Ladataan...
Toimitus

Erilaisia kaupallisia yhteistöitä tehdään koko ajan enemmän paitsi blogeissa myös YouTube-videoissa, podcasteissa, Instagramissa, Snapchatissa, Facebookissa ja muissa sosiaalisen median kanavissa. Yhteistyöstä kertomisen tavat seuraajille ovat olleet melko kirjavia, koska yhteisiä käytäntöjä ei ole vielä ehditty luoda.

Merkintätavat kuitenkin tarkentuvat koko ajan esimerkiksi vaikuttajien työtä valvovien Kilpailu- ja kuluttajaviraston sekä Mainonnan eettisen neuvoston lausuntojen ansiosta. Kokosimme tähän juttuun kaupallisten yhteistöiden merkintää sosiaalisessa mediassa koskevia neuvoja. Jos haluat tietää, miten yhteistyöt merkitään blogeissa, katso tämä ohje

Tämä on yleinen ohjeistus yhteistöiden merkitsemisestä, mutta mainostajan tulee aina yhteistyöstä sovittaessa kertoa sinulle, miten yhteistyö merkitään asianmukaisesti kussakin kanavassa.

Yhteistöiden merkitseminen Instagramissa

Kaupallisesta yhteistyöstä tulee Instagram-kuvien yhteydessä kertoa selkeästi, tässä muodossa:

Kaupallinen yhteistyö: Mainostaja ja/tai tuotemerkki

Instagram-feedissä tulee varmistua, että kuvan kaupallisuus tulee ilmi kuvatekstissä ilman, että tekstiä tarvitsee avata kokonaan luettavaksi eli yleensä kahden-kolmen ensimmäisen rivin aikana. Lisäksi kuvaustekstissä tulee olla edellä mainittu varsinainen kaupallisen yhteistyön merkintä. Pelkkä hashtag #kaupallinenyhteistyö ei siis riitä.

Esimerkki: ”Nyt on jäätelökesä! Tein lastensynttäreille jäätelökakun, jossa käytin yhteistyön merkeissä Pingviinin uutuusmakuja. Suolainen kinuski-jäätelö suklaakastikkeella kelpasi niin lapsille kuin aikuisille. Kaupallinen yhteistyö: Pingviini.”

Huom! Yhteistyömerkinnän tulee olla sillä kielellä, jota käytät ja jota yleisösi puhuu äidinkielenään. Jos siis seuraajasi ovat pääosin suomenkielisiä, älä käytä vaikeasti ymmärrettäviä sanoja, kuten #ad tai #collab.

Yhteistöiden merkitseminen Instagram Storiesissa ja Snapchatissa

Kirjoita jokaiseen klippiin yhteistyömerkintä:

Kaupallinen yhteistyö: Mainostaja ja/tai tuotemerkki

Yhteistöiden merkitseminen Facebookissa

Kun jaat esimerkiksi kaupallisen blogipostauksen Facebookissa, voit käyttää apuna Branded content -toimintoa. Tällöin postauksessa näkyy, että kyseessä on maksettu postaus sekä yhteistyökumppanin nimi. Mikäli et pysty käyttämään Branded Content -toimintoa, kirjoita kaupallisen yhteistyön merkintä nostotekstiin:

Kaupallinen yhteistyö: Mainostaja ja/tai tuotemerkki

Kaupallisten yhteistöiden merkitseminen YouTube-videoissa

Käytä YouTuben omaa merkintää maksetulle sisällölle tai tuotesijoittelulle, mutta huomaa, että tämä merkintätapa yksin ei ole riittävä. Kaupallisesta yhteistyöstä tulee kertoa aina myös seuraavasti:

1.Videon alussa teksti Kaupallinen yhteistyö: Mainostaja ja/tai tuotemerkki

2. Yhteistyöstä on kerrottava myös suullisesti videon alussa, ennen yhteistyön aiheiden käsittelyä

3. Videon kuvaustekstin alussa Kaupallinen yhteistyö: Mainostaja ja/tai tuotemerkki

Kaupallisten yhteistöiden merkitseminen Podcasteissa

Podcasteissa kerro yhteistyöstä ääniraidalla heti jakson alussa mahdollisen jinglen tai tunnusmusiikin jälkeen. Lisäksi kerro yhteistyöstä myös jakson kuvaustekstissä näin:

Kaupallinen yhteistyö: Mainostaja ja/tai tuotemerkki

Jos teet podcastista postauksen blogiisi, noudata samaa ohjetta, kuin muissa kaupallisissa yhteistöissä.

 

Lue lisää

Bloggaaja, näin merkitset kaupalliset yhteistyöt

Haluaisitko ilahduttaa lukijoitasi arvonnalla? Muista nämä asiat!

Kilpailu- ja kuluttajaviraston ohjeistus mainonnan tunnistettavuudesta blogeissa

Pohjoismaiden linjaus piilomarkkinoinnista

Julkisen Sanan Neuvoston linjaus mainonnan merkitsemisestä

PING Ethics esimerkit kaupallisen yhteistyön merkitsemisestä

 

Kuva: Suvi Kesäläinen

Ladataan...

Ladataan...
Toimitus

Joskus on ihanaa laittaa hyvä kiertämään ja ilahduttaa blogin lukijoita tai someseuraajia arvonnalla. Tämän vuoksi koostimme lyhyen muistutuksen asioista, joita arvontojen yhteydessä kannattaa huomioida ja mainita.

Otathan seuraavat asiat huomioon arvontaa järjestäessäsi:

Määrittele aina arvonnan järjestäjä. Järjestäjänä voit olla sinä tai mainostaja (jos kyseessä on kaupallinen yhteistyö.)

  •  Järjestäjä on velvollinen laatimaan markkinointiarpajaisille säännöt sekä pitämään ne saatavilla kuluttajansuojalain ja soveltuvien kuluttaja-asiamiehen ohjeistusten mukaisesti.
  • Järjestäjä vastaa palkintojen hankkimisesta ja toimittamisesta markkinointiarpajaisten voittajalle tai voittajille.
  • Järjestäjä toimii yksin arpajaisverolain mukaisena arpajaisten toimeenpanijana.
  • Järjestäjä vastaa oma-aloitteisesti kaikista arvonnan järjestämisestä aiheutuvista veroista, kuten arpajaisverosta.

Kun järjestät arvonnan osana blogipostausta, tulisi postauksesta käydä ilmi seuraavat asiat:

1. Arvonnan järjestäjä (mainostaja tai blogin nimi)

2. Arvonnan osallistumisaika

  • Päivämäärärajaus sekä arvontapäivä ja -tapa
  • Postauksessa olisi hyvä myös kommunikoida voitosta informointi ja toimintamalli jos voittajaa ei tavoiteta.

3. Ketkä voivat osallistua

  • Esim. ikärajaus, onko rajauksia esim. järjestäjän omien työntekijöiden tai muiden sidosryhmien vaikkapa perheenjäsenten osalta), miten arvontaan osallistutaan. 
  • Pyydäthän osallistujia jättämään kommentin yhteydessä myös sähköpostiosoitteen mahdollisen voittajan kontaktoimiseksi (ei näy kommentissa).
  • Huom! Osallistumisen yhteydessä ei voida missään vaiheessa pyytää jakamaan henkilötietoa julkisesti kommentissa.

4. Suostumus voittajan /voittajien nimen/nimien julkaisuun (paikka, missä julkaistaan)

  • Muistathan, että voittajan nimen julkaisuun tarvitset suostumuksen.  

5. Palkinnon/palkintojen yksilöivät tiedot (kpl-määrä, arvo, mahdolliset lisätiedot)

6. Henkilötietojen käsittely, mainittava seuraavasti:

Henkilötietoja käytetään vain voiton kommunikointiin ja palkinnon lähettämiseen.

  • §  osallistujan henkilötietoja käsitellään järjestäjän tietosuojakäytäntöjen mukaisesti
  • §  sosiaalisessa mediassa arvonnan toteuttamiseen osallistuva vaikuttaja käsittelee osallistujien henkilötietoja palkinnon arvontaan sekä järjestäjä palkinnon toimittamiseen.

7. Somessa julkaistaessa klausuuli siitä, että palkinnon vastaanottaja vapauttaa Järjestäjän [ja Facebookin / Instagramin] vastuusta, joka aiheutuu tai väitetään aiheutuneen arvontaan osallistumisesta, palkinnon lunastamisesta tai sen käyttämisestä. 

8. Osallistumalla arvontaan osallistuja hyväksyy ja sitoutuu noudattamaan arvonnan sääntöjä. 

9. Arvonnan suorittamisen jälkeen tämä tulee kommunikoida arvontapostauksessa.

Esimerkkiteksti asioista, jotka on mainittava arvonnan sisältävässä blogipostauksessa:

Arvon postauksessa (tuote) (arvo €). Arvonnan Järjestäjänä toimii (blogin nimi/mainostajan nimi). Arvontaan voit osallistua (tapa) (päivämäärät) välisenä aikana ja palkinto arvotaan (päivämäärä): Voittajalle ilmoitetaan voitosta sähköpostiosoitteeseen, joka on jätetty osallistumisen yhteydessä (s-postiosoite ei näy muille). Osallistujien tietoja käytetään vain voiton kommunikointiin ja palkinnon lähettämiseen. Palkinnon vastaanottaja vapauttaa Järjestäjän vastuusta, joka aiheutuu tai väitetään aiheutuneen arvontaan osallistumisesta, palkinnon lunastamisesta tai sen käyttämisestä. Osallistumalla arvontaan osallistuja hyväksyy ja sitoutuu noudattamaan arvonnan sääntöjä (mahdollinen linkki sääntöihin).

Lue lisää

Bloggaaja, näin merkitset kaupalliset yhteistyöt

Teetkö kaupallisia yhteistöitä sosiaalisessa mediassa? Näin merkitset ne oikein

Tutustu Trendin & Lilyn kilpailujen sääntöihin

 

Kuva: Toni Härkönen

Ladataan...

Ladataan...
Toimitus

Blogeissa tehtävät mainoskampanjat ja erilaiset kaupalliset yhteistyöt lisääntyvät jatkuvasti. Yhteistyöstä kertomisen tavat lukijoille ovat olleet melko kirjavia siksi, että yhteisiä käytäntöjä ei ole vielä ehditty luoda. Bloggaajat ovat tahoillaan ratkoneet asiaa monilla hyvillä tavoilla, mutta koko alan yhteinen linja on ollut päättämättä.

Käytännöt kuitenkin tarkentuvat koko ajan esimerkiksi bloggaajien työtä valvovien Kilpailu- ja kuluttajaviraston sekä Mainonnan eettisen neuvoston lausuntojen ansiosta. Lilyn toimitus kannattaa tätä lämpimästi, sillä blogiyhteistyöstä ja blogeissa esiintyvistä kaupallisista kampanjoista kertominen avoimesti edistää koko alan läpinäkyvyyttä, luotettavuutta ja uskottavuutta. Siksi kokosimme tähän juttuun asiaa koskevia ohjeita.

Tämä on yleinen ohjeistus yhteistöiden merkitsemisestä blogeissa. Mainostajan tulee kuitenkin aina yhteistyöstä sovittaessa kertoa sinulle, miten yhteistyö merkitään asianmukaisesti.

Miksi yhteistyöt pitää merkitä?

Lukijan on voitava tunnistaa mainos tai kaupallinen yhteistyö mainokseksi ensisilmäyksellä. Kuluttajansuojan toteutumiseksi markkinoinnista on käytävä selkeästi ilmi yhteistyön kaupallinen tarkoitus sekä se, kenen lukuun markkinointia toteutetaan. Kun yhteistyöt on merkitty asianmukaisesti, lukijat eivät koe tulleensa huijatuiksi. Tutkimusten mukaan postausten tai videoiden kaupallisuudella ei ole negatiivista merkitystä, mikäli sisältö sopii kanavaan ja lukija kokee vaikuttajan olevan aidosti kiinnostunut tuotteesta.

Kaupallisen yhteistyön merkitseminen blogissa

Kaupallisista yhteistöistä tulee kertoa heti sisällön alussa selkeästi, tässä muodossa:

Kaupallinen yhteistyö: Mainostaja ja/tai tuotemerkki

Merkintä tulee olla heti otsikon jälkeen ennen ensimmäistä kuvaa ja leipätekstin alkua. Merkinnän tulee erottua muusta tekstistä esimerkiksi koon ja muotoilun avulla.

Tätä merkintää on käytettävä silloin, kun olette mainostajan kanssa sopineet tuotteen näkyvyydestä blogissasi – eli silloin, kun saat postauksesta korvaukseksi rahaa tai olet vastaanottanut tuotteen sillä ehdolla, että lupaat tuotteelle näkyvyyttä.

Huom! Pohjoismaiden kuluttajanviranomaisten linjauksen mukaan mainonnaksi voidaan lukea tapaukset, joissa sinä tai mainostaja olette pyrkineet hyötymään blogisi, tubekanavasi tai somekanaviesi näkyvyydestä ja olet vastaanottanut tuotteita tai muita etuja, joista mainitset kanavissasi. Sillä ei ole väliä, onko sopimus suullinen, kirjallinen tai niin sanotusti hiljainen, vaan yhteistyössä syntyneet sisällöt pitää aina merkitä kaupalliseksi yhteistyöksi.

Esimerkki 1: Olet ottanut hotelliin yhteyttä, kertonut pitäväsi blogia ja sopinut, että saat yöpyä hotellissa ilmaiseksi. Mikäli kirjoitat hotellista ja siellä yöpymisestä, tulee postaus merkitä kaupalliseksi yhteistyöksi.

Esimerkki 2: Asiakas ottaa yhteyttä sinuun ja tarjoaa alennusta materiaaleista, joita tarvitset kotisi remonttiin. Mikäli otat alennuksen ja tuotteet vastaan ja kirjoitat niistä myöhemmin blogissasi, tulee postaus merkitä kaupalliseksi yhteistyöksi.

Tuotenäytteet ja -lähetykset

PR-yhteistyötä on esimerkiksi tuotenäyte, jonka saat ilman oletusta näkyvyydestä blogissasi. Jos olet saanut tuotenäytteen, etkä ole sopinut näkyvyydestä, eikä kukaan ole luvannut maksaa näkyvyydestä, et ole velvoitettu tekemään postausta siitä. Voit kuitenkin halutessasi kirjoittaa tuotteesta. Tällöin riittää, että tästä mainitaan postauksen yhteydessä, esimerkiksi näin:

Tuote X saatu blogin kautta yritykseltä X

Affiliate-linkit

Selkeää mainosmerkintää on käytettävä myös silloin, kun saat korvauksen siitä, että lisäät postaukseen, videon kuvaustekstiin tai muuhun vastaavaan nostoon kaupallisen linkin, joka ohjaa esimerkiksi yrityksen verkkokauppaan tai saat muutoin rahallista hyötyä siitä, että ohjaat seuraajasi mainostajan sivuille tai kanavaan. Merkitse postaukseen maininta mainoslinkeistä heti sisällön alkuun otsikon jälkeen näin:

 Sisältää mainoslinkkejä*

Jokaisen mainoslinkin yhteyteen tulee laittaa merkintä (*) mainoslinkin tunnistamiseksi.

 

Lue lisää

Teetkö kaupallisia yhteistöitä sosiaalisessa mediassa? Näin merkitset ne oikein

Haluaisitko ilahduttaa lukijoitasi arvonnalla? Muista nämä asiat!

Kilpailu- ja kuluttajaviraston ohjeistus mainonnan tunnistettavuudesta blogeissa

Pohjoismaiden linjaus piilomarkkinoinnista

Julkisen Sanan Neuvoston linjaus mainonnan merkitsemisestä

PING Ethics esimerkit kaupallisen yhteistyön merkitsemisestä

Pages