Ladataan...
Toimitus

Tuntuuko siltä, ettet saa töissä mitään aikaan? Että ihan tavallinenkin palaute itkettää välillä? On normaalia puutua työhönsä silloin tällöin, mutta nykyään yhä useammalle työssäkäyvälle väsymys on arkipäivää. Tutkijoiden mukaan työuupumus on yleistynyt, ja Työterveyslaitos arvioi, että yli neljänneksellä suomalaisista on jossain vaiheissa työuupumuksen oireita. Eri arvioiden mukaan vakavasti oireilee noin 2–5 prosenttia työssäkäyvistä.

Terveyskirjaston määritelmän mukaan työuupumukselle on kolme isoa oiretta: uupumusasteinen väsymys, kyynistyminen ja alentunut ammatillinen itsetunto. Uupuneen väsymys ei hellitä, vaikka vapaa-ajalla saisikin levättyä, ja kyynisestä työ tuntuu koko ajan turhalta. Itsetunnon aleneminen näkyy siinä, että tuntuu, ettei enää osaa työtään niin hyvin kuin ennen ja on siinä huonompi kuin työkaverinsa.

Tänä syksynä Lilyn kampanja #onkopakkojaksaa pureutuu työuupumukseen. Haluamme tehdä näkyväksi, miten yleistä työuupumus on, ja antaa työkalupakin, joka auttaa sen taltuttamisessa. Erityisesti nuorten naisten väsyminen on asia, jolle haluamme tehdä jotain. Siitä pitää puhua, siitä saa puhua, eikä aina ole pakko vain jaksaa. Kampanja näkyy Lilyssä sekä Trendin ja Lilyn somekanavissa monella tavalla. Aihe puhuttaa myös uusimmassa Trendissä.

Haastamme Lilyn bloggaajat mukaan kertomaan omia kokemuksiaan työuupumuksesta hashtagilla #onkopakkojaksaa. Tarinansa on jo luvannut kertoa esimerkiksi Start Living Your Best Life -blogin Elisa, joka ottaa myös Trendin Instagram-tilin (@trendimag) haltuunsa tiistaina 28.8. ja kertoo Storiesin puolella vinkkejään. Tule tiistaina mukaan juttelemaan Elisan kanssa, kerro hänelle omista kokemuksistasi ja esitä kysymyksiä.

Kampanjan alkajaisiksi kysyimme Suomen parhaat työpaikat -kyselyssä hyvin pärjänneistä yrityksistä, miten niissä estetään, huomataan ja hoidetaan työntekijöiden uupumista. Tässä viisi vinkkiä, joita voi ehdottaa myös omalle työpaikalle. Vinkit antoivat Scandic Hotelsin henkilöstöjohtaja Riikka Mattila (RM) ja henkilöstötietojärjestelmien ja palkkahallinnon asiantuntijapalveluihin erikoistuneen Integratan toimitusjohtaja Riku Heinonen (RH).

 

  1. EDISTÄ KESKUSTELEVAA ILMAPIIRIÄ

    Paras keino estää työuupumusta on luoda työilmapiiri, jossa työntekijöiden on helppo puhua omista huolistaan ennen kuin ne äityvät ongelmiksi. Pomolla on tärkeä rooli: jos hän huomaa työntekijän käytöksessä muutoksia, asia pitää ottaa puheeksi. Hyvässä työpaikassa myös työkaverit pitävät huolta toisistaan.

    ”Keskusteluja ei pidä jättää kerran vuodessa käytäviin kehityskeskusteluihin. Meillä on lisätty niin sanottuja kahvikuppikeskusteluja: tasaisin väliajoin esimies ja tiimiläinen istuvat alas juttelemaan niitä näitä. Se on vähemmän hallinnonmakuista kuin kehityskeskusteluissa, ja pieniin huoliin on helppo tarttua ennen kuin ne kasvavat isoiksi.” (RM)

    ”Sen lisäksi, että juttelemme paljon arjessa, olemme myös siirtyneet palvelevan johtamisen malliin. Perinteisessä hierarkkisessa johtamisessa pomo jakaa työtehtävät, joiden suorittamista kytätään ja kerran vuodessa työstä puhutaan kehityskeskustelussa. Me teemme toisin. Työntekijämme ovat pitkälle itseohjautuvia, ja heidän tukenaan on verkkopalvelu, josta he voivat tilata tarpeisiinsa sopivia johtamispalveluita. Työntekijät voivat lisätä ostoskoriinsa esimerkiksi jaksamiseen tai työnkuvan muutostoiveisiin liittyviä palveluita ja tilata niitä joko joltakulta johtoryhmämme jäseneltä tai vaikka työterveydestä. Verkkopalvelu ei tietenkään poista tai vähennä arjessa käytäviä keskusteluita, vaan toimii niiden tukena.” (RH)

     
  2. LISÄÄ HALLINNAN TUNNETTA

    Stressiä työelämässä aiheuttaa hallinnan tunteen puutos.

    ”Meillä työntekijät saavat vaikuttaa omiin työvuorolistoihinsa. Niitä ei sanella ylhäältä päin, vaan jokaiselta kysytään toiveita ja parhaissa tapauksissa tiimit saavat miettiä vuorot keskenään.” (RM)

    ”Se, ettei kotielämä vaikuttaisi työelämään, on paskapuhetta. Ihminen on kokonaisvaltainen olento, ja se pitää myös työnantajan ymmärtää. Jos kotona on stressaava tilanne, työnantajan pitää voida joustaa.” (RH)

     
  3. TEE KEHUT NÄKYVIKSI

    Oma työ tuntuu merkitykselliseltä, kun omista onnistumisistaan saa kiitosta.

    ”Meillä on yrityksen oma Facebook-ryhmä, jota seuraa lähes 1600 työntekijää, ja siellä työntekijät kehuvat toisiaan. Sinne voi postata esimerkiksi kuvan kauniisti leivotusta kakusta tai hääparille valmistellusta sviitistä ja kehua nimeltä työkaveria, joka on sen takana. Lisäksi meillä on tapana, että jos asiakas lähettää jossain hotellissamme yövyttyään tai ravintolassa vierailtuaan kehuja, joissa mainitsee jonkun työntekijän nimeltä, kyseinen työntekijä saa kiitokseksi rahaa.” (RM)

    ”Meillä on neljän viikon välein kuukausipalaveri, jota ennen saa ilmiantaa työkavereita. Palaverissa hyviä suorituksia kehutaan koko porukan kuullen.” (RH)

     
  4. MAHDOLLISTA MAISEMANVAIHDOS

    Työhön turtumisessa voi auttaa vaihtelu.

    ”Kaltaisessamme isossa yrityksessä on mahdollista vaihtaa maisemaa kokonaan, eli esimerkiksi siirtyä toiseen kaupunkiin. Me kannustamme myös lyhytaikaiseen kiertoon: työntekijä voi mennä vaikkapa viikoksi tutustumaan toiseen yksikköön ja seurata, miten siellä hommat hoidetaan. Joskus sieltä palataan uusien ideoiden kanssa, joskus sen oivalluksen kanssa, että moni asia onkin omassa työssä hyvin.” (RM)

     
  5. SUHTAUDU PALKKAUKSEEN VAKAVASTI

    ”Yksi työnantajan tärkeimmistä keinoista hyvän työilmapiirin luomiseen on rekrytointi. Kun palkkaa uusia ihmisiä, pitää miettiä tarkasti, miten ihminen istuu porukkaan, ja kuunnella myös työntekijöiden toiveita siitä, mitä porukka kaipaa.” (RH)

     

Täten julistamme #onkopakkojaksaa-kampanjan alkaneeksi! Jaa tarina omastasi ja läheisesi työuupumuksesta joko Lilyssä tai somessa ja käytä hashtagiä #onkopakkojaksaa.

 

Osta myös uusin Trendi, jonka juttu kympin tytöistä puuttuu siihen, miksi naiset uupuvat. Tai vielä parempi, tilaa Trendi, jotta saat jatkossa kaikki hyvät jutut heti lukuun.

Kuuntele lisäksi Lily Talks -podcastimme jakso Kun arki uuvuttaa, jossa Anna Vihervaarasta -blogista tuttu Anna Kauhala ja Terveystalon johtava psykologi Tuija Turunen pureutuvat nuorten naisten lisääntyneeseen uupumiseen.

Ladataan...
Toimitus

Lilyn 4.9. järjestettävässä bloggaajakoulutuksessa puhutaan hakukoneoptimoinnista sekä bloggaamisen suunnittelusta ja aikatauluttamisesta. Ilmoittaudu mukaan inspiroivaan tapahtumaan täällä

Lilyn blogit ovat kaikki upeita, viisaita ja oivaltavia. ♡ Me toimituksessa kuitenkin uskomme, että aina voi oppia uutta ja inspiroitua. Siksi järjestämme tiistaina 4.9. kaikille Lilyn bloggaajille tarkoitetun koulutusillan.

Koulutuksessa Lilyn nimikkobloggaaja, Juliaihminen-blogia kirjoittava Julia Thurén kertoo, miten hän on saanut yhdistettyä työn, perhe-elämän sekä bloggaamisen ja jakaa parhaat vinkkinsä postauksien suunnitteluun ja aikatauluttamiseen. A-lehtien oman median analyytikko Riikka Peltokangas käy läpi hakukoneoptimoinnin perusteita Lilyssä ja näyttää, miten löydät analytiikasta blogisi huippujutut.

Koulutus alkaa kello 17 ja tarjoamme sen aikana pientä välipalaa. Toivottavasti tavataan silloin! ♡

Tapahtuma

Lilyn bloggaajakoulutus: Hakukoneoptimointi sekä bloggaamisen suunnittelu ja aikataulutus.

Tapahtuma on avoin kaikille Lilyn bloggaajille. 

Aika

Tiistaina 4.9.2018 kello 17-19. 

Paikka

A-lehdet

Risto Rytin tie 33, Helsinki

Ilmoittautuminen

Ilmoittaudu mukaan tästä linkistä. Ilmoittautumislomakkeella voit myös lähettää etukäteen kysymyksiä koulutuksen puhujille.

Ladataan...
Toimitus

Mungolife-blogin Anna Pastakille blogi on ammatti, mutta blogin ja henkilökohtaisen elämän välille tehtävä rajanveto on haastava. Samalla kun haluaa olla mahdollisimman aito ja rehellinen, monesti tuntuu, että joidenkin mielipiteiden ääneen sanominen ei ole sallittua.

Olet pitänyt blogia kymmenen vuotta. Mitä olet oppinut sinä aikana? Miten bloggaaminen on muuttunut?

”Mun on hirveän vaikeaa sanoa, mitä olen oppinut bloggaamisesta, sillä se on kuulunut elämääni lähes koko aikuisikäni ja ollut iso osa minua viimeiset kymmenen vuotta. Välillä minun on vaikea erottaa, mihin blogi päättyy ja mistä oma elämäni alkaa.”

”Bloggaaminen on muuttunut tosi paljon. Siitä on tullut ammattimaisempaa, kaupallisempaa ja tietyllä tapaa jopa kliinisempää. Suositut ammattibloggaajat ovat melko lailla vakiinnuttaneet asemansa ja samalla alkaneet pitää enemmän ja enemmän kiinni yksityisyydestään. Tästä syystä moni blogi on mielestäni muuttunut vähemmän lähestyttäväksi ja hieman naistenlehtimäiseksi. Toinen ääripää taas ovat ihmisiä kiinnostavat blogit, joissa jaetaan itsestä ihan valtavan paljon. Niinpä nykyään ollaan oikeastaan tosi jännän kahtiajaon äärellä, siinä missä ennen vähän jokainen bloggaaja antoi mielestäni enemmän kosketuspintaa itsestään.”

Lue Annan kymmenen rakkainta muistoa blogiajalta: Mungolife 10v!

Millaisia ennakkoluuloja olet bloggaajana kohdannut?

”Jatkuvia ja mitä omituisimpia, jotain ilkeitäkin tietenkin. Jotkut ajattelevat, että olen pinnallinen ja turhamainen, eikä elämässäni ole mitään muuta sisältöä. Olen tuntemattomilta ihmisiltä saanut kuulla olevani huono ystävä ja huono äiti. Eniten kohtaan kuitenkin sitä ajatusta, että bloggaaminen on hirveän helppoa ja mukavaa ja on kummallista, että siitä saa rahaa, kun se on niin helppoa. Ja että bloggaajat ovat ihan pinnallisia bimboja. Kumpikaan ennakkoluulo ei voisi olla kauempana totuudesta.”

Lue lisää Annan kohtaamista ennakkoluuloista: Ystävyys ja ennakkoluulo

Puhut blogissasi avoimesti aiheista, jotka herättävät keskustelua. Miten pyrit käsittelemään aiheita ja ilmaisemaan oman mielipiteesi ilman, että loukkaat muita? Onko se haastavaa?

”Se on tosi haastavaa. Esimerkiksi taannoin vartalopositiivisuutta käsittelevässä postauksessa yritin esittää asian mahdollisimman nätisti, varovaisesti ja diplomaattisesti ja silti jouduin hirveään myllytykseen, missä sanojani vääristeltiin ja väänneltiin. Lisäksi moni henkilökohtaisesti loukkaantui sanomastani. Tuntuu, että suosittuna bloggaajana ei aina ole oikeutettu mielipiteeseen, sillä monilta tuntuu unohtuvan se, että kyseessä tosiaan on vain mielipide ja se mielipide ei ole mikään absoluuttinen totuus, eikä sen tarkoitus ole tuomita tai arvostella ketään. Se on vain minun tapani nähdä maailmaa.”

Lue koko vartalopositiivisuutta käsittelevä postaus: Mielipidemaanantai: vartalopositiivisuus

Miten olet oppinut olemaan vertaamatta itseäsi muihin?

”En tiedä, olenko oikein ikinä verrannut itseäni kehenkään. Minä olen minä ja tällaisena tosi omalaatuinen ja mahtava yksilö. Jos vertaisin itseäni johonkin toiseen, se olisi loputon suo, ja en oikeastaan halua vaivata sellaisella päätäni.”

Lue Annan ajatuksia kehtaamisesta: Kehtaatko?

Kirjoitat blogissasi paljon pukeutumisesta. Millaisessa asussa viihdyt parhaiten?

”Tällä hetkellä jossain ihan järkyttävässä helleryysyssä, jossa vaan ei tule kuuma. Yleensä vietän arkeni trikoissa ja hupparissa, kun olen kotona. Kodin ulkopuolella tykkään sonnustautua mukavaan mekkoon ja kivoihin kenkiin tai farkkuihin ja neuleeseen. Sesongin mukaan joku suosikkitakkini on mukana matkassa: yleensä se on nahkatakkini tai ihanan muhkea ja pehmeä villakangastakkini.”

Katso, mitkä kesäasut kuuluvat Annan suosikkeihin: 11 x kesäasu

Käsittelet blogissasi myös terveyttä. Miten pidät huolta omasta hyvinvoinnistasi?

”Ajoittain hyvin, ajoittain huonosti. Yritän aina muistaa perusasiat, terveellisyyden kulmakivet, mutta välillä minäkin lipsun: nukun liian vähän, syön huonosti ja epäsäännöllisesti, unohdan vitamiinit ja hivenaineet ja koko homma on vähän out of control. Enimmäkseen kuitenkin pyrin nukkumaan tarpeeksi ja pitämään kiinni arjen rutiineista, se on tärkein osa hyvinvointiani.”

Lue, miksi Annan mielestä väsymystä pitäisi hoitaa samalla tavalla kuin flunssaa: Voihan väsymys

Miten äitiys on muuttanut sinua?

”Haluaisin ajatella, että olen pehmentynyt. En pelkästään fyysisesti (hah hah), vaan myös ajatus- ja arvomaailmaltani. Olen täysin menettänyt tietynlaisen pelottomuuden: pelkään monia asioita ja ikävöin poikaani aina, kun en näe häntä. Koen, että olen vähemmän itsekäs ja asetan itseni nykyään hyvin harvoin ykkössijalle. Äitiys on avannut ymmärrystä niin moneen eri asiaan, joista ajattelin ennen paljon jyrkemmin.”

Lue, mitkä asiat äitiydessä yllättivät Annan: 10 x Yllättäviä asioita

Mitä ajattelet bloggaajan vastuusta?

”Kirjoitin tästä juuri vähän aikaa sitten. Minun mielestäni bloggaajan vastuulla on tuottaa laadukasta ja hyvää sisältöä tietyssä aikataulussa ja paneutua sen tekemiseen. Minusta bloggaajan on seisottava sanojensa takana, ja varsinkin kaupallisissa yhteistöissä mainostamiensa tuotteiden ja palveluiden takana. Koen bloggaajan olevan vastuussa näyttää normaalia, mutta hyvää esimerkkiä, joka ottaa huomioon yleisön keski-iän. En esimerkiksi jotenkin miellä tupakointia blogikuvissa hyväksi ideaksi. Mutta toisaalta koen, että bloggaajan vastuulla on vain pieni osuus siitä, mitä sille ulotetaan. Isompi vastuu on lukijalla, jolla täytyy olla mediakriittisyyttä ja medialukutaitoa, joilla luovia blogimaailmassa.”

Lisää ajatuksia bloggaajan vastuusta: Mielipidemaanantai: Bloggaajan vastuu

Tätä et tiennyt:

Mikä on parasta internetissä juuri nyt?

”Se, että voi soittaa videopuheluita lapselleen aina, jos ei ole hänen lähellään. Internet mahdollistaa yhteydenpidon niin eri tavalla. Juuri nyt parasta on myös The Crown Netflixissä.”

Mikä omista postauksistasi on suosikkisi? Miksi?

”En oikeasti tiedä. En palaa lukemaan postauksiani sen kummemmin. Tietyllä tapaa kohua aiheuttanut vartalopositiivisuuspostaus (linkki postaukseen: http://www.lily.fi/blogit/mungolife/mielipidemaanantai-vartalopositiivisuus) tulee mieleen. Se osoitti minulle sen, että vaikka joku mielipide olisi julkisuudessa ”epäsuosittu”, on se silti oikeutettua esittää ja minä olen tarpeeksi vahva esittämään sen ja seisomaan sanojeni takana. Postauksen saama palaute oli niin järisyttävän positiivista ja sain satoja viestejä, joissa ihmiset kertoivat ajattelevansa samoin, mutta eivät uskalla sanoa sitä ääneen.”

”Toisaalta myös postaukseni, jossa kerroin poikamme kielijänneleikkauksesta ja liian kireän kielijänteen aiheuttamista ongelmista, on yksi suosikeistani. Lähinnä sen takia, että olen saanut jo monelta lukijaltani pitkän yhteydenoton, jossa postausta on kiitelty, sillä se on auttanut pieniä vauvoja. On ihanaa, että on voinut auttaa tuntematonta asiassa, joka voi olla hänelle todella vaikea. Se on bloggaamisessa parasta!”

Mitä postausta et meinannut julkaista? Miksi?

”Meinasin jättää julkaisematta postauksen vartalopositiivisuudesta, koska osasin odottaa, että se herättää tunteita. Monia mielipidepostauksia olen pitänyt pidempään luonnoksissa ja osa on sinne jäänytkin. Katsotaan näkevätkö ne joskus vielä päivänvalon.”

Kuka toinen Lilyn bloggaaja on suosikkisi? Miksi?

Tickle Your Fancy -blogin Sara. Hän on supermukava ja kiva ihminen, jonka olen tuntenut jo vuosia blogipiireistä, vaikka emme olekaan ystäviä. Hän on inspiroiva bloggaaja, joka tuottaa todella kaunista kuvamateriaalia. Tykkään myös valtavasti Lilou’s Crushin Hertasta, joka on aivan mieletön roolimalli ja todella herttainen ja ihana ihminen. Olen tavannut Hertan ensimmäisen kerran jo kohta kymmenen vuotta sitten, ja edelleen pidän häntä yhtenä blogimaailman ihanimmista persoonista.”

 

Teksti: Elisa Spolander

Kuvat: Mungolife

Pages