. Syö lautasellinen, kun olet oikeasti nälkäinen. Älä napsi. Älä yritä huijata kroppaasi. Joinain päivinä se haluaa pihvin, uunijuurekset ja voita treenin jälkeen, jonain päivinä ei maistu kuin kurkku. Ota mallia lapsista: jos ei maistu, älä stressaa! Syöt sitten huomenna enemmän. Tai ylihuomenna.

    Luksusta on aloittaa aamu, tai saada töistätullessa tuore”tee”kupillinen. Kaupan tuoreyrteistä sitruunamelissa tai minttu kestävät istutettuna multaan ja kasteltuna sopivasti viikkoja keittiön ikkunalla! Siitä vaan tukko lehtiä mukiin, seuraksi voi laittaa tilkan hunajaa, vihreää teetä, pakuria tms, ja vedenkeittimestä vesi päälle. Anna hautua hetki. Tee viilenee samalla juontikelpoiseksi.

    Smoothiet lataavat energiat takaisin ihmiseen aamulla. Tai illalla. Laita blenderiin, juo, ja jatka päivää. Pakastemarjoja, banaania, mangoa, omenaa, tippa vaniljaa, tippa hunajaa, pidentäjäksi jääpaloja, vihreää/valkoista teetä (säilyy jääkaapissa suljetussa lasipullossa käyttövalmiina päiviä) tai tuoremehua. Aivan pistämätön viikonloppuaamuna! (myös mies tykkää, nopea tehdä kahvin kaveriksi, keräät varmasti täydet pisteet!) Tuhdimpiin välipalasmoothieisiin saa piilotettua vaikka rahkaa, paahdettuja pähkinöitä, jugurttia, kookosta… vain taivas on rajana! Näissä sitäpaitsi marjat ja muut menevät näin alas ihan huomaamatta.

  2. Tein itseni kanssa sopimuksen, että lounaalla on oltava aina kasviksia, vaikka miten väsyttäisi tai laiskottaisi. Oikaisen salaatin pilkkomisen usein ottamalla töihin mukaan esim. kokonaisen paprikan, tomaatteja tai pari avomaankurkkua. Helppoa, ja suupaloiksi pilkkominen sujuu siinä sivussa kun mussuttaa pääruokaa. Ja vaikka yhtenä päivänä söisi vain yhtä vihannesta, viikon aikana ehtii kertyä aika monipuolinen valikoima.

Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *