Ladataan...

Hei ihanat!

Kuten arvata saattaa unohdinkin jo yhden raskausviikon välistä, mutta ei se mitään jatketaan nyt näillä viikkopostauksilla sitä mukaa kun ehdin ja muistan näitä kirjoitella:D Meillä on tässä melko hektiset ajat juhannukseen asti tulossa joten katsotaan miten paljon aikaa jää blogille! Ollaan lähdössä huomenna Tukholmaan pariksi päiväksi, sitten onkin tyttäremme synttärit ja viikonloppuna olisi tarkoitus juhlia häntä. Ja lasten juhlathan tietysti tarkoittavat äidille melkoista valmistelua ja järjestelyä, kuten kaikki vanhemmat tietävät.. Synttärijärkkäilyiden lisäksi tämä viikko sisältää paljon pakkausta, kodin siivousta, talvivaatteiden pakkausta pois etc. Ensi viikolla ollaan sitten lähdössä kunnolla reissuun melkein pariksi viikoksi joten olen pakannut tavarat jo sitä reissua varten koska lähdetään heti alkuviikosta ja viikonloppu tulee hurahtamaan ohi hetkessä juhlahuminassa. Mieheni tietysti ihmettelee mitä stressaan ja huhkin koko ajan, mutta hänellä on tietysti helppoa kun pakkaa kassiinsa kahdet bokserit ja hammasharjan ja on ready to go... Odotan jo ensi syksyä ja reissuja kun saan pakata omien tavaroideni lisäksi kahden lapsen tavarat, jes! Tuskin olen ainut kenen kotona pakkaukset hoituvat näin:D (ja ei sen puoleen että luottaisin miehen haltuun pakkausvastuuta, voisin vaan kuvitella miten katastrofi se olisi...) 

Tämän tulevan pidemmän reissun jälkeen meillä on vielä tyttäreni kanssa muutama reissu Euroopan kesään toukokuun puolessa välissä ja kesäkuussa, jos siis olen lentokunnossa vielä siinä vaiheessa. Varsinkin tuolle myöhemmälle reissulle kesäkuussa tarvitsen jo lääkärin luvan mutta onneksi kohde on tuttu ja turvallinen ja hätätapauksessa voin vaikka synnyttää siellä (tosin toivottavasti vauveli ei vielä siinä vaiheessa päätä tulla maailmaan):D 

Mutta nyt siihen viikkokertaukseen, eli tänään mentiin viikolle 23 ja luvassa viime viikon eli rv 22 kertausta. 

Raskausviikko 22: 

Tähän asti vauvallesi on kertynyt reippaasti pituutta, mutta vain vähänlaisesti rasvaa. Nyt tähän tulee muutos. Ihon alle alkaa muodostua rasvakudosta. Kasvutehtaana toimiva istukka hoitaa useita tehtäviä. Se mm. siirtää happea ja ravinteita äidin elimistöstä vauvalle, siirtää hiilidioksidin ja kuona-aineet vauvan elimistöstä äidille, tuottaa raskautta ylläpitäviä hormoneja, kuljettaa äidin vasta-aineita vauvaan; nämä aineet suojaavat vastasyntynyttä sairauksilta sen ensimmäisen elinkuukausien ajan ja suodattaa sairauden aiheuttajia ja muita haitallisia aineita. 

Nyt alkaa olla hyvä hetki pohtia lapsen nimeämistä. Nimi on kovin henkilökohtainen asia ja osa identiteettiä. Lapsi joutuu pärjäämään koko elämänsä sen nimen kanssa, jonka vanhemmat hänelle valitsevat. On siis tärkeää, että valitsette vauvallenne juuri hänelle sopivan nimen. Lisäksi raskautesi on nyt kestänyt 154 päivää, joten voit hakea äitiysavustusta joko äitiyspakkauksen tai rahan muodossa. 

(lähde: Vauva; odotukseni- app) 

Oma vointi: 

Vointini on ollut hyvä, pahoinvointia ei ole enää juurikaan ollut lukuunottamatta muutamia ihan lyhyitä hetkiä. Nälkä on järkyttävä ihan koko ajan ja tunnen suorastaan miten vauva kasvaa kohisten. Olo alkaa olla tosin jo aika tukala, suurimmaksi osaksi johtuen touhuiluista taaperon kanssa jotka eivät ole niin hirveän vatsaystävällisiä. En vieläkään (lukuunottamatta lyhyitä hetkiä) nauti raskaana olosta ja toivoisin että aika kuluisi mahd. nopeasti. Mutta olen kiitollinen ettei minulla ole mitään kummoisia kipuja, jaksan liikkua ja toimia arjessa ja pahoinvointi on poissa! Ja tämä lapsi muuten hulisee vatsassa ihan toden teolla, huh. Meidän esikoinen ei liikkunut mahassa käytännössä ollenkaan, tämä tyyppi sen sijaan vetää voltteja ja potkii kylkiin käytännössä 24/7. Eli aikamoinen vauhtiveikko ilmeisesti tulossa:D

Ruokahimot/ravinto: 

Nälkä kokoajan:D Tekee mieli edelleen terveellisiä ruokia pääsääntöisesti mutta ruokaa pitää saada usein ja paljon. Erilaiset ns. terveyssipsit maistuvat myös, makea ei juurikaan. Sitrushedelmien himo on hieman laantunut, nyt maistuu kaikki smoothiet, vihermehut ja salaatit. Ja kahvi maistuu taas, jes! Ai että ikävöinkin sitä. 

Treeni: 

Olen treenannut melkein joka päivä ja se tekee ihmeitä tälle nihkeälle ololle! Treenit eivät ole puolta tuntia pidempiä mutta siltikin niistä saatu energia ja hyvä fiilis tekee niin hyvää<3 Tukala ja tönkkö olokin hieman helpottuu kun saa liikutettua kehoa. Ikävöin juoksemista ja ns. kunnon treenamista tosi paljon mutta eipä tässä tosiaan enää ihan liian kauan mene että pääsee taas niitäkin tekemään. Yritän nyt pitää kiinni päivittäisestä liikunta-annoksestani, kun niin pitkään jouduin olemaan liikkumatta ja ei sitä ikinä tiedä miten loppuraskaus sujuu! 

 

Toissa viikolla kävin myös pitkästä aikaa kosmetologilla ja voi että kun se teki hyvää tälle nuutuneelle mammalle! Yleensä suositellaankin että näin sääkausien vaihtuessa olisi hyvä käydä putsaamassa iho ammattilaisen luona ja itse olen aina yrittänyt toteuttaa sitä ohjetta. Lisäksi hetki omaa aikaa ei ikinä ole tehnyt kenellekään huonoa.. Kävin ekaa kertaa testaamassa ihonpuhdistusta Twistben kauneushoitolassa ja tänne tulen ehdottomasti palaamaan uudemmankin kerran! Hoito tehtiin ihanilla luonnonkosmetiikan tuotteilla ja oli suunniteltu juuri minun ihoni tarpeen mukaan. Hoidon jälkeen ihoni on ollut ihanan raikas ja epäpuhtaudet saivat todellakin kyytiä. Ihanan virkistävä fiilis, suosittelen muillekin pientä omaa hemmottelua <3 

Lisäksi sain jakaa teille blogini lukijoille alekoodin<3 Eli tehdessänne varauksen Twistben 90 minuutin kasvohoitoon saatte -15% alennusta hoidosta mainitsemalla Jennajuulia Wellness varauksen yhteydessä. Koodi on voimassa huhtikuun loppuun mutta hoito voi olla myöhemminkin, kunhan vain teet varauksen huhtikuun aikana:)  Ihania hemmotteluhetkiä muruset<3  

Aurinkoa& valoa päivääsi <3 

Kuvat: Twistbe

 

 

Ladataan...

Ladataan...

Hei ihanat! 

Olen nyt vihdoin saanut kerättyä voimia ja oloni hieman kohennuttua jaksan alkaa taas päivittää blogiakin hieman aktiivisemmin haastavan alkuraskauden (tai no puolikkaan) jälkeen. Ekassa raskaudessa moni kyseli josko voisin kirjoitella viikkopäivityksiä, mutta silloin en asiasta oikein innostunut mutta nyt ajattelin että voisin kokeilla sitä! Sain myös vihdoin aikaiseksi selvitettyä raskausappistäni milloin minulla alkaa uusi raskausviikko ja tällä hetkellä olen siis viikolla 21 menossa ja aina tiistaisin alkaa uusi viikko. Joten ajattelin että voisin aina tiistaisin kirjoitella edellisen raskausviikon kuulumisia. Nyt siis hieman myöhässä viikon 20 kuulumiset:) 

Raskausviikko 20: 

 Taas on yksi virstanpylväs saavutettu olet nyt päässyt raskauden puolivälin yli. Vauva kasvaa nyt noin 60 grammaa viikossa. Sikiöllä on vielä runsaasti tilaa liikkua, ja se nauttiikin olostaan täysin siemauksin. Välillä potkut suuntautuvat ylös, sitten taas alas, ja seuraavassa hetkessä vauva melskaakin jo kyljessäsi. Nyt maha alkaa tosiaan paisua: painosi lisääntyy raskauden tässä vaiheessa puolisen kiloa viikossa. Raskauden keskivaiheilla olo on yleensä reipas ja energinen. Jos olet lähdössä matkalle, on myös hyvä ottaa selvää mihin voit ottaa yhteyttä matkakohteessa jos ongelmia ilmaantuu. Vältä stressiä. Kaikki, mikä virkistää, luo elämäniloa ja tyytyväisyyttä sinulle, koituu lapsesi hyväksi. Vauvan pituus: 27cm vauvan paino 380g. 

(lähde: Vauva; odotukseni- app) 

Oma vointi: 

Viikko 20 oli minun kohdallani erittäin positiivinen, sillä se oli viimeinkin se viikko jolloin aloin voimaan hyvin. Jokainen viikko tähän asti oli ollut tuskainen ja huonovointinen, mutta nyt näyttää tilanne kääntyneen, jes! Jos muistan oikein, niin ekassa raskaudessa vointini taisi kohentua täsmälleen samalla viikolla. Tosin parantelin vielä oloani RS-viruksen jäljiltä ja olin liikuntakiellossa mutta muuten olo oli tosiaan melko hyvä. Ja huomasin että kroppa alkoi vihdoin kaipaamaan sitä liikuntaa, sitä oloa ei nimittäin ole pitkään aikaan ollut. Masu on vielä aika pieni joten elämä sen kanssa on aika iisiä, mutta tällä viikolla tosin tapahtui jokin kasvuspurtti ja kokoa masuun tuli rutkasti lisää. Myöskin potkut ovat alkaneet tuntua paljon selkeämmin ja kovemmin ja nyt ne tuntee myös vatsan päältä. Vessahätä on jatkuva ja aamupahoinvointi iskee myös ellen saa heti herättyäni jotain syötyä. Mutta yleisesti ottaen energiatasot ovat todella paljon paremmat nyt kuin ed. raskausviikolla. 

Ruokahimot/ravinto: 

Viikolla 20 ei ole ollut muistaakseni mitään tiettyä ruokahimoa, tosin jäätävä kiivinhimoni on vielä hieman kuvioissa mutta ei enää niin pahasti kuin aiemmin. (Aiemmin saatoin syödä helposti 10 kiiviä päivässä) Hedelmiä tekee edelleen tosi paljon mieli, makeat herkut eivät maistu vaan mieluummin tartun suolaiseen ruokaan. Mikä on tullut uutena asiana on järkyttävä nälkä koko ajan. Tähän saakka kaikki ruoka on vain etonut ja kipeänä ollessa jouduin pakottamaan itseni syömään, mutta nyt on kova nälkä ja kokoajan! Liekö mini käy läpi jotain kasvuspurttia tai ottaa kiinni menettettyjä kaloreita, tiedä häntä. Mutta tällä viikolla kaikki ruoka maistui ja sitä piti olla paljon!:D

Treeni: 

Kuten mainitsin olin tämän raskausviikon vielä toipilaana ja liikuntakiellossa, mutta vietimme pääsiäistä Tahkon mökillämme ja ulkoilin siellä joka päivä kahteen otteeseen tyttäreni kanssa. Hiihtoladuille en tosiaan saanut mennä ja laskettelua en enää tässä vaiheessa uskalla harrastaa liian ison riskin takia, joten me lähinnä pulkkailtiin ja käveltiin tytön kanssa ja nautittiin mielettömän upeasta säästä. 

Kulahtanut mökkilook ja masu viikon 20 alkupuolella, ennen pientä kasvuspurttia!

Sellaisia kuulumisia, kiinnostavatko tämän tyyppiset postaukset teitä? ja kertokaa jos teillä on jotain muuta mitä haluaisitte tietää/lukea? Mielelläni otan vastaan palautetta:) 

xoxo

Jenna 

Ladataan...

Ladataan...

Hei!

Saan paljon kysymyksiä kuinka olen liikkunut raskausaikana ja kuinka aion liikkua loppuraskauden. Ajattelin nyt koota tähän yhteen postaukseen teille omat vinkkini raskausajan liikuntaan liittyen.  Oma raskausliikuntani on ollut hieman jäissä tässä viimeiset 3-4 kuukautta rajun pahoinvoinnin takia, tosin lukuunottamatta yhtä parin viikon jaksoa kun kävin reippaasti pahoinvoinnista huolimatta Bay Helsingissä Reformer Pilates tunneilla. Omasta mielestäni Reformer Pilates on muuten ihan mahtava laji raskaana ollessa, kunhan vain käyt osaavan ohjaajan tunneilla joka osaa ohjata raskaana olevia. Baysta löytyy ihana Johanna joka on erikoistunut raskaana olevien ohjaamiseen joten suosittelen erityisesti hänen tuntejaan :) 

  • Oma go to paikkani raskausajan (ja synnytyksen jälkeiseen liikuntaan) on ehdottomasti Femihealth. Heidän valikoimistaan omat suosikkituntini ovat ehdottomasti Prenatal barre-tunnit ja suosittelen niitä kaikille raskaana oleville jotka haluavat treenata laadukkaasti mutta silti turvallisesti. Näiden tuntien jälkeen tunnet todellakin tehneesi jotain, mutta samalla tunneilla keskitytään myös paljon kehonhuoltoon mikä on erityisesti raskaana ollessa erityisen tärkeää. Femihealthistä löytyy myös raskausjoogaa johon olen itse menossa keväämmällä ja jota odotan kyllä kovasti, ainakin ekassa raskaudessani raskausjooga oli yksi suosikkilajeistani, erityisesti loppuraskauden aikana kun muu liikkuminen oli jo vaivalloista. 
  • Jos perinteinen treeni on sinun juttusi ja tykkäät treenata salilla on Heron Pre mama-treenipaketti ihan mahtava juttu! Itse teen treenit tosin kotona ja sekin onnistuu kunhan sinulta löytyy muutamia perus jumppavälineitä. Herossa mahtavaa on ryhmähenki sosiaalisessa mediassa vaikka kaikki treenavatkin yksin omilla tahoillaan. Myöskin apuja ja kysymyksiin saa nopeasti vastaukset Facebookin kautta. Täältä löydät pre mama-treenipaketin. 
  • Toinen ihana kotitreeni on Barre Bodyn Online Training Prenatal-paketti. Itse olen suuri barren fani ja erityisesti raskaana rakastan barrea, sillä ekassa raskaudessani se oli yksi ainoista lajeista joka ei aiheuttanut liitoskipuja ja pystyin tekemään sitä vaikka kaikki muut lajit aiheuttivat kipuja. Muistaakseni tein barre treenin kotona vielä sinä aamuna kun menin synnyttämään. Barre bodylta löytyy jokaiselle trimesterille omat videonsa ja treenit ovat todella tehokkaita. Suosittelen lämpimästi! 
  • Rakastan Tone it up-tyttöjen treenejä ja erityisesti heidän uusi Studio Tone it up konseptinsa on ihan mahtava. Kunhan taas kerään voimani niin aion jatkan studion tuntien tekemistä, tosin omilla raskausmuokkauksillani. Yksi studion ohjaajista on myös raskaana ja hän jakaa omassa instassaan raskaana oleville sopivia vaihtoehtoliikkeitä mikä on ihan mahtavaa, täältä pääset Kristinan insta-tilille. 

 

Kuva ensimmäisestä raskaudestani, ehkä viikolta 23 jos oikein muistan.

Lisäksi haluaisin vinkata teille ihan mahtavasta Nordic Fit Maman verkkokurssista joka on suunniteltu raskaana oleville ja alkoi tänään 2.4. Viiden viikon verkkokurssilla käsitellään mitä muutoksia kehossasi tapahtuu raskaana ollessa ja sen jälkeen, kuinka valmistautua synnytykseen, miten liikkua turvallisesti raskauden aikana, käytännön treeni- ja ravintovinkkejä raskauden ajalle, henkinen hyvinvointi raskauden aikana ja paljon muuta. Ihan mieletön kokonaisuus jota suosittelen ehdottomasti kaikille raskaana oleville, odotat sitten ensimmäistä lastasi tai olet jo kokenut äiti. Täältä pääset ostamaan kurssin. Ihan mahtava setti kaikille raskaana oleville! 

Ja itseasiassa nyt taidan lähteä tekemään pienen kotitreenin tooooodella pitkästä aikaa, nyt on vihdoin influenssat ja pahoinvoinnit selätetty (ainakin hetkellisesti) joten josko sitä olisi taas paluu omiin treenirutiineihin vihdoin ja viimein:) 

Ihanaa alkavaa viikkoa kaikille <3 

 

Ladataan...

Pages