Miksi loin tämän blogin?

Tämä ei ole kasvisruoka-, kilpirauhasravinto-, säästövinkki- tai laihdutusblogi ja kuitenkin on, tavallaan noita kaikkia. Blogin perustin, koska halusin lisätä kasvisten käyttöä ruokavaliossani. Kasvissyönnin aloitin lähes 30 vuotta sitten. Sen jälkeen olen aina välillä ollut sekasyöjä ja palannut välillä pescovegetaristiksi. Usein se on tarkoittanut vaikkapa pitkän työpäivän jälkeen lähinnä voileipien tekoa. Kasvikset ovat saattaneet loistaa poissaolollaan. Nyt haluan oppia syömään sen puoli kiloa kasviksia päivässä.

Nykyisin ruokavalioni on lähinnä fleksitarismia: tavoittelen kasvis- (ja kala)voittoista ruokavaliota, mutta saatan joskus syödä ravintolassa sen hampurilaisen tai spaghetti bolognesen, jos siltä tuntuu. Hyvin harvoin itse kokkaan mitään lihasta tai kanasta.

Halusin oppia tekemään ruokaisia salaatteja, hyödyntämään satokauden kasviksia, keventämään lounaita, vähentämään ruokakuluja ja nauttimaan terveellisemmistä herkuista. Pääsääntöisesti pyrin löytämään helppoja ja vaivattomia tapoja tehdä edellä mainittuja asioita. Blogini koostuu siis enimmäkseen edellä mainituista ohjeista, kuvista ja ajatuksista aiheisiin liittyen, mutta koska en ole tässäkään asiassa ehdoton, saattaa mukaan eksyä joskus kuva vaikkapa ravintola-annoksesta, joka ei ole terveellistä kasvisruokaa nähnytkään.

En laske kaloreita, mutta silloin tällöin olen punninnut kasvisten painon saadakseni realistisemman kuvan kasvisten määrästä. Esimerkiksi nyt tiedän, että 200 grammasta herneistä jää kuorimisen jälkeen alle 100 grammaa syötävää.

Olen huomannut asettelun ja estetiikan merkityksen. Värit ja joskus ihan arkisetkin astiat saavat vaikkapa sen herneiden syömisen mielekkäämmäksi.
Tervetuloa mukaan!
#kasvisruoka #kasvikset#kilpirauhasenvajaatoiminta#painonpudotus #säästäminen#hyvinvointi 

hyvinvointi ruoka-ja-juoma
Kommentit (0)
Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *