Ladataan...
Tyhjä ajatus

Tuntuu, että marraskuu saa ihan liikaa vihaa niskoilleen vain siitä syystä, että se sattuu sijoittumaan (Suomessa) vuoden pimeimpään aikaan.

Ehkä juuri siksi tässä kuussa on syntynyt moni ihminen, joka tuo marraskuuhun valoa, energiaa ja lämpöä (enkä puhu nyt Lauri Tähkästä tai Leonardo DiCapriosta, vaikka Leollakin on kiistämättä piristäviä vaikutuksia).

Vaan kuten esimerkiksi molemmat siskoni, jotka ovat suurimmat inspiraation lähteeni elämässä: isosisko lempeydellään ja kärsivällisyydellään ja pikkusisko sisukkuudellaan ja pystyn mihin vain -asenteella. Isoäitini, jota kiltimpää ihmistä en tiedä ja isoisäni, joka vain sattuu olemaan lempi tyyppini maailmassa, vaikka valitettavasti sattuukin asumaan sen kolkan toisen puolen.

Ja ihanistä tyypeistä puheen ollen - tässä kuussa on syntynyt myös mm. Minna, joka on aina avoin maailmalle ja antaa hyviä ja vilpittömiä neuvoja; Jonna, joka on erinomainen kuuntelija; Oonariina, jonka kanssa on poikkeuksetta hauskaa; hyväsydäminen Tessa, jonka kanssa koulupäivät kulkee hujauksessa (ja joka jaksaa aina letittää mun hiukset) ja Enna, johon olen tutustunut vasta hiljattain mutta joka jaksaa aina innostaa ja kannustaa.

Siksi rakastan sinua, marraskuu.


Kuvat: Ferhat Yasa, editointi minä

 

SARANDA

 

OTA YHTEYTTÄ: TYHJAAJATUS@LIVE.FI
FACEBOOK / INSTAGRAM / BLOGLOVIN

Ladataan...
Tyhjä ajatus

Olin alunperin ajatellut olla kirjoittamatta mitään syyskaamoksesta, sillä sellainen ei ole meikäläiselle iskenyt vielä. Sitten hoksasin - sehän tarkoittaa sitä, että teen ehkä jotakin elämässä oikein, kun en ole kokenut lamaannuttavaa väsymystä, jatkuvaa päiväunen tarvetta tai alakuloisuutta. Ehkä juuri silloin kannattaakin jakaa vinkki jos toinenkin.

Tässä neljä ohjenuoraa, jonka kautta selvitään sinne maaliskuuhun asti!

RAVINTO

Tasainen ateriarytmi, sopivat annoskoot, hedelmiä (etenkin sellaisia, joista saa c-vitamiinia kuten marjat ja sitrushedelmät), tarpeeksi proteiinia ja runsaasti vettä. Nyt on myös otollinen aika napsia D-vitamiinia suoraan purkista.

Oma kokemus: kirjoitan aina seuraavan päivän ateriat ylös puhelimeni muistioon kellonaikoineen. Se ei ole mikään sellainen sääntöluettelo, josta ei voi poiketa, vaan tapa pitää ateriavälit tasaisina ja välttää sellaisia "mistäköhän saan välipalapatukan tähän väliin? Nooh, tossa on Mäkkäri" -tilanteita. Mietin aina edellisenä iltana seuraavan päivän ohjelmaa ja pakkaan eväät sen mukaan tai mietin lounaspaikat edes vähän etukäteen valmiiksi.

Aamuisin syön muutaman tabletin spiruliinaa ja otan yhden D-vitamiinipillerin. Juon n. 3-4l vettä päivän aikana, ja kannan aina vesipulloa mukana.

LIIKUNTA

Alussa voi olla vaikeaa uskoa, että työpäivän jälkeiseen väsymykseen auttaa mikään muu kuin makuuasento olohuoneen sohvalla. Jos sen sijaan lähtisi kuitenkin reippaalle lenkille tai kuntosalille hikoilemaan, voi tuntea olonsa energisemmäksi kuin koko päivänä.

Liikuntaan on tosin hyvä kiinnittää huomiota jo työpaikalla - voiko siellä tehdä jotakin, jolla kroppa pysyisi vetreänä ja mieli skarppina? Muuttaa työasentoa ergonomisemmaksi? Verrytellä jäseniään silloin tällöin? Miten olisi 10 punnerrusta ennen kahvitaukoa tai sähköpostin lähettämisen sijaan käveleminen työkaverin toimistolle?

Salaisuus piilee siinä, että löytää itsellleen sopivan ajankohdan päivästä, kun liikunnasta saa parhaimman hyödyn irti ja tuntee itse, kuinka se nostaa energiatasoja. Suosittelen ajoittamaan liikunnan ennen töitä tai suoraan töiden jälkeen. Jos esimerkiksi aamuvuoron ja iltasalin väliin tulee liian monta tuntia, on ihminen väsyneempi, ja innostus lähteä salille alhainen. Raskas urheilusuoritus juuri ennen nukkumaanmenoa voi myös vaikeuttaa unensaantia.

Oma kokemus: kirjoitan jokaista edeltävää viikkoa ylös seuraavan viikon treenit kellonaikoineen. Olen vahvasti aamutreenaaja, ja pyrin ajoittamaan liikunnan ennen koulua, mutta jos se ei jostain syystä onnistu, lähden liikkumaan suoraan koulun jälkeen. Tunnen itseni ja "lepään tässä muutaman tunnin ennen kuin lähden salille" ei ikinä toimi omalla kohdallani. Tapahtumat elävät päivien mukaan, ja lipsahduksia tapahtuu aina silloin tällöin, mutta kun pitäydyn suurimmaksi osaksi suunnitelmassa, homma toimii ja se on kivaa!

Energiatasoni ovat suoraan verrannollisia harrastamani liikuntaan, ja siksi tiedän sen olevan paras lääke väsymykseen tiettyyn pisteeseen saakka.

LEPO

Pyhä kolmion kolmas kärki, jota ilman oikeanlainen ravinto ja riittävä liikunta valuvat kaivosta alas. Pimeään aikaan ihmisen unentarve kasvaa ja pää saattaa mennä vuorokauden ajoista ihan sekaisin. Unen määrän lisäksi kannattaa kiinnittää huomiota unenlaatuun - sänkyyn ja petivaatteisiin, jossa nukut, makuuhuonen tuuletukseen ja siihen, mitä syöt tai juot ennen nukkumaanmenoa.

Oma kokemus: nukun joka yö n. 7 tuntia ja koen sen juuri täydelliseksi omalle kohdalleni. Vaikka joku päivä tiedän, että minulla on mahdollisuus nukkua enemmän, pitäydyn silti tuossa määrässä. Säännöllinen uniriytmi ja aikaiset herätykset ovat iso henkireikä minulle, ja nykyään on tosi harvoja öitä kun nukun huonosti. Liian pitkillä yöunilla on minulle ihan samat negatiiviset vaikutukset kuin liian lyhyilläkin - tunnen oloni seuraavana päivänä pökertyneeksi, väsyneeksi ja sokerinhimo on vahvempi.

VALOA JA ENERGIAA OMALLA ASENTEELLA

Klisee mutta totta. Suosittelen keksimään omassa arjessa, työpaikalla ja vapaa-ajalla asioita, joista mieli jaksaa toistuvasti innostua.

Oma kokemus: tällä hetkellä mieleni pitää virkeänä mm. blogi, joulunodotus, ystävät ja aamulenkit. :)
 

Kuvat: Ferhat Yasa, editointi minä
 

SARANDA

 

OTA YHTEYTTÄ: TYHJAAJATUS@LIVE.FI
FACEBOOK / INSTAGRAM / BLOGLOVIN

Ladataan...
Tyhjä ajatus

Tänään oli tarkoitus vastata viimeisiinkiin kysymyksiin, mutta blogi taitaa todellakin elää mielialojen mukaan. Olkoon tämä jatko-osa viime viikon postaukselle Usko omaan juttuusi.

Kuinka moni tuntee lähipiirissään ihmisen, joka surkuttelee omia menetettyjä tilaisuuksiaan? Miten hänestä olisi voinut tulla maailmankuulu jalkapalloilija jos olisi jatkanut fudista pidempään tai tunnettu näyttelijä jos olisi hakeutunut teatterikouluun?

Olen miettinyt viime aikoina todella paljon tekosyitä jättää joitakin asioita tekemättä ja jossitteluja niiden jälkeen. On niin surullista nähdä, kuinka ihminen, jolla on selvästi pontentiaalia ja suurta intohimoa johonkin tekemiseen, heittää hanskat tiskiin koska toivottua läpimurtoa ei ole vielä tullut.

Suuria asioita tapahtuu juuri heille jotka tekevät omaa juttuaan rakkaudella - mutta ne tapahtuvat aina vähän eri aikaan ja joskus eri muodossa vain. Quotaan Annaa, joka puolestaan quottasi hänen ystäväänsä: Jokaisen tarina on hieman erilainen, toisilla matka kestää ja toiset ovat perillä jo muita nopeammin.

Olen luvannut itselleni etten tule koskaan lopettamaan mitään minulle tärkeää asiaa niin kauan kuin minulla on intohimoa siihen - vaikkei se olisikaan ajallisesti, taloudellisesti tai muiden silmissä järkevää. Aina jostakin on tullut Grammy-voittaja tai astronautti, ja aina joku on ratkaissut parannuskeinon tautiin x, tehnyt suuren muodonmuutoksen tai kiertänyt maailmaa.

Ja hei arvaappas mikä piirre heitä kaikkia on yhdistänyt: he eivät ole koskaan luovuttaneet.

 

Kuvat: Ferhat Yasa, editointi minä

SARANDA

 

OTA YHTEYTTÄ: TYHJAAJATUS@LIVE.FI
FACEBOOK / INSTAGRAM / BLOGLOVIN

Pages