Iso paha CrossFit

Elämäni parhaimpia ja jännittävimpiä päätöksiä: aloittaa CrossFitin harrastaminen.

DSC_0127.JPG

Kun astuin ensimmäisen kerran meidän boksille, mun lähtökunto oli luokkaa miinus kymmenen. Lihasmassaa ei juuri entuudestaan löytynyt. Olin niin hermostunut ja täysin pihalla siitä mihin olin rahani pistänyt. Kuulemma jotain voima- ja kunnonkohottamistreenejä porukan ja valmentajien kanssa.

Kaikki OHS, mave, tabata, metcon jne. termit olivat mulle hepreaa mutta siinähän opeteltiin. Niiden merkitykset ja kuinka ne tehdään perinpohjaisesti. Muistan ekan treenin, jossa muistaakseni vedettiin 10 vatsaa, 10 punnerrusta ja 10 kyykkyä niin monta kierrosta putkeen kuin jaksaa kymmenen minuutin ajan. Mun lihakset taisivat olla viikon verran kipeät sen jälkeen.

Kaksi viikkoa myöhemmin tehtiin sama treeni uudestaan, ja oma tulos oli parantunut kokonaisella kierroksella.

DSC_0073.JPG

DSC_0106.JPG

DSC_0080.JPG

Parasta tässä lajissa on nimenomaan se, miten nopeasti tulokset näkyvät. Meidän valmentajat ohjelmoi meille viikko toisensa jälkeen niin monipuoliset treenit, että kestävyys, voima ja taidot ovat omasta mielestäni aina todella hyvässä tasapainossa keskenään. Koutsit ovat paikalla ohjaamassa ja antamassa vinkkejä.

Ja kaikki kanssatreenaajat – he on ihan huippuja. Yhdessä tekeminen on oikeasti mieletön motivaation nostattaja. Muiden kannustus ja menestystarinat antavat energiaa ja muistuttavat ainakin itseäni treeni toisensa jälkeen, miten mikä tahansa asia on mahdollista jos antaa itsestään kaiken irti.

DSC_0074.JPG

DSC_0126.JPG

CrossFitissä on kyse siitä, että kehitetään hyvä kunto, tekniikka ja taidot mahdollisimman monipuolisesti. Harjoitukset perustuvat toiminnallisiin liikkeisiin ja vaihtelevat keskenään tosi paljon. Meillä päivän treeni näkyy vasta samana päivänä, joten aina on pieni jännitys siitä mitä siellä tänään on luvassa.

Parasta on se, että lajiin voi rakentaa itse juuri sellaisen suhteen kuin haluaa. Voi treenata silloin tällöin lähinnä huvin vuoksi, pari kertaa viikossa kunnon ylläpitämiseksi, säännöllisesti viisi kertaa viikossa tasainen kehitys mielessä tai sitten panostaa kunnolla ja kilpailla varsinaisissa CrossFit-kisoissa. Se, kuinka paljon lajille antaa on itsestään kiinni, ja kaikki välimaastovalinnat ovat ihan ok.

Yleisimmät myytit on se, että CrossFit on vain kovakuntoisten laji, ja kokemattomille urheilijoille ei ole asiaa sinne. Siellä kilpaillaan vain muita vastaan ja loukkaantumisriski on suuri. Väärin. Kaikki treenit voidaan skaalata jokaiselle sopivaksi, siellä kilpaillaan tasan tarkkaan vain omaa pääkoppaa vastaan, ja kun kokeneet valmentajat ovat paikalla neuvomassa, on loukkaantumisriski varmasti pienempi kuin silloin, jos tekee liikkeitä yksin tavallisella kuntosalilla.

Menkää, hikoilkaa, rakastukaa ja vahvistukaa. *tähän se haba-emoji*

 

EN: CrossFit, not as scary as you may first think. 😉

 

SARANDA OTA YHTEYTTÄ: TYHJAAJATUS@LIVE.FIFACEBOOK / INSTAGRAM / BLOGLOVIN

Kommentit (11)
  1. Älyttömän hyvä pointti! Mulla on ollut koko CrossFitin harrastamisen aikana tosi epäsäännöllinen rytmi elämässä (esim. eka monta päivää 8 – 23 kouluu ja töitä jolloin tuli nukuttua vaan muutama hassu tunti ja syötyy vähän ja sit monta päivää ilman mitään menoa jolloin tuli nukuttua ihan liikaa ja syötyä ihan mitä sattuu etc) niin en oo kehittynyt läheskään niin paljon kun mitä ”olisi pitänyt/luullut” tässä parin vuoden aikana 🙂 Ja vasta nyt kun elämä on alkanut asettumaan ja vapaa-aikaa on ollut järkevämmin, tuntuu et tuloksia tulee kun ittestään ja lajista nauttii ihan eri tavalla!

    Rehellisesti en ollut ajatellutkaan koko asiaa ennen kuin mainitsit ja aloin todella pohtimaan sitä. Vau, kiitos kun kommentoit! <3

    Mä toivon todella paljon että pääset taas treenaamaan joko CrossFitiä tai sitten jotain muuta lajia josta todella pidät! 🙂

  2. Muistan kun olin jo ilmottautunut on ramp-kurssille ja meinasin viime hetkellä perua osallistumiseni, koska pelkäsin että laji on liian rankka minulle. Onneksi kuitenkin menin, tykkään siitä bad-ass tunteesta mikä tulee kun tekee kovaa treeniä ja käyttää vapaita painoja 🙂 Ja ennakkoluuloistani huolimatta kaikki treenit ei ole mitään tappokamaa, vaan helpompiakin settejä tehdään.

    1. Eikä, mieti mistä kaikesta olisit jäänyt paitsi! 😀 Ei vitsi miten hyvä juttu että menit.

      Tykkäsin kans tosi paljon tosta bad ass-termistä, sitähän se on nimenomaan haha! 😀 Nyt sain sanat sille tunteelle.

Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *