TEMPPU JA MITEN SE TEHDÄÄN: UUDEN VUODEN LUPAUSTEN LUNASTAMINEN

Tanssi.jpg

Monet haluavat aloittaa uuden vuoden puhtaalta pöydältä. Samalla kun vanha vuosi lyödään pakettiin, asetetaan tavoitteita uudelle, paremmalle vuodelle. Monille se tarkoittaa konkreettisia kunto- tai painotavoitteita, lupausta uuden taidon oppimisesta tai vaikkapa elämän järjestämistä hieman paremmalle tolalle. Nyt kun uusi vuosi on päässyt jo vauhdilla käyntiin, on hyvä hetki miettiä ”mitä tuli luvattua”? Toivon että mahdollisimman moni yltäisi tavoitteisiinsa ja ajattelin antaa ratkaisukeskeisen terapian näkökulmasta muutaman käyttökelpoisen vinkin.

Joskus uudelle vuodelle asetetut lupaukset keksitään pienen kiireen alla: jotain täytyy luvata! Olen itsekin syyllistynyt tähän, kun olen vuoden viimeisenä päivänä halunnut keksiä jonkin kivan tavoitteen alkavalle vuodelle. Lähtökohtaisesti lupausta kannattaa varmaan harkita kerran jos toisenkin, ennenkuin tekee itsensä kanssa sitoumuksen sen toteuttamisesta. On hyvä miettiä muutamia hetkiä, onko uudelle vuodelle asetettu tavoite riittävän realistinen ja houkutteleva? Onko se asetettu sellaiselle tasolle, että se on motivoiva? Toisaalta voi miettiä myös, onko tavoite päässyt kuitenkin lipsahtamaan liian kauas, tavoittamattomiin? Tällaisessa tapauksessa tavoitetta voi hyvinkin korjata alaspäin. Isomman tavoitteen eteen voi asettaa välitavoitteen tai merkkipaalun, jonka saavuttaminen kertoo, että olet oikealla tiellä.

Seuraava asia voisi olla niiden menetelmien tarkastelu, joilla tavoitteeseen pyritään. Uutta vuotta on ehtinyt jo kulua sen verran, että olet varmasti saanut jonkinlaista tuntumaa siihen, miltä lupauksen lunastaminen tuntuu? Onko kaikki mennyt nappiin? Onko ollut hankalaa vai helppoa? Onko kyseessä sarja kieltäytymisiä, vai lupaus ottaa rennommin elämässä?

Ratkaisukeskeisen terapian näkökulmasta ongelmanratkaisua lähestytään usein seuraavalla lauseella:

”Ongelma ei ole ongelma, vaan se miten ongelmaa on yritetty ratkaista”.

Tämä lause tarkoittaa tiivistetysti sitä, että jos ”ongelma” on edelleen olemassa, sitä ei kenties ole vielä yritetty ratkaista oikealla tavalla. Jos siis tavoite siintää edessä, mutta et yrityksistäsi huolimatta pääse sitä lähemmäksi, kannattaa miettiä onko valitsemasi lähestymistapa ollut oikea?  Ratkaisukeskeinen ajattelumalli haastaa kokeilemaan uudenlaisia toimintapoja ja keksimään kreatiivisia keinoja tavoitteen saavuttamiseksi. Tähän viitaten muutostoivetta kannattaakin tarkastella hieman eri valossa. Yksinkertaistaen asia menee näin:

  • Jos olet kokeillut jo jotain tapaa ratkaista ongelma, eikä se toimi, sitä ei kannata jatkaa yhtään enempää.
  • Jos olet löytänyt jotakin toimivaa, tee ihmeessä sitä lisää!

Usein kuulee puhuttavan siitä, miten ihmiset toistavat samoja virheitä uudestaan ja uudestaan. Tämä tarkoittaa esimerkiksi elämänmuutokseen liittyen sitä, että toistat samaa toimintamallia kerta toisensa jälkeen, ja odotat samaan aikaan toiminnallesi erilaista lopputulosta. Ei muuten toimi! Terapeutti Tommy Hellsten tiivistää asian hienosti sanomalla: ”Sen sijaan että ihminen itse näkisi puskevansa päätään seinään, hän syyttää seinää siitä, että se on väärässä paikassa.”

Mitä jos tänä vuonna yrittäisitkin jotain uutta? Jotain sellaista, jota et ole vielä kokeillut? Muutoksen ei tarvitse olla suuri tai radikaali. Jo pienten asioiden muuttaminen sysää asioita hienovaraisesti uuteen suuntaan. Kokeile jos et usko! Ja on hirveän luonnollista, että ratkaisumalli ei välttämättä osu heti ensimmäisellä kerralla oikeaan. Mutta älä lannistu vaan kokeile jotain muuta. Ja vielä kertaalleen jotain muuta, niin kauan kunnes alat lähestyä tavoitettasi.

Jos jostain syystä tavoite ei kuitenkaan tule lähemmäksi, on ihan ookoo heittää hanskat tiskiin. Joskus on järkevämpää miettiä elämän kokonaiskuormitusta, onnellisuutta, ihmissuhteita ja niin edelleen. Osatavoitteeseenkin pääseminen on toisinaan oikein hyvä lopputulos. Se ei ole epäonnistuminen vaan monessa tapauksessa erittäin järkevä päätös. Pienen hengähdyshetken päästä asiaa voi miettiä uudestaan ja asettaa seuraavia tavoitteita. Näin voi hyvinkin tehdä myös kesken vuotta.

Oma vinkkini kaikille uuden vuoden lupauksia tehneille on tämä: pohdi lupaustasi siinä valossa, tuoko se sinulle hyvinvointia? Moni meistä elää melko kuormittunutta elämää, ja ehdottaisin uuden vuoden toiveen kylkiäisiksi sellaista toimintaa, josta saa itselle myös hyvää mieltä? Ajatusta siitä, että tiukan tavoitteen asettamiseen sijaan (tai sen kanssa yhdessä), täyttyisi myös jonkinlainen hyvän olon kriteeri. Että elämästä ei tulisi pelkkää suorittamista, vaikka periksiantamattomuutta tarvitaankin usein tavoitteiden saavuttamisessa.

Olisi mukavaa, jos kalenterista löytyisi tänä vuonna tavoitteellisen tekemisen lisäksi myös varauksia itsensä palkitsemiselle ja hyvän mielen hetkille. Jospa tämä vuosi olisi se, jolloin voisi olla vähän armollisempi itselle ja keskittyä myös mielen- ja hyvinvoinnin taitoihin. Ja samaan aikaan muistetaan myös se, että isotkin tavoitteet ovat saavutettavissa kun vain aloittaa matkan niitä kohti. Askel kerrallaan.

– You don´t need a new day to start over. You just need a new mindset-

Kommentit (0)
Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *