F-sana, tai: Uusi feminismikampanja
Kappas, kerrankin tiesi iltapäivälehti kertoa jostakin mielenkiintoisesta: FemAct-nimisestä ryhmästä sekä heidän F-sana -kampanjastaan. Ryhmän Facebook-sivun mukaan kyseessä on ”Naisasialiitto Unionin yhteyteen vuonna 2014 perustettu työryhmä, jonka tavoitteena on vahvistaa sukupuolten välistä tasa-arvoa yhteiskunnassamme muuttamalla feminismi ääriliikkeestä kansanliikkeeksi.” Kampanjan feminismiä ja niinsanotun f-sanan haltuunottoa käsittelevä video ilmestyy ilmeisesti vielä tällä viikolla, ja sisältää suomalaisia julkkismiehiä tulemassa ulos feministikaapista.
Tähän mennessä kampanjasta on jo julkaistu kolme teaser-videota:
//www.youtube.com/embed/sPwa6TLKyHs” frameborder=”0″ height=”315″ width=”560″>
FemAct kampanjoineen vaikuttaa oikein kiinnostavalta. Olen ehdottomasti feminismi-termin haltuunoton kannalla ja luonnollisesti hurraan mille tahansa asiaa edistävälle. Jäänkin siis mielenkiinnolla odottelemaan varsinaista videota sekä sitä, mitä kampanjasta vielä seuraakaan.
Itse kampanjaa sinänsä kritisoimatta on tosin pakko sanoa, että minua hieman surettaa tuo slogan ”ääriliikkeestä kansanliikkeeksi”. Kun eihän feminismi ole mikään ääriliike! Vastustajat toki tapaavat sen sellaisena esittää, mutta eiköhän meistä suurin osa kykene jo ajattelemaan sukupuolten välistä tasa-arvoa vaativaa liikettä ihan muuna kuin ääriliikkeenä? Kenties sana on valittu tähän yhteyteen juuri siksi, että ns. suuren yleisön ajatellaan feminismiä yhä nimenomaan ääriliikkeenä pitävän, ja että mielipide tällä tavalla mukaan ottamalla voidaan pyrkiä jonkinlaiseen imagonkohotukseen? Tiedä häntä. Joka tapauksessa olen sanavalintaan vähän pettynyt.
Ja toinen, videosta mieleeni noussut yleisluontoisempi kysymys: onko edelleen niin, että tarvitsemme miehiä saamaan feminismille huomiota? Onko tasa-arvon viesti uskottavampi ja huomionarvoisempi kun se tulee valkoisen miehen suusta?
Siinäpä mukavan kevyttä pohdittavaa tähän sateiseen keskiviikkoiltaan.