Mitä teen kun ahdistaa?

DSC_7319.JPG

Mä oon voinut viime aikoina henkisesti paljon paremmin (lue postaus: Mitä olen oppinut masennuksesta?) Loma töistä on tehnyt hyvää, olen vaatinut itseltäni huomattavasti vähemmän ja olen pursunut intoa ensi vuoden suunnitelmista. Aito innostuminen on mulle merkki siitä, että olen askeleen lähempänä parantua masennuksesta.

Ahdistuskohtauksia tulee yhä ja voi olla, että niitä tulee läpi elämän, toivottavasti vain vähenevissä määrin. Mun psykologi on antanut pari hyvää vinkkiä jolla ahdistus tuntuu siedettävämmältä ja olen keksinyt itsekin muutaman asian, jotka helpottavat oloa paljonkin.

DSC_7309.JPG

Takki siskolta lainassa (H&M) / paita Kosovosta / housut second hand työkaverilta / kengät Vagabond (ikivanhat ja kaipaavat kipeästi suutaria)

 

Mitä teen kun ahdistaa?

Pysähdyn ja hengitän. Hyväksi koettu hengitysharjoitus menee seuraavasti: hengitän sisään neljä sekuntia, pidätän hengitystä neljä sekuntia, vapautan hengityksen kahdeksan sekuntia. Toistan tämän niin kauan että oloa alkaa vähän helpottamaan.

En tee sille asialle, joka ahdistaa, yhtään mitään. Mua yleensä ahdistaa tekemättömät tai huonosti tehdyt asiat, ja kun ryhdyn ahdistuneena tekemään jotain, siitä ei seuraa mitään hyvää. Voin entistä huonommin, ylisuoritan niin että alankin tekemään paljon enemmän kuin mitä piti ja jäljestä ei tule koskaan kaunista.

Yritän nykyään ajatella että jos jokin asia ahdistaa, jätän sen tietoisesti tekemättä. Yritän muistaa että tässä mielentilassa se tuntuu maailmaa suuremmalta asialta ja keskityn hengittämään ja tekemään jotain muuta mielekästä. Vasta kun kohtaus on ohi, arvioin asian uudelleen ja ryhdyn tekemään sen mikäli on tarve ja paljon paremmalla mielellä.

DSC_7336-001.JPG

Puhun jollekin tai kirjoitan. Kumpikin toimii jokaikinen kerta. Mulle luonnollisempaa ja tosi terapeuttista on kirjoittaminen, mutta loppujen lopuksi mikään ei korvaa luotettavan ihmisen objektiivisempaa näkökulmaa ja tukea.

Käyn kuumassa suihkussa tai saunassa. Meidän sähkölasku on kasvanut koska oon lämmittänyt saunaa paljon useammin kuin ennen. Se vaan auttaa joka kerta! Lämmin suihku tai sauna pakottavat pysähtymään ja tuovat mulle nautintoa.

Menen lenkille. Lenkki (kävely tai juoksu) purkavat helposti omaa ahdistustani. Raitis ilma, yksinolo, se, että on pois puhelimen tai tietokoneen ääreltä, sykkeen nostattaminen ja pieni hikoilu ovat erinomaisia lääkkeitä ahdistukseen. Kokeilkaa!

DSC_7361.JPG

Oletteko kokeneet samat asiat hyödyllisiksi ahdistukseen vai onko teillä muita vinkkejä?

 

SARANDA
  
OTA YHTEYTTÄ: TYHJAAJATUS@LIVE.FI
FACEBOOK / INSTAGRAM / BLOGLOVIN

Kommentit (13)
  1. Mä allekirjoitan ehdottomasti myös tuon nukkumisen! Mulle se on ollut keino ”katkaista” se paha ahdistusolo ja herätä paremmalla mielellä. Lisäksi mua rentouttaa jonkin tosi kivan ja hauskan sarjan/ muun videon katselu, eläinten seurassa hengailu, kuuma kylpy ja värityskirjan värittäminen! 🙂

    1. Kuulostaa kyllä tosi järkevälle. 🙂 Ja värityskirjan värittäminen! En oo hoksannutkaan että siitäkin olisi hyötyä. 🙂 Kiitos kommenttista ihana! 🙂

  2. cara menghentikan haid yang berkepanjangan
    18.12.2017, 04:23

    mantaap moon, masa ndak pula

Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *