Tamara Aladinin maljakot

​Olen aivan ihastunut Tamara Aladinin Riihimäen lasi Oy:lle suunnittelemiin maljakoihin. Niiden muotokieli on yhtäaikaa moderni ja retrotyylinen. Värikirjo on laaja kirkkaasta eli värittömästä tummaan violettiin ja punaiseen. Esittelen tässä postauksessa oman pienen Aladin kokoelmani.

 

Tamara Aladin (s.1932) toimi vuosina 1959-1976 Riihimäen lasilla lasimuotoilijana suunnitellen tehtaalle puhallettua design-lasia, sekä talouslasia.

Kauimpana kuvassa Tamaran vientimalli. Maljakkoja vietiin eniten Saksaan. Kahta edessä näkyvää maljakkoa en ole varmuudella tunnistanut Aladinin suunnittelemiksi, mutta pääsivät kuvaan kun sopivat erinomaisesti väreiltään joukon jatkoksi.

Kirkas maljakko malli 1462 ja vihreä maljakko malli 1491 edustavat Tamaran 60-luvun tuotantoa.

 

Hänen suunnittelemiinsa käyttölasisarjoihin kuuluvat mm. Riikinkukko ja Merja.

Nämä kaunottaret alla ovat henkilökohtaiset suosikkini. Vasemmalta oikealle: Tuulikki 1518, Kielo 1565 ja malli 1374.

Kokoelmastani puuttuu vielä monta legendaarista mallia: Tornado, Reimari, Hurrikaani, Taaleri, Kehrä, Amuletti, Carmen, Safari, Koralli jne. Listaa voisi jatkaa lähes loputtomiin. Aladinin kerrotaan suunnitelleen yli 150 esinettä omalla nimellään ja koko joukon anonyymisti.

Ihme että näiden kotimaisten design-maljakoiden hinnat ovat vielä varsin maltillisia. Kahdesta eurosta kahteenkymppiin olen maljakoista maksanut. Ihan varmasti tulevaisuudessa useampi ymmärtää näiden ihanuuden.

Kommentit

Myös Aladin-fani (Ei varmistettu)

Hei,
Riikinkukko-sarja on Nanny Stillin suunittelma. :)

Kiva kokoelma Aladinia sinulla ja kauniit kuvat.

ajattomat aarteet

Niin on. Kiitos korjauksesta. :) Teen jossain vaiheessa postauksen myös Nanny Stillin lasitavarasta. Sitäkin mulla on jonkin verran.

Vierailija (Ei varmistettu)

ylimmän kuvan vientimallia ja (tuulikin ja kielon kanssa kuvassa olevaa) nroa 1374 ei ole missään julkistettu Aladinin suunnittelemiksi. Olisi hyvä pysyä kirjatiedossa koska ihmiset pitävät internetkirjoituksia usein faktana.

Kommentoi

You must have Javascript enabled to use this form.