Lestadiolaisuus pahan peittona

Kasvoin vanhoillislestadiolaisessa yhteisössä. Suhtautumiseni kyseiseen yhteisöön on nykyään hyvinkin ristiriitainen.

Ajattelin aina, että syvin ajatus vanhoillislestadiolaisessa vakaumuksessa on kaunis ja hyvä. Sanotaan, että kaikkia pitää kohdella hyvin ja kunnioittavasti; ettei ihminen voi tuomita muita ihmisiä; että jumalan armosta riittää meille kaikille.

Kokemukseni mukaan nämä ajatukset ja arvot eivät todellisuudessa toteudu. Olen paljon keskustellut muiden kyseisestä liikkeestä lähteneiden kanssa, ja kaikkien kokemukset ovat yhteneväisiä. Harva edelleen liikkeeseen kuuluva osaa tai uskaltaa kyseenalaistaa tai arvostella siinä vallitsevia toimintamalleja ja asetelmia, siksi eniten keskusteluja olen käynyt juurikin muiden liikkeestä lähteneiden kanssa.

Vanhoillislestadiolaisuuden opetuksen mukaan liikkeen oppien kyseenalaistaminen on syntiä. Ja syntejä pitääkin kaikin keinoin välttää – pieniä lapsia pelotellaan jo helvetillä; tulimerellä; kadotuksella – johon kuoleman jälkeen joutuu, mikäli syntejään ei sovita. Oman näkemykseni mukaan liikkeessä olevia pidetäänkin kurissa ja nuhteessa juuri pelon avulla. Opetetaan pelkäämään jumalaa, helvettiä, maailmaa ja omaa itseään. Maailma uskonyhteisön ulkopuolella kuvataan pelottavana ja julmana paikkana.

Kyseenalaistin liikkeen epäloogisuuksia jo lapsena ja nuorena – vaikka samalla tiedostin ajatusteni olevan kiellettyjä. Minulla meni muutenkin suhteellisen pitkään sisäistää se, että yhteisön aikuisetkin uskovat tarinat jumalasta ja enkeleistä ja sielunvihollisesta ja taivaasta ja helvetistä. Luulin heidän leikkivän vain mukana lasten takia, samalla tavalla kuin lapsille uskotellaan joulupukin ja hammaskeijun olevan totta. Järkytys oli suuri, kun ymmärsin heidän olevan tosissaan.

Vielä oudompaa ja epäloogisempaa kaikesta teki se, että väkivaltainen ja arvaamaton isäni oli muiden tavoin uskovainen ja siten matkalla taivaaseen. Syntien kerrottiin olevan keskenään samankokoisia ja siten yhtä väärin. Millainen jumala pitää vaimonhakkaamista ja ripsivärin laittamista yhtä pahoina tekoina? Missä todellisuudessa kyseenalaistavat ajatukset, musiikin kuuntelu, kirosanat ja toiseen vihalla kajoaminen ovat toisiinsa verrattavia?

Ja synnithän sovitetaan pyytämällä anteeksi. Anteeksipyyntö olikin hyvin kummallinen konsepti – aidolla katumuksella ei ollut sen kanssa mitään tekemistä. Ja jos toinen pyytää anteeksi, sinun on pakko antaa anteeksi, muuten teet itse syntiä.

Siinäpä olikin oiva pakotie vastuusta; isäni käytti henkistä, fyysistä, seksuaalista, taloudellista ja hengellistä väkivaltaa harva se päivä. Kunhan vain lopuksi muisti pyytää anteeksi, ja niin omatunto oli taas puhdistettu.

Anteeksiantaminenkin oli mielestäni hyvin nöyryyttävä kokemus satutetulle; pelkkä ”saat anteeksi” ei tarkoittanut yhtään mitään. Vaan piti sanoa ”Jeesuksen nimessä ja veressä on kaikki synnit anteeksi”. Tai jos oikein lähdettiin laukalle, saatettiin sanoa ”Jeesuksen nimessä ja kalliissa maahan vuotaneessa sovintoveressä on kaikki synnit anteeksi… aina rauhaan, vapauteen ja iloon asti”. 😀

Anteeksipyytämiseen ja antamiseen liittyi olennaisesti myös se, että asiat pitää sen myötä unohtaa. Mikäli muistelet sovittuja asioita, teet taas syntiä. Siksi anteeksipyyntö olikin helppo keino väistää vastuuta; toiset joutuvat unohtamaan tekemäsi vääryydet.

 

Kun isäni vangittiin ollessani 16-vuotias, lestadiolaisyhteisö käänsi selkänsä meille. Yhteisön sisällä oli kyllä ollut tiedossa se, että meidän kotona sattui ja tapahtui kaikenlaista. Mutta kaikesta vaiettiin. Ikään kuin kukaan ei olisi huomannut äitini mustaa silmäkulmaa tai pelokasta olemusta.

Ja nyt, kun virkavalta oli puuttunut asiaan, yhtäkkiä äiti ja me lapset olimmekin tarinan pahiksia – passitimme syyttömän miehen linnaan. Vaikka äidilleni oli annettu kaksi vaihtoehtoa; mies tai lapset. Haluaisin nähdä sen lestadiolaisäidin, joka tuossa tilanteessa valitsisi miehensä, ettei vain joutuisi vastoin jumalan tahtoa eroamaan. Kuka äiti olisi valmis menettämään lapsensa? Miten yhteisö todellisuudessa toivoi meidän toimivan? Mitä me olisimme voineet tehdä toisin?

Kannan edelleen kaunaa ja katkeruutta siitä, miten lestadiolaiset kohtelivat meitä kriisin keskellä. Pidettiin seurat, ja siellä yksi jos toinenkin yhteisön jäsen kävi edessä kertomassa oman näkemyksensä meidän perheen tilanteesta. Lisäksi äitini, ja me vanhimmat lapset, saimme vihaisia ja syyllistäviä puheluita. Mitä jumala oikeasti olisi mieltä tuollaisesta toisten tuomitsemisesta? Olisiko jumala oikeasti halunnut, että isäni saa jatkaa väkivaltaansa ja lopulta ehkä jopa tappaa meidät? Kuulostaa ihan helvetin paskalta jumalalta.

Itse en usko jumalaan, ainakaan niin, miten vanhoillislestadiolaiset uskovat. En millään, missään olosuhteissa, pystyisi allekirjoittamaan noin kieroja oppeja ja toimintamalleja. Enkä ikinä haluaisi päätyä taivaaseen, mikäli siellä on yksikään tuon lahkon jäsenistä.

Että jumalan terve vaan, ja hyvää matkaa taivaaseen.

Perhe Oma elämä Syvällistä Uutiset ja yhteiskunta

Mistä olen tullut

Synnyin vanhoillislestadiolaisen perheen viidenneksi lapseksi. Edellinen vauva oli syntynyt – ja kuollut – vain vuotta aiemmin. Vietin alkuraskauden kohdussa kaksoseni kanssa, mutta hän ei jaksanutkaan loppuun saakka, vaan jätti minut yksin. Miten fiksu päätös,olen ajatellut usein.

Olin ensimmäiset vuodet sosiaalinen, eloisa ja iloinen. Otin rohkeasti kontaktia muihin ihmisiin, tunsinpa heitä tai en. Minulla oli paljon asiaa, ja tykkäsin esiintyä ja olla huomion keskipisteenä.

Kuusivuotiaana kaikki muuttui. Sulkeuduin täysin, enkä uskaltanut puhua enää kenellekään. Pelkäsin ihmisiä ja uusia tilanteita. Halusin pysytellä varjoissa, ja poissa valokeilasta. Häpeä oli juurtunut jo pysyväksi osaksi identiteettiäni.

Vanhempieni suhde oli myrskyisä ja ailahtelevainen. En tiedä, rakastivatko he koskaan toisiaan. Isäni oli väkivaltainen ja arvaamaton, hakkasi pienimmästäkin syystä – ja usein ihan ilman syytä. Hän oli jatkuvasti kireä ja kiukkuinen, hän tiuski, huusi ja moitti äitiäni kaikesta. Väkivaltatilanteissa yritin usein mennä väliin, ja saada isän lopettamaan. Yritin monenlaisia keinoja; joskus vetosin tunteisiin, toisella kertaa vastasin huutoon vihalla ja sitten taas yritin lempeyden kautta saada aikaan muutosta hänen käytöksessään. Mikään ei auttanut.

Tein kaikkeni ollakseni mahdollisimman pieni ja huomaamaton. Olin tunnollinen, luotettava ja otin aivan liian suuren vastuun pikkusisaruksista – joita syntyi lopulta yhdeksän – ja äidistä. Tunsin, että koko tilanne on minun vastuullani; jos tai kun isäni kajoaa vihalla äitiini, minä olen epäonnistunut tehtävässäni.

Uskoin vakaasti, että mikäli vain olisin tarpeeksi ihana, saisin osakseni rakkautta ja tilanne kotona tasaantuisi. Joten tein kaikkeni ollakseni vanhemmilleni mieliksi. Toin koulusta kotiin kymppejä, ja pyrin joka hetki olemaan näkymätön ja tottelevainen. Jos kokeesta tuli 10-, sain kuulla kuittailua siitä, miksen sitä yhtä asiaa opetellut paremmin – olisin voinut saada täydet pisteet.

Ja siitä tulikin seuraava peruspalikka identiteettiini; minun on aina oltava täydellinen. Muut voivat saada kokeista kaseja tai kutosia, minun täytyy saada täydet pisteet. Sitä minulta odotettiin, ja sitä opin myös itse vaatimaan itseltäni. Muuten en kelpaa.

Nämä samat uskomukset ovat pysyneet matkassa tähän päivään saakka. Olen aivan liian vaativa ja kriittinen itseäni ja tekemisiäni kohtaan, jumalanpelko sai aikaan ocd-oireita ja väkivallan värittämä lapsuus aiheutti ptsd:n ja lopulta myös masennusta ja jatkuvaa ahdistusta. Tajusin vasta viimeisen vuoden aikana, saatuani vihdoin aloittaa psykoterapian, että olen dissosioinut lapsuudesta saakka suuren osan ajasta.

Nyt olen pian kolmekymppinen, ja minulla on yksi oma lapsi. Muutettuani 18-vuotiaana omilleni olin jatkuvasti huonoissa parisuhteissa, siedin henkistä, fyysistä ja seksuaalista väkivaltaa ja janosin rakkautta. Pääsin minua eniten rikkoneesta parisuhteesta eroon huhtikuussa 2023. Tuo suhde oli täynnä henkistä väkivaltaa, rajoittamista ja manipulointia. Kolme terapeuttiani ja yksi psykologi ovat olleet varmoja siitä, että kyseessä oli narsisti.

Minun on vaikea luottaa ihmisiin tai elämään, tai edes itseeni. Epäilen kokemuksiani ja tunteitani, en osaa tunnistaa, milloin minua kohdellaan huonosti.

Olen ollut työttömänä koko elämäni, ja käynyt neljää eri koulua, joista viimeisimmän kävin loppuun saakka. Valmistuin huhtikuussa 2022. Nyt olen kuntouttavassa työtoiminnassa ja käyn viikottain terapiassa. Opintolainaa on niskassa 35 tuhatta euroa.

Tulevaisuus näyttää lohduttomalta ja synkältä, ajoittain jopa ihan täysin toivottomalta. Maalatessani tauluja tai kirjoittaessani juttuja elämästä tunnen olevani elossa, ja näen valoa edessäpäin.

Helmikuussa alkaa kokemusasiantuntijakoulutus, johon pääsin ison hakijamäärän joukosta. Toivon sitä kautta saavani lisää keinoja tuoda julki omaa, lohdutonta tarinaani. Niin kauan kuin on elämää, on toivoa, i guess.

Tervetuloa seuraamaan pohdintojani ja kanssaelämään uusintana elämäni kiemuroita.

 

Hyvinvointi Oma elämä Mieli Syvällistä