Matkaopas Indonesiaan: Mitä missä milloin?

hedelmasalaatti.jpg

Viime kerralla lupailin kirjoittaa henkilökohtaista matkaopasta Indonesiasta. Missä olen käynyt ja mitä kokenut hyväksi, mistä matkaaja löytää parhaat bilerannat ja mistä parhaat tulivuoritrekit. Tässä ensimmäisessä osassa käsittelen Indonesiaa yleisluonteisesti, sillä monelle suomalaiselle Indonesia on vielä aika tuntematon maa. Täytyy kuitenkin lohdutukseksi sanoa se, että niin on monelle muullekin. Muun muassa Singaporessa olen joutunut selittämään paikallisille, missä oikein asun, vaikka Indonesia on yksi heidän naapurimaistaan! 

Kaakkois-Aasiassa päiväntasaajan molemmille puolille levittäytyvä Indonesia koostuu yli 17 000 saaresta, joilla asustaa lähes 240 000 000 ihmistä. Suurin osa väestä on muslimeja, ja Indonesia onkin maailman suurin muslimienemmistöinen maa. Maassa on kuitenkin uskonnonvapaus ja virallisesti tunnustettuja uskontoja ovat islamin ohella protestanttisuus, katolisuus, buddhalaisuus, hindulaisuus ja kunfutselaisuus. Jokaisen henkilön on kuuluttava johonkin uskontoon ja tämä merkitään myös henkilökorttiin. Kaikki uskonnot elävät rinta rinnan useimmiten sulassa sovussa. Osassa maata uskonto on hyvin hallitseva, osassa maata ihmiset ovat enemmänkin tapauskovaisia.

Indonesia jakautuu suuriin pääsaariin sekä lukemattomiin pikkusaariin pääsaarten ympärillä (asutusta löytyy 6 000 saarella). Kun suunnittelet matkaasi Indonesiaan, tutustu huolella karttaan ja tutki, mihin aikasi riittää. Välimatkat ovat pitkiä ja lyhyeenkin matkaan kuluu tolkuttomasti aikaa: 200 kilometrin etäisyyteen (tietä pitkin) kuluu suurinpiirtein 8 tuntia! Saarelta toiselle pääsee kätevästi ja suhteellisen edullisesti lentämällä, mutta toistaiseksi kaikki indonesialaiset lentoyhtiöt valtion omistamaa Garuda Indonesiaa lukuun ottamatta ovat ainakin EU:n mustalla listalla. Lentohtiöitä ovat muun muassa Lion Air ja Merpati. Toki maahan, maasta pois ja maan sisällä lentää myös kansainvälisiä lentoyhtiötä kuten Air Asia ja Silk Air. Balille ja Jakartaan lentävät kaikki suuret lomalaisia kuljettavat yhtiöt suoraan Euroopasta.

laiva.jpg

Saaria yhdistää myös kattava Pelni-laivaverkosto. Matkustajalaivat menevät mitä mielenkiintoisempia reittejä ja ovat tositravellerin valinta, mutta lyhyemmälle lomalle suuntaavalla auttamattomasti liian hitaita ja harvakseen kulkevia vaihtoehtoja. Esimerkiksi kuuluisille maustesaarille pääsee Ambonista Pelnillä vain noin kahden viikon välein (riippuen vuodenajasta).

Indonesiaan voi matkustaa ympäri vuoden, tosin eri puolilla maata sadekausi saattaa haitata matkantekoa osan vuodesta. Moniin paikkoihin voi kuitenkin matkustaa sadekaudesta huolimatta, sillä sateet eivät kestä päiviä vaan tunteja. Paras aika matkustaa on maaliskuusta marraskuuhun.

trawangan.jpg

Indonesia oli Alankomaiden siirtomaa 350 vuoden ajan, ja maa itsenäistyi vasta toisen maailmansodan jälkeen. Hollannin vaikutus näkyy maassa monella tavalla, esimerkiksi Bahasa Indonesia -pääkielessä on monia lainasanoja hollanninkielestä. Bahasa Indonesian lisäksi maassa on satoja muita kieliä, joista suurin osa vain puhuttuja.

Vastoin ennakkoluuloja Indonesia on turvallinen maa matkustaa. Myös yksin matkustava nainen voi kokea olevansa turvassa, vaikkakin jossain osissa maata paikalliset miehet saattavat olla hieman päällekäyviä. En ole tosin koskaan käynyt lähes kymmenen miljoonan ihmisen pääkaupungissa Jakartassa, jossa tilanne saattaa olla toinen. Onko jollain Lilyn lukijalla kokemuksia tästä?

vesiputous.jpg

Indonesiassa on maailman toiseksi suurin biodiversiteetti, eli lajien kirjo on maassa uskomaton. Sekä maanpäälliset trooppiset sademetsät että vedenalaiset korallipuutarhat ovat Indonesiassa aivan omaa luokkaansa. Maassa on myös lukematon määrä tulivuoria, jotka mahdollistavat upeita vaelluksia hienoissa maisemissa riisipeltonäkymiä unohtamatta. Indonesiassa asuu vielä tiikereitä, orankeja, sarvikuonoja sekä norsuja, tosin kaikkia niitä uhkaa sukupuuttoon kuoleminen, sillä Indonesia on hakannut sademetsistään viimeisen kolmenkymmen vuoden aikana puolet!

Myös merenpinnan alla luontoa kunnioitetaan hyvin vähän, ja dynamiitti- ja syanidikalastus ovat arkipäivää. Eli toisin sanoen nyt jos koskaan kannattaa Indoihin matkustaa, huomenna voi olla jo liian myöhäistä!

Kuvat: Jemma T

suhteet oma-elama matkat
Kommentointi suljettu väliaikaisesti.