Hei tyttö, ala vahvaksi!

Stronger by Hanna

Uskomukset vaikuttavat paljon siihen, mihin kuvittelemme pystyvämme. Jos sulle on vaikka sanottu lapsena, että olet kömpelö, etkä ole liikunnallisesti taitava, muuttuu se vähitellen uskomukseksi; eli uskot asian olevan näin vaikka mitä tekisit. EI PIDÄ PAIKKAANSA! Päätä, millainen haluat olla. Haluatko olla sellainen, että muut määrittelevät osaatko jotain asiaa, tai oletko tarpeeksi hoikka tai tarpeeksi kaunis? Haluatko elää toisten määriteltävänä? Minkä arvoinen on sellainen ihminen, joka arvottaa itsensä sen kautta, mitä toiset sanovat? Vai haluatko olla sellainen ihminen, joka kohauttaa olkiaan arvostelijoille, ja tekee omaa juttuaan?

Ala vahvaksi. Älä ole heiveröinen. Jos itsetunto meinaa rapistua, ota ohjat omiin käsiisi. Sinä et ole pelkästään tuuliajolla ja olosuhteille alttiina. Kaikkiin asioihin elämässä et pysty vaikuttamaan. Energian käyttäminen sellaisen stressaamiseen, mille et voi mitään, aiheuttaa ahdistusta. Sen sijaan voit suunnata energiasi siihen, mihin voit vaikuttaa. Voit vaikuttaa itseesi. Siihen millainen olet ja kuka olet! Voit vaikuttaa siihen, että olet tästä lähtien vahva ja pystyvä!

"Saliharrastus on parantanut itseluottamustani, ja itsetuntoni on kasvanut huimasti." "Luulin aina, ettei minusta ole mihinkään liikunnalliseen." "Olen päässyt syömishäiriöisistä ajatuksistani lopullisesti eroon saliharratuksen avulla." "Kuntosalitreeni on opettanut minua arvostamaan omaa kehoani, ja sitä mihin kaikkeen se pystyy".

Kuulostaa kivalta, mutta miten siihen pääsee? Itse olen lapsesta saakka omannut liikuntaa kohtaan jotain semitalenttia, joten helppohan mun on sanoa, vai? Siksipä en puhukaan nyt itsestäni, vaan personal training-asiakkaistani. Useat pt-asiakkaani, jotka ovat kokeneet olevansa todella surkeita kaikessa liikkumiseen liittyvässä, kertovat miten usko omaan itseensä on muuttunut. On ylipainoisia asiakkaita, on lihasvoimaltaan heikkoja asiakkaita, on sellaisia, jotka eivät ole salin puolelle jalallaan astuneet koko ikänsä aikana. Ja heitä on yhdistänyt se tahto muuttua; katsoa, mihin pääsee, kun vain laahaa itsensä sinne salille.

Kun salilla on alkanut tulla muutoksia niin kehossa ja voimatasoissa, on tapahtunut muutosta samaan aikaan myös pääkopassa. Ja se on se tärkein muutos! Asiakkaat kertovat, miten vaaka on alkanut menettää merkitystään. Painon tuijottamisen sijaan he ovat alkaneet kääntää katsetta siihen, minkä verran rautaa ensi kerralla nousee. (Ja kyllä, myös kehossa on tapahtunut positiivisia muutoksia, mutta tärkeimmäksi on lopulta muodostunut ajatusmaailman muutos.)

Kun edistystä tapahtuu, muuttuu oma suhtautuminen itseensä. Ennen itseään ei-liikunnallisena pitänyt tyttö alkaakin pitää itseään voimakkaana! Ja kun hän pitää itseään voimakkaana salilla, ulottuu tämä itsevarmuus myös muualle elämään. On uskallettu hakea kouluun, johon ensin kuvitteli ettei koskaan pääsisi. On uskallettu vaatia pomolta järkevämpiä työvuoroja liian pitkien ja uuvuttavien yövuorojen vuoksi. On uskallettu lopettaa vaakaan tujottaminen, ja alettu huomaamaan omat hyvät puolet! On päästy syömishäiriöstä eroon.

Kaikki tämä tapahtuu sen ajatusmallin muuttumisen myötä. Ja se ajatusmalli muuttuu, kun alat ensin muuttamaan sitä, mitä kehollasi teet. Nimittäin, keho ja mieli kulkevat käsi kädessä. Jos istut kyyryssä ja hartiat painuneena, mielesi ajattelee että nyt masentaa. Ja mieli masentuu lisää. Jos seisot jalat lantion leveydellä ja kädet lanteilla, ja kuvittelet supermies- (tai supernais)-viitan liehumaan harteillesi, mielesi ajattelee että nyt tää tyyppi on itsevarma!

Edellä mainittu kuulostaa naurettavalta, mutta asia on tutkittu tieteellisesti useita kertoja. Kaksi koeryhmää laitettiin odottelemaan vuoroaan. Heidän tuli pitää 5 min esitelmä jostain aiheesta. Kaikki koehenkilöt odottivat vuoroaan yksin pienessä huoneessa. Toiset käskettiin istumaan jalat yhdessä ja hartiat edessä. Toiset käskettiin odottamaan seisten, jalat harallaan ja kädet lanteilla. Muita ohjeita ei annettu. Arvaatko, kumpaan ryhmään kuuleneet pitivät esitelmän itsevarmempina, rennompina ja luottavaisina, ja kummat pitivät esitelmän jännittyneinä ja heikolla itseluottamuksella varustettuna? Kyllä vain, kehon asento määrittää, mitä koet ja miten reagoit tilantesiin. Joten ensi kerralla kun sinua ahdistaa, älä koita pelkästään rauhoitella itseäsi. Jos sanot itsellesi "olen rauhallinen, olen rauhallinen", kehosi ei usko. Se tietää kyllä että jännittää, ja nyt se pitää sinua kaiken lisäksi vielä valehtelijana. Sen sijaan seiso leveässä asennossa käde lanteillasi. Tiedosta, että jännittää. Ja seiso vain paikallasi hitaasti hengittäen. Huomaat varmasti muutoksen olotilassasi!

Jos pelkästään seisoma-asennolla voit muuttaa itseluottamuksesi tasoa, niin kuvittele, mitä voit tehdä jos teet säännöllistä voimaharjoittelua?! Kehosi huomaa vähitellen, että siirtelet raskaita painoja. Aika-ajoin saat lisätä painoja vielä raskaammiksi. Kehosi vahvistuu. Ja mielesi huomaa sen.

Tämä on sinun päätöksesi. Tee itsestäsi vahva! Anna sen tapahtua. Älä anna elämän nujertaa ja sanella, oletko hyvä vai et. Vaikka olisit koko elämäsi ollut huono liikunnassa, kömpelö, ylipainoinen tai heiveröinen, pystyt muuttamaan sen. Jos et luota muhun, luota Anun, Idan, Essin, Kaijan, Lauran, Liisan, Annikan, Helenan, Susannan, Arjan ja monen muun asiakkaani sanoihin. Luota tutkittuun tietoon.

Tässä tulee uutispommi: sä et ole mikään luonnon oikku, johon ei fyysinen harjoittelu tehoa! Kaikkiin tehoaa! Toki jotkut ovat geneettisesti hieman lahjakkaampia, joten kaikista ei tule maailman parhaita painonnostajia, mutta jokainen kehittyy. Jokainen. Kaikki ihmiset (poislukien ehkä lihasten surkastumista aiheuttavien sairauksien potilaita) saavat kehitettyä voimaa ja lihasmassaa.

Kuntosali on siitä kiva harjoittelumuoto, että aina voi valita sellaiset liikkeet, että jokainen voi siellä treenata. Voi aloittaa ihan maailman helpoimmista liikkeistä, ja tehostaa niitä sitten kun kehityt. Siksi se sopii kaikille. Tärkeintä on ehkä se, että sulla on ohjelma, jota teet (koska itsekään en saa salilla kuin ärsytystä aikaiseksi jos mulla ei ole tarkkaa ohjelmaa), ja valmentaja, joka varmistaa ainakin alussa että osaat tehdä liikkeet oikein ja niin että ne myös tehoavat. Sun tarttee vaan menä sinne salille, ja antaa muutosten tapahtua.

Nuori tyttö, mene salille! Ja kyllä, yläkoululainenkin voi harjoitella salilla. Pituuskasvu EI pysähdy, se on myytti! Et muutu mörssäriksi. Vahvaksi ja muodokkaaksi kylläkin! Varmista vain ammattilaisen kanssa, että teet liikkeet oikein. Tee itsestäsi voimakas. Luota itseesi. Heitä itseluottamusta murentavat ulkonäköpaineet roskakoriin!

Nainen, et ole liian vanha saamaan tuloksia! Mene salille. Saat kyllä sen kiinteytymisen, kunhan vain lopetat ensin asiasta stressaamisen.

Kirjoittaja on fysioterapeutti ja personal trainer Oulun Beauty Centerillä

Kommentoi