Ladataan...
Tyhjä ajatus

Kotimaani Kosovo juhlii sunnuntaina 11-vuotisitsenäistymistään. Unohdan usein millainen kivinen tie Kosovolla on ollut. Unohdan yhtä usein senkin, että munkin lähtökohdat ovat sellaisesta historiasta. Ja että meidän menneisyydessä olisi voinut tapahtua mitä tahansa, jotakin pientäkin, joka olisi voinut muuttaa perheemme kohtaloa niin, etten olisikaan tässä. Suomessa tai välttämättä elossakaan.

Jokainen on vastuussa omista teoistaan, mutta ei omista mahdollisuuksista. Ja se, mihin mahdollisuuksiin synnymme, merkitsee kaikki kaikessa.

Jokainen ihminen on saman arvoinen lähtökohdasta huolimatta. Oli se lähtökohta sitten syntymämaa, perhe, jossa kasvaa tai taloudellinen tilanne. Jokainen ihminen ansaitsee tulla kohdelluksi ennakkoluulottomasti.

Kosovolle: Hyvää itsenäistymispäivää jo etukäteen. Suomalaisille: pysähdy miettimään tänään, miten onnekas olet, kun asut täällä. On todellakin lottovoitto syntyä täällä, ehkä sellainen voitto, jonka voisi jakaa muiden kanssa.

 

 

SARANDA
 
OTA YHTEYTTÄ: TYHJAAJATUS@LIVE.FI
FACEBOOK / INSTAGRAM / BLOGLOVIN

 

Ladataan...
Tyhjä ajatus

Luin Iidan Ystäväkirja-postauksen, ja copy catina ja paremman postausaiheen puutteessa teen perässä!

Nimeni on Saranda, ilman toista tai kolmatta nimeä.

Syntymävuoteni on 1993.

Perheeseeni kuuluu lähellä asuvat vanhempani, isosiskoni (ja hänen poikansa <3), pikkusiskoni ja pikkuveljeni sekä tietysti aviomieheni.

Pienenä ajattelin, että minusta tulee kirjailija heti kun opin kirjoittamaan. Ennen sitä piirsin koruja paperille ja leikkasin niistä koruja äitille ja olin vuoren varma, että minusta tulee korusuunnittelija.

Tällä hetkellä olen ylioppilas, sosionomi, sisällöntuottaja ja bloggaaja, muutaman kuukauden päästä kirjailija. Mutta en korusuunnittelija. :D

Joskus minusta tulee ulkomaan kirjeenvaihtaja tai ihmisoikeustarkkailija.

Rakastan ihmisiä mun elämässä, uimista, hyviä kirjoja, aikaisia aamuja, meidän kotia, listojen tekemistä ja yksinkertaisia asioita.

Vihaan epäoikeudenmukaisuutta ja sotkua.

Haaveilen että saan terveen lapsen syliini. Kaikki muu taitaa ollakin tosi hyvin. <3

Minua pelottaa että hetkenä minä hyvänsä kaikki ei olekaan enää tosi hyvin.

Arkirutiini on aamupala. Pitää olla tosi kova kiire etten syö aamupalaa ennen kuin lähden kotoa.

Täydellinen mies on tällä hetkellä mun elämässä kaikkine epätäydellisine piirteineen. :)

Exieni mielestä saatan olla öö ainakin varmaan ihan jäätävä pissis.

Kirja tai elokuva, joka aiheuttaa edelleen väristyksiä Khaled Hosseinin kaksi ensimmäistä romaania, Leijapoika ja Tuhat loistavaa aurinkoa. En ymmärrä miten niin raaoista tarinoista voi saada niin kauniita ja vieläpä onnellisen lopun.

Harrastaisin kaikkea tätä, jos vuorokaudessa olisi enemmän tunteja: Kuulostaa ehkä hölmöltä mutta mulla on riittävästi aikaa juuri kaikkiin niihin asioihin, mitkä on mulle oikeasti tärkeitä. Katsotaan uudestaan sitten kun vauva syntyy.

Harrastan nyt uimista, lenkkeilyä ja lukemista.

Parin viinilasillisen jälkeen perjantai-iltana kuuntelen Spotifystä -- riippuu tilanteesta. Jos tarkoitus on jatkaa iltaa, toivoisin että Mikko olisi paikalla soittamassa kaikkia vanhoja kunnon hittejä ja avaamassa toisen pullon. Jos tarkoitus on mennä kotiin ja olen jo metrossa, kuulokkeista soi todennäköisesti jotain melankolista kuten Patrick Park tai Iron and Wine.

Noloin tv-ohjelma, josta pidän on kaikki teiniäitiohjelmat: Teen Mom, Teen Mom 2, Erilaiset teiniäidit...

Sarja, jota suosittelen Grace and Frankie, This is Us, Modern Family

Salainen taitoni on salassa vielä itseltäni. En ole lahjakas monessakaan asiassa, joten jos olisin jossain, toisin sen varmasti ilmi. :D

Salainen paheeni no eivät ole nämäkään kovin salaisia. Olen aikaoptimisti, puren kynsiä ja syön vegaanisesta ruokavaliosta huolimatta fetajuustoa aina kun vatsani on kipeä.

Itkettää kertoakin, mutta itken aina surullisissa leffakohtauksissa.

Haluan osata tehdä tosi hyvää ruokaa, ottaa tosi hyviä valokuvia ja kirjoittaa tosi hyviä tekstejä.

Kahta en vaihda ja ne on perhe ja Aurinkolahdessa asumista.

Tälle hymyilen: Lasten naurulle, everytime

Lempiherkku on suklaa. Muilla on yksi herkkupäivä viikossa, mulla on yksi päivä viikossa kun en syö suklaata.

Viisaus, jonka olen tähän mennessä oppinut: Asiat järjestyvät aina. Ainakin jotenkin sinne päin. Ja ne ovat aina paljon paremmin kuin miltä oman pään sisällä ensin tuntuu

 

 

Kuvat: Wilma Rytkönen

 

 

SARANDA
 
OTA YHTEYTTÄ: TYHJAAJATUS@LIVE.FI
FACEBOOK / INSTAGRAM / BLOGLOVIN

Ladataan...
Tyhjä ajatus

Kaupallinen yhteistyö: PUR-Hyvinvointikauppa

Multa kysytään usein, miten vegaaninen ruokavalio on toiminut raskauden aikana. Saanko - ja saako vauva - varmasti kaikki tarvittavat ravintoaineet? Onko proteiinin tai raudansaanti ollut riittävä?

Postauksen lopussa on esimerkkiruokapäiväkirja ja Instagramissa löytyy ravintolisäarvonta @saranda.dedolli -nimimerkillä.

Siksi menin tapaamaan PUR-Hyvinvointikaupan kautta ravintoterapeuttia Annamari Seilolaa. Olen voinut raskauden aikana tosi hyvin vegaanisesta ruokavaliosta huolimatta (tai mun näkökulmasta vegaanisen ruokavalion ansiosta) ja kaikki verikoetulokseni ovat näyttäneet hyvältä. Olin kuitenkin hieman epävarma ravintolisistä, joita otin ja joita pitäisi ottaa, joten kaipasin varmistusta ammattilaiselta. Ystäväpiirissäni ei ole ketään, joka olisi noudattanut vegaanista ruokavaliota raskauden ajan, joten silloin tällöin kaipaan ikään kuin "vahvistusta" omille päätöksille, joihin en itse ympäristössä päivittäin törmää.

(Disclaimer alkuun: Alkuraskauden pahoinvointi ajoi minut silloin peruna-fetajuusto -ruokavalioon, sillä mikään muu ei mennyt alas. En ole ollut raskauden aikana siis kokoajan vegaani.)

Annamarilla on laaja kokemus erilaisten asiakkaiden kanssa työskentelystä aina iho-ongelmista oireileville raskautta toivoville. Hän on itse sekasyöjä, mutta osasi silti laajasti kertoa, miten vegaanisen odottajan tulisi syödä. Pääsimme nopeasti myös aiheeseen, jonka takia halusin hänet tavatakin eli ravintolisät ja vitamiinit raskauden aikana. Annamari kertoi, että hän suosittelee kaikille odottaville vegaaneille rautalisää sekä B12 ja D-vitaaminia. Sen lisäksi katsoimme yksilöllisesti mitä minä voisin tarvita.

Jokaisen odottajan olisi hyvä syödä Wild Nutritionin Food Grown Pregnancy -ravintolisää. Nimestä voikin päätellä että se on erityisesti raskaana oleville kehitetty valmiste, joka sisältää sekä odottajalle että sikiölle välttämättömiä vitamiineja ja mineraaleja. Sinkkiä normaaliin solunjakautumiseen ja vastustuskykyyn, B3 väsymystä vastaan, kromia aineenvaihduntaan sekä B12, rautaa, magnesiumia, foolihappoa, jodia, seleeniä ja D-vitamiinia. Tuote ei ole täysin vegaaninen, sillä sen valmistuksessa on käytetty maitohappobakteeria, mutta lopputuotteessa itsessään ei ole maitoa tai muuta eläinperäistä. Tätä olen syönytkin jo viime syksystä asti ja ollut tuotteeseen todella tyytyväinen.

Muut tämän postauksen ja itse syömäni Wild Nutritionin ravintolisät ovat vegaanisia. Heidän B12 on ollut minulla käytössä hyvin pitkään. Folaattia söin raskauden alussa mutta lopetin sen kolmen kuukauden jälkeen. Annamari kuitenkin kehotti syömään sitä myös yleisesti suositellun kolmen kuukauden jälkeen, sillä folaatilla on lukuisia muitakin hyötyjä kuin vain hedelmällisyyden tukeminen ja sikiölle solujen jakaantuminen. Folaatti vahvistaa myös vastustuskykyä ja vähentää väsymystä. Syön folaattia siis nyt uudestaan ainakin raskauden loppuun asti.

Muut ravintolisät ovatkin sitten kaikille odottaville vegaaneille suositeltava rauta, B12 ja D-vitamiini. D-vitamiinilisäsuositushan koskee kaikkia Suomessa asuvia ja raudan tippuminen on yleinen raskausoire ruokavaliosta huolimatta.

Wild Nutrition on aidosti luonnollinen ja 100 prosenttisesti ravinnosta koostuva vitamiini- ja hivenainevalmistetuoteperhe. Tuotteiden sisältämät ravintoaineet ovat ruoan muodossa, näin ne ovat myös mahdollisimman hyvin kehon käytettävissä ja hyödynnettävissä siellä missä niille on eniten tarvetta. Kaikki Wild Nutrition tuotteet on tilattavissa PUR-Hyvinvointikaupasta.

Foolihappoa luonnollisena folaattina suositellaan kolme kuukautta ennen raskautumista ja kolme kuukautta raskautumisen jälkeen, mutta sitä kannattaa syödä raskauden loppuun asti

B12-vitamiinilisää suositellaan kaikille vegaaneille

Odottajan hemoglobiini ja rautavarastot laskevat herkästi, minkä takia rautalisää olisi hyvä ottaa sekä raskauden aikana että synnytyksen jälkeen

Magnesium rentouttaa lihaksia ja on hyvä apu esimerkiksi ennenaikaisille supistuksille. Magnesium parantaa myös unenlaatua - raskaana olevat sekä pienten vauvan äidit varmasti arvostavat tätä...

Alla vielä ravintoterapeutin laatima vegaanin esimerkkiruokailu yhdestä päivästä. Voit varata ajan Annamarille tämän linkin kautta.

Aamupala: tattari tai kaurapuuroa, 1 rkl kookosöljyä, ceylonin kanelia ja raastettua omenaa. Voit lisätä myös hiukan suosikkipähkinöitäsi
 
Välipala: hedelmä esim. omena tai päärynä mantelitahnalla 
 
Lounas: myskikurpitsakeittoa, 1 dl kvinoaa, vihersalaattia, oliiveja, puolikas avokado, tomaattia, oliiviöljyä, 
puristettua sitruunaa
 
Välipala: riisikakkuja hummuksella, vihannestikkuja
 
Illallinen: chili sin carne mustapavuista, tumma riisi, salaatti
 

Onko siellä muita jotka noudattavat / ovat noudattaneet jotakin erikoisruokavaliota raskaana?

 

 

SARANDA
 
OTA YHTEYTTÄ: TYHJAAJATUS@LIVE.FI
FACEBOOK / INSTAGRAM / BLOGLOVIN

Pages