CrossFitin ja kasvisruokavalion yhdistäminen

DSC_0073.JPG

Kuten moni jo tässä vaiheessa tietää, CrossFitissä on kyse toiminnallisista liikkeistä joita kuuluu yleensä tehdä korkealla intensiteetillä. Treenit ovat rankkoja ja haastavia. Luonnollisesti tällainen harrastus vaatii vierelleen ravinnerikkaan ruokavalion, ja ilman sitä on turha odottaa kehitystä tai tuloksia.

DSC_0008.JPG

DSC_0026.JPG

Puhekielessä kasvissyöjä ei syö lihaa, lintuja, kalaa tai muitakaan mereneläviä, joista tunnetusti saa paljon proteiinia lihasten ja kudosten rakentamiseen. Monille se siirtymävaihe sekasyöjäksi kasvissyöjäksi aiheuttaa hämmennystä siitä, että mistä sitä protskua nyt saisi jos ei ole entuudestaan tutustunut muihin runsaasti proteiinia sisältäviin ruoka-aineisiin. Silloin voi proteiinin käyttö olla tietysti vähäisempää ja jaksaminen sitä mukaa myös.

Olen ollut kokonaan kasvissyöjä nyt pari kuukautta, mutta sirtyminen siihen oli hidas prosessi; ensin lopetin punaisen lihan, sitten linnut, sitten vähensin kalaa jne. Opin pikkuhiljaa ”korvaamaan” kovan liikuntasuorituksen puolesta välttämättömät ravintoaineet muilla raaka-aineilla ja siksi luulen, että energiansaantini on ollut alusta asti riittävää.

Mä en ole rehellisesti huomannut liikunnallisessa suorituksessani mitään eroa sen jälkeen kun olen siirtynyt kasvisruokavalioon. Ainakaan negatiivisempaan suuntaan. Luulen että se johtuu nimenomaan siitä, että siirtymä oli hiljattainen ja että olen jatkuvasti ottanut selvää mistä saan kaikki tarvitsemani ravintoaineet ja aminohapot. Hyviä kasvisproteiininlähteitä ovat mm. soija, tofu, seitan, palkokasvit ja pähkinät, ja urheilijalle erityisesti hamppu, nyhtökaura ja härkäpapu.

DSC_0111.JPG

En usko että kenenkään täytyy valita lihasten kasvattamisen ja ympäristöystävällisemmän ruokavalion välillä. Riittävällä tiedolla ja pienellä viitsimisellä molemmat onnistuvat varmasti. Suosittelen kokeilemaan!

 

SARANDA OTA YHTEYTTÄ: TYHJAAJATUS@LIVE.FIFACEBOOK / INSTAGRAM / BLOGLOVIN /SNAPCHAT: SARANDADEDOLLI

Kommentit (2)
  1. vegetreenari
    13.10.2016, 16:19

    Moi Saranda! Hieno valinta tuo kasvisruokavalioon siirtyminen! Minulta ilmestyi tällä viikolla VEGEÄ-liikkujan kasvisruokaa kirja, mistä löytyy paljon liikkujalle optimaalisia kasvisruokaohjeita. http://www.adlibris.com/fi/kirja/vegea-9789523212749 Kannattaa tsekata! t. Linda

    1. Kiitos kuule vinkistä koska toi lähti just tilaukseen!! 🙂 Kuulostaa tosi hyvältä reseptikirjalta ja sellaselta mitä on kyl itelleen tarvetta. Kiitti vielä!

Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *