Tiedeykkönen Extra: tunteet

Yle Areenassa on kuunneltavissa hyvä podcast-sarja tunteista

Tunteet: Vihan avulla saavutetaan tavoitteita

Osa 1/4. Vihantunnetta tarvitaan, jotta tunnistamme omat rajamme, reviirimme sekä itsellemme tärkeät asiat. Vihansukuiset tunteet liikkuvat pienestä ärtymyksestä silmittömään raivoon, mutta parhaimmillaan ne tuovat lisävirtaa tekemiseen, antavat pontta sanoille ja auttavat saavuttamaan tavoitteita.

Itselläni on ollut vaikeuksia tunnistaa ja sietää vihantunnetta, sekä pitää omia rajojani. Yllätyin siitä, että vihan tunteesta voi saada serotoniinia aivoihin ja sitä kautta mielihyvää.

https://arenan.yle.fi/1-4444739

 

Tunteet: Pelko auttaa pelastumaan

Osa 2/4. Pelon avulla tunnistamme vaaroja ja pysymme turvassa, kun jokin uhkaa meitä. Pelko voi saada meidät kokemaan asiat uhkaavina ja värittää tilannetta, jolloin emme näe niitä enää objektiivisesti. Kun pelko on ylimitoitettua tai jää päälle, voi se muuttua ahdistukseksi. Kuinka siis säädellä pelkoa?

Olen huomannut, että koulussa/töissä keskittyminen hankaloituu kun uhkajärjestelmä on päällä. Ohjelmassa myös muistutettiin siitä, että pelon tukahduttamisen yrittäminen voimistaa tunnetta ja pidentää sen kestoa. Pelon ongelmana on myös välttelykäyttäytyminen, aletaan vältellä tilanteita joissa ahdistaa ja jännittää; elämä alkaa kapeutua. Itse olen hyväksynyt, että olen välillä vähän jännittynyt ja monet sosiaaliset tilanteet hermostuttavat minua. Ohjelmassa puhutaan minäkuvan laajentamisesta; ”olen ihan ok tyyppi vaikka olenkin välillä peloissani”. Pitää saada siis joustoa ihanneminään.

https://arenan.yle.fi/1-4444742

 

Tunteet: Ilo antaa hyvää virettä, mutta voi johtaa uupumukseen

Osa 3/4. Ilo tekee keveäksi ja antaa hyvää virettä. Se värittää todellisuutta miellyttävään suuntaan ja ohjaa tekemään lisää sitä, mikä tuntuu hyvältä. Iloisuus on tavoiteltava tunne, mutta joskus sen tuoma nautinto voi johtaa addiktioon tai uupumiseen. Sen estämiseksi tarvitaan säätelyä ja rauhoittumista.

Monesti jos olen ollut hyvin energinen ja iloinen päivän tai pari, seuraavaksi tulee huonompi päivä. Ehkä aivot kaipaavat lepoa ja vauhti hidastuu tarkoituksella? Joskus tuntuu että kun olen liian energinen, olo on enemmänkin levoton, joskus jopa ärtynyt. Podcastissa puhutaan myös siitä, miten tärkeää on olla jotain kivaa mitä odottaa.

Jos haluaa metsästää dopamiinia, kannattaa syödä hyvin ja harrastaa seksiä. Myös lepo ja turva ovat tärkeitä, sekä (ehkä hieman yllättäen) sosiaalinen asema.

https://arenan.yle.fi/1-4444755

 

Tunteet: Suru näyttää, mikä on tärkeää elämässä

Osa 4/4. Suru auttaa hidastamaan tahtia ja pysähtymään silloin, kun menetämme jotain merkityksellistä, jota ei voi saada takaisin. Suru auttaa myös näkemään, mikä on itselle tärkeää. Suru tekee meidät helpommin lähestyttäväksi ja antaa muille mahdollisuuden lohduttaa. Jos surun mitätöi tai se jatkuu liian kauan, voi se muuttua masennukseksi.

Itse huomaan olevani alakuloinen, kun olen ollut pitkään yksin. Ehkä olen monesti vähän surumielisen oloinen, koska ohjelman mukaan ihmiset lähestyvät surullisia henkilöitä helposti. Olen kuullut että minua on helppo lähestyä, ja myös tuntemattomat tulevat useasti juttelemaan minulle (ulkoillessa, kaupassa, eri tapahtumissa tms).

https://arenan.yle.fi/1-4444821

 

Tunnekartta näytää tuntemusten paikan kehossa
 

Lähde: https://www.tiede.fi/artikkeli/uutiset/tunnekartta-nayttaa-tuntemusten-paikan-kehossa

 

tunnekartta.png

 

Tätä on kyllä mielenkiintoista tutkia ja pohdiskella!

 

 

Kommentit (0)
Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *