Bikini fitness - syömishäiriö luvan kanssa

Stronger by Hanna

Jos tavoittelet sellaista, mitä ei ole olemassa, joudut satavarmasti pettymään! Bikini fitnessissä tavoitellaan sellaista kehoa, mitä ei ole olemassa. Kisaa varten vedetään raju dietti, ja juuri ennen kisaa poistetaan nesteet kehosta jotta lihakset erottuvat. Tämä yhden päivän kestävä kisakunto on illuusio, joka luodaan dieetillä, nesteenpoistolla ja tekorusketuksella. Kisaaja on unelmoinut tästä päivästä jo kauan, ja varmaan yhtä tärkeää, kuin itse kisa, on valokuvien ottaminen. Valokuvat edestä, takaa, sivulta. Tallennetaan puhelimeen ja muistikortille se, miltä keho ei oikeasti näytä.

Kuinka moni treenaisi bikinifitnessiä, jos yhtään ainutta valokuvaa ei otettaisi?!

Olisiko kyseistä lajia olemassakaan ilman sosiaalista mediaa?

Kuva Pixabay

Mitä tapahtuu kisan jälkeen? Kehon nestetasapaino palautuu, ja rasvaprosentti nousee. Kisaaja katsoo kehoaan peilistä ja vertaa sitä valokuviin. Tästä on puhuttu jo etukäteen, että keho muuttuu takaisin, mutta miksi se ahdistaa silti? Nyt peilistä näkyy vain löysää! Lihasten muodotkaan eivät enää erotu! Jos se, mitä tavoittelet, on jotain sellaista, mitä et pysty säilyttämään, tulet olemaan tyytymätön itseesi 364 päivänä vuodesta, ehkä poislukien se kisapäivä. Tosin monet fitness-kisaajat ovat sanoneet, etteivät olleet tyytyväisiä kehoonsa edes kisapäivänä.

Mielen- ja kehon terveyden tuhoamista

Bikinifitness on fitnessurheilulajeista "vähälihaksisin". Koska kisaajilla ei ole mittavassa määrin lihasmassaa, on niiden erottuvuuden vuoksi vedettävä rasvat kehosta äärimmäisen alas. Vaarallisen alas. Rajuilla miinuskaloreilla temppuilu pilaa aineenvaihdunnan, altistaa syömishäiriöille ja voi vaikuttaa terveyteen esimerkiksi hormonaalisilla ongelmilla, kuten kuukautisten poisjäämisellä. Psyykkisen puolen ongelmia ovat ahdistus, masennus ja se, että koko elämä pyörii treenin ja ruokavalion ympärillä, puhumattakaan syömishäiriöistä. Pippa Laukka kirjoitti samasta aiheesta, täältä voit lukea sen: https://www.pippalaukka.fi/fi/bikini-fitness-on-pinnallista-hyvinvointia-ja-sisaista-pahoinvointia/

Mitä rajut dieetit tekevät sitten aineenvaihdunnalle? Keho oppii, että kun kaloreita rajoitetaan, on ruvettava säästämään. Keho hidastaa aineenvaihduntaa, laskee lämpötilaa (sinua voi palella jatkuvasti, hiki ei tule edes treenissä), suoliston toiminta hidastuu ja "mikroliikkeet" vähenevät. Mikroliikkeet ovat pientä liikahtelua päivänmittaan, mitä teet ajattelematta. Sen väheneminen laskee energiankulutustasi. Keho myös pyrkii purkamaan lihaksia pois, ja priorisoimaan rasvan varastoitumista. Kehosi siis taistelee sinun tavoitteitasi vastaan!

Rasvan varastoitumista vastaan fitnesskisaajilla on konstinsa; on olemassa kaikenlaisia fat burnereita, joilla saadaan elimistö vielä pahemmin sekaisin. Säästöliekkiin otetaan aseeksi "cheat meal", eli jos dieetti on 1100kcal päivässä, syödäänkin yhtenä päivänä esimerkiksi 3000kcal kerralla. Ja tämä cheat meal saa olla mitä vain, hampurilaisia, karkkia, jäätelöä. Rajulla dieetillä oleva kisaaja odottaa cheat mealia kuin kuuta nousevaa. Untakin hän näkee herkuista. Sitten kun lupa syödä tulee, syödään kaksin käsin onnesta soikeana, kunnes tekee pahaa.

Anteeksi nyt vain, mutta minusta tämä kuulostaa anoreksialta, johon yhdistyy ahmimishäiriö! Sairaalloisen vähäinen ruoka, paljon kiellettyjä ruokia, kurinalainen treeni, ja kaksin käsin mässäily! Milloin tällaisesta käyttäytymisestä tuli yleisesti hyväksyttävää, jopa ihailtavaa? Jos joku toimisi noin ilman fitnesskisoja näköpiirissä, hänet leimattaisiin psyykkisesti sairaaksi.

Se, että fitnesskisaaja tietää, että tässä nyt treenataan vain ja ainoastaan ulkonäön takia, laittaa koko asetelman jo alusta alkaen väärälle tolalle. Kisoissa arvostellaan lihasten lisäksi myös kauneutta; hiuksia ja kasvoja. Jos et satu pärjäämään kisassa, tarkoittaa se, että et vain ollut tarpeeksi timmi tai kaunis. News flash: AINA on joku sinua kauniimpi, timmimpi, nuorempi, hoikempi! Niin kauan, kun koitat olla täydellinen, tavoitat vain tyytymättömyyttä!

Lisäksi sotket aineenvaihduntasi dieetillä, mitä useammin sitä teet, sitä pahempia muutoksia aiheutat itsellesi. Cheat meal opettaa liittämään onnellisuuden ja vapauden tunteita mässäilyyn, (tästä voi tulevaisuudessa tulla pahakin ongelma, vaikka nyt kova kontrolli estäisikin liiallisen herkuttelun). Kisasta palautuessasi tyytymättömyytesi kehoon kasvaa ja masennus iskee. Katsot päivittäin satoja fitnesskuvia instagramista, ja kaikki he ovat mielestäsi parempia kuin sinä!

Kuva pixabay

En sano, että kaikilla bikinifitnesskisaajilla olisi masennusta tai ahdistusta tai terveydellisiä ongelmia. Mutta monella on. En sano että laji olisi itsessään paha, tai, no, kyllä sanon! Mutta ei ihan kaikki fitness-urheilu ole ihan syvältä sieltä. Ns. "painavammat" fitness-luokat vaativat jo systemaattisempaa treeniä, jotta lihasmassaa saadaan rakennettua, ja osassa näistä on myös vapaaohjelma, jossa vaaditaan upeita akrobaattisia taitoja ja osaamista. Fitness on tästä hyvä esimerkki, fitness on laji, jossa lihasmassaa jo on enemmän, lisäksi pitää oikeasti osata muutakin kuin kävellä korkkareissa lavalla. Ihan jees, vaikka kyllä tässäkin lajissa varmasti on omat ongelmansa dieettien ja arvostelun suhteen. Välimuotoon sijoittuu myös esimerkiksi uusi wellness fitness, jossa kisaajalla ei saa olla liian erottuvat lihakset, lue: liian alhainen rasvaprosentti,eikä liian isoja lihaksia. Tässä on jo jotain järkeä!

Ihan ääripäässä, bodybuildingissa tullaan taas toiseen ongelmaan, anabolisiin steroideihin. Niistä en sano mitään muuta kuin että terveyden pilaamiseen on monia keinoja, tuossa yksi varmimmista.

 

..."kunhan et vahingoita toisia, tai ITSEÄSI"...

Jos satut olemaan bikinifitnessharrastaja, ja tiedät että psyykesi ja kehosi sen kestää, niin anna palaa. Tämä on vapaa maa, ja kunhan et vahingoita toisia, tai itseäsi, niin anna mennä. Painotus sanalla "itseäsi" edellisessä lauseessa. Kommenttiosio on auki, joten fitness-fanit: tervetuloa lyttäämään tämä teksti. Jos se kuitenkin saa edes yhden nuoren tytön ajattelemaan asiaa toiselta kantilta, niin kannatti kirjoittaa.

PS. Mieti, minkälaisen fiiliksen instassa seuraamiesi henkilöiden kuvat sinussa saavat aikaan? Koetko ahdistusta, tyytymättömyyttä itseesi, vertaatko heidän kuviaan itseesi? Jos fiilikset kallistuvat enemmän negatiivisen kuin positiivisen puolelle, ÄLÄ SEURAA HEITÄ! Seuraa sellaisia henkilöitä, joiden kuvat saavat aikaan ihailua, inspiroitumista tai muuta positiivista. Jos aivopeset itseäsi jatkuvasti käsitellyillä, illuusioon perustuvilla kuvilla, voit olla varma siitä, että todellinen elämä ei koskaan tunnu riittävän. Todellinen elämä on ihan kivaa, kokeile.

Jos haluat lukea jatkossa lisää, laita blogi seuraukseen. :)

Lue lisää täältä: Bikini fitness - mitä sitten kun kaikki on ohi?

Kirjoittaja on fysioterapeutti ja personal trainer Oulun Beauty Centerillä.

 

Kommentit

Simple year

Ei pidä yleistää kaikkiin. Henkilökohtaisesti uskon ettei laji itsessään tee kestään syömishäiriöistä, mutta koska lajista on tullut suosittu oletetaan kaikilla olevan sopiva rakenne sekä geenit lajiin. Puhumattakaan riittävän pitkästä urheilutaustasta ja oman vartalon tuntemisesta. Vielä kun suuri osa kisaajista lajin parissa on nuoria päälle parikymppisiä naisia, joilla käsitys ola itsestä ei välttämättä ole vielä vakiintunut muutenkaan voi herkästi olla, että hakeudutaan ongelmiin. Aiemmin esimerkiksi body fitness kilpailijat olivat selkeästi hieman vanhempia ja lihas oli vuosien varrella tottunut treeniin. Oli kyse ns. Aikuisten naisten lajista sen sijaan että lavalla olisi ollut kasa nuoria juuri 18v täyttäneitä tai hieman päälle parikymppisiä. Lihaslajit ovat omasta mielestäni sellaisia, joka vaativat itsetuntemusta (jo treenien aikataulutuksen ja intensiteetin puolesta) ja hyvää itsetuntoa pohjalla. Tällä ehkäistään vahvasti sekä mielenterveydellistä puolta, että fyysisiä vaikutuksia.

HannaKR
Stronger by Hanna

Kiitos kommentista Frozen! Samaa mieltä olen, että fitness-kisat eivät ole juuri 18v täyttäneen paikka. Sanot hyvin, että fitness-lajit vaatisivat hyvää itsetuntemusta ja itsetuntoa. Mitenköhän sitä pystyisi korostamaan riittävästi siinä vaiheessa, kun nuori haaveilee fitnessin aloittamisesta...?

Yritänpä nyt ennen nukkumaan menoa heittää vihdoin sen kommentin.

Olen itsekin huolissani juuri nuorista tytöistä jotka haaveilevat lavalle menosta mutta pohjakuntoa ei ole juuri yhtään. Treenattu on ehkä muutama kuukausi ja sitten ollaan ostamassa "vuodessa lavalle" valmennusta. Pohjakunto on olematon ja oikeastaan juurikin se kokemus ja itsetunto ovat vielä kehittymisasteella. Olen kyllä huolissani myös muistakin kauneusihanteista. Itse tyttöjen äitinä moni asia ahdistaa kauneusihanteissa. Kuitenkin itse haluan antaa tytöilleni mallin siitä että nainen voi olla treenattu ja vahva.

Fitness on todella monialainen laji. Seuraan itse tosi monia bikini,body,fitness ja figure-kisaajia ja ne jotka siellä huipulla ovat ihan suomenkin mittapuussa eivät todellakaan ole mitään syömishäiriöistä porukkaa vaan kovia mimmejä. Offilla ne tytöt on isompia kuin moni mies. Totakai lavalle meno vaatii kovaa rääkkiä kropalle ja päälle, mutta toisaalta kova pohjakunto taas takaa sen että se kireyskään ei tarvitse olla niin äärimmäistä kuin niillä kisaajilla jotka pyrkivät lavalle ihan liian vähäisellä pohjalla.

Itsekin olen vakavasti miettinyt kisaamista, mutta ne bikineissä vaan wellness fitneksessä ja kuten kirjoititkin siinä ei tarvita niin suurta lihaserottavuutta. En itsekään kovin mielelläni katsele esimerkiksi sneak peak-viikon kuvia todella rasvattomista kropista ja nautin itsekin omasta kehostani vähän rasvaisempana kuin se on ollut.

Sanoisin nuorille mimmeille jotka haaveilevat lavalle menosta: rakentaa kova pohja, seuratkaa alan huippuja joka paikasta jotta saatte todellisen kuvan,ottakaa valmentaja joka ei lupaa kisakuntoa vuodessa ja syökää ja treenatkaa muutama vuosi. Kiirettä ei ole. Hyvässä kunnossa voi olla ilman lavallekin menoa. Itsekin ajattelen niin että treenaan itseäni todella kovaan kuntoon ja jos nyt sattuu että menenkin sinne lavalle niin se on sitten bonusta. Puolikuntoisena sinne lavalle ei kannata mennä.

HannaKR
Stronger by Hanna

Näin juuri Mammanen! Tuollainen "vuodessa lavalle"-valmennus nyt on kaiken huippu. Jos kisaan saa osallistua samana päivänä kun täyttää 18, niin oletettavasti valmennuksen voi ostaa 16-17-vuotiaana? Please no!! :(

Simple year

Ja vielä ehkä juurikin tuo, että sen matkan tulisi olla vähintään yhtä tärkeä kuin päämäärän. Kisaaminen voi olla treenaavalle loistava asia mistä saa paljon sisältöä elämään. Mutta myös kaikki paljon treenaavat eivät kilpaile ja sekin on hyvä muistaa. Juurikin niinkuin kommenteissa tulikin esille, että hyvässä kunnossa voi olla ilman kisojakin.

HannaKR
Stronger by Hanna

Samaa mieltä! Kisaaminen ei ole kaikkien juttu, eikä tarvitsekaan. Toiset siitä tykkää, mutta toiset tykkää treenata ihan huvikseen. Esim. itsekin oon sellainen hupitreenaaja, harjoittelen montaa ominaisuuta, jotta ne pysyy yllä ja kehittyy jonkun verran, mutta en oo missään yksittäisessä asiassa sitten mitenkään erityisen hyvä. :D
Jos ainoa motivaatio treenata on se kisa, niin mihin motivaatio häipyy sitten kun kisa on ohi? Uusi kisa? Vai romahtaako kaikki? Ehkä siitä treenistä nimenomaan kannattaisi etsiä niitä syitä, miksi siitä nauttii. Silloin motivaatio pysyy yllä, ja oppii itsestään aika paljon,kun huomaa, miten kehittyy ja mihin pystyy.

Todella mielenkiintoinen ajatus tuo some ja fitneksen kohtalo jos kuvia ei olisi. Ja nyt onkin ollut jännä seurata monien ärsyyntymistä, kun viikonlopun kisoista ei tullutkaan kuvia kuin finaaleista, joten monet jäivät ilman odottamiaan lavakuvia.

Kirjoitin omaan blogiin sun tekstistä muuten inspiroituneena.

HannaKR
Stronger by Hanna

Kiitos kommentista. Postaan tähän sen, mitä vastasin sulle sun tekstin alle. :)

Mä en huomannutkaan verrata bikini fitneksen dieettiä kamppailulajien dieetteihin. Kyllähän niissä samoja asioita tehdään, mutta jotenkin näkökulma, ja koko pointti on ihan eri. Kamppailulajeissa pudotat painoa, että saat kisata oikeassa painoluokassa, että kisaajat olisivat tasa-arvoisia. Bikini fitneksessä dieettaat, että lihakset erottuu paremmin. Mutta sitten saat kuitenkin kisata missä luokassa haluat. Logiikkaa en siinä ymmärrä.

Olisiko koko fitness lähdössä laskuun, ja hyvinvonti tekemässä tuloaan? Ainakin personal training-alalla tulee jatkuvasti työkaluja mm. palautumisen seurantaan, ja on psyykkisen valmennuksen koulutusta, mentaalivalmentajan koulutusta ja ryhmäliikuntasalit tarjoaa jopa päiväunitunteja jumppalukkarissaan! (okei, tuo jälkimmäinen on ehkä vain koominen). Mutta kaikki merkit viittaa siihen, että kuritus ja pelkkä ulkonäön (varsinkin kun se look ei ole todellinen, vaan illuusio), tuijottaminen menettää pikkuhiljaa merkitystään. Ensin oli ryhmäliikuntabuumi, sitten kuntosalibuumi, sitten nosti päätään fitness ja personal training, joten onko nyt hyvinvoinnin buumi seuraavana? Toivottavasti!

 

vikki (Ei varmistettu)

Täällä on se yksi nuori tyttö, jonka sait ajattelemaan toiselta kantilta. En ole tosin koskaan haaveillutkaan fitnesskisoista, mutta joka tapauksessa olen miettinyt näitä asioita, kun niitä tulee somessa jatkuvasti vastaan. Oli hyvä kuulla välillä rehellisesti tällaistakin puhetta. Kiitos <3

HannaKR
Stronger by Hanna

Kiitos. Merkkaa tosi paljon, kun sanot, että sulla on herännyt uudenlaisia ajatuksia. :)

Kommentoi