Ladataan...
une petite life

Arvatkaa, mikä on yksi kivoimmista pienistä jutuista vuodessa, joita odotan? Spotifyn vuoden kuuntelutilastot, jotka ilahduttavat sekä nörttisieluani että musiikkidiggariminääni :D! Tässä postauksessa ilmiannan omat kuunnelluimmat biisini ja ilahdutan teitä mökkiressukuvilla.

 

 

 

Jos pitäisi luetella elämän kivoimpia juttuja, niin musiikki olisi aika kärjessä.

Vielä keväällä suurkulutin musiikkia, koska päiväni kuluivat gradun tuloksia hakkaillessa, salilla tai kävelyillä. Lisäksi aamuni olivat hitaita: kuuntelin parista tunnista neljään tuntiin musiikkia ja join kahvia ennen kuin aloin päivän hommiin. Kokopäivätöiden myötä musiikin kuuntelu on vähentynyt, mutta aina kun mahdollista, kuten nyt lauantaiaamuna tätä kirjotellessa, päiväni alkaa musiikilla.

 

Kokeiltiin kohuttuja lumihiutaletorttuja.

 

Kummityttö<3

 

He so cute!

 

Spotify paljasti totuuden. Vuoden kuunnelluin artisti oli A Boogie Wit da Hoodie, jota olen kuunnellut huimat kahdeksan tuntia, vaikka löysin kyseisen räppärin vasta elokuun puolivälissä. Eight hours well spent! Mikä oli sun vuoden kuunnelluin artisti tai bändi?

Yhteensä olen kuunnellut musiikkia vuoden 2018 aikana 33 947 minuuttia eli 566 tuntia eli melkein 24 vuorokautta. En tiedä onko tuo erityisen paljon vai tavanomainen määrä. Kuinka monta minuuttia sun tuli kuunneltua?

Suosituin musagenreni oli pop-räp. Koskaan kuullutkaan moisesta tyylilajista, mutta Wikipedia osaa kertoa, että ”Yleisesti ottaen se yhdistelee hip hop -biittejä mukaansatempaavilla hokemilla sekä sisältää samankaltaisia kertosäkeitä kuin mitä on kuultu popmusiikin parissa.”

 

 

Suosikkiartistit

A Boogie Wit da Hoodie

Ruudolf

Palmistry

Cavallini & Shirty

Don Omar

Mitäs tähän nyt kommentoisi. Ruudolfilta ilmestyi viime kesänä levy, jota kuuntelin jatkuvalla soitolla ainakin kuukauden ajan, nyttemmin on jäänyt. Palmistrystä kirjoittelin jo aiemmassa musapostauksessa (lukaise täältä, tuossa postauksessa myös mun kaikkien aikojen lempibiisit, jotka ovat ihan jotain muuta kuin pop-räppiä ;D!). Cavallini & Shirty kuuluivat viime kevääseen, ja heidän Wavy-biisiin liittyy paljon hupaisia muistoja. Don Omar edustaa lattarigenreä, jota kuuntelen myös paljon.

 

Suosikkikappaleet

Wavy - Cavallini & Shirty

Ovaload – Gentleman & Sean Paul

Mustempi Marja – Prinssi Jusuf

Part Time Love - Conkarah

No Games - Serani

Tässä on hyvin edustettuna se, että tykkään afrobiiteistä :D Ovaload, No Games ja Part Time Love ovat edelleen kovassa kulutuksessa.

 

 

 

Olisi tosi kiva, jos haluatte jakaa teidän kuunnelluimpia artisteja jne. kommenttiboksissa! Mua jostain syystä kiinnostaa niin paljon, että aion tehdä galluppia myös omassa kaveripiirissäni ja onnistuin hermostuttamaan jo yhden henkilön mun uteluilla :D

Bisous, Niina

Ekomuoti: Kuvan takki on sukulaiselta saatu iankaiken vanha ihanan lämmin ja valtava Joutsenen untuvatakki, pipo ostettu Montréalista pari vuotta sitten, hanskat ostettu vuosi sitten Tallinnasta, saappaat hankittu muistaakseni Stockalta noin viisi vuotta sitten, kaulahuivi on saatu ystävältä, pierulegginssit ja punainen villapaita who knows when & where :D.

Instagram | Facebook | unepetitelife@gmail.com

Ladataan...
une petite life

Mitäs teille kuuluu?? Blogissa on ollut hiljaista tovin, johtuen syksyn kiireistä. Paljon on syksyn aikana tapahtunut (eniten oman pään sisällä). 

 

 

 

 

Olen ollut nyt reilu neljä kuukautta psykologiharjoittelussa. Psykologin työ tuntuu todella merkitykselliseltä, haastavalta ja on supermielenkiintoista. Parhaimmillaan musta tuntuu, että olenko edes töissä, kun työpäivät koostuvat niin mielenkiintoisista asioista. Kaikista kiehtovinta on terapeuttinen vuorovaikutus, jota olen päässyt harjoittelussa treenailemaan kiitettävästi. Voi olla, että kirjoittelen myöhemmin lisää omia kokemuksia harjoittelusta, mutta luulen, että se menee jouluun tai ensi vuoden puolelle.

 

 

 

Kaiken kaikkiaan ollut huikea ja ajoittain myös raskas syksy etenkin sairastelun takia. Olen ollut yli puolet syksystä kipeänä, joten vapaa-aika on mennyt lepäilyyn. Tavallisesti olen vain harvoin kipeänä, joten liikunnan, kavereitten ja muiden aktiviteettien jättäminen on tuntunut isolta muutokselta. Nyt oon päässyt taas pikkuhiljaa treeneihin kiinni ja alkaa olla normaali energinen olo, mikä tuntuu ihmeelliseltä ja ihanalta. Jännä, miten sitä ei todella osaa arvostaa perusasioita ja omia arkisia juttuja, ennen kuin ne menettää. Hahha ja mun tapauksessa vaan muutamaksi kuukaudeksi, mutta silti, hyvällä tavalla silmiä avaava kokemus.

 

 

 

 

 

Miten sun syksy on mennyt? Kohta on joulukin, joko fiilistelet?

P.S. Huomenna julkaisen musiikkipostauksen! Oon aivan mehuissa, koska Spotify on julkaissut vuoden 2018 kuuntelutilastot. Kukaan muu yhtä innoissaan :D? Lisäksi joulu- ja tammikuun aikana on tulossa arvontoja Instaan ja tänne, koska olen päässyt blogin kautta testailemaan kivoja juttuja ja haluan arpoa osan niistä teille, olkaa kuulolla!

Ihanaa ja rentouttavaa lauantaita!

Bisous, Niina

Instagram | Facebook | unepetitelife@gmail.com

Ladataan...
une petite life

Mitä, jos päivän päätteeksi miettisitkin asioita, joissa onnistuit sen sijaan, että moittisit tai syyllistäisit itseäsi epäonnistumisista? Mitä, jos huomioisitkin ne asiat, jotka sait tehtyä sen sijaan, että kiinnittäisit huomiosi asioihin, jotka jäivät tekemättä?

 

 

Mitä jos, työpäivän lopuksi fiilistelisit kaikkea sitä, mitä sait aikaiseksi, etkä stressisikaan sitä, mikä jäi rästiin?

Mitä, jos miettisit sitä, että onneksi jaksoit nousta sängystä, laittaa ruokaa ja käydä kaupassa, etkä sitä mitä kaikkea ennen jaksoit, kun voit paremmin?

Aivomme ovat virittyneet huomaamaan ja muistamaan paremmin negatiivisia asioita, ihan selviytymisen kannalta, jotta osaisimme välttää kipua ja vaaraa. Siksi täytyykin tehdä enemmän duunia, että huomaisi ja muistaisi kaiken hyvän, mitä elämä tarjoaa.

 

 

Keskity hetki kuluneeseen päivään. Valitse jokin konteksti esim. työ, opiskelu, perhe, harrastus ja mieti siihen liittyen minuutin verran mahdollisimman elävästi:

1. Mistä voisit moittia tai syyllistää tänään itseäsi?

2. Entä mistä voisit kiittää itseäsi tänään?

Millainen olo sinulle jäi kohdan 1 toteuttamisesta? Entä kohdan 2? Kumpi vaihtoehto tuntuu hyödyllisemmältä nyt? Entä pitkällä aikavälillä?

Mun vastaus kohtaan 1 eli mistä voisin moittia itseäni: Olen tuhlannut tänä syksynä ennennäkemättömän määrän rahaa ravintoloihin, noutoruokaan ja kalliisiin valmisruokiin. Eikä viime viikollakaan ollut eväitä töissä, eli rahaa paloi taas lounasravintolassa, vaikka pätäkkää ei olisi liikaa poltettavaksi.

Toisaalta: Olen säästänyt aikaa ja tehnyt ruuanlaiton sijaan muita hyödyllisiä juttuja. Olen tuntenut itseni huojentuneeksi, kun ei ole tarvinnut varata niin paljon aikaa ruuanlaitolle. Olen meditoinut enemmän kuin pitkään aikaan. Olen ehtinyt iltaisin katsomaan 30Rock-sarjaa (joka on muuten hauskin sarja ever!). Viime viikonloppuna sain tehtyä 10-12 tuntia päivässä gradua, kun ruokalähetti kiikutti ovelle nepalilaista ruokaa (ps. palautin gradun, wohoo!!). Eli KIITOS minä, kiitos, että olen osannut fiksusti ajatella, että rahalla voi ostaa leppoisampaa vapaa-aikaa (ainakin niin kauan, kun rahaa riittää.. :D). Kiitos, että tajuan, tämän olevan väliaikaista, mutta tähän syksyyn hyvä ratkaisu, josta aioin nauttia ;)

Onko omituista kiittää itseään? Onko luontevampaa kiittää itseä vai muita? Miltä tuntuu vaihtaa tietoisesti näkökulmaa?

Bisous, Niina

P.S: Lue myös nämä kiitollisuusaiheiset postaukset:

Rakkaus- ja vihapuhehaaste

3 hyvää - kiitollisuushaaste

 

Kuvat: Taru Tammikallio

Instagram | Facebook | unepetitelife@gmail.com

Ladataan...
une petite life

Postailin viimeksi siitä, kuinka tietoinen läsnäolo ikään kuin antaa lisää elinaikaa. Näin olen myös itse kokenut: elämä tuntuu täydemmältä, kun muistaa keskittyä hetkeen, oli se sitten tavallinen arkiaamu, jolloin vaellan töihin taikka jokin spesiaalimpi tapahtuma. Tässä postauksessa kerron, mitä mindfulness- ja meditaatio appeja käytän, ja toivoisin, että jakaisitte myös omia suosikkejanne, koska aika ajoin samat harjoitukset alkavat tympiä tai jostakin syystä jokin uusi meditaatio kolahtaa aivan erityisellä tavalla.

 

 

Elikkä tässä mielestäni parhaat mindfulness-sovellukset ja -harjoitukset

1. Oiva mieli

Suurin osa Oiva mielestä löytyvistä harjoituksista on lyhyitä vain 2-3 minuutin mittaisia keskittymis- ja rentoutumisharjoituksia, joita on helppo tehdä esimerkiksi bussimatkalla tai työpäivän lomassa. Oiva mieli-sovellus perustuu hyväksymis- ja omistautumisterapiaan ja suomalaiseen tieteelliseen tutkimukseen. Oiva mielen voi ladata appina tai käyttää selaimella. Käytän tätä appia enimmäkseen töissä potilaiden kanssa tai pitääkseni pienen breikin työpäivän aikana.

 

2. Tietoinen läsnäolo – löydä rauha kiireen keskellä – kirjan meditaatioharjoitukset by Mark Williams & Danny Penman

Nämä harjoitukset kuuluvat kahdeksan viikon mindfulness-pohjaiseen kognitiiviseen terapiaan, jolle on kertynyt ihan kiitettävästi tieteellistä näyttöä mm. ahdistuksen, masennuksen ja kroonisen kivun hoidossa. Osallistun itse parhaillaan interventiotutkimukseen, jossa noudatetaan tätä kahdeksan viikon ohjelmaa, joten näitä harjoituksia on tullut tehtyä päivittäin 10-40 minuuttia. Vahva suositus! Mielestäni parhaan annin harjoituksista saa lukemalla samalla Tietoinen läsnäolo – löydä rauha kiireen keskellä – kirjaa, joissa meditaatiot ja harjoitukset on selostettu juurta jaksaen. Lähimenneisyyteni paras päätös oli ilmoittautua mindfulness-tutkimukseen ja aloittaa taas säännölliset tietoisen läsnäolon harjoitukset. Oma elämänlaatu on kasvanut kohisten jo intervention ensimmäisestä viikosta lähtien, vaikka ei todellakaan ole ollut pelkästään helppoa ja miellyttävää treenailla mindfulnessia :D Teidän toiveesta kerron myöhemmin lisää kurssikokemuksia blogissa ja Instassa!

 

 

3. Mielen tila

Maaret Kallion meditaatioharjoituksia, näistä tykkään myös :)

 

4. Leena Pennasen Mindfulness -app

Tätä olen käyttänyt vuosikausia jo kyllästymiseen saakka :D Tosi monipuolinen sovellus, jossa voi itse rakentaa haluamiaan meditaatioita tai kuunnella valmiita nauhoja. Suosittelen tätä sovellusta etenkin silloin, jos tuntuu, että valmiissa harjoituksissa puhutaan ja ohjeistetaan liikaa, sillä voit itse määrittää ”meditaatiokellot” soimaan esim. 5 tai 15 minuutin päästä meditaation loppumisen merkiksi tai valita 7 minuutin ohjatun alustuksen, jonka jälkeen jatkaa hiljaisuudessa, kunnes kellot soivat määrittämäsi ajan päästä. Voit myös valita, että sovellus muistuttaa sinua pitkin päivää olemaan läsnä ja keskittymään esim. kehon tuntemuksiin tai syömiseen.

 

 

 

Mitä mindfulness- tai meditaatio appia olet testannut tai voisit suositella? Millaisia kokemuksia sulla on tietoisuusharjoittelusta?

Bisous, Niina

Kuvat: Taru Tammikallio ja minä

Ekomuoti & behind the scenes: Tänä vuonna on ollut kyllä uskomattomin ruska, jonka olen koskaan nähnyt. Suu loksahti auki, kun näin Töölönlahden upeissa syksyn väreissä pari viikkoa sitten. Mesta kuhisi turisteja ja kaikenkarvaisia kuvaajia, joten tunsin oloni harvinaisen vähän kiusaantuneeksi kuvaillessamme vilkkaalla paikalla. Kuvan tekoturkki on saatu Tarulta, punainen neule on ostettu Uffista ja kengät noin kahdeksan vuotta sitten jostakin, en edes muista mistä. Ainoa uudempi hankinta on mustat housut viimeisimmältä Pariisin reissulta.

Instagram | Facebook | unepetitelife@gmail.com

Ladataan...
une petite life

Kuinka voit kaksinkertaistaa elinikäsi?

 

 

Mitä vastaisit seuraaviin kysymyksiin?

Onko sinun vaikea keskittyä asioihin?

Tuntuuko, että suoritat arkisia asioita automaattisesti, tiedostamatta kunnolla, mitä teet?

Kiiruhdatko paikasta toiseen olematta läsnä?

Vaeltaako mielesi herkästi tulevaisuuteen? Suunnittelemaan, organisoimaan, järjestelemään asioita? Murehtimaan tulevaa?

Huomaatko pyöritteleväsi menneisyyden tapahtumia mielessäsi?

 

 

 

Palataan otsikon raflaavaan kysymykseen eli kuinka voit kaksinkertaistaa elinikäsi.

Mitä luulet, kuinka ison osan päivästä olet todella läsnä?

Veikkaisin omalla kohdallani, että olen läsnä 2-8 tuntia valveillaoloajasta. Tämä tarkoittaa sitä, että missaan 8-14 tuntia päivästä.

 

 

Mieti hetki, kuulostavatko nämä skenaariot tutuilta:

Pesit juuri hampaat, vai pesitkö? Joudut tarkistamaan, onko hammasharjasi kostea.

Ajat moottoritiellä autoa. Yhtäkkiä havahdut, että et muista mitään viimeisen viiden minuutin ajalta.

Kävelet työpäivän päätteeksi juna-asemalta kotiin. Tarkemmin ajateltuna, et muista mitään, mitä ympärilläsi tapahtui kiiruhtaessasi kotiin. Oliko paljon vastaantulijoita? Havisiko tuuli puissa? Miltä kehossasi tuntui harppoa niin lujaa?

Sinulla on kunnianhimoinen tavoite, johon panostat täysillä. Tunnet kuitenkin usein riittämättömyyden tunnetta ja stressaannut, koska et etene. Huomaatko sen, mitä juuri nyt teet saavuttaakseni tavoitteesi?

Muistatko, miltä aamukahvi tuoksui tänään? Oliko vesi kylmää vai lämmintä, kun pesit viimeksi kätesi? Miltä ystävän halaus tuntui?

Elätkö enemmän oman pääsi sisällä vai todellisuudessa?

 

 

Minkä ikäinen sinä olet? Anna, kun arvaan: Olet todennäköisesti 25-34-vuotias (se on blogini suurin lukijaryhmä ;)).  Osuinko oikeaan? Joka tapauksessa, mietitään loppuelämääsi.

Mitä tarkoittaa, jos olet läsnä kaksi tuntia päivässä - kuten minä toisinaan - ja olet 30 vuotias? Odotettu elinikäsi on jotakin 80 vuoden paikkeilla. Mutta: Jos olet läsnä elämässäsi vain kaksi tuntia päivästä, tällä matematiikalla odotettu elinikäsi on vain 36 vuotta ja 3 kuukautta. Enää reilu kuusi vuotta!!

Mitä miettisit, jos sinulla diagnosoitaisiin sairaus, jonka vuoksi sinulla olisi jäljellä kuusi vuotta elinaikaa? Mä varmaan panikoisin, surisin ja ahdistuisin. Mutta tarkemmin ajateltuna: Laskeskelin aiemmin olevani läsnä elämässäni vain pari tuntia vuorokaudesta eli lopputulos on karu ja sama. Jos taas kaksinkertaistaisin ajan, jonka olen läsnä päivittäin, ELÄISIN, todella eläisin kaksi kertaa pitempään.

Miltä kuulostaa?

 

 

Tämä esimerkki eliniän pidentämisestä tietoisen läsnäolon avulla on mukailtu Mark Williamsin ja Danny Penmanin Tietoinen läsnäolo. Löydä rauha kiireen keskellä -kirjasta. Mulle tämä esimerkki kolahti syvästi jo vuosia sitten, kun luin ensimmäistä kertaa kyseisen opuksen.

Nyt vuosia myöhemmin, olen kahdeksan viikon mindfulness-kurssilla, joka pohjautuu tietoisuustaitopohjaiseen kognitiiviseen terapiaan (MBCT), ja kurssikirjana on mikäs muukaan kuin Tietoinen läsnäolo. Löydä rauha kiireen keskellä. Ei voisi parempaan saumaan osua tämä kurssi psykologiharjoittelun ja graduntäyteiseen syksyyn! Kiinnostaako teitä kuulla kokemuksia kurssilta?

 

 

Mindfulnessin harjoittamisella voi saavuttaa terveysvaikutuksia jo muutamassa viikossa. Tieteellistä näyttöä on etenkin kroonisen kivun sekä ahdistus- ja masennusoireiden lievittymisessä (lue lisää Duodecimin artikkelista tai kandityöni mindfunessista). Olen huomannut, että meditaatio ja pienet keskittymis- ja rentoutusharjoitukset pitkin päivää muistuttavat olemaan läsnä myös muussa arjessa ja auttavat jaksamaan töissä ja opiskelussa.

Mindfulness ei tarkoita pelkästään silmät kiinni istumista ja hengitykseen keskittymistä. Voit yhtä lailla harjoitella mindfulnessia keskittymällä ruuanlaittoon, käsienpesuun, rakkaasi hymyyn, keskusteluun, mihin tahansa. Oletko jo kokeillut? Mitä olet huomannut?

Suosittelen kokeilemaan, jos haluat tuplata elinikäsi ;)

Bisous, Niina

 

Tässä vielä koostettuna joitakin mindfulness-postauksiani:

Ole itsesi paras ystävä – Miten hyväksyä itsensä ja antaa anteeksi?

Vihan tunteen käsittely – 2 vinkkiä

Mikä on parasta, mitä osaat kuvitella?

10 sormen kiitollisuusharjoitus

Pidä 3 minuutin hengähdystauko!

Mitä mindfulness eli tietoisuustaidot ovat?

 

Kuvat: Taru Tammikallio ja minä

Instagram | Facebook | unepetitelife@gmail.com

Pages