Tuntemattomampi Aallon suunnittelema maljakko
Aalto-maljakoista puhuttaessa mieleen nousee ensiksi Alvar Aallon Savoy-maljakko. Ja tietenkin se onkin juuri tuo käsitteeksi noussut design-klassikko.
Käsiini sattui osumaan tämä Riihimäen lasin valmistama porrasmaisen profiilin omaava maljakko, joka on Aino Aallon suunnittelema. Se muistuttaa kovasti kaikille tuttuja Aino Aalto-laseja.
Tiedän että Aino Aalto suunnitteli vuonna 1932 Karhula-Iittalan lasikilpailuun Bölgeblick-lasiston, johon nykyiset Aino Aalto-myyntinimellä olevat lasit perustuvat. Lasistoon kuului myös maljakko ja lasisia kukkaruukunsuojuksia, jotka eivät kilpailussa sijoittuneet niiden teknisesti hankalan valmistuksen vuoksi. Voisiko tämä olla sen mallin maljakko?
Kuuluuko tämä maljakko edes siihen sarjaan vai onko se vaan yksittäinen myöhemmin Riihimäen lasille suunniteltu malli?
Kivannäköinen se joka tapauksessa on ja pitää pienemmänkin kimpun ryhdikkäästi ojennuksessa.
Yläkuvassa vielä näitä kaikille tuttuja Aino Aalto-laseja, joiden porrasmaisuus on loiventunut kovin alkuperäisistä Bölgeblick-laseista. Alkuperäinen lasisto palkittiin kultamitalilla Milanon Triennaalissa vuonna 1936.
Jos joku osaa kertoa tarkemmin tämän maljakon tarinaa, niin tietoa otetaan ilolla vastaan.
Löysin joku aika sitten tämän kuvassa näkyvän Dora Jungin Min Häst-merkillä varustetun kauniin liinan Tampellan liinojen kokoelmaani. Meillä oli hieman eri näkemys assarini kanssa kuinka liina kuvataan, joten hän nyt hiukan osoittaa mieltään ja rypistää tuota kulmaa. (Hänen ehdotuksensa oli se että hän maistelee kukkia ja makaa oikosenaan liinalla.)