Opi punnertamaan polvet ilmassa!

Stronger by Hanna

Onko punnerrukset inhottavinta, mitä tiedät? Tuntuuko, etteivät ne koskaan kehity, vaikka kuinka koitat? Etkö jaksa punnertaa polvet ilmassa? Ehkä olet käynyt salilla tai ryhmäliikuntatunnilla jo vuosia, ja kaikki muut liikkeet paranevat, paitsi punnerrus.

Aika yleinen selitys sille, miksi punnerrus ei parane, on voiman vuotaminen hartiarenkaan alueelta pois! Jos punnerruksessa ensimmäinen paikka, mistä liike alkaa, on lapaluut, on mahdotonta kehittää voimaa niin että jaksaisi punnertaa polvet ilmassa. Katso youtubevideolta, miltä virheellinen tapa näyttää, ja miten harjoitella sen korjaamista:

Taikasana on lapatuki, käsiä on työnnettävä lattiaa kohti, niin että selkä nousee kohti kattoa pyöristymättä. Koukista seuraavaksi kyynärpäitä, ja laske vartalo jämäkkänä alemmas, mutta älä päästä ylävartaloa valumaan käsien väliin. Pidä keskivartalo todella tiukkana jännittämällä vatsa- ja pakaralihakset. Mitä jämäkämpänä pysyt, sitä helpompi sinun on punnertaa. Jäntevää kehoa on kevyempi liikutella. Oletko koskaan koittanut nostaa lasta, joka heittäytyy ihan veteläksi? Tai miltä tuntuu nostaa löysää perunasäkkiä? Kuollut paino on raskasta, joten pidä keho tiukkana kun punnerrat!

Muista myös kunnollinen liikelaajuus! Punnerra mahdollisimman alas, niin että rinta koskettaa lattiaa. Jos et saa tätä onnistumaan polvet ilmassa, tee se polvet maassa. Yritä kuitenkin kokeilla, josko polvet ilmassa onnistuisi. Parempi on tehdä edes yksi punnerrus kunnolla polvet ilmassa, lapatuki ja keskivartalon pito säilyttäen, kuin kymmenn punnerrusta polvet maassa ja keho löysänä. Muista, että liikkeen on tunnuttava raskaalta, jotta kehityt punnerruksissa. Harjoitella kannattaa kaksi, mielellään kolme kertaa viikossa. Tee 5-8 punnerrusta, ja kolme sarjaa. Pidä minuutin- pari tauot sarjojen välissä. Tsemppiä harjoitteluun!

 

Kommentoi