Vegaaninen ruokavalio raskaana

Tyhjä ajatus

Kaupallinen yhteistyö: PUR-Hyvinvointikauppa

Multa kysytään usein, miten vegaaninen ruokavalio on toiminut raskauden aikana. Saanko - ja saako vauva - varmasti kaikki tarvittavat ravintoaineet? Onko proteiinin tai raudansaanti ollut riittävä?

Postauksen lopussa on esimerkkiruokapäiväkirja ja Instagramissa löytyy ravintolisäarvonta @saranda.dedolli -nimimerkillä.

Siksi menin tapaamaan PUR-Hyvinvointikaupan kautta ravintoterapeuttia Annamari Seilolaa. Olen voinut raskauden aikana tosi hyvin vegaanisesta ruokavaliosta huolimatta (tai mun näkökulmasta vegaanisen ruokavalion ansiosta) ja kaikki verikoetulokseni ovat näyttäneet hyvältä. Olin kuitenkin hieman epävarma ravintolisistä, joita otin ja joita pitäisi ottaa, joten kaipasin varmistusta ammattilaiselta. Ystäväpiirissäni ei ole ketään, joka olisi noudattanut vegaanista ruokavaliota raskauden ajan, joten silloin tällöin kaipaan ikään kuin "vahvistusta" omille päätöksille, joihin en itse ympäristössä päivittäin törmää.

(Disclaimer alkuun: Alkuraskauden pahoinvointi ajoi minut silloin peruna-fetajuusto -ruokavalioon, sillä mikään muu ei mennyt alas. En ole ollut raskauden aikana siis kokoajan vegaani.)

Annamarilla on laaja kokemus erilaisten asiakkaiden kanssa työskentelystä aina iho-ongelmista oireileville raskautta toivoville. Hän on itse sekasyöjä, mutta osasi silti laajasti kertoa, miten vegaanisen odottajan tulisi syödä. Pääsimme nopeasti myös aiheeseen, jonka takia halusin hänet tavatakin eli ravintolisät ja vitamiinit raskauden aikana. Annamari kertoi, että hän suosittelee kaikille odottaville vegaaneille rautalisää sekä B12 ja D-vitaaminia. Sen lisäksi katsoimme yksilöllisesti mitä minä voisin tarvita.

Jokaisen odottajan olisi hyvä syödä Wild Nutritionin Food Grown Pregnancy -ravintolisää. Nimestä voikin päätellä että se on erityisesti raskaana oleville kehitetty valmiste, joka sisältää sekä odottajalle että sikiölle välttämättömiä vitamiineja ja mineraaleja. Sinkkiä normaaliin solunjakautumiseen ja vastustuskykyyn, B3 väsymystä vastaan, kromia aineenvaihduntaan sekä B12, rautaa, magnesiumia, foolihappoa, jodia, seleeniä ja D-vitamiinia. Tuote ei ole täysin vegaaninen, sillä sen valmistuksessa on käytetty maitohappobakteeria, mutta lopputuotteessa itsessään ei ole maitoa tai muuta eläinperäistä. Tätä olen syönytkin jo viime syksystä asti ja ollut tuotteeseen todella tyytyväinen.

Muut tämän postauksen ja itse syömäni Wild Nutritionin ravintolisät ovat vegaanisia. Heidän B12 on ollut minulla käytössä hyvin pitkään. Folaattia söin raskauden alussa mutta lopetin sen kolmen kuukauden jälkeen. Annamari kuitenkin kehotti syömään sitä myös yleisesti suositellun kolmen kuukauden jälkeen, sillä folaatilla on lukuisia muitakin hyötyjä kuin vain hedelmällisyyden tukeminen ja sikiölle solujen jakaantuminen. Folaatti vahvistaa myös vastustuskykyä ja vähentää väsymystä. Syön folaattia siis nyt uudestaan ainakin raskauden loppuun asti.

Muut ravintolisät ovatkin sitten kaikille odottaville vegaaneille suositeltava rauta, B12 ja D-vitamiini. D-vitamiinilisäsuositushan koskee kaikkia Suomessa asuvia ja raudan tippuminen on yleinen raskausoire ruokavaliosta huolimatta.

Wild Nutrition on aidosti luonnollinen ja 100 prosenttisesti ravinnosta koostuva vitamiini- ja hivenainevalmistetuoteperhe. Tuotteiden sisältämät ravintoaineet ovat ruoan muodossa, näin ne ovat myös mahdollisimman hyvin kehon käytettävissä ja hyödynnettävissä siellä missä niille on eniten tarvetta. Kaikki Wild Nutrition tuotteet on tilattavissa PUR-Hyvinvointikaupasta.

Foolihappoa luonnollisena folaattina suositellaan kolme kuukautta ennen raskautumista ja kolme kuukautta raskautumisen jälkeen, mutta sitä kannattaa syödä raskauden loppuun asti

B12-vitamiinilisää suositellaan kaikille vegaaneille

Odottajan hemoglobiini ja rautavarastot laskevat herkästi, minkä takia rautalisää olisi hyvä ottaa sekä raskauden aikana että synnytyksen jälkeen

Magnesium rentouttaa lihaksia ja on hyvä apu esimerkiksi ennenaikaisille supistuksille. Magnesium parantaa myös unenlaatua - raskaana olevat sekä pienten vauvan äidit varmasti arvostavat tätä...

Alla vielä ravintoterapeutin laatima vegaanin esimerkkiruokailu yhdestä päivästä. Voit varata ajan Annamarille tämän linkin kautta.

Aamupala: tattari tai kaurapuuroa, 1 rkl kookosöljyä, ceylonin kanelia ja raastettua omenaa. Voit lisätä myös hiukan suosikkipähkinöitäsi
 
Välipala: hedelmä esim. omena tai päärynä mantelitahnalla 
 
Lounas: myskikurpitsakeittoa, 1 dl kvinoaa, vihersalaattia, oliiveja, puolikas avokado, tomaattia, oliiviöljyä, 
puristettua sitruunaa
 
Välipala: riisikakkuja hummuksella, vihannestikkuja
 
Illallinen: chili sin carne mustapavuista, tumma riisi, salaatti
 

Onko siellä muita jotka noudattavat / ovat noudattaneet jotakin erikoisruokavaliota raskaana?

 

 

SARANDA
 
OTA YHTEYTTÄ: TYHJAAJATUS@LIVE.FI
FACEBOOK / INSTAGRAM / BLOGLOVIN

Kommentit

Emili (Ei varmistettu) https://irtosukkia.blogspot.com

Täällä toinen vegaani :) Tai vegaanisesti syövä. Itse olen mennyt raskauden ajan yhdistelmällä veg1 + foolihappo + d-vitamiini. Rautaa ei ole vielä tarvinnut syödä, saa nähdä mitä verikokeet sanovat loppuviikosta.

Saranda
Tyhjä ajatus

Kuulostaa hyvältä yhdistelmältä! Ja ihan mahtavaa jos lisäraudalle ei ole ollut tarvetta. :) Toivottavasti ei ole jatkossakaan, on jotenkin erityisen siistiä kun voi sanoa olevansa vegaani mut rauta-arvot kunnossa. :-D Ihan vain siksi koska sitä epäillään niin usein.

Ceeelia (Ei varmistettu)

Täälläkin yksi vegaani mutsi. Mää käytin koko raskauden & ensimmäisen imetysvuoden ajan Solgar Prenatal Nutrients tabletteja sekä opti3 omega epa&dha tabletteja. Lisäksi otin d-vitamiinia sekä nestemäistä rautaa.
Ennen raskautta söin b12+foolihappo tabuja.
Nyt lapsi on 1,5v ja imetän edelleen. Käytän veg1+D sekä lisään puurooni tai smoothieeni hamppu- tai camelinaöljyä hyvien rasvahappojen vuoksi.

Saranda
Tyhjä ajatus

Vitsi miten hyvältä kuulostaa, vau. :) Koko paketti kasassa. Toi on mulle niin "goals" sitten kun oma lapsi syntyy. :) Itse asiassa voisin nyt jo alkaa lisäämään noita hampunsiemeniä aamupuuroon. Kiitos vinkistä!

Kommentoi