Ruokapäiväkirjaa ja palautumista tähystyksestä

IMG_20181121_075932.jpgMennyt viikko on ollut täynnä haasteita. Vatsa otti melkoisesti itseensä maanantain tähystystutkimuksesta ja päätti olla toimimatta neljään päivään. Lopputulos oli, että muistutin enemmän muumia, kuin ihmistä. Lisäksi loppuviikosta flunssa alkoi oireilla uudelleen ja perjantaina sainkin sitten jo antibioottikuurin bakteerin aiheuttamaan keuhkoputkentulehdukseen.

Ryhdyin tiistaina kirjoittelemaan ruokapäiväkirjaa joulukuun ravitsemusterapeutin tapaamista varten. Tavoitteenani on ollut syödä mahdollisimman normaalisti, jotta löydettäisiin sellaisia ruoka-aineita, jotka vatsaa ärsyttävät. Samalla on lueskellut paljon FODMAP-ruokavaliosta ja sen suositelluista sekä vältettävistä ruoka-aineista, Netti on pullollaan erilaisia taulukoita, joista osa perustuu tutkimustietoon, mutta osassa on käytetty yleistyksiä ruoka-aine ryhmistä. Koska Monashin-yliopistolta on saatavissa luotettavaa tutkimustietoa asiasta, latasin puhelimeeni heidän sovelluksensa, josta löytyy yleisen tiedon lisäksi kattava luettelo ruoka-aineista ja niiden sopivuudesta. Monash käyttää sovelluksessaan liikennevaloja kuvaamaan eri ruoka-aineiden FODMAP-pitoisuuksia. On paljon sellaisia ruoka-aineita, jotka ovat pieninä määrinä useimmille ok, mutta suurempina määrinä aiheuttavat ongelmia. Sovellus on maksullinen, mutta ainakin oman käyttökokemuksen perusteella sen arvoinen.

FODMAP-hiilihydraatit voidaan jakaa neljään osaan: Oligosakkaridit (joihin kuuluvat fruktaanit ja galaktaanit), Fruktoosi, Laktoosi ja Polyolit (sorbitoli, mannitoli, maltitoli, ksylitoli, erytrotoli ja isomaltitoli). Joillain ihmisillä oireita aiheuttavat kaikki nämä ryhmät, mutta joillekin vain osa. Näin ollen on tärkeää tietää, miksi jokin ruoka-aine on luokiteltu FODMAP-ruokavalion vältettäviin. Esimerkiksi viljat sisältävät pääosin oligosakkarideja, kun taas sienet sisältävät polyoleja. Olen itse huomannut sovellusta selaillessani, että en koe oligosakkarideja sisältävien ruoka-aineiden aiheuttavan merkittävästi oireita, mutta polyoleja ja fruktoosia sisältävät aiheuttavat. Maidottomanahan olen tosiaan ollut jo melkein vuoden, joten laktoosi puuttuu jo nyt ruokavaliostani. Elättelen kuitenkin vielä toiveita, että jonain päivänä vatsani olisi niin hyvässä kunnossa, että voisin silloin tällöin käyttää vaikkapa juustoa. Ajattelinkin seuraavien viikkojen aikana lähteä keräämään jonkinlaista taulukkoa, jossa käyttämäni ruoka-aineet olisi luokiteltu näiden neljän ryhmän mukaan.

Otos ruokapäiväkirjasta: Mitä olen syönyt yhden päivän aikana?

Ajattelin, että tässä vaiheessa saattaisi kiinnostaa, miltä ruokapäiväkirjassani tällä hetkellä näyttää. Valitsin sellaisen päivän, joka kuvaa mahdollisimman hyvin tyypillistä päivääni.

Aamupala, klo 7.00

  • Kahvi kauramaidolla
  • Kaurapuuroa mansikoiden ja maapähkinävoin kera
  • Puhdistamon d-vitamiini ja omega-3

Kahvitauko, klo 9.00

  • Kahvi kauramaidolla
  • Lasillinen vettä

Lounas, klo 11.30

  • Makkarakastiketta, täysjyvämakaronia ja ketsuppia
  • Vihersalaattia (lehtisalaatti, kurkku, tomaatti, paprika) ja ranskalaista salaatinkastiketta
  • Lasi vettä

Välipala, klo 14.00

  • Kahvi kauramaidolla
  • Smoothie (mango, appelsiini, banaani, pinaatti, minttu, valkoherukka, soijalesitiini, l-glutamiini, vehnänalkio)
  • Lasi vettä

Päivällinen, klo 17.30

  • Broilerin rintafile ja pekonia
  • Basmatiriisiä
  • Vihersalaattia (lehtisalaatti, kurkku, tomaatti, oliivi) ja sinappista salaatinkastiketta
  • Lasillinen vettä

Iltapala, klo 20.00

  • 2 voileipää (jälkiuunileipä, becel-oliivi, saunapalvikinkku, salaatti, kurkku, maustekurkku, paprika, tomaatti)
  • 1/2 sweetie
  • Iso mukillinen kamomillateetä

IMG_20180903_083306.jpg

Liikunnalla on tutkimusten mukaan myös valtava vaikutus vatsan hyvinvointiin. Normaalisti käyn salilla kerran viikossa ja muuten viikon liikunta koostuu lähinnä arjen hyötyliikunnasta. Nyt flunssan vuoksi on tästäkin ollut melkein kolmen viikon tauko ja se kyllä tuntuu. Vatsan lisäksi koko muukin keho on aivan jumissa! Odotan kovasti, että pääsen jälleen liikkumaan. Tavoitteenani on nyt aluksi lisätä viikkoon toinen salitreeni ja yksi peruskuntoa parantava pidempi kävelylenkki. En ole koskaan ollut kovin liikunnallinen, mutta onneksi milloinkaan ei ole liian myöhäistä aloittaa.

Tuleva viikko tuo tullessaan työmatkan pohjoiseen ja viikonloppuna on tiedossa pikkuiset joulut. Hieman jo jännittää, miten ruokailut sujuvat ja kuinka vatsa reagoi poikkeavaan arkeen. Näistäkin voi kuitenkin saada arvokasta tietoa ravitsemusterapeutin käyntiin, joten hyvällä tsempillä kohti uutta viikkoa!

Kommentit (0)
Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *