Trendikkäintä juuri nyt: ruoka, jota voi syödä

header_heini.jpg

Banaaninpalasisista, mustikoista ja cashew-pähkinöistä on muodostettu valokuvauksellinen sommitelma. Ruokalajin nimi on smoothie bowl, ja se on juuri nyt internetin suurin terveysruokahitti.

Kyllä, terveysintoilijat kohkaavat juuri nyt smoothiesta, jota ei ole koskaan sössätty smoothieksi asti. Kun heiltä kysytään, mikä epäsmoothiessa kiehtoo, vastaus on yksinkertainen: on kivaa, että ruokaa ei tarvitse juoda.

Niinpä. Maailmassa on jotain vialla, jos ruokalajista tulee ilmiö siksi, että sen voi syödä.

Olen kirjoittanut muutaman ravintojutun, joissa asiantuntijat hehkuttavat ruokafilosofiaa nimeltä 80/20. Pointtina on, että kun syö 80 prosenttia ajasta terveellisesti, 20 prosentin kanssa ei tarvitse olla niin justiinsa.

Toinen viime vuosien ilmiö tietoinen syöminen tarkoittaa puolestaan sitä, että syödessä ei räplätä puhelinta vaan keskitytään siihen, miltä ruoka maistuu.

Kannatan kumpaakin ajattelutapaa. Eniten kuitenkin toivoisin, että kummallekaan niistä ei olisi tilausta: että meistä ei olisi tullut ihmisiä, jotka tarvitsevat ravitsemusterapeutin kertomaan, että toisinaan on ihan ok syödä miettimättä proteiinien ja hiilihydraattien ihanteellisinta suhdetta.

Ei kaupan hihnalle laskettavien ruokien pitäisi olla esitys, joka kuvastaa shoppailijan persoonallisuutta. Mitä enemmän pohdimme sitä, miltä arkemme näyttää Instagram-kriteereillä ja millaista elämämme voisi täydellisimmillään olla, sitä kauempana olemme asioista, jotka tekevät oikeasti onnelliseksi. 

Onneksi moni alkaa olla kanssani samaa mieltä. Siitä kertoo jotain se, että seuraavaksi ruokatrendiksi ennustetaan muodista tuttua normcorea, sitä, että on oikeastaan coolia olla ihan tavallinen. Kaiken karppaamisen, raakaruokaintoilun, superfoodien ja gluteenittomien mantelikakkupohjien jälkeen on helpottavaa kuulla, että ihan ok syödä jauhelihakastiketta, vaikka se näyttää rumalta kuvissa eikä siinä ole yhtään lehtikaalia. Alamme vähitellen tajuta, että siihen on syynsä, miksi useimmissa ruokakulttuureissa on käytetty enemmän liettä ja vähemmän mehulinkoa.

Normcore on synninpäästö, joka kuuluu: aina ei tarvitse esittää parasta versiota itsestään. Joskus riittää, että syö ihan vain ruokaa. Siihen ei kuole, ainakaan kovin nopeasti. Mummoni kasvoi suunnilleen pelkällä ruisleivällä ja perunalla, ja hän eli lähemmäs yhdeksänkymppiseksi.

Minullakin on erikoisruokavalio. Se perustuu elämänmittaiseen kokemukseen juuri minun kroppani toiminnasta, ja sen päivittäisiä kulmakiviä ovat kaurapuuro, juusto, porkkana, banaani, mustikka ja pähkinät. Ruokavalio suhtautuu sallivasti valkoviiniin, rommirusinajäätelöön ja överisuolattuihin ranskanperunoihin. Liikuntaan yhdistettynä sillä pysyy terveenä ja normaalipainoisena.

Dieetin yksi ominaisuus on kuitenkin ylitse muiden. Ruokavalioni ansiosta jaksan tehdä kaikkea sitä, mikä on elämässä tärkeää: rakastaa, tehdä töitä, nauraa ja itkeä.

Kyllä, pähkinöiden syöminen pidentää ikää. Kyllä, raaoista kasviksista saa enemmän ravintoaineita kuin kypsennetyistä. Kyllä, hitaat hiilihydraatit pitävät verensokerin tasaisena.

Mutta silti. Mitä jos keskittyisimme vähän enemmän elämään ja vähän vähemmän ravinnon aminohappokoostumukseen.

Minulla on kaikille syömisiään liikaa miettiville ratkaisu. Se ei ole smoothie bowl tai normcorehenkinen ruskea kastike, vaan elämä. Kun keskittyy muihin ihmisiin, tajuaa, että maailmassa on tärkeämpiäkin asioita kuin lautasen sisältö. 

Tee sitä, mikä tekee sinut ja mahdollisimman monta muuta ihmistä onnellisiksi.

Ja kun tulee nälkä, muista syödä.

Kommentit (27)
  1. Tämä postaus herätti lopulta sen verran ajatuksia, että päädyin kirjoittamaan oman postaukseni terveysintoilusta: http://www.lily.fi/blogit/paivan-ajatus/terveysintoilija-ripittaytyy

  2. annisavolainen
    22.8.2015, 20:20

    Ai että! Onpa ihana kuulla, että olen ihan normaali, kun en ole mikään ruokahifistelijä. Paras muoti pitkään aikaan! Itse olen ollut aina sitä mieltä herkuista, että mitään totaalilakkoa on turha yrittää toteuttaa ja kiduttaa samalla itseään, vaan syödä suurinosa ajasta terveellistä kotiruokaa, ja herkutella saa sitten ihan hyvällä omalla tunnolla, kun mieli tekee.

Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *