Miten vältän kaamosväsymyksen tänä vuonna?

Masentava marraskuu koputtaa ovella. Osa elämäni marraskuista ovat olleet mukavia marraskuita, mutta pari edellistä ovat jättäneet pienet traumat: marraskuussa 2017 olin uupunut ja masentunut ja marraskuussa 2018 kävin läpi kirjan kirjoittamisen synkintä aikaa. Eli sitä kun olet saanut pari painavaa kritiikkiä kustannustoimittajalta, deadline painaa päälle ja ainiin; olet viimeisellä kolmanneksella raskaana ja pelkäät, että kaikki se stressi vaikuttaa syntyvään esikoiseesi peruuttamattomasti.

Vähän näyttäisi kuitenkin siltä, että tämä syksy on erilainen. Vanhempainvapaata on vielä reilu kuukausi jäljellä. On melkein kohtaloa, että viimeinen vanhempainvapaakuukauteni sattuu marraskuulle. Saanpahan viettää päivän harvinaiset, valoisat hetket ulkona. Ja jos ulos ei huvita mennä, sinne on mentävä silti vauvan takia. (Palkinto: niin paljon paremmat päiväunet.) Annos D-vitamiinia ja raitista ilmaa tulee vasten tahtoakin. Toki ensimmäistä otan purkistakin.

Herkkua on myös työtilanteeni, jossa voin tehdä töitä niinä pimeinä tunteina. Olen löytänyt kustannustehokkaimmat ajat työskentelyyn: aamuisin pari tuntia ennen Elan heräämistä ja illalla pari tuntia Elan nukahdettua. Silloin seurassani on kuppi teetä, pari palaa suklaata, indie coverit ja joskus jopa kynttilä tai kaksi. Usein hyödynnän myös Elan päikkäriajat, mutta silloin voin hyvällä omatunnolla myös käpertyä paksuun vilttiin ja lukea kirjaa terassilla. Koska D-vitamiini. Ja kirjat.

Muuten pyrin pitämään saman unirytmin, vaikka pimeys olisikin eri mieltä. Mulle on aina riittänyt seitsemän tunnin yöunet vuodenajasta riippumatta enkä anna kaamoksen juksata muuta. Kymmeneltä sänkyyn ja viideltä ylös. Jos seuraisin valoa, se olisi viideltä sänkyyn ja kymmeneltä ylös.

Millä muulla tavalla vältän kaamosväsymyksen tänä vuonna? Lehtivihreällä, lenkeillä, pirteän värisillä mekoilla ja hyvällä seuralla. Harkitsen myös kirkasvalolampun ostamista. Jos olet ollut erityisen tyytyväinen kirkasvalolamppuun, ilmaise asia kommenttilaatikossa. Olen ihan liian pihi ostamaan sellaista ilman täyttä varmuutta.

Parasta on kuitenkin antautua ”pimeän kauden asioille”: leffoille, romanttisille illallisille (joita toki vauva-arjeassa on puolivalmisateriat, jotka katsotaan Netflixin edessä), saunomiselle ja ylenpalttiselle mukavuudelle. Syksyllä on myös erityisen ihanaa juhlia ja odotankin niin monen läheisen syntymäpäiviä, pikkujouluja kuin baby showereita.

 

Mitkä on teidän aseet kaamosväsymystä vastaan?

 

Mekko: People Tree (saatu), kengät kirpparilta, takki Lindexin monta vuotta vanha

Kommentit (16)
  1. Ihanaa, että voit hyödyntää päivän valoisan ajan! Mun mielestä ulkoilmassa oleilu ja liikkuminen on parasta kaamosväsymyksen välttelyä. Itse karkaan ulkoilemaan kesken työpäivän aina kun se on mahdollista. Kävely luonnossa myös lievittää stressiä ja toisaalta huomaan löytäväni päivittäin jotain kaunista vallitsevasta vuodenajasta kävelyilläni. Ulkoilun jälkeen jaksaa myös keskittyä paremmin kaikkeen.
    Kirkasvalolamppu pitäisikin taas kaivaa kaapista esille. Kiitos muistutuksesta! Omani sain mieheltäni lahjaksi opiskeluaikana, kun hän huomasi minun väsyvän pimeinä kuukausina.

    1. Ihan helmi mies sulla. <3 Ja kiitos sulle kun muistutit kävelyn merkityksestä: mä vähän luulen, että kävely valoisaan aikaan (mielellään luonnossa) on paras lääke kaamokseen!

  2. Kannattaa huomata, ettei sarastus- tai herätysvalo ole aina kirkasvalolamppuja, vaan usein ihan tavallisia lamppuja, jotka menevät pikku hiljaa päälle ja simuloivat auringonnousua. Varsinainen kirkasvalolamppu on se, joka voi auttaa kaamosväsymykseen.

    1. Uuh, noviisina tämä oli hyvä tietää. Kiitos! 🙂

Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *