No se blogimainonta

Ladataan...
ite puin

Voin tehdä tämän heti selväksi, suhtaudun blogimainontaan aika perusnihkeästi. En lue blogeja ostomielessä, ja hyvin harvassa blogissa mainossisältö on vaikuttanut minulle millään tavalla blogin tasoa nostavasti. Minä lähtökohtaisesti näen mainokset siis ensisijaisesti bloggarin ansaintamenetelmänä, en palveluksena lukijalle, eli minulle. Minusta kokonaan sponsoroitu mainossisältöpostaus on kuin mainoskatko, ja olisi ihan äärimmäisen kiva tietää, milloin se alkaa ja milloin se loppuu. Ihan vain siksi, että voisin halutessani käyttää aikani muutoin. Ja minähän haluan.  

Asiasta on tekeillä ehdotus yhteisiksi pelisäännöiksi ja tämä on minusta älyttömän hyvä asia. Vaikka ette kysyneet, kerronpa miksi.

Blogin lukijana minua, edellä mainituista syistä, ehdottomasti palvelee se, että postauksen alussa näkyisi merkintä "mainos". Tiedänpä ainakin, mitä menen lukemaan. Se, että tiedot olisi myös eritelty postauksen lopussa tarkemmin, on minusta myös hyvä asia.

Toisaalta, itse bloggaajana näkisin jopa niin, että selkeät, yhteisesti sovitut merkinnät postauksen alussa ja lopussa antaisvat enemmän vapauksia sen itse (mainos)tekstin laadun ja sisällön suhteen. Ei tarvitse enää kierrellä ja väkerrellä niitä "tämä on laina, jota ei tarvitse palauttaa" -kiertolauseita ja kapulakieltä itse tekstiin, vaan nämä tiedot olisi kerrottu pois alta omissa osioissaan. Itse tekstissä saisi vapaasti "kotiuttaa" ja antaa "postin tuoda" minkä ehtii, omaan kirjoitustyyliinsä sopivasti. Minä itse teen (ja saan) melkoisen vähän mainosyhteistyötarjouksia ja niitä harvojakin monesti kartan, koska niiden toteutus olisi nykyisellään jotenkin melkoisen kökköä. Pitää miettiä, että miten tekstin sekaan saisi sujuvasti kaiken informaation siitä, mitä on saatu, mistä ja keneltä. Yhteisen tavan sopiminen poistaisi minulta taakan keksiä tämä itse.

Kaikki toki eivät suhtaudu näin nihkeästi mainonnan ja bloggaajan oman hengentuotoksen sekoittumiseen. Monet lukevat varmasti maksettua sisältöä uutuustuotteista ihan mielellään. Ja hyvä niin. Tällaisista ihmisistä ohjeistus voi tuntua aliarvioinnilta ja häiritsevältä alleviivaukselta, ymmärrän kyllä tämänkin näkökohdan. Minusta on kuitenkin mahdollista toteuttaa mainossisällön erottaminen selkeästi ilman, että se häiritsee kenenkään flow'n kaltaista lukukokemusta.

No mutta entäs ne ikävät toistuvat tekstit postauksen alussa, kyllähän ne alkavat häiritsemään? Minusta tämä on tottumiskysymys, samaa sarjaa kuin vaikka tv-kanavien logot ylänurkassa lähetysten aikana. Kun siihen tottuu, ne eivät häiritse, ei niitä välttämättä edes näe. Tieto vain on saatavilla, jos sitä kaipaa.

Toinen puoli tästä ongelmasta on minusta lähinnä visuaalinen; asettelu- ja toteutustapakysymys. Esimerkiksi täällä Lilyssä tähän olisi (minusta) jopa mahdottoman kiva ratkaisu, jossa sivupohjaan voisi tehdä tuollaisen nykyisinkin otsikon vieressä näkyvän vesileima-kuvakkeen "sponsoroitu/sisältää tuotesijoittelua/mainoslinkkejä"-tyylillä, jonka voisi bloggaaja itse postausta kirjoittaessa valita päälle/pois. Samaan syssyyn voisi liittää postauksen muokkaukseen tekstialueen, johon voisi syöttää postauksen lopun informointiasiat ja tämä tulisi automaattisesti näkyviin postauksen loppuun esim. harmaalla tekstillä, jolloin ne erottuisivat leipätekstistä, mutta olisivat kuitenkin luettavissa niin tahtoville. Tällä toteutustavalla nuo alkutekstit muuten eivät nousisi edes syötteenlukijoihin, esim. blogloviniin, vaan sinne nousisi varsinaista sisältöä.

Mutta onhan se nyt ihan kamala vaiva ja hankalaa! Tekstinpätkä tai muu merkintä postauksen ylä- ja alaosaan. Oikeasti? Vaiva? Ei ole.

"Niin, mutta ei naistenlehtienkään tarvii." Esimerkiksi naistenlehdistähän (tai yrittäkääpä lukea jotain fitness-lehtiä) suoraan jo tietää, että kaikkea sisältöä kannattaa lukea markkinointilasit tiukasti naamallaan. Blogeilla ei tällaista lähtökohtaa ole, vielä. Suurin osa blogeista toimii edelleen ilman sponsorointia, ilman rahallista tukea, ilman klikkimainontaa. Se, että säännöstö on löysä naistenlehdissä, ei ole kestävä perustelu sille, että blogimaailma tarvitsisi perseillä samalla lailla epäuskottavaksi mainossisältölällyksi. Se on nimenomaisesti perustelu sille, että asiat voi tehdä myös paremmin. Fiksummin.

Etenkin, kun monen bloggaajan näkökulma näyttää olevan "jos ei ole mitään hyvää sanottavaa, älä sano mitään". Näin toimimisessa ei minusta ole mitään vikaa, mutta tällöin erityisesti minusta kaivataan selkeää ilmoitusta sponsoroidusta sisällöstä. Lisäksi minusta se, että ostatko tuotteen itse, vai saatko sen lahjaksi ihan oikeasti vaikuttaa sen arvosteluun. Vaikka se itse tuote olisi kuinka hyvä tai suorastaan taianomainen. Etenkin, kun kyse harvoin on elämiselle tai olemiselle välttämättömästä tuotteesta, vaan esim. viidakon ääniä soittavasta yövalosta tai ylihinnoitellusta kokovartalovillahaalarista. Näistä harvoin tulee bloggarien arvioitua, onko se tuote kenellekään ostamisen arvoinen tai tarpeellinen ylipäätään.

Minusta jo pelkkä palkkion saaminen blogikirjoituksista, edes ilman sen kummempaa sisältökontrollia, muuttaa bloggausta. En minä bloggaa enää ainoastaan silloin, kun minulla on erityistä blogattavaa. Bloggaan toisinaan ihan vain siksi, että täytän sopimukselliset vaatimukset (terveisiä vaan niille lukuisille kissakuvapostauksille). Välillä minusta jopa tuntuu, että tätä mainos- ja palkkioasian esiintuomista kammotaan osittain sen takia, että olisi jotenkin ärsyttävää oikeasti nähdä, paljonko sieltä blogin sisällöstä on maksettua sisältöä. Tai myöntää, että kyllä, meikähän saa näistä paskaläpistä rahaa (itsehän olen tästä oudolla tavalla jopa aika ylpeä). Toinen pelko lienee se, että jätetäänkö postaus lukematta, kun se on heti alussa helposti erotettavissa mainokseksi. Jos näin on, nämä eivät minun mielestäni ole ollenkaan hyviä syitä vastustaa tällaista käytäntöä.

Kun bloggaaminen kerran on kunnon työtä, tehdään se työ kunnolla.

(toisenlaisia näkökulmia asiaan löytyy ainakin: Pupulandiasta ja WTD:stä)

Share
Ladataan...

Kommentit

Word. Mä en tällä hetkellä ollenkaan näe, miten nämä luonnokset rajoittavat bloggaajan ilmaisunvapautta, voi kyynel sentään - se luonnoshan ei suinkaan sano, ettei niihin mainospostauksiin sitten saisi kirjoittaa niiden disclaimereiden oheen mitä lystää.

Olen myös taipuvainen uskomaan, että jokainen, joka väittää, ettei häneen ilmainen roina mitenkään vaikuta, valehtelee. Mahdollisesti myös tärkeimmälle sidosryhmälleen eli itselleen.

Päättelin toisaalta lukemastani postauksesta suurinpiirtein samoin, että ongelma piilee oikeasti siinä, että sponssisältöä on niin paljon, että sitä kaikkea ei haluta tuoda esille lukijoille. Vaan sehän ei ole lukijoiden ongelma, jos bloggaaja ei ehdi muuta kuin maksusta kehumaan.

tiiti
ite puin

Mä tosiaan itsekin näkisin, että hyvin toteutettuna tämä vain lisäisi ilmaisunvapautta, kun siihen itse tekstiin saisi tosiaan kirjoittaa mitä tahansa fiiliskuvia, eikä tarvitsisi miettiä, että käykö siitä varmasti nyt esille kaikki tarvittavat sponssiseikat.

Ja sponssisisältö ei mun mielestä ole sinänsä mitenkään huono asia, ei vaikka sitä olisi koko blogi täynnä. Eikä se tee blogista sen huonompaa, ja minusta siinä on jotenkin turhaakin arvotusta (minä en vaan itse tykkää, monet muut silti voivat, eikä mainoksettomuus sinänsä ole mikään arvo, minusta). Minusta voisi vaan olla sitten iloisesti avoin sponssiblogi.

Peukku iloisen avoimelle sponssiblogille. Jotenkin se hieman häpeillen sponssituotteita salaileva linja on kaikkein noloin ja rasittavin.

Minttu :) (Ei varmistettu)

En vastusta missään tapauksessa sponssattujen postausten selkeämpää ja yhtenäisempää esilletuomista. Enkä vastusta sitäkään, että blogeissa otetaan käyttöön naistenlehtimaailmaa tiukemmat säännöt.

Tällä hetkellä kuitenkin ehdotus sisältää sellaisen ajatuksen, että testiin/lahjaksi/sponssina saatu tuote pitää esitellä aina ja ikuisesti blogissa näkyessään samalla tyylillä. Eli en usko, että edes ne eniten lahjotut bloggarit "pelkäisivät" mainostuksen laajuuden näkymistä. Sen sijaan on kyseenalaista lukijoiden palvelua, jos jokaikinen kolme vuotta sitten saatu t-paita ja pari vuotta vanha kynsilakka, joka sattuu jälleen vilahtamaan kuvassa, pitää joka kerta erikseen perusteellisesti listata.

Suurimmat ongelmat ohjeistuksen kanssa koskee juuri näitä blogijuttuja, missä ei siis esitellä mitään "postipojan tuomaa" kampetta, vaan esimerkiksi ihan fiilispostaus, jossa taustalla näkyy lahjaksi saadun huivin kulma.

Terkuin Go 4 it vol. 2 -blogin Minttu

tiiti
ite puin

En tiedä ymmärränkö mä tän ohjeistuksen jotenkin eri tavalla, mutta kun siellä on tämmöinen kohta:

"Toistot:Jos aikaisemmin mainostajayhteistyöhön perustuen blogissa esillä ollut tuote on bloggaajalla myöhemmin blogissa uudestaan selkeästi, tunnistettavasti ja mainostustarkoituksessa esillä, niin informointisääntöä tulee noudattaa. Kääntäen: Jos tuote on uudestaan esillä blogissa esimerkiksi vain osana kuvassa olevaa huoneen sisustusta niin informointisääntöä ei tarvitse noudattaa."

 

Joka mun mielestä juurikin rajaa tuollaiset huivin kulmat ja vuoden vanhat lahjasukat ja -meikit pois?

Kylymä

Juurikin näin. Toki jos sitä toissa vuonna saatua kuivahtanutta kynsilakkaa kovin esitellään ja hehkutetaan niin lipsahdetaan taas pian mainoksen puolelle. Rajanvedosta ylipäätään saattaa tulla vielä sanomista, kun eri tahoilla aletaan kehitellä käytäntöjä. Esimerkiksi tuo ohjeistuksessa mainittu (1. kohta) mainonta osana muuta sisältöä on nykyään usein kyseenalaisesti toteutettu, odotan mielenkiinnolla, paraneeko tilanne jatkossa.

Mun mielestä tuo ohjeistus on kuitenkin harvinaisen selkeä eikä sisällä älyttömiä ylilyöntejä. Tosiaankaan se, että lehtien harjoittama toiminta on mitä on ei tarkoita, etteikö asioita toisaalla voitaisi tehdä paremmin. Mun on myös hyvin vaikea nähdä mainosten selkeää merkitsemistä sananvapauden rajoituksena. Perimmäisenä tarkoituksena on kuitenkin parantaa lukijan asemaa mainonnan kohteena, ei kuuluttaa maailmalle paljonko kukin bloggaaja blogillaan tienaa tai listata kuinka suuri osa sisällöstä on minkäkin tahon kanssa yhteistyössä tehtyä. Toisin sanoen lukijan on helppo lukiessaan huomioida, että bloggaajan saama hyöty on voinut vaikuttaa postauksen sisältöön. 

Mä ajattelen tämän koko mainontaohjeistuksen enemmän lukijan etuna kuin bloggaajan haittanatai vaivana, vaikka varmasti ainakin aluksi vaivaa ohjeistuksen noudattamisesta onkin. Moni bloggaaja kertoo kirjoittavansa lukijoilleen ja haluavansa tarjota laadukasta sisältöä, johon luulisi sisältyvän myös mainonnan ja yhteistyön selkeä merkitseminen.

 

tiiti
ite puin

Näinpä minäkin ajattelen.

Minusta, jos jotain tekstissä hehkuttaa, sen voi samalla vaivalla mainita saaneensa sponssina. Jos tuotteen alkuperä on unohtunut, sponssitietohan löytyisi sieltä omasta blogista,  postauksesta, jossa tuotetta on esitellyt. Tietysti tähän jää vielä se tapaus, kun mahtituote ei ole esiintynyt postauksessa alunperin, mutta sitä kuitenkin haluaa 2 vuotta myöhemmin ihkuttaa mainoksen lailla. En usko, että tämä on tosiaan kovin iso ongelma, ja tässä tapauksessa minä voisin jopa kyseenalaistaa sen tarpeen kirjoittaa mainostekstiä tuotteesta, jonka alkuperää ei tiedä. Minusta tässä siis puhutaan jo aika marginaalisista ongelmatilanteista verrattuna siihen hyötyyn, jota säännöstö (minusta) toisi.

Ja tokihan uuden toimintatavan käyttöönotto on aina säätöä ja vaivaa, ja varmasti käyttöönottoa pitääkin tehdä lukijoiden yhteistyöllä ja etsien sellaisia hyviä käytäntöjä. Ei kai siinä loppujen lopuksi ole mitään ongelmaa.

Minusta säännöstön ehkä pitäisi enemmänkin keskittyä siihen mitä ja miksi pitäisi blogissa mainosyhteistyöstä kertoa, ei niinkään miten. Teknologia ja bloggaamistavat kuitenkin kehittyvät, ja liian tiukoilla ohjeet ovat äkkiä vain kasa vanhentunutta tietoa.

Eeva Kolu

"Toinen puoli tästä ongelmasta on minusta lähinnä visuaalinen; asettelu- ja toteutustapakysymys. Esimerkiksi täällä Lilyssä tähän olisi (minusta) jopa mahdottoman kiva ratkaisu, jossa sivupohjaan voisi tehdä tuollaisen nykyisinkin otsikon vieressä näkyvän vesileima-kuvakkeen "sponsoroitu/sisältää tuotesijoittelua/mainoslinkkejä"-tyylillä, jonka voisi bloggaaja itse postausta kirjoittaessa valita päälle/pois."

Tää on musta ihan nerokas idea, laitan ehdottomasti eteenpäin tämän! Kyllä mua häiritsisi, jos vaikka Lilyn uusimmat-feedi täyttyisi pelkästään "Tämä postaus on tehty sen ja sen tahon kanssa yhteistyössä ja bloggari on saanut tämän ja tämän tuotelahjan..." -litanioista.

Itse kirjoitan harvoin ilmaiseksi saamistani jutuista, mutta silloin kun kirjoitan, ne ovat kyllä melkein aina osa jotain muuta juttua - en siis ole ainakaan toistaiseksi halunnut tehdä 100 % mainospostauksia vaan haluan, että jutuissani olisi aina jotain muutakin sisältöä (poislukien ehkä arvonnat). Saatan siis mainita kivasta uudesta tuotteesta jossain postauksessa, mutta harvemmin se tuote on sen postauksen pääsisältö. Jos nämä uudet säännöt velvoittavat laittamaan hirveät disclaimerit juttujen alkuun ja loppuun, niin onhan se aika harmillista, tulee sellainen käsitys, että koko kirjoituksen olemassaolon syy ja idea on vain esitellä tätä yhtä tuotetta. 

tiiti
ite puin

Joo, pelkkä tekstimuotoinen selostus, joka nousisi kaikkiin feedeihin olisi musta todella tympeä, eikä kyllä taas ajaisi kenekään etua (esim. noiden toimijoiden jotka ovat tuon ehdotuksen taustalla). Kun kyse on kuitenkin blogimainonnasta, eikä mistään säteilyvaarasta.

Musta vaihtoehtoisia toteutustapoja miettimällä tuollaiset ideat saisi toteutettua niin, että tavallaan jos ei nyt aivan kaikki voita, niin suurin osa kuitenkin :D Kun se perusidea siellä on minusta ihan kannatettava.

Ja musta tosiaan 100% mainospostauksissakaan ei ole sinänsä mitään pahaa, ja musta jotenkin oikeasti tuntuu, että sellaisiakin pystyisivät bloggaajat vapaammin kirjoittamaan, kun pakolliset byrokratiat olisi hoidettu postauksen alussa/lopussa.

Jenniii
Pupulandia

Meikältä myös peukkua tälle ehdotukselle. :) Ja ainahan voi ajatella, että jos tuollaisen kätevän teknisen härdellin toteuttaminen jollain muulla blogialustalla tuntuu mahdottomalta, niin kaikki sankoin joukoin vain Lilyyn blogia perustamaan - jos tänne siis tuollainen saataisiin! ;) Hohhoo!

Tää on musta semisti häkellyttävää. Mä en oo jotenkin tajunnut, että sulla on sponssituotteita postauksissa ollenkaan. En tosin ole lukenut jokaikistä, mutta olen ehdottomasti ajatellut, että olet yksi vähiten sponssattuja bloggaajia (ja hyvä niin.) Nyt on hutera olo. Ja sellainen kanssa, että selvästi on liioiteltua odottaa, että jengi tajuaa ilman muuta, mikä on sponsoroitua sisältöä. Tai ehkä mä oon vaan tosi daiju.

Eeva Kolu

Enkös minä just tuossa sanonut, että kirjoitan ilmaiseksi saaduista tuotteista harvoin. Eli kyllä, olet ihan oikeassa siinä, että olen "yksi vähiten sponssattuja bloggaajia". Jännä, että ensimmäinen reaktiosi on epäillä vilppiä sen sijaan että luottaisit siihen, että käsityksesi on oikea :)

Niin. Ehkä se kertoo jotain siitä, miten läpinäkyvää tämä touhu nyt on. Eli ei kovin.

Eeva Kolu

Ilmaistuotteiden kohdalla on mainittu, jos ne on saatu ilmaiseksi. Ehkä et ole kiinnittänyt niihin huomiota siksi, että niitä esiintyy blogissa niin harvoin.

Nata - White Trash Disease

tää "nappi" tai "leima" tai disclaimer olis ihan helveti hyvä juttu, MUTTA koska ohjeistus on kaikille bloggaajille samanlainen, niin mitäs muualla nettimaailmassa tehdään? kuka on niin koodivelho, että osaisi tehdä vastaavia omaan bloggerin blogiin? en minä ainakaan. sitten palataan taas alkuperäiseen suunnitelmaan ja blogifeed olisi täynnä "yhteistyö on toteutettu yrityksen x, z,y,ghlkvkjv, kanssa".

ja mietin samaa kuin eeva, eli mitäs jos pitkässä postauksessa, jonka pääasia on joku ihan muu, esiintyy yksi saatu tuote, niin totta hitossa toi alkujaaritus leimaa koko postauksen. sitten tiiti saattaa jopa skipata sen! ;D

tiiti
ite puin

Musta tää vois bloggerissa olla vähän vastaavanlainen (wordpressiinhän tämän saa samalla tavalla kuin Lilyyn), mutta esim. postauksen alussa olisi esim. oikealle tasattu harmaa ja pienehkö teksti/kuva/logo "mainosyhteistyö". Siis sellainen, joka tyylillisesti erottuu siitä omata postauksesta, jolloin tottunut silmä skippaa sen kokonaan, eli tieto on siinä tunnistettavasti, mutta ei häiritsevästi.

Musta jotenkin sen yhteistyökumppanin nimen korostaminen postauksen alussa on vähän turhaa, uskoisin, että alkuun riittäisi yleinen tieto, että sisällöstä kaikki tai osa on sponsoroitua. Kun olisihan se kai vähän paska mainospostaus, jos siitä ei kävisi selväksi mitä tuotetta mainostetaan, ja uskoisin, että mainostajan itse kyllä huolehtivat, että heidän tuotemerkkinsä on riittävästi näkyvillä :D (Mä siis ymmärsin, että tuo ehdotus oli tosiaan ehdotus, ei sinänsä mikään ota-tai-jätä- tyylinen, vaan että siihen sai kommentoida.)

Mun mielestä tuo postauksen alun ilmoitus koski vain postauksia, joissa koko sisältö on mainosta. Ja sitten jos esim. joku tuote tai muu on sivuosassa (eli ymmärsin tässä, että juuri tuo tapaus, jota Eeva kuvaa), mutta kuitenkin siitä kerrotaan mainoksen tavoin, niin silloin tuolla ohjeistuksessa lukee, että se pitää mainita sen mainos-osan (kuvan, tekstin) yhteydessä.

Nuo pidempiaikaiset yhteistyökumppanit pitää mainita ohjeistuksen mukaan blogissa, eli ymmärsin, että tähän riittää esim. sivupalkissa oleva yhteistyökumppanilista, ei jokaisen varsinaisen postauksen alussa.

(ja kyllä mää ne kaikki fukken mainoksetkin kuitenkin aina luen, urputanpahan vaan :D)

Nata - White Trash Disease

tuosta muuten tuli mieleen, että meidän paltsussa esille nousi juuri tuo asia "pitkäaikaiset yhteistyökumppanit". ohjeistuksessahan sanotaan että "mikäli firman kanssa on tehty yhteistyöSOPIMUS", niin se pitäisi mainita just esim sivupalkissa tuolla tavalla minkä kuvailet. hmm, entäs jos ei ole yhtään sopimusta, siis sellaista oikeaa sopimusta, johon on laitettu nimet alle tai joka on sovittyu erikseen? usein homma nimittäin menee niin, että mun yhteystiedot on pr-toimistolla ja sieltä lähetetään uutuustuotteita testiin. tai firma itse lähettää.

en ole kertaakaan blogiurani aikana tehnyt yhtään sopimusta postauksesta, sillä se rajoittaa liikaa. pidätän oikeuden olla postaamatta, sillä entäs jos en tykkääkään tuotteesta? pidempiaikaisista sopimuksista on ihan turha puhua. tarkoittaako tämä sitä, että minun ei tarvitse mainita yhtään ainuttakaan firmaa sivupalkissani? 

toi ohjeistus on todella vaikeaselkoinen nyt! tuon voi halutessaan kiertää niin monella tavalla, vaikka pointtina on varmasti tehdä yksiselitteinen ohjeistus, jonka daijukin ymmärtää. 

tiiti
ite puin

Oon samaa mieltä, että selventämisen varaa on, ja mieluusti itse näkisin, että ohjeistus kertoisi enemmän _miksi_ jotain halutaan näkyviin ja mitä tietoja pitäisi näyttää, ei niinkään sitä, miten se tulisi toteuttaa.

Sinänsä mä olen ymmärtänyt, että asml on nimenomaisesti markkinointi/mainosjärjestöjen organisaatio (jota muuten on äärimmäisen ärsyttävä yrittää kaivaa tuolta niiden sivuilta), eli tämä aloite on tavallaan tarkoitus olla alan itsesäätelyä. Että tehdään säännöstö hyviin käytäntöihin itse, eikä vasta myöhemmin oikeusteitse pakotettuna, jolloin ne säännöt todennäköisesti olisivat aika paljon paskamaisemmat kaikille.

Mä ymmärsin tuon "pitkäaikaisen kumppanuuden" esim. niin, että yritykset/tuotemerkit, jotka näkyvät paljon blogissa ja joiden kanssa tehdään toistuvasti yhteistyötä (riippumatta siitä onko sopimus itsessään kertaluontoinen vai jatkuva) voisi mainita noin. Pakkohan ei ole, koska ei omia sopimuksiaan pysty muut valvomaan kuin bloggari itse. Mutta esim. jos Kesko sponsoroisi ruokablogistille vuoden ruuat, olisi minusta silloin hyvä nostaa se yhteistyökumppaniksi.

Muistelisin, että esim. Saaran treeniblogissa on oma sali mainittu sivupalkissa, ja se on musta tästä hyvä esimerkki. Tavallaan siis tämän tarkoituksena olisi kertoa, että omaa blogisisältöä "ohjaa" tämä tehty sponssidiili esim. kärjistettynä, kun bloggaaja saa treenit yhdessä hyvässä paikassa ilmaiseksi, miksi hänen edes pitäisi erityisesti kokeilla jotain toista salia (ei miksikään, mutta ihmisen, joka ei saa treenejään ilmaiseksi ehkä kannattaisi).

Vastaavasti tuollainen yhteistyökumppanuustieto voisi kertoa, miksi bloggaaja käyttää suurimmaksi osaksi Yves Rocherin meikkejä tai lentää aina Finnairilla. Jokaisen bloggaajan omaan harkintaanhan se jää, mitä yhteistyökumppaneistaan mainitsee. Tavallaanhan se voisi olla ihan etukin itselle, jos on saanut ässiä yhteistyökumppaneita. Eri asia tietty, jos ainoa kiinnostunut on joku laimea lattiarättifirma :D Mutta siis tämä kohta on mun mielestä semmoinen, joka monella on jo toteutettunakin.

Whitecollar
White Collar

Se, että säännöstö on löysä naistenlehdissä, ei ole kestävät perustelu sille, että blogimaailma tarvitsisi perseillä samalla lailla epäuskottavaksi mainossisältölällyksi. Se on nimenomaisesti perustelu sille, että asiat voi tehdä myös paremmin. Fiksummin.

Juuri näin. Kiitos tästä!

tiiti
ite puin

Note to self: kun yrität kirjoittaa jotain supernasevaa teholausetta, tarkasta, että siellä ei ole typoja (kuten ylimääräistä t-kirjainta sanassa kestävä).

Mun oli ihan pakko korjata tonne postaukseen :D

Whitecollar
White Collar

En huomannut alkuperäisessä yhtään ylimääräistä t:tä. Ihan hyvä se oli ;)

wasp (Ei varmistettu)

tää on ihan paras !

sanumaria

Mä tykkään niistä kissapostauksista. Mutta toivoisin enemmän vompattipostauksia. Hanki vompatti kissojen kaveriksi?

tiiti
ite puin

Ja oranki. Missä ovat kaikki orankisponsorit?

tiia_

Tosi hyvä postaus aiheesta! Toi sun mainitsema visuaalinen asettelukysymys on just hyvä esimerkki siitä, että tämmösiä kököltä kuulostavia sääntöjä voi lähestyä myös luovasti. Ei ole välttämättä kysymys vain rajoitteista, vaan apukeinoista. Jokainen kuitenkin tuntuu olevan sitä mieltä, että tämmöiset säännöt on tarpeen, niin kysehän on vain sitten siitä, että miten ne säännöt saadaan toteutettua jotenkin järkevästi. Olen täysin samaa mieltä myös tosta naistenlehtiasiasta - jos naistenlehdissä on mainonta-asiat retuperällä, niin ei se tarkoita sitä, että bloggaajillakin pitäisi olla.

tiiti
ite puin

Joo, tuossa säännöstössä on tosiaan vähän turhaankin ehkä puututtu toteutustapoihin muutamassa kohdassa, mutta pääosin se oli minusta ihan hyvä ja selkeä. Ainakin siitä on hyvä lähteä liikkeelle ja muokata sitten matkalla tarpeen mukaan.

Tuohan on tosiaan vain ohjeistus, eikä mikään velvoita sitä noudattamaan eikä sen noudattamatta jättämisestä seuraa mitään toimenpiteitä (ehkä nillitystä anonyymikommenttien muodossa :D). Ja ehdotukseen on vielä pyydetty kommentteja bloggaajilta, minusta se oli ihan hyvä tapa aloittaa keskustelu asiasta.

empuska

Äää, siis vaikka itse olen lievästi hattuuntunut pelimaailman tapaan arvostella todella "Pakko tässä nyt jotain vikaa olla"-vuodatuksellisesti, juuri sellainen verbaalisti vaikuttava vine olisi niin loistavaa luettavaa. Tai sitten juuri sellainen tajuton perseily, mitä Top Gear/Colbert Report tuppaa tekemään asioilla, joita pitäisi promota.

tiiti
ite puin

Niin sää oisit tahtonut semmoisen "tämä säännöstö vie meidän naiset ja työpaikat" -tyylisen lähestymistavan :D

Mutta siis jos mainostamisesta puhutaan, olisipa ässää, kun blogimainontakin vähän laajentuisi tuollaiselle ei-niin-suloista-ryppy-otsassa -alueelle. Että se any-publicity-is-good-publicity -periaate ei toimisikaan enää sillä tavalla, että bloggaajat mainostavat vaikka vessapaperia sponssista, vaan että mainostilaa blogeissa haluttaisiin, vaikka tuloksena olisi vähän vähemmänkin kaunopuheinen ja kaikenpuoleista ihanuutta korostava teksti. Sitten puhutaan jo sellaisista mainoksista, joita minäkin lueskelisin.

Vierailija (Ei varmistettu)

Kiva kuulla näkökulmasi myös tuohon palkkioasiaan! Olenkin hiljaa mielessäni ihmetellyt sitä varmuutta, jolla osa bloggaajista julistaa, että sisältö olisi täysin samaa, vaikka kukaan ei maksaisi sentin pyöreää. Että ihan vain elämänilosta julkaistaisiin monta blogipostausta viikossa, vuodesta toiseen

tiiti
ite puin

Haha, mun blogin sisältöön vaikuttaa se mitä kello on, mikä viikonpäivä on, sataako ulkona, käynnistyikö Powerpoint töissä suosiolla ja onko mulla nälkä. Noin esimerkiksi. En tajua, että miten siihen sitten EI vaikuttaisi ne sopimukset, joita teen blogini sisältöä koskien. Tai se, jos joku lähettää mulle postissa ilmaiseksi kamaa, ja mä teen siitä postauksen.

Mutta tämä nyt tietty koskee vain minua ja mun blogia, ei ole mikään yleispätevä fakta.

Vierailija (Ei varmistettu)

Olisi tosiaan kiva tietää, jos bloggari tekee hommaa työkseen/ saa rahaa kirjoituksista. Itseäni ei sellaiset blogit kiinnosta, haluan lukea aitojen ihmisten aitoja kirjoituksia. En usko että tiettyyn postaustahtiin velvoitettu bloggari on niin järin aito.

tiiti
ite puin

No mä tosiaan saan tästä palkkiota, enkä tietääkseni ainakaan ole robotti. Että sillain pitäisin aika todennäköisenä, että olen aito ihminen.

Sitten taas mun blogitekstien tarkoitus ei ole ikinä (silloinkaan, kun en saanut siitä palkkiota) olla mitenkään erityisen aito, mitä se sitten meinaisikaan tämmöisessä huumorisblogissa, mua lähinnä kiinnostaa olla hauska (vaikka useimmiten olen vain "hauska"). Niin, ja joskus yritän olla myös terävä.

Nata - White Trash Disease

siis mistä saakka palkan saaminen jostakin on ollut huono homma?! eikö palkkaa nimenomaan makseta silloin, kun olet HYVÄ siinä mitä teet. 

tiiti
ite puin

Mä mietin tätä sovittua postaustahtia vielä omalla kohdallani, ja jotenkin tulin siihen tulokseen noista postauskiintiöistä, että:

1)mua huvittaa postata -> postaan

2)mulla ei ole sopimusta postauskiintiötä ja mua ei huvita postata -> en postaa

3)mulla on sopimus postauskiintiöstä ja mua ei huvita postata -> postaan söpöjä eläimiä intternetistä tai joskus vähän taistelen ja keksinkin ihan hyvän jutun

Että ei tässä tilanteessa munsta nyt ihan kauhean suuria häviäjiä ole lukijan tai bloggarin puolella.

Lähtökohta kuitenkin on, että bloggaan, koska huvittaa ja muunlaiset fiilikset ovat ainakin tähän mennessä olleet selkeä ja väliaikainen poikkeus.

 

sanumaria

Osa ihmisistä tuntuvat olettavan että jos saa palkkaa bloggaamisesta on automaattisesti mainostulojen varassa. Ja jos taas on sponssituotteita, niin saa palkkaa. Vaikka asiahan ei ole noin yksinkertainen. 

Mää nimenomaan aattelen että jos joku on rekrytty mediatalolle tai portaaliin bloggaamaan, tyyppi on hyvä siinä bloggaamisessa. Jos taas joku bloggerissa/wordpressissä olevassa blogissaan mainostaa Lumenen huulipunaa, oletan että Lumenen PR-tyyppi on sellaista sille lähettänyt. Mutta ei Lumene sille palkkaa maksa.

tiiti
ite puin

Näinpä, ja paljonhan näitä tehdään myös ristiin, rastiin ja sekaisin. Toisaalta blogien hahmotetaan varmasti vieläkin pääosin olevan "joku tavis joka kirjoittaa nettiin", joten varmasti blogimaailman ulkopuolelta tulevan on vaikea erottaa mikä tarkoittaa mitäkin, ja mitkä rahavirrat ja vaikutteet mahdollisesti missäkin liikkuisivat.

Monet ihmiset painottavat tässä medialukutaitoaan ja sen hankkimista, mutta useimmat heistä, kuten minä, ovat olleet mukana blogimaailmassa tosi pitkään. Ja nähneet ne portaaleihin siirtymiset ja niiden tuomat muutokset postaustyyleihin, jolloin se markkinointikieli on edes jossain määrin helpompi erottaa. Nykyään blogit ovat huomattavasti kaupallisempia (tai siihen pyrkiviä), joten sitä ei-kaupallista vertailukohtaakin on vaikea hankkia, kun kaikki suositut blogit melkeinpä ovat todella kaupallisia (ja tämä kaupallisuus ei siis huono asia, missään nimessä).

Ihan mielenkiinnosta, onkohan muuten Suomessa yhtään "isoa" muoti-lifestyle-jotain -blogia, joka olisi avoimesti sponsoroimaton, ei markkinoisi omia tai toisten myymiä tuotteita, tai jolle ei maksettaisi palkkiota?

Voih, mun elämältä ehkä putos just pohja, kun tajusin sun tekevän tätä rahasta :( On ollut niin kiva ajatella, että joku oikeasti on noin hauska (ja "hauska") ja haluaa vielä kaikenpäälle jakaa sen meille muille ihan vapaaehtoisesti :D

Minkäköhän ikäisenä mä en enää olis näin sinisilmäinen? Vaikka mulla onkin vihreät.

tiiti
ite puin

Kuten useimmat muutkin Lilyn palkkiollisista bloggaajista, munkin blogi on alkanut aikanaan (olen aloittanut bloggaamaan vuonna 2008, muistaakseni) Bloggerissa ihan vain, koska tykkään kirjoittaa näppäriä läppiäni. Ja tykkään vieläkin, nyt vain joku maksaakin mulle siitä (suuruusluokan voinee päätellä siitä, että en tosiaan ole aikeissa lopettaa päivätyötäni nörttäilyssä:D). Treeniblogiahan kirjoitan bloggerissa ilman korvausta nytkin, sehän päivittyy useammin kuin tämä.

Musta olisi ollut rehellisesti sanottuna ihan tosi pälliä kieltäytyä, jos joku haluaa maksaa mulle palkkiota hommasta, jota teen muutenkin ihan ilmaiseksi. Ihan yhtä pälliä olisi muuten tehdä tätä hommaa rahasta, veikkaisin, että hyötysuhde on parempi pullojen keräämisessä.

Lisäksi, musta on ihan älyttömän kiva ja hieno asia, että myös muillekin kuin ilmeisen mainoskannattaville muoti-kosmetiikka-sisustus-äiti-bloggaajille maksetaan blogisisällön tuottamisesta tällaisessa portaalissa.

Toki harrastukseen tuli tämän myötä sopimus, ja mietin kyllä aikanaan asiaa kovastikin, mutta ainakin toistaiseksi olen itse ollut tosi tyytyväinen mun blogin muutoksen suuntaan viime vuosina. Ja olen tykännyt hirmuisesti pitää blogiani täällä Lilyssä. Kuten tuolla totesin, kyllä se sopimus toki minun asennettani bloggaamiseen muuttaa, tavallaan ammattimaisemmaksi. En ainakaan itse koe, että blogi olisi mennyt huonompaan suuntaan blogger-ajoista. Toki tämä on oma ja subjektiivinen mielipiteeni.

Tietty jos tätä sattuu lukemaan joku, joka olisi mua jo blogger-aikoina seurannut, olisi kiva kuulla, heidän mielipiteensä asiasta. Oisko joku haluamassa ne peilin kautta otetut asukuvat esim. takaisin ja oliko jutut jotenkin aidompia silloin :D

Tulipas vuodatus, mutta olet ensimmäinen kommentoija aiheesta tässä blogissa ikinä :D

RainDrop (Ei varmistettu)

Kuulostankohan ma (taas) stalkkerilta, jos paljastan, etta luin sun blogia jo bloggerin aikaan? Mun mielesta vanhassakin blogissa parasta oli ne sun "muut jutut" (ja tietty kissat) vaikka olihan niita kenkahankintojakin ihan kiva katsella :-) Mutta ma oon aika lailla samaa mielta siita, etta tanne siirtymiseen jalkeen tasta blogista on tullut jotenkin vahan ammattimaisempi, sun jutut on teravoityneet :-) Siina valossa ma en osaa nahda sita huonona asiana, jos sulle tasta joku haluaa maksaakin jotain ja nain oletin asian olevankin kun aikanaan muutit tanne.

sanumaria

Määkin luin jo bloggerissa. Ehdotan postausideaksi parhaiden vaateposejen kollaasia tänne ;)

tiiti
ite puin

Tämä on, kuten aina, erittäin ässä idea. Pistänpä mietintään.

tiiti
ite puin

Itseasiassa tää koko postaus oli ovela juoni saada sut tunnustamaan stalkkerius! Ha-HA!

Mnojoo, kyllä mullakin on jokunen blogi, joita olen seuraillut vuosia, välillä enemmän ja välillä vähemmän.

Musta tuon itse palkkion vaikutus bloggaamisen sisältöön on sinänsä aika minimaalinen (paitsi, jos saisin niin paljon rahaa, että voisin pelkästään blogata), se on vain mulle tosi kiva juttu :D

Toki sopimus postausten määrästä sisältöön vaikuttaa, niinkuin tuolla edellä kerroin. Mutta ei sekään toimi niin, että juttujen sisällön "aitous" olisi aikajaksolla vakio, ja jos kirjoitan muutaman jutun myös silloin kuin ei ihan suunnattomasti inspaa, että se muidenkin juttujen "aitous" olisi jotenkin sen seurauksena huonompi.

En myöskään ihan hiffaa sitä, miten ne kirjoitetut jutut olisivat automaattisesti jotenkin huonompia, jos niistä saa myös palkkion. Ei mulla päivätyöpaikassakaan kukaan aliarvosta mun duunia, että "ai, sä teet tätä palkaa vastaan, melko epäaitoa tommonen". Se on ennemmin vähän niinkuin toisinpäin.

Lilyssähän juttujen sisältöön vaikuttaa vahvasti myös, että tämä on ihan eri lailla yhteisö kuin blogger, täällä saa monesti kirjoittaa vähän niinkuin tuttujen kesken. Samoin vaikuttaa toivottavasti myös se, että itse blogikirjoittajana kehittyy. Blogit ja bloggarit muuttuvat koko ajan, samoin kuin ihmiset ylipäätään, pelottavaahan se olisi, jos homma pysyisi vuodesta toiseen ihan täsmälleen samana. Kai siinä aiheetkin jo loppuisivat :D

Kylymä

Mä voin myös tunnustaa lukeneeni jo bloggeraikoina. Sä oot yhä edelleen ainoa bloggaaja, jolle oon voinut antaa anteeksi pienet alkukirjaimet. :) (Näin kirjoitettuna kuulostaa todella omituiselta.) Ja kannatan suuresti best of- postauksia.

Jos mulle joku joskus tarjoaisi rahaa bloggaamisesta, en minäkään kieltäytyisi! Ja todellakin, maailma ei kaipaa (mun mielestä) enää yhtään lisää muotiblogeja, joten olen iloinen tämäntyyppisen blogin tukemisesta :) Tykkään lukea sun juttuja ja toivon, että ne jatkuvat vielä pitkään, mutta jotenkin vaan tuo ammattimaisuuden lisääntyminen (mikä ei sinällään ole huono asia) muuttaa mun mielessä kirjoittamisen lähtökohtia. Tuossa aiemmassa kommentissa mainittu sinisilmäisyys vaikuttaa mun maailmankuvaan välillä ;)

wasp (Ei varmistettu)

olet ajatuslukijatar ja velhotar, samalla lailla tästä blogimainosasiasta ajattelen : )

Sanshine

Taputapu. Näin näkisin myös asianlaidan. Vaikka ite kyllä myös luen joitain mainospostauksia, mutta melkolailla inspiraatiomielessä. Hyvin harvoin ne mainokset muhun pätee, kun ei kuitenkaan oo samoja nettikauppoja saatavilla täällä jne. Ja mielummin kattelen blogimainoksia ku lehtiä..yritän olla ympäristöhippi ja säästää luontoa, puita ja sademetsiä, nääs ( ;) ). 

Annemaris

Hei, kiitos tästä. Sulla oli näkökulmia joihin samastuin ja innostuin kirjoittamaan omatkin fiilikset omalle tontilleni tänne >:)

Niina S. (Ei varmistettu)

Minäkin suhtaudun hyvin nihkeästi mainoksiin osana blogipostausten sisältöä. Suhtaudun hyvin nihkeästi mainoksiin ylipäätäänkin: niin televisiossa, radiossa kuin lehdissäkin. Mainosten alkaessa vaihdan kanavaa, lehdessä hyppään mainokset yli lukematta, heitän mainosliitteet suoraan paperinkeräykseen. En availe netissä mainoslinkkejä. Miksi ihmeessä minun tulisi siis yhtäkkiä lukea mainoksia osana blogien sisältöä? Mikäli bloggaaja itse haluaa valjastaa bloginsa ties millaisten yritysen mainosmediaksi, saa hän tietysti niin tehdä, mutta mielestäni olisi hyvin reilua ja eettisesti ainoa oikea vaihtoehto kertoa se myös lukijoille selvästi ja yksiselitteisesti - ja siksipä on hienoa, että tällaista yhtiesttä ohjeistusta ollaan nyt laatimassa. Samalla kaltaiseni lukijat, jotka haluavat skipata mainokset ja keskittyä toimittajien/bloggaajien/yms. itse luomaan, tuottamaan ja ideoimaan sisältöön, voivat helposti siirtyä muiden medioiden ja sisältöjen pariin. Miksi sitten olen niin nihkeä mainosten suhteen? No ehkä siitä syystä, mikä mainosten perimmäinen tarkoitus on: saada minut ostamaan. Vähäisen vapaa-aikani käytän mieluummin mihin vaan muuhun kuin (yleensä kökköjen) kaupallisten suostutteluviestien seuraamiseen.

tiiti
ite puin

Mä ajattelen mainonnasta, tuotelahjoista ym. että ne ovat bloggaajille hienoja tilaisuuksia, enkä näe mitään syytä jättää niitä käyttämättä, jos ne kokee itse mielekkäiksi (jos joku ostaisi mulle valkoisen blogiponin, voisin ihan ilolla kirjoittaa siitä vaikka joka päivä). Blogi on kuitenkin loppujen lopuksi itseä varten.

Lukijana en vain koe saavani bloggaajien tuotelahjoista ja mainossisällöistä juuri iloa, mutta tämä johtuu myös varmasti siitä, että haen ensisijaisesti hauskoja/fiksuja/mielenkiintoisia _kirjoituksia_ en niinkään tuoteinfoa tai muuta vastaavaa sisältöä, ja sekin kuitenkin monia kiinnostaa (esim. nyt vaikka meikkausohjeet). Lisäksi kyllä ajattelen, että olisi reilua, että mulle etukäteen kerrottaisiin, että kyllä, tässä on nyt kokonaan tai osittain mainostarkoitukseen tuotettua sisältöä.

Kyllä mä katson ja luen mainoksia, ja arvostan, jos ne on tehty oivaltavasti. Ei se silti (luullakseni) saa minua ostamaan. Hyvin tehty on silti hyvin tehty.

Niina S. (Ei varmistettu)

*yhteistä ohjeistusta

Kommentoi

Ladataan...