Ladataan...
une petite life

Mitä sulle kuuluu? Tämä pieni kysymys ja aito kiinnostus kuulla vastaus, voi pelastaa päivän, parhaassa tapauksessa elämän.

Tänään vietetään Maailman mielenterveyspäivää (lue Suomen Mielenterveysseuran sivuilta lisää)! Siksi haastan sinut pohtimaan, miten voisit tänään edistää omaa tai jonkun toisen mielenterveyttä. Alle kokosin muutamia vinkkejä, jos pääsi lyö tyhjää.

 

 

Kuinka edistää omaa mielenterveyttä?

  • jos olet ollut huolissasi mielenterveydestäsi tai hyvinvoinnistasi, ole yhteydessä terveyskeskukseen tai työterveyshuoltoon jo tänään!
  • uskalla pyytää apua ja tarjota apua. Toisten auttaminen edistää myös omaa hyvinvointiasi. Kaikesta – tai oikeastaan juuri mistään - ei tarvitse selvitä yksin!
  • tee tänään edes hetken jotakin, mistä nautit: bloggaa, keinu, lue kirjaa, kävele metsässä, tanssi
  • tee jokin mindfulness-harjoite tai meditoi hetki
  • syö jotakin hyvää
  • mene ajoissa nukkumaan
  • tapaa ystävää tai soita ihmiselle, jonka seura tuo sinulle hyvää mieltä
  • mieti, mikä saa sinut nauramaan ja tee se: katso stand upia, hauskaa sarjaa, juttele huumorintajuisen ystävän kanssa tai leiki koiran kanssa
  • mene kävelylle metsään tai puistoon ja tunne kuinka verenpaineesi ja stressitasosi laskee (lue aiempi postaukseni luonnon hyvinvointivaikutuksista)

 

 

 

Kuinka edistää toisten mielenterveyttä?

  • kysy ystävältä tai työkaverilta, mitä hänelle kuuluu tai miten hän voi. Kuuntele tarkasti, kommentoi ja kysy 1-3 kysymystä lisää.
  • lue täältä, miten toimia, jos läheisesi suunnittelee tai uhkailee itsemurhalla. Huom: Kysyminen itsetuhoisista teoista tai ajatuksista EI lisää todennäköisyyttä itsemurhaan!
  • vie uupunut / masentunut / surullinen / kiireinen / kipeä läheisesi pienelle kävelylle, vie hänelle jotakin piristävää kuten kukkia tai suklaata (jopas mun mielikuvitus liitää..) tai käy ruokaostoksilla hänen puolestaan
  • mitä tehdä, kun läheinen on masentunut tai todella ahdistunut? Älä ryhdy toiselle terapeutiksi. Läheisenä voit auttaa esim. käytännön asioissa, kuunnella huolia, kysellä kuulumisia ja ohjata ammattiavun piiriin. Jaa neuvoja niukasti ja harkiten ellei toinen sinulta niitä suoraan kysy.
  • lähde saattamaan ystäväsi psykiatriseen päivystykseen tai psykologin vastaanotolle, jos epäilet, että hän ei kykene siihen yksin tai tarvitsee henkistä tukea
  • älä kerro eteenpäin ilkeää juorua
  • kehu jotakin läheistäsi

 

 

Tuleeko sulle mieleen lisää tapoja, joilla voit edistää omaa ja läheistesi mielenterveyttä?

Nyt päätä yksi pieni asia, jonka voit toteuttaa jo tänään oman tai toisen hyvinvoinnin edistämiseksi. Mä vien itseni kävelylle ja aikasin nukkumaan. Aion kysyä toiselta, miten voin ilahduttaa häntä ja toteuttaa sen. Huom: tietyin reunaehdoin, en suostu ompelemaan tai parsimaan mitään, vaikka se ilahduttaisi toista kaikista eniten :D. Mitä sinä aiot tehdä?

Lisää neuvoja ja mielenterveysaiheisia juttuja löytyy näistä vanhemmista postauksistani:

Mielenterveyshäiriöt tulevat kalliiksi

Kootut psykologia postaukset

Terapeuttinen kirjoittaminen - Apua ahdistukseen

Kiukkuinen kiitollisuuspäiväkirja eli miten säädellä pahaa oloa?

Miksi mielenterveyshoidoista ei pidä leikata

Mielenterveyden ensiapukurssi ja Facebook-spämmiä

Kun omat keinot eivät riitä. Mieli järkkyy, mistä apua?

Miten selättää paska fiilis? 11 vinkkiä pahan päivän varalle

Masentunut, kerää ittes!

Ja muista myös psykologiaa.com -sivusto! :)

 

Bisous, Niina

Instagram | Facebook | unepetitelife@gmail.com

Ladataan...

Viime kesänä olin joka toinen viikonloppu festareilla ja joka toinen viikonloppu mökillä. Arkena ahersin gradun parissa.

Näin se meni ainakin muistikuvieni mukaan.

 

 

Todellisuudessa festareita oli "vain" kolme: Ruisrock, Flow ja Blockfest, sekä lisäksi pienempiä keikkoja. Mökkireissujakin taisi olla kolme.

Festareilta jäi käteen hupaisaa kuvamateriaalia, korvamatoja sekä railakkaita muistoja, joita esittelen tässä postauksessa. Koska kukaan ei jaksa aina lukea psykologiasta (eihän?), ja tässä vaiheessa syksyä on kiva fiilata mennyttä kesää.

 

 

Kesän ensimmäinen festari oli Ruisrock. En ollut koskaan aiemmin käynyt Ruississa. Olin kuullut huhuja järkyttävästä tungoksesta ja pitkästä matkasta festarialueelle. Huhut pitivät paikkansa. Kyllästyneinä taksi- ja bussijonoihin päädyimme liftaamaan festarialueelta Turun keskustaan. Tai siis kävelemään, koska kukaan ei huolinut meitä kyytiin :D.

Ruissin esiintyjäkattaus oli monipuolinen, ja meitä oli isompi porukka, joten koitettiin miettiä jokaiselle jotakin. Tästä syystä missasin monia hyviä artisteja kuten hiphopduo Rae Sremmurdin, mutta tutustuin uuteen loistavaan artistiin Rag’n’Bone Maniin!

 

 

 

 

Kesän toinen festari koitti vasta elokuussa. Toisaalta kuukausi oli ihan minimiaika toipua kolmepäiväisestä Ruissista :D. Flowsta olen tehnyt jo oman postauksen, eli käy lukemassa täältä! Flown parhaat esiintyjät olivat Kendrick Lamar sekä Jorja Smith.

 

 

 

Hiphop ja rap -festari Blockfest on mielessäni muodostunut huikeaksi kesän lopetukseksi. Blockfest ei pettänyt tälläkään kertaa, vaikka meillä riitti kommelluksia enemmän kuin millään festareilla aiemmin. Moni hyvä esiintyjä oli myös peruttu, mutta lopputulema oli kuitenkin helposti posin puolella. Jatkobileissä reivattiin pikkutunneille saakka. Blockeilta on myös peräisin uusi musiikillinen ihastukseni Noah Carter.

 

 

Olitko festareilla? Onko ensi kesän festarit jo mietitty? Mikä on sun hauskin festarimuisto?

Lue täältä kaikki aiemmat musiikkipostaukset!

 

Bisous, Niina

Instagram | Facebook | unepetitelife@gmail.com

Ladataan...

Mikä on rohkeinta, mitä olet tehnyt?

Miltä sen tekeminen tuntui?

 

 

 

Fiilistele rohkeinta tekoasi hetki.

Keksi sitten muutama rohkea teko lisää. Ja jos siltä tuntuu, jaa ne kommenttiboksissa!

 

 

Mun rohkein teko on ollut kertoa aidoista tunteistani, haaveistani ja ajatuksistani läheiselle ihmiselle, vaikka samalla pelotti ihan jäätävästi, että tulen hylätyksi tai että mut torjutaan. Uskallettuani avata suuni, tuntui niin helpottuneelta, ja siltä, että kyseinen ihmissuhde siirtyi aivan nexti levelille hyvällä tavalla.

 

 

 

Toinen vähemmän syvällinen rohkea tekoni oli lähteä vaihto-opiskelemaan, vaikka pelotti ja epäilytti vietävästi, tulenko nauttimaan vaihdosta, ja pärjäänkö siellä.

 

 

 

Kolmanneksi, olen hiljattain koetellut rohkeuttani kameran edessä ja takana. Eli treenaillut voimauttavaa valokuvausta, josta seuraa omia postauksiaan syksyn mittaan. Tämän postauksen kuvissa päätin pitkästä aikaa uskaltaa heittäytyä ja yrittää eläytyä erilaisiin tunnetiloihin tavanomaisen iloisen hymyn sijaan. Onnistuin hyvin vaihtelevalla menestyksellä, mutta olipahan kivoin kuvaussessio vähään aikaan.

 

Bisous, Niina

Lue myös nämä valokuva-aiheiset postaukset:

Parhaat valokuvat 10 vuoden ajalta

Valokuvausvinkkejä aloittelijoille ja koiralenkkejä

Valokuvaterapiaa vai Narkissos-syndrooma?

Valokuvaterapiaa: Teoriaa

Valokuvaterapiaa: Valokuvamallina olemisen sietämätön kiusallisuus

 

Kuvat: Moona Puuskari

Instagram | Facebook | unepetitelife@gmail.com

Ladataan...

Mikä on kaikista ilahduttavin, sykähdyttävin, hykerryttävin tai herkullisin ajatus, jonka keksit?

Mikä on parasta, mitä osaat kuvitella?

 

 

 

Ajattele tarkoitukselle jotakin sellaista, joka saa hymyn leviämään huulillesi. Sellaista, mikä ilahduttaa sinua syvästi. Tai saa perhoset lepattamaan vatsan pohjassa ja varpaat kipristelemään ilosta.

Anna itsellesi hetki aikaa ajatella tätä kaikista parasta ajatusta, jonka keksit. Voit kuvitella, että hemmottelet itseäsi tällä huippuajatuksella aivan kuin hemmottelisit itseäsi jollakin muulla mieleisellä asialla kuten herkullisella pasta-annoksella, hieronnalla tai viikonloppureissulla mökille.

Pysyttele tässä ajatuksessa #goodvibesonly -henkisesti esimerkiksi 5-10 minuuttia.

 

 

 

Miksikö? Koska positiivinen ajattelu vähentää stressiä, rentouttaa ja lisää mielihyvähormonin tuotantoa. Tekee hyvää irtautua hetkeksi arjen murheista, koska niihin ajatukset palaavat ihan yrittämättäkin.

Bisous, Niina

 

Lue myös:

Kuka minä olen?

Mitä, jos on ihan hukassa?

Olisinpa tiennyt

 

Kuvat: Moona Puuskari ja minä

Ota yhteyttä: Instagram | Facebook | unepetitelife@gmail.com

 

Ladataan...

Kuka sinä olet?

 

Mitä vastaisit, jos joku kysyisi sinulta, kuka sinä olet?

 

 

Ehkä alat kertoa, missä olet töissä tai mitä opiskelet. Tai minkä ikäinen olet. Ehkä sinulle tulee mieleen joitakin kuvailevia sanoja. Tai mietit, miten joku muu kuvailisi sinua.

 

Kuka sinä olet?

 

Onko kysymys vaikea? Vai helppo? Ylipäänsä miettimisen arvoinen?

 

 

Kuka minä olen, jos muilta kysytään?

blogimuija vegaani hippi räppimimmi psykologi

hyvä kuuntelija

babyface

vanhana syntynyt

henkilökohtainen terapeutti

aktiivinen rauhallinen

levoton villi

hauska hiljainen

empaattinen fiksu ajattelematon

luontainen liikunnanohjaaja

hyvä antamaan palautetta

gestapo määräävä hajamielinen

töksäyttävä hienotunteinen

sellainen, joka puhuu kuin poliitikko

blondi viisas

isokokoinen pienikokoinen

bilettäjä runotyttö

 

Nämä kaikki ovat toisten suusta, ulkoapäin kuultuja määritteitä. Toisten tarjoamia rooleja. Rooleja, joista toisiin sukellan mielelläni ja automaattisesti, ja rooleja, jotka tuntuvat ärsyttävältä lokeroinnilta.

Tunnistan itseäni jokaisessa edellä mainituissa kuvauksessa, vaikka ne ovat välillä keskenään ristiriidassa. Voiko hienotunteinen ihminen olla toisinaan töksäyttävä?  

 

 

Kummassa on helpompi tunnistaa keskenään vastakkaisia puolia, itsessään vai muissa? Kummassa on helpompi hyväksyä ristiriitaisia puolia, itsessäsi vai toisissa?

Törmäätkö ärsyttäviin tai yllättäviin ennakkokäsityksiin itsestäsi?

Kumpi tulkitaan helpommin viisaaksi, rauhallinen ja vähäpuheinen henkilö vs. suorasukainen ja ajatuksensa ääneen höpöttävä?

Onko sinulla tarve laittaa itsesi muottiin? Entä muut?

 

Ja lopuksi:

Kuka sinä olet kaikkien sinulle tarjottujen ja omaksumiesi roolien takana? Mitkä puolet itsessäsi koet olennaisimmiksi identiteettisi kannalta?

Ei hätää, jos sinulla ei ole yksiselitteistä vastausta tai jos tapasi määrittää itseäsi muuttuu elämän varrella. En mäkään osaa vastata tuohon kysymykseen itsestäni likimainkaan tyhjentävästi. Ajattelin loppuikäni opiskella sitä, kuka olen.

Kuitenkin terveen ja hyvinvoivan mielen, sekä minuuden kokemuksen perustana on tuntea itsensä jatkuvaksi. Se, että tuntee itsensä yhdeksi ja samaksi henkilöksi elämän mullistusten, muutosten, oman luonteen ja mielenkiinnonkohteiden muovautumisesta huolimatta. Sekä se, että hyväksyy myös ne kielteiset puolet itsestään osaksi sitä kuka on. Mitä ajatuksia?

Bisous, Niina

 

Kuvat: Moona Puuskari

Behind the scenes: Testailin varovaisesti löytyykö multa muita rooleja valokuvattavana kuin perus hymytyttö.

Ota yhteyttä: Instagram | Facebook | unepetitelife@gmail.com

Pages