Tee Trendiä: Mikä auttaa sinua, kun et saa unta?

Toimitus

 

Kesähelteillä on yksi jos toinenkin kärsinyt unettomuudesta. Toiset taas kärsivät siitä vuoden ympäri. Siksi teemmekin Trendiin juttua niistä yön tunneista, jolloin uni ei tule. 

Nyt on tilaisuus auttaa unettomia siskoja ja veljiä ja kertoa kikkasi. Lasketko lampaita, luetko kirjaa, listaatko eksiä..? Kerro meille:

 

Mikä auttaa sinua, kun et saa unta? Entä mikä on huonoin nukahtamisneuvo, jonka olet saanut?

 

 

Kommentit

FiaJ (Ei varmistettu)

Silloin kun ei nukuta, ei oikeastaan mikään muu kuin ylös nouseminen ja vaikka kirjan lukeminen niin kauan kunnes nukahtaa pystyyn.

Enemmän ehkäisen unettomuutta etukäteen, yritän pysyä liikkeessä päivän aikana ja rasittaa itseäni tarpeeksi fyysisesti, ja herään tarpeeksi aikaisin :)

miiruliini (Ei varmistettu)

Suoranaisesti en unettomuudestä kärsi, mutta joskun on vaan hirmuisen levoton olo kun menee nukkumaan eikä nukahtamisesta tule oikein mitään. Joskus aina kuuntelen korvalapuilla rentoutus tai meditointiäänitettä. Toimii aika passelisti kun keskittyy kunnolla.

Roosa
Mangomalen

Jos valvominen johtuu murheista, kirjoitan kaikki pienimmätkin mieltä kalvavat asiat ylös. Jos olo on vaan virkeä, luen kirjaa ja syön, kunnes nukuttaa. Minusta siinä vaiheessa, kun on pimeää ja yrittää nukahtaa ajatuksen voimalla (tai jotain lampaita miettimällä), peli on jo menetetty ja on vaan parempi laittaa valot päälle.

Vierailija (Ei varmistettu)

Yhden parhaista neuvoista kuulin isältäni jo lapsena. Jos ei saa unta, ottaa makoilun levon kannalta. Sillä tavalla sain poistettua ahdistuksen valveilla pyöriskelystä ja ajattelin, että parempi edes levätä, jos ei saa nukuttua. Ehkä neuvo toimii just siksi, että isä on sen sanonut ja palautan ajatukseni tuohon lapsuuden muistoon, eikä teho niinkään perustu itse neuvoon :D Joka tapauksessa toimii.

Mulla on myös vihko ja kynä lähettyvillä, että voin kirjoittaa asioita ylös yöllä. Se auttaa eniten stressiunettomuuteen. Välttelen myös, töitä, kofeiinia, raskasta liikuntaa ja ruokaa iltaisin..

Sinällään huonoja vinkkejä en oo kuullut (jokaisella toimii varmasti eri vinkin), mutta en itse ikinä osais toteuttaa esim. sitä että sänky on vain nukkumista (ja seksiä) varten, koska rakastan katsoa telkkaria sängystä. Ja okei, usein myös syön sängyssä tai ainakin vietän teehetkeä peiton alla :D Enkä osaa noudattaa sitä neuvoa, että viikonloppuna pitäis nousta suht ajoissa ylös, että arkirytmi säilyis. Mutta kun rrrakastan viikonloppuaamuina nukkua pitkään, sitten vielä vähän torkkua ja loikoilla. En halua riistää tuota iloa itseltäni :D

Vierailija (Ei varmistettu)

AINIIN, tuli just paljon lisää mieleen :D usein suunnittelen myös seuraavan päivän asua. Pitää keskittyä, että muistaa mitä vaatteita olikaan juuri pessyt ja mitkä yhdistelmät toimisi. Sitten toinen juttu on mielikuvasisustaminen ja -rakentaminen. Uni alkaa pikku hiljaa voittaa kun suunnittelee ja kuvittelee ja haaveilee. Idea on että pitää tarpeeksi keskittyä, mutta ei silti innostua liikaa :D

CougarWoman
CougarWoman

Helpoin nukahtamiskeino on harrastaa seksiä - joko seurassa tai soolona ;)

(Siis tällä tarkoitan lähinnä seksinjälkeistä lähes horrosmaista raukeudentilaa; en siis että puuha itsessään urvuttaa koomaan :D)

empuska

Ei sinistä valoa iltakuuden jälkeen. Huomasin opiskellessa, että mulla uinumisrytmi heittää häränpyllyä, kun koneella teki iltaisin hommia. Onneksi löysin Flux-sovelluksen, joka kääntää iltaisin näytön värit lämpimämmiksi, että koneella työskennellessä oikeasti alkaa väsyttämään kuin aivot luulisi, että olisi päivä.

Nii
En vaihtais sekuntiakaan

Kainalossa makoilu ja toisen sydämen kuuntelu :) tosin joskus lähinnä ottaa päähän kun toinen kuorsaa tyytyväisenä eikä ite saa unta....

Unettomuutta ehkäisen myös liikkumalla paljon, oon huomannut että riittävä urheilu on suoraan verrannollinen unen laatuun :)

Kao Kao

Joskus oon laittanut herätyskellon soimaan myös illalla. Jotenkin kummasti sen jälkeen alkoi nukuttaa.

Mua valvottaa yleensä huolet. Keväällä kokeilin sitä, että tungin huolta aiheuttavat ihmiset ja jutut mielikuvituksessani tynnyriin ja naulasin sen kiinni. Silleen niitä ei enää miettinyt ja lopulta se uni tuli. 

Kolmas juttu on lähteä juoksemaan keskellä yötä. Sitten kun demonit saa kintereiltä, niin voi tulla kotiin ja nukahtaa. 

Nata - White Trash Disease

Kun ei nukuta, niin silloin en vaa nuku. Ennen stressin siitä että apua enää 5 tuntia aikaa nukkua, nyt on neljä, nuku jo! Mut eihä tuo johtanut mihinkään.. nykyään yöllä hereillä vaa makoilen sängyssä ja kelaan että mielummin makaan sentään silmät kii ku ei mitään. Joskus saatan valvoa koko yön nukahtamatta ollenkaan, mut aina tulee uusia öitä. Unettomuuteen vaikuttaa eniten duunistressi sekä innostuminen jostain. Mietin keväällä öisin paljon sisustusasioita ja remonttiratkaisuja, joka oli periaatteessa iha hyödyllistä koska en päivällä kerenny toimistolla sellaisia ajatella. Treeni myöhään illalla valvottaa myös. Ja netti. Ja instagram. Ja kaikki äänet ulkona. Olen aika huono nukkumaan vissiin.. olen yöihminen ja lomalla parasta on valvoa aamuneljään ja nousta iltapäivällä.

Paskin neuvo jonka olen kuullut unettomuuteen on: "paina pää tyynyyn ja laita silmät kii". Kaverin poikaystävä heitti tämän. -_-

Jane C.

Satunnaisen unettomuuden kanssa parasta on olla ottamatta stressiä siitä, että ei saa unta. Nukkumisesta ei yleensä tule mitään siinä vaiheessa jos kelaa, että nyt on ihan pakko nukkua, mutta ei se maailma siihen kaadu jos joku yö nukkuukin neljä tuntia. Iltavirkkuna musta tuntuu tosi tympeältä pitää väkisin yllä luonnotonta unirytmiä, joten vapaapäivinä nukun sitten aamuvuorojenkin edestä, ja viikolla paikkailen lyhyiksi jääneitä yöunia päikkäreillä... Ei se asiantuntijoiden suosittelema tapa :D

Vähän pitempiaikaisiin ongelmiin on mulla käytössä pieni annos mirtatsapiinia, joka väsyttää just sopivasti muttei tee täysin jalattomaksi tai aamutokkuraiseksi. Mulla stressi (ja nyttemmin tää kuumuus) tekee uniongelmia: ei saa unta, heräilee pitkin yötä, herää aamuneljältä ym., ja se on sellaista piilostressiä joka ei näy kuin univaikeuksina.

Soffia (Ei varmistettu)

Four Sigma Foods in REISHI sieniuutejauheteesekoitushässäkkä. Toimii kuin junan vessa, ja uni on mitä loistavinta. Mikään muu ei auta näin hyvin. Jos haluaa extraa, niin sekoittaa kamomillateehen/vaikka clipperin uniteehen, niin tulee hyvänmakuinen ja lempeä iltajuoma :)

Jenni H.
Terävät hampaat.

Kaksi sanaa. Nuija_____nukutus.

Heko.

Alice
My blueberry dream

Olen käynyt läpi tosi raskaita unettomuus jaksoja ja niiden takia kokeillut kaikkia Suomessa määrättäviä unilääkkeitä. Lääkkeiden vaikutus oli aina kaksipiippuinen ja lopulta jouduin aina lopettamaan ne kauheiden sivuoireiden takia. Pitkä-aikaiseen unettomuuteen en siis niistä löytänyt apua, satunnaiseen kevyeen unettomuuteen ajoittain kyllä.

Paras neuvoni on säännöllisyys; syö iltapalaa, vedä verhot kiinni, lue tai venyttele tai tee jotain muuta rauhallista. Sammuta elektroniikka ajoissa jos se tuntuu haittaavan unen saantia. Älä ajattele että pitää nukahtaa. Koeta aloittaa iltatoimet niin, että väsymys alkaa 23-01 välillä tainnuttaa. Herää aamulla 9.30 mennessä, sillä kropan oma hormonitoiminta reagoi valoon helpoiten aamulla, 7-9.30 välillä ja tällöin on helpoin herätä. Heräämisajan säännöllisyys helpottaa nukkumaan menemistäkin. Myös teen juominen iltaisin on hyvä osa rutiinia. 

Unettomuuden hyväksyminen voi auttaa myös. Kun ei stressaa nukahtamista vaan hyväksyy sen omana piirteenään, keho rentoutuu helpommin. 

Vierailija (Ei varmistettu)

Yleisesti ottaen nukahdan helposti mutta jos en, ajattelen silloin seksiä. Yleensä nukahdan jo mielikuvitusesileikin aikana. Mikäli en, niin eipä tuokaan haittaa - ainakin on mieluisaa mietittävää. :)

ikkiam
LUOMA

Unettomiin öihin mua auttaa stressin aiheuttajien kierjoittaminen päiväkirjaan. To do-lista seuraavalle päivälle, eihän niitä asioita voi keskellä yötä hoitaa: Huomenna!

Tämän jälkeen selälleen makaamaan ja alan ajaella miten koko kroppa varpaista alkaen rentoutuu. Yleensä ei vie kauaa kun on jo unessa. Toinen hyvä tapa on lukea kirjaa mahdollisimman makuulla, selällään kirja rinnan päällä. Sitten kun silmä alkaa vähänkään paikaa niin kirja pois, valot pois, silmät kiinni. Ja seuraavaksi onkin aamu.

Huonoin vinkki unettomuuteen on kyllä jotain muidenkin mainitsemia: "Ai mitä? Mä saan kyl aina unta! Sen ku vaan nukkuu".

Hyvää yötä!

Idieh
Pa Lazia

Jostain tv-sarjasta opin, että kun ajattelee hengitysrytminsä mukaisesti vuorotellen "yksi-kaksi-yksi-kaksi" uni tulee väistämättä! Oman kokemuksen mukaan paras tapa, pitää ajatukset kasassa, pois stressin aiheuttajista sekä auttaa rauhoittamaan hengityksen. 

Toinen hyväksi havaittu tapa on joogatunneilta tuttu varpaista alkava rentoutusharjotus, en muista koskaan päässeeni sormenpäihin asti! 

Nata - White Trash Disease

totta! tuo varvasrentoutus on hyvä! miten olenkaan unohtanut tämän, kiitos!!

heta margareta
Viinillä

Mulla toi varvasjuttu ei toimi, jollain Body Balance tunnilla ohjaaja kehoitti kuvittelemaan, että hengittää koko kehon läpi varpaista päälaelle. Jo tän skeidan rentoutustekniikan ajatteleminenkin saa mulla aikaan tuntemuksen viimasta ja palelusta mun varpaissa.

snem (Ei varmistettu)

Minun paras konstini on kynsien laittaminen. Viilaaminen ja lakkaaminen on sopivan monotonista, ja lakkakerrosten kuivumisen odottelu on suorastaan unettavaa.

Jenni H.
Terävät hampaat.

Ah, niin, ja se huonoin vinkki unettomuuteen, "No, koita rauhoittua." AINIINKÖ?!

suvitus (Ei varmistettu)

Minulla suurin syy univaikeuksiin on stressi ja tekemättömien hommien pyöriminen päässä. Asioiden ylöskirjoittamisen (ovat paperilla niin ei tarvitse miettiä) lisäksi parhaiten toimii mielikuvituselämän eläminen :D haaveilen siis mitä kummallisimmista asioista, useimmiten ole esimerkiksi huippu-urheilija reenaamassa. Koska olen oikeassa elämässä hyvin kaukana tästä, vie se pois ajatukset kaikista oikeista murheista :D Ei sillä ihmisellä ole rahahuolia tai tekemättömiä koulujuttuja!

Ilana

Mulla ei useinkaan ole nukahtamisvaikeuksia, mutta nopeiten nukahdan, jos makaan piikkimatolla sängyssä :D Herään sitten ehkä vartin tai 20 min kuluttua vetämään maton pois altani ja jatkan unia. Toimii joka kerta.

Kissankieli
Hello Dolly!

Alan käydä läpi tuttuja biisejä ja yritän muistaa niiden sanat. Tai vaihtoehtoisesti keskityn hengitykseen ja yritän hieman hidastaa sitä. Jos päässä on liikaa liikennettä, paras tapa houkutella unta on yrittää keskittyä ajatuksissaan yhteen asiaan mahdollisimman perusteellisesti, kuten johonkin mieluisaan muistoon tai siihen miltä tyyny tuntuu pään alla. Jos taas on fyysisesti levoton, olen katsonnut parhaaksi lukea. Mahdollisimman teoreettinen teksti uuvuttaa nopeasti, mutta mukava romaani saattaa temmata mukaansa ja siinä sitten kuluu tunti jos toinen. Itselleni huonoin vinkki on ollut tuo että jos ei uni puoleen tuntiin tule niin kannattaa nousta hetkeksi ylös ja tehdä jotain. Vähäinenkin unetus katoaa kokonaan kun alkaa keskellä yötä käpsehtiä.

Jolluy (Ei varmistettu)

Mun unettomuus johtuu yleensä stressistä tai seuraavan päivän hommista.. Jos tiedostan mahdollisen unettomuuden ajoissa (esim. tänään sellasita tod.näk. tiedossa koska huomenna alkaa uusi työ) menen aikasin sänkyyn, luen lehtiä, hengittelen, mies saattaa hieroa jalkoja.. paneminen unettaa myös! :D Ja vikana kun oon laittanu herätyksen, käännän kellon ympäri, etten näe paljonko se on jos herään keskellä yötä. :)

leni (Ei varmistettu)

melatoniini <3

sokeris (Ei varmistettu)

Jos kärsii oikeasti unettomuudesta, siihen ei valitettavasti mitkään vippaskonstit auta. Sitä voi ehkä yrittää ehkäistä jonkun jo mainitsemilla keinoilla (säännöllinen rytmi, illan rauhoittaminen jne.)

Jos uni ei vaan tule niin yritän ensin lukea vähän aikaa jotain yhdentekevää kirjaa tai vaikka Aku Ankkaa, mutta jos se ei auta, niin makoilen sängyssä silmät kiinni. Joskus saattaa nukahtaa, useimmiten ei. Ja kuulemma sitä saattaa nukkua jotain minimaalisia pätkiä vaikka ei itse sitä edes tajua. Tuleepahan ainakin levättyä. Todellakin parempi kuin ei mitään.

En tiedä mistä unettomuuteni johtuu, eikä tiedä lääkärikään. Toki joskus se johtuu stressistä tai muusta levottomuudesta, mutta silloin se on jotenkin erilaista. Ja silloin nukahtaminen yleensä onnistuu jossain vaiheessa, kunhan saa pään tyhjäksi vaikka sitä Aku Ankkaa lukemalla.

Unettomuuden kanssa oikeasti kamppailevalle ei muuten kannata ehdotella mitään ootsä kokeillu tätä? -vippaskonstia. Voitte kuvitella, että sellainen ihminen on kyllä kokeillut. Ihan kaikkea.

Jaana K

Mulla auttaa parhaiten Headspace-meditaatioapplikaation kuuntelu. Rauhallinen brittiaksentilla puhuttu meditaatio-ohjaus rauhoittaa ajatukset, ja siinä vaiheessa kun aletaan laskea hengityksiä, nukahdan melkein aina. Muutenkin yritän ajatusten pyöriessä päässä keskittyä hengityksen seuraamiseen ja laskemiseen.

IltaSatu (Ei varmistettu)

Nukahdan lähes aina kun poikaystäväni lukee minulle ääneen kirjaa. Sama käy yleensä hänelle kun minä vuorostani luen ääneen. Yhden kirjan lukeminen tällä tavalla pätkissä kestää kyllä todella kauan, useita viikkoja, mutta ei se haittaa..! Ehkä samalla tavalla voisi toimia se että kuuntelisi äänikirjaa tai esim. jotain podcastia. Tarinan kuunteleminen luettuna on jotenkin tosi rentouttavaa. Siinä joutuu myös keskittymään tarinaan, eikä ehdi miettimään omia huolia. Suosittelen siis iltasatua :)

anni panni
Elämää Hesassa

Unettomuuden "hoidossa" tehdään usein se virhe, että yritetään hoitaa oiretta kun pitäisi hoitaa syytä. Mulla syy on usein opiskelu/työstressi. Siinä ei välttämättä auta melatoniinikaan (nukahtamislääkkeitä en halua kokeilla). Eli pitäisi jotenkin järkätä elämänsä niin, että unettomuuden perimmäinen aiheuttaja selviäisi ja poistuisi kuvioista. Mutta silti annan pari vinkkiä unettomuuden oireiden torjuntaan:-ASMR-videot toimivat hyvin jos sinulla on kyseinen taipumus. Varmaan joku rentoutuspuhekin ajaa saman asian-työssäkäyvän kunnon kansalaisen päivärytmi, eli 7.30 mennessä ylös joka arkiaamu-muutenkin tuo elämän säännöllisyys, iltojen viettäminen mieluummin liikkuen, ulkoilmassa ja ystävien seurassa kuin sisällä ruutua tuijottaen-älä dokaa.

Jane C.

Usein painotetaan aikaisin ("ihmisten aikaan") heräämistä, ja sitä mä en ihan täysin tajua. Rytmi kuin rytmi, se myöhäisempi on ihan yhtä hyvä kuin se kukonlaulun aikaan herääminenkin, kunhan se tuntuu hyvältä. Osa ihmisistä on ihan selkeesti enemmän ilta- kuin aamuvirkkuja. Iltavirkulle se uni ei välttämättä tule yhtään keskiyötä aikaisemmin, vaikka kuinka ois väkinäisestä unirytmin aikaisessa pitämisestä tulleet univajeet pohjalla. Mä olen itse iltavirkku, ja ei siitä tule oikeasti lasta eikä paskaa jos yritän jokaisen iltavuoron jälkeen mennä heti nukkumaan jotta ois pirteenä aikaisin hereillä, ettei "päivä mene hukkaan". Koulurytmiin mä sopeudun vaan päikkäreiden voimin, vaikka vetäisin yöunta palloon 11h niin oon ihan yhtä väsynyt kuin niiden 6h nukuttujen öiden jälkeen, jos herätys on seiskalta tai sitä aikaisemmin.

Laura* (Ei varmistettu)

Kärsin ajoittain unettomuudesta, johon ei auta edes lääke. Silloin kun unettomuus ei ole niin vaikeaa, melatooninikuuri auttaa jonkin verran - tosin melatoniinilla saatu uni on usein levotonta "valveunta". Useimmin käyttämäni keino rauhoittumiseen ja nukahtamiseen ei ehkä kuulosta kovin mukavalta, mutta rentouttaa niin hyvin että uni alkaa nopeasti painaa päälle: piikkimatto!

Listing (Ei varmistettu)

Mietin listoja naistenlehtityyliin: Elämäni aakkoset, Tyylinin kymmenen tärkeintä asiaa jne. Koskaan en ole päässyt loppuun asti ennen nukahtamista. Myös seuraavan päivän asun miettiminen rauhoittaa. :)

__kuu (Ei varmistettu)

Juo kunnon kuppi "oikeaa kaakaota" kuumentamalla maito liedellä,sekoita sokeriton kaakaopulveri ja lisää päälle kermavaahtoa! Istahda ja nauti, hengitä syvään ja yritä nollata ajatuksesi.
Kirjoita vihkoon/paperille kaikki asiat jotka pyörivät mielessä. Jätä se toiseen huoneeseen josta löydät sen aamulla, siellä se on pysynytkin.

Pitkä päiväunet voivat häiritä yöunen saamista.

achladi (Ei varmistettu)

Kärsin ajoittaisesta nukahtamisvaikeudesta, joka useimmiten johtuu mielessä pyörivistä työasioista ja vuorotyön epäsäännöllisyydestä.

Ennen stressasin siitä, että en saa unta "apua, kello on jo noin ja noin paljon ja herätyskello soi kohta!". Nykyään en jaksa siitä enää stressata vaan ajattelen, että nukunpahan ainakin ensi yönä paremmin. Niinä öinä, kun uni ei tahdo tulla, olen kokeillut erilaisia keinoja, joista toimivimpia ovat kuppi kädenlämpöistä maitoa (hyh!), korvatulpat korviin, villasukat jalkoihin ja jonkin mielekkään asian miettiminen.

Huonoin neuvo, jonka olen kuullut: laske 1-10 ajattelematta mitään muuta, jos ajatus vähänkin harhailee, niin aloita alusta niin kauan kunnes nukahdat. Tuota kokeillessa tuntui, että ajatus alkaa väkisinkin harhailla ja laskemiselle ei näy loppua! :D

Seregi
Sekaisin Seregistä

Android puhelimelle saa ainakin sellaisen sovelluksen kuin Sleep like an android. Se mittaa unen laatua ja tekee herätyskellosta sellaisen, että on pakko herätä. Ennen tämän ohjelman käynnistymistä minulla on päällä Twilight, joka muuttaa näytön valon pois valvottavasta sinisestä punertavaksi. Kun valo muuttuu siihen, tiedän että on aika vältellä näyttöjä. Usein käynnistän myös mindroid - sovelluksen ja kuuntelen puron solinaa ennen kuin nukahdan ja sleep like a droip käynnistyy itsekseen.

ElizabethRinne
Fashion Poetry

Itse olen kärsinyt teini-iästä saakka stressiunettomuudesta, joka antoi periksi vasta kaksinkertaisen burnout-diagnoosin myötä eli hetkenä, jolloin aloin aidosti kuuntelemaan kroppaani ja mielenkaikkeuttani vähentäen asioita, jotka tekevät olosta epämukavan ja kalenteristani liian täyteläisen.

Toki stressiä tässä Kiirelandiassa eläessä edelleen riittää, ja parhaimmat niksit kuuluvatkin seuraavasti: olen aina kantanut kaikkialle mukanani muistivihkoa, johon listaan inspiraationi. Asioiden listaaminen selkeästi on rauhoittanut stressiunettomuutta. Listaan vähintäänkin mielessäni asioista, joista olen kiitollinen. Juon kuumaa teetä. Käyn kuumassa suihkussa. Huollan kehoani rasvaamalla sen kookosöljyllä päästä varpaisiin. Kömmin miesteni kainaloon (Mr. One & Mr. Little One). 
 

Preludi

Kuuma suihku tai sauna. Rentoutumisharjoitukset ennen nukkumaan menoa virittävät niin kehon kuin mielenkin oikealle taajuudelle. Käytössä ollut myös SleepCycle sovellus jo vuoden verran. Ihan toimiva applikaatio, on auttanut aamuheräämisessä. Kyseessä ilmeisesti jo aiemmin mainitun Sleeplike an android sovellus, joka siis mittaa unenlaatua. 

Purple Lenses

Jos en saa unta, niin yleensä alan kehitellä mielessäni tarinoita itsestäni eri tilanteissa. Esim. mitä tekisin jos voittaisin lotossa tai lähtisin kaverini kanssa reissuun. Luulisin että kuluu noin kymmenen minuuttia jonka jälkeen nukahdan.

Kommentoi