Undertale

Tällä viikolla töissä on ollut hirveä kiire ja monia palavereja, joiden jäljiltä olen tuntenut itseni stressaantuneeksi ja riittämättömäksi. Nukuin muutaman yön huonosti pyöritellen tekemättömiä työasioita päässäni, kunnes sain kirjoitettua ne yöpöydällä olevalle muistilapulle. Päiväväsymys oli kuitenkin rankkaa, ja olen loppuviikkoa kohden alkanut muistuttaa vain enemmän ja enemmän jotain Walking Deadin zombie-ekstraa. Kai siitä stressaantuneisuudesta oli jotain hyötyäkin, koska sain parissa päivässä tosi paljon rästiin jääneitä hommia tehtyä ja saatoin aloittaa rennon viikonlopun vieton.

Tällä viikolla löysin taas uudelleen yhden pitkään unohduksissa olleen rentoutumiskeinon: RPG-pelien pelaamisen. En koskaan lapsena pelannut niitä, koska meillä ei ollut mitään pelikonsoleita, mutta aikuisiällä, ladattuani koneelle SNES-emulaattorin, olen löytänyt kaikki Chrono Triggerit, Secret of Manat, Zeldat ja muut klassikko-RPG-pelit, jotka lapsena missasin.

Olen pelannut tosi vähän uusia pelejä, mutta tällä viikolla tuli sekin koettua. Itseasiassa löysin varmaan kaikkien aikojen suosikkini: Toby Foxin kehittämän Undertale -pelin.

undertale_logo.png

En halua spoilata mitään pelistä, koska se pitää vain itse kokea. Undertale alkaa kuin mikä tahansa perinteinen RPG-peli, mutta kasvaa loppua kohti joksikin ihan muuksi. Undertale onnistuu uudistamaan koko genreä, eikä todellakaan tukeudu pelkkään ysärigrafiikoiden ja tunnelmallisen musiikin tuomaan nostalgiaan. Ja sekin on sanottava, että harvaa peliä pelatessa olen lopussa pyyhkinyt naamalta räkää ja ilonkyyneleitä samalla tavalla kuin tässä.

xscreen0.png

Undertale on myös siitä tosi persoonallinen ja uudenlainen peli, että sen tappelut eivät ole ihan niin kaavamaisia kuin monissa genrensä peleissä. Aiemmin pelaamissani RPG-peleissä on sisäänrakennettuna se, että kohtaat vihollisen kulkiessasi paikasta A paikkaan B ja on ainoa vaihtoehto, itsesäänselvyys, että vihollinen tapetaan aina vain kehittyneemmillä aseillasi. Undertalessa niin ei ole, vaan sulla on vaihtoehto, osoittaa armoa kohtaamiasi otuksia kohtaan. Ja voi kuinka palkitsevaa se lopulta onkaan.

Itse tappelutkin ovat hauskoja, koska ne eivät ole vain matikkaa tyyliin ”kuinka paljon damaa teet ja otat vastaan”, vaan jokainen tappelu on pikkupeli, jossa hahmoasi edustava sydän joko väistelee esteitä, hyppii niiden yli, pysyy paikallaan, ampuu tai tekee kaikkia niitä samanaikaisesti säilyttääkseen elämänsä. 

xscreen4.png

Undertalen huumori myös iski muhun. Esimerkkinä tästä on ylemmän kuvan ”pahis”, bodaava merihevonen, joka päättää jokaisen repliikkinsä silmää iskevään hymiöön kunnon brodude-tyyliin.

Voisin kirjoittaa varmaan romaanin tästä pelistä, mutta tyydyn nyt vain toteamaan, että olipa mahtava peli, en voisi lujemmin suositella. 

Kuvat ja paikka, josta pelin voi ostaa: http://undertale.com/, Undertalen tumblr-sivu, josta löytyy ihanaa fanitaidetta: http://undertale.tumblr.com/

Hyvinvointi Mieli Suosittelen

Inside Out

Kävin katsomassa Disney-Pixarin animaatioelokuvan Inside Out – Mielen sopukoissa. En ollut nähnyt traileria tai lukenut arvioita, koska halusin olla mahdollisimman vapaa ennakko-odotuksista. Kesällä ärsytti esimerkiksi Jurassic Worldin kanssa se, että olin jo kevään mittaan teasereista ja trailereista koonnut kaikki juonen salat tietooni, joten mikään ei sitten leffaa katsoessa enää yllättänyt. Tietysti tiesin olevani menossa katsomaan suht. suoraviivaista dinorymistelyä, mutta olisin toivonut, että edes jotkut niistä vau-hetkiksi tarkoitetuista kohtauksista olisin nähnyt ekaa kertaa leffateatterissa. Inside Outista en tiennyt muuta kuin peruspremissin, kaikki muu tuli yllätyksenä, mihin olen tyytyväinen.

Inside Out oli tosi hieno ja hauska elokuvakokemus. On harvinaista, että kyynel tirahtaa silmään jo alkukohtauksen aikana. Siitä lähtien sain säännöllisin väliajoin olla pyyhkimässä kyyneleitä poskiltani. Leffateatterissa oli muutenkin hyvä ja lämmin tunnelma, tuntuu etten ollut ainoa elokuvasta syvästi liikuttunut.

Inside Out antoi myös pohtimisen aihetta omaan elämään. Tunnistin itsessäni kaikki elokuvassa esiintyneet perustunteet (ilo, pelko, suru, viha ja inho) ja miten ne ilmenevät omassa käyttäytymisessäni. Mukanani olleen henkilön kanssa heräsi keskustelua siitä, mikä noista perustunteista voisi olla meidän tietoisuudessa päällimmäisenä. Mulla varmaankin pelko. Olen jotenkin aina tuntosarvet pystyssä ja erilaiset kauhuskenaariot käyvät usein mielessä mitä arkisimmissakin tilanteissa. Toisaalta usein se on myös suru, mutta itse en osaa ajatella sitä negatiivisena tunteena, jos sille on jokin tunnistettava syy, jota tavallaan pitääkin surra.

Nyt jälkikäteen olen lukenut, että elokuvan yksinkertaistetut hahmot ovat herättäneet myös ärtymystä ihmisissä. Joku oli loukkaantunut siitä, että surua kuvastava hahmo on ulkonäöltään ylipainoinen ja nörtähtävä. Monen mielestä taas on kummallista, miksi yhtä lukuunottamatta kaikkien henkilöiden tunne-hahmot ovat samaa sukupuolta kuin henkilö itse, eli naisella naispuolisia ja miehillä miespuolisia. Elokuvantekijät ovat itsekin myöntäneet, että ratkaisu on vähän hölmö, mutta muutakaan ei  olisi voinut tehdä, jotta olisi vältytty sekaannuksilta. Mun mielestä selitys on ymmärrettävä.

Tämä vuosi on ollut mulle hyvä leffavuosi. Olen käynyt katsomassa useammankin lähtemättömän vaikutuksen tehneen elokuvan, jotka tulevat varmaan myöhemminkin lukeutumaan lemppareihini. Niistä päällimmäisinä Wild, Mad Max – Fury Road ja nyt Inside Out.

Hyvinvointi Mieli Leffat ja sarjat Suosittelen