Vaikuttajan vastuu ja eettisestä mainostamisesta

DSC_5527.JPG

Pari viikkoa sitten järjestettiin Jätkäsaaren Clarion-hotellissa vuosittainen ja Suomen suurin vaikuttajamarkkinoinnin tapahtuma, PING Helsinki. Allekirjoittaneen ensimmäinen PING muttei suinkaan viimeinen. Oli mahtavaa olla saman katon alla niin monien yritysten ja isojen vaikuttajien kanssa. Päivä oli täynnä hauskaa ohjelmaa ja aidosti inspiroivia puheenvuoroja.

DSC_5477.JPG

DSC_5539.JPG

Jokainen on varmasti huomannut, että Suomessa vaikuttajamarkkinoinnin yhteisö on kasvanut vähintäänkin räjähdysmäisesti. Blogit, Instagram-tilit, Facebook-ryhmät ja Snapchat-profiilit ovat kaupallistuneet. Kuluttajat uskovat yksittäisten henkilöiden sanoihin ja kokemuksiin, ja sitä hyödynnetään modernissa mainostamisessa.

Minunkin blogissani ja Instagramissa nähdään silloin tällöin kaupallisia yhteistöitä ja blogin kautta saatuja tuotteita. Selkeydeksi toistan: kirjoitan aina postauksen alkuun että kyseessä on kaupallinen yhteistyö jos postauksesta on sovittu – silloinkin vaikka siitä ei olisi maksettu rahallista palkkiota vaan esimerkiksi palkkiona on ollut vain tuote tai palvelu. Jos postauksesa taas esiintyy joku tuote tai palvelu jonka olen saanut blogin kautta mutta siitä ei ole ollut mitään painetta kirjoittaa tai antaa muuta näkyvyyttä, mainitsen joko postauksen alussa tai lopussa että kyseinen tuote tai palvelu on saatu blogin kautta.

DSC_5518.JPG

DSC_5471.JPG

PING Helsingillä on oma PING Ethics, joka on sisällöntuottajien ja yritysten yhteinen eettinen koodisto. Sen tavoitteena on edistää vaikuttajamarkkinoinnin läpinäkyvyyttä ja luotettavuutta niin, että kuluttaja aina tietää milloin kyseessä on mainos. Koodiston mukaan vaikuttajan on ansaittava seuraajien luottamus mainostamalla vain sellaisia tuotteita ja palveluja, joita hän on aidosti kokenut hyväksi ja jotka eivät ole ristiriidassa oman arvomaailman kanssa. Olen tietysti allekirjoittanut PING Ethicsin sopimuksen, sillä nämä linjaukset ovat blogissani itsestäänselviä. Jos olet vaikuttaja tai yrittäjä, voit allekirjoittaa saman sopimuksen tämän linkin takaa.

DSC_5596.JPG

Olisi mielenkiintoista kuulla: mitä mieltä te olette kaupallisista yhteistöistä? Ovatko ne ehdottomasti no-no blogeissa vai koetteko että hyödytte niistä itsekin? Ymmärrättekö aina kun kyseessä on mainos? Olisi mukava kuulla lukijoiden näkökulmia aiheesta, sillä kun pyörii itse vaikuttajien piireissä, välillä sokaistuu sille, mitä lukijat ajattelevat tai haluavat. Kiitos jos ehdit kommentoimaan!

 

 

SARANDA
  
OTA YHTEYTTÄ: TYHJAAJATUS@LIVE.FI
FACEBOOK / INSTAGRAM / BLOGLOVIN

 

Kommentit (9)
  1. Itselläni ei ole mitään kaupallisia yhteistöitä vastaan, jos ne muuten sopivat blogiin, eivätkä tunnu liian mainosmaisilta. Tällaiset postaukset voivat olla ihan mukavia ja hyödyllisiäkin, jos kirjoittaja on aidosti innostunut tuotteesta tai kertoo muuten rehellisesti kokemuksistaan.

    Ainakin näissä lukemissani Lilyn blogeissa kaupalliset yhteistyöt ovat yleensä olleet selkeäsi mainittu, joten senkin puolesta avoimuus on kunnossa. Luen siis ihan mielelläni yhteistyöpostauksia, jos tuote kiinnostaa ja/tai kirjoitus on muuten kiinnostava. Mielenkiinto ei vaadi edes välttämättä kiinnostusta itse tuotteeseen, kunhan postaus on muuten kiinnostava ja hyvin kirjoitettu. En muista ulkoa sinun blogisi yhteistyökirjoituksia (ehkä ne ovat olleet tarpeeksi hyviä postauksia muutenkin, ettei yhteistyö ole sen kummemmin hypännyt silmille), mutta yleisesti pidän kovasti blogistasi, joten luen jatkossakin mielelläni ihan kaikenlaisia postauksia. 🙂

    1. Tosi mielenkiintoisia pointteja! 🙂 Ja oon ylpeä mun bloggaajakolleegoista kun täällä yleensä ottaen osataan tää merkintähomma – ja mikä sen siistimpää kuin että se välttyy myös lukijoille!

      Ja hei oikeesti miten ihana kommentti. <3<3 Arvaa vaan oonko yhtä hymyä vaan tään jälkeen koko päivän. 😀 <3 Kiitos tuhannesti sun arvokkaista ajatuksista ja lämpimistä sanoista, oot aarre!

  2. Itse ehkä bloggaajana ja viestintäalan ammattilaisena katselen aihetta hieman erilaisesta näkökulmasta kuin moni muu lukija, mutta en yleensä koe kaupallista sisältöä lainkaan häiritseväksi. Ymmärrän, että bloggaajienkin on tienattava, ja kaupalliset yhteistyöt ovat yksi väylä oman kirjoittamisen rahoittamiseen.

    Totta kai kaupallisuus voi ärsyttää silloin, jos se on jotenkin päälleliimattua – jos tuote tai palvelu ei vaikuta bloggaajalle sopivalta, on juttua vaikeaa ottaa tosissaan. Mun mielestä sä olet tehnyt aina yhteistöitä hienosti juuri omista tarpeitasi lähtien ja edustamasi tuotteet ovat näyttäneet aina sulta. Osaat myös niin hienosti tuoda erilaisia tarinoita ja tunteita kaupallisiin yhteistyöpostauksiisi! <3

    1. Ihana muru! Oon ihan samaa mieltä susta ja uskon et oon saanut tosi paljon vaikutteita sun työn jäljestä. 🙂 <3

Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *