Laumaton laumaeläin

Täällä maapallon länsisiivessä olemme kaikki kovin yksin. Tai ehkä emme itse sanoisi, että olemme yksin tai yksinäisiä – kysehän on individualismista, tästä modernin lännen elämäntavasta. Työt ja opiskelut voi osan hoitaa etänä, ja sosialisoimme lähinnä puhelimiemme kanssa. En tiedä ymmärrämmekö täysin kuinka ihminen tarvitsee konkreettista ihmiskontaktia – emmekä vain puhelimen näytöllä olevaa, maailman toisella puolella asuvaa tuntematonta ihmistä. Pienimuotoinen ja tiivis kyläelämä, jossa kaikki tuntevat toisensa, on monelle ehkä tuttu konsepti, mutta kaukainen ajatus. Antropologiassa tällainen tiivis kyläyhteisö on ollut mielenkiintoinen tutkimuskohde, sillä siinä tietyn yhteisön sosiaaliset suhteet, hierarkia, elämäntapa, uskonto ja muut kulttuuriset elementit ovat kaikki nähtävissä vain muutaman kymmenen yksilön yhteisöä tarkastellessa. Tällaista kenttätyötä on tehnyt mm. Margaret Mead Samoalla 1900-luvun alkupuolella, tutkien kulttuurin vaikutusta ihmiseen.

Missä vaiheessa luonnostaan yhteisöllisestä olennosta tuli näin yksinelävä? Elämmekö näin omasta tahdostamme? Onko maailma niin yksilökeskeinen, että sosialisoituminen ahdistaa, koska vertaamme itseämme toisiin koko ajan? Onko antropologeilla kohta enää mitään tutkittavaa, jos ihminen eristäytyy kokonaan? Onko syrjäytyminen lähempänä kuin luulemmekaan?

Olemmeko yksin, koska oikeasti viihdymme yksin – vai onko yhteiskunta vienyt meitä siihen suuntaan?


Kuvassa Teachers-TV-ohjelman päähahmot heidän lempipubissaan työn jälkeen.

Monessa maassa sosiaalisuus on vielä osa arkipäivää, eikä esimerkiksi viikonloppuluksusta. Englannissa on sääntö eikä poikkeus, että jokaisessa kyläpahasessa on ainakin pubi ja kirkko – molemmat yhtä tärkeitä kohtaamispaikkoja kansalaisille. Suurimmasta osasta Suomen lähiöitä puuttuu ”kolmannet” tilat, minkä vuoksi elämä on kovin kotipainotteista.

Yhteisöllisyys muualla

Ulkomailla pitkään asuneena näen selvän eron siihen, miten eri ihmiset priorisoivat elämänsä komponentteja – tarkemmin sanoen, on selvää mihin ihmiset kuluttavat päivänsä 24 tuntia. Esimerkiksi Englannissa ei ole ollenkaan poikkeus, että työkavereiden kanssa jatketaan päivää lähipubissa. Suomalainen ystäväni kauhisteli tätä tapaa Englantiin muuttaessaan.

”Siis työpäivän jälkeen jäädään hengailemaan työkavereiden kanssa!?”

Suomessa tämä tapa on varmasti pitkään ollut ravintola-alan yksinoikeus. Juuri Briteissä taas työkavereiden kanssa hengaillaan hyvin tiiviisti – jotain, mitä en itse osannut arvostaa, mutta huomaan kaipaavani nyt Suomessa ollessa. Sama sosiaalisen elämän painotus näkyi tosin myös Kreikassa, Belgiassa ja Hollannissa. Olemmeko siis poikkeus täällä pohjoisessa? Miksi suomalainen kiitää pää kolmantena jalkana kotiinsa, ja näkee ystäviä tasan kahdesti vuodessa: pikkujouluissa ja juhannuksena? No, ei nyt sentään – mutta ero kuitenkin arjen sosiaalisuuteen on valtava.

Koetko olevasi yksinäinen?

Ihmiset eivät tästä huolimatta välttämättä koe olevansa yksinäisiä – mutta väitän, että ihmisten hyvinvointiin vaikuttaa sosiaalisten kontaktien puuttuminen. Psykologi Julia Sangervo puhui aiheesta juuri sosiaalisessa mediassaan – käytämme ihan liikaa aikaa työhön, vaikka meidän ei oikeastaan tarvitsisi, ja ihan liian vähän aikaa sosiaalisten suhteiden ylläpitoon. Tämän ei pitäisi olla kenellekään yllätys: olemme eläimiä siinä missä muutkin planeettamme käyskentelijät, ja harva eläin viihtyy yksin. Mielenkiintoista, että samaan aikaan kuitenkin moni kärsii sosiaalisten tilanteiden pelosta, mikä on aivan riittävä syy olla hakeutumatta seuraan. Sosiaaliset shteet voivat toki kuormittaa ihmistä, reagoimmehan ihmisiin ihan eri tavalla kuin vaikka puihin. Uskallan kuitenkin väittää että moni ihmisen perustarve jää täyttymättä tai ainakin vajaaksi, jos sosiaaliset kontaktit ovat syystä tai toiset harvinaistuneet – alla Maslow’n tarvehierarkia.

Onko yksinäisyys ongelma, vai voiko siinä olla hyviäkin puolia?

Puheenaiheet Ystävät ja perhe Hyvä olo Syvällistä

Oletko koskaan kuullut ”Antroposeenista”?

Ei – kyseessä ei valitettavasti ole tuore oululainen metallibändi, vaan uusi aikakausi maailmanhistoriassa. Tiedeyhteisössä kohisee, kun maapallomme geologisen aikajanan jatkoksi ehdotetaan antroposeenia, eli sitä ajanjaksoa kun ihminen on peruuttamattomasti vaikuttanut maapallon ekosysteemiin. Mistä on kyse?


Kuva: Sepp Spiegel/Ropi/ZUMA Press/Newscom

Sana ”antroposeeni” (engl. anthropocene) tulee Kreikan sanoista ”anthropo” (ihminen) ja ”cene” (uusi).

Antroposeeni

Antroposeenista puhutaan melko kiivaasti niin antropologisessa, geologisessa kuin ympäristötieteellisessäkin keskustelussa. Antroposeenia, vaikkakin yhä vailla koko tieteenyhteisön hyväksymää virallista määritelmää, kuvaillaan uudeksi geologiseksi aikakaudeksi joka sijoittuisi kronologisesti holoseenin jälkeen. Geologit tutkivat parhaillaan sitä, onko ihmisen toiminta näkyvissä vielä maan kivikerroksissa, mikä määrittelee edelliset aikakaudet – esimerkiksi juuri holoseenin aikakauden, jota olemme eläneet jo yli 11,000 vuotta. Erään teorian mukaan antroposeenin tulisi alkaa 1945-luvulta, jolloin ensimmäisen ydinpommin seurauksena radioaktiivisia partikkeleita löydettiin maaperästä. Toinen teoria taas aloittaisi antroposeenin 1800-luvulta, kun fossiilisia polttoaineita alettiin käyttää ensimmäisen kerran.


Kuva: Maailmanhistorian geologiset aikakaudet. https://geologylearn.blogspot.com/

Maapallo on 4.5 miljardia vuotta vanha, ja nykyihminen on ollut olemassa vain 200,000 vuotta. Kuitenkin siinä ajassa olemme kokonaisvaltaisesti muuttaneet planeetan fyysisiä, kemiallisia ja biologisia ominaisuuksia. Niitä, mistä me ja kaikki muut organismit olemme riippuvaisia.” Katie Pavid – Natural History Museum

Ihmisen suhde muuhun elolliseen

Sekä ympäristöantropologiassa että monilajisessa antropologiassa tarkastellaan ihmisen suhdetta luontoon sekä muihin eläinlajeihin, ja tätä kautta aiheeksi nousee usein myös antroposeeni. Ihminen on siinä mielessä eriskummallinen olento, että se on muokannut maapallon eläinkuntaa sekä luontoa mieleisekseen, ansaitsemalla siis tittelin vaikutusvaltaisimmasta lajista maaimassa.

Me ihmiset olemme kovia dominoimaan ympäristöämme. Kärräämme eksoottisia eläimiä pois niiden elinpiiristä, ajamme nurmikkoa, leikkaamme pensasaitaa paremman näköiseksi. Kaadamme metsää ja istutamme tilalle muuta. Raivaamme kokonaisia alueita rakennusten tieltä. Olemme taitavasti kultivoineet ja muokanneet kasvi- ja eläinkuntaa palvelemaan alati kasvavia tarpeitamme, ja siten eliminoineet maapallolta tuhansia eri lajeja, ehkä unohtaen miten tärkeää luonnon ja eläinkunnan monimuotoisuus maapallon kestävyydelle on.


Kuva: Hong Kong/Michael Wolf

Miksi tarvitsemme uuden aikakauden määritelmän?

Virallinen Antroposeeni-määritelmä saattaisi tehostaa ihmisten ymmärrystä siitä, että ihmisellä ja resurssien kestämättömällä käytöllä on valtava rooli maapallon ekosysteemin nykyisessä tilanteessa. Esimerkiksi se, että uusia luonnonelementtejä (kuten mineraaleja) on jo syntynyt saastumisen vaikutuksesta, on riittävä syy siihen että monet tieteilijät uskovat antroposeenin olevan todellinen. Havaijilta löydettiin vastikään kivi, jonka massan seassa oli muovia. Ai niin – ja entäs se olutpullo, joka löydettiin Mariaanien haudasta, maailman syvimmästä merenpoukamasta? Aika hurjaa, ainakin minusta. Ihmisen toiminta kirjaimellisesti näkyy joka paikassa.


Kuva: ”Plastiglomerate”. Patricia Corcoran

Haastan sinut, lukijan, pieneen ajatusleikkiin: Jos katsot ikkunasta ulos, näetkö sellaista maisemaa, mihin ihminen ei ole koskaan kajonnut?

Jos aihe kiinnostaa, lue lisää:

Anthroencyclopedia: Anthropocene

National Geography: Anthropocene

Age of man: Enter the Anthropocene

Kulttuuri Opiskelu Syvällistä Vastuullisuus