Vihaan TripAdvisoria, epäreilut kommentit loukkaavat

Auringonpolttamat

Käytätkö TripAdvisoria? Jos käytät, niin hieno homma, jos et, niin tiedoksi, että sitä käyttää 260 miljoonaa eri käyttäjää kuukausittain. Pienelle sukellusyritykselle tämä on volyymi, jota ei millään saa käyttöön muilla markkinointikanavilla, joten se on tärkeä osa tätä kaikkea. Silti toivon, ettei koko saittia olisi edes olemassa.

Paikka jossa olen töissä saa usein aika hyviä arvosteluja TripAdvisorissa ja ollaan me alueen ykkösenä esimerkiksi Lonely Planetissa. Mutta nyt viime aikoina TA:han on tullut muutama niin törkeän epäreilu kahden tähden saksankielinen arvostelu, että savu nousee päästä. Yksi saksalainen pariskunta teki viime hetken varauksen ja kerroimme heille jo varaustilanteessa, että mikäli he haluavat tulla meille, joutuvat he valitettavasti olemaan kaksi ensimmäistä yötä huoneessa, jossa on parisängyn sijaan kaksi erillistä sänkyä. Kun he saapuivat resorttiimme, kysyimme päivittäin onko kaikki kunnossa ja pari vakuutti kaiken olevan ok. Kun tuli huoneen vaihdon aika, sanoi pariskunta viihtyvänsä nykyisessä huoneessansa hyvin, joten vaihdolle ei ollut tarvetta.

Nyt kuitenkin paria kuukautta myöhemmin pariskunnan molemmat osapuolet kirjoittivat erikseen TA:han kahden tähden murska-arvostelut siitä, kuinka he eivät ole koskaan nukkuneet näin huonosti ja kuinka parvekkeelle ei paistanut kuin pari tuntia päivässä aurinko, joka oli auringonpalvojille aivan liian vähän. Ja että huone oli kamala ja likainen, pyykki oli tunkkaista kun he saivat sen pyyntöjen jälkeen takaisin. Anteeksi nyt vain, mutta mitä h***ttiä? Henkilökohtaisesti kysyin heiltä päivittäin, oliko huoneessa kaikki kunnossa, haluavatko he vaihtaa eri huoneesen jossa on isompi sänky yms. mutta heillä oi kaikki aina kunnossa! Miksei kumpikaan heistä viitsinyt mainita edes puolella sanalla, että heillä on valittamista huoneesta? Mikseivät he halunneet edes nähdä toista huonetta, jos heidän nykyinen oli niin perseestä kuin he TA:n tekstissä väittivät? Kun pari oli täällä, satoi paljon, ja pyykki kuivuu 100% kosteudessa huonosti. Sille emme mahda oikein  mitään, mutta mikseivät he tästäkään viitsineet mainita, asia olisi voitu hyvittää jotenkin!

Toinen surkea saksalainen arvostelu tuli kolmihenkiseltä porukalta, jotka eivät halunneet jutella kenenkään muun kuin saksankielisten kanssa ja omistajamme luuli aivan loppuun asti, etteivät he puhuneet englantia - he kun eivät kysyttäessäkään vastanneet murahduksia kummempia. He olivat valittaneet matkatoimisoon, että huone oli saastainen (otimme kuvat ja huone oli ok, yhdessä verhossa oli läntti, matkatoimisto myös kuittasi tämän pitäen porukkaa kai mielenvikaisena), mutta meille eivät maininneet halaistua sanaa, vaikka monesti kysyin itsekin henkilökohtaisesti olihan kaikki kunnossa. Tekohymy naamalla he väittivät kaiken olevan mainiosti ja yllättäen he halusivat lähteä resortista mahdollisimman pian, sillä heidän lomansa oli pilalla.  He saivat koko ennalta maksamastaan sukelluspaketista käyttämättä jääneet rahat takaisin, mikä ei olisi edes pakollista, varsinkaan parhaaseen sesonkiaikaan. Ja sen jälkeen he menivät kotiin ja valittavat sekä matkatoimistolleen että kirjoittavat törkeän ja myös henkilökohtaisuuksiin menevän loukkaavan arvostelun TA:han. Yksikään tästä porukasta ei maininnut SANALLAKAAN koko aikana, että jotain oli pielessä. Mikä ihmisiä vaivaa?

No, ei auta kain kuin katsoa peiliin ja sanoa vielä pariin otteeseen jokaiselle asikkaalla heti heidän saapuessa, että kertokaa, jos teillä on ihan mitä vain mielen päällä. Sanon sen joka ikiselle vieraalle kun he tulevat, mutta ehkä kirjoitan sen nyt vielä ylös saksaksi, jotta kaikki varmasti ymmärtävät.

Kun tekee kaikkensa sen eteen, että vierailla olisi hyvä olla, tuntuvat tällaiset kommentit todella pahalta. Viikko menee pilalle, kun mietin vain mitä olisin voinut tehdä toisin. Usein vastaus on, etten mitään. Silti stressaan ja itken öisin pahaa mieltä, enkä ole ainut. Ihmiset ovat epäreiluja paskiaisia.

Uskotko sokeasti lukemiisi arvosteluihin TripAdvisorissa?

Kommentit

Marsublog

En todellakaan usko - arvostelun tyyli kertoo paljon arvostelijasta itsestään. Lisäksi TA tuntuu monissa kohteissa olevan aika mainstreamjengille, ja tuntuu, etten mä kuitenkaan ees tykkäisi samoista jutuista kuin TA:n tyypit. Rauhallisia, analyyttisiä ja kiittäviä arvioita tulee toisaalta usein uskottua.

Reissaaja (Ei varmistettu)

Voi ei miten ankeaa! Ajattelin tuon olevan vain suomalaisten kansansairaus, että matkalla ollaan hiljaa ja jälkeenpäin nuristaan :) Itselläni on se linja, että ainoastaan hyvistä kokemuksista ja kehuttavista kohteista TripAdvisoriin. Onneksi te voitte vastata ystävällisesti näihin kommentteihin TripAdvisorin sivulla, eikö? Toivottavasti tulevilla asiakkaillanne on siis "uprojen kommenttien suodatuslasit" päässään. Tsemppiä! Olet toiminut ihan oikein!

Hilma

TA:ssa itse suosin sellaista keskimääräisarvioinnin tsekkaamista paikasta, ikinä en usko yksittäisiin kommentteihin ja on suorastaan epäillyttävää, jos paikkaa vain hehkutetaan tuutin täydeltä. Silloin herää vain epäilys, että omistajien kaverit on varmaankin värvätty sinne hehkuttamaan. Mutta ihan tottahan se on, että yksittäisten käyttäjien kommentit voivat säikäyttää joitakin matkustajia, mutta kaikki muutkin paikat joutuvat saman ongelman eteen ennemmin tai myöhemmin.

Jemma T
Auringonpolttamat

Tottahan se on, että kaikki paikat saavat aivan varmasti epäreiluja ja surkeita arvioita syyttä. Erästäkin tämän saaren resortin siivoojaa väitetään pokalla huoraksi ja meidän ainut yhden tähden arvostelu on tullut asiakkailta, jotka eivät koskaan edes yöpyneet meillä. Silloin kyseessä oli väärinkäsitys, josta aviomieheni sai sitten lukea ta:sta järkyttyneenä. 

Tiedän myös monia paikkoja, jotka lupaavat asiakkaillee ilmaista yöpymistä yms. jos ne kirjoittavat paikasta viiden tähden arvostelun ja samaan aikaan toisesta paikasta huonon arvostelun. Näin meillekin on käynyt ja vaikka syylliset on selvillä, ei asialle oikein mitään voi. Ankeeta.

Suvi S. (Ei varmistettu)

Moi! Taisin käydä teillä sukeltamassa tänä kesänä. :) On kyllä sääli, jos jotkut ovat kirjoittaneet tuollaisia huonoja arvosteluja Trip Advisoriin, jos eivät ole paikan päällä maininneet mitään ”ongelmistaan”. Kyllä jokaisen ihmisen pitäisi itse kantaa vastuu siitä, että jos joku asia painaa mieltä, niin ilmaisee sen. Ei voi odottaa, että toiset lukevat ajatuksia. Tämä kai pätee elämään yleensäkin. ;) Itse nautin suuresti lomastani teillä, eikä mitään ihmeempää ollut, mutta ne vähäisetkin asiat, joista jollekin teistä mainitsin, hoituivat tosi nopeasti ja sujuvasti, kiitos siitä! Luin etukäteen TA:n arvioita paikastanne, lähinnä matkakuumeillakseni vielä vähän lisää (Jee! Kohta minäkin olen tuolla!). Arvioista jäi tosi positiivinen mielikuva, että lähes kaikki ovat tykänneet ja paikka oli tosi hyvä. Eli vaikka siellä olisi yksittäisiä huonoja arvioita ollutkin, eivät ne mitenkään hypänneet silmään erottuvasti. Ainoa asia, missä oma kokemukseni poikkesi lukemistani arvioista oli se, että mielestäni ei niitä hyönteisiä niin paljon ollut, vaikka luonnon keskellä oltiinkin. Pysähdyin matkalle teille pariksi yöksi Singaporeen. Pohdin kovasti hotellivalintaa ja luin monesta hotellista arvioita TA:sta. Päädyin valitsemaan paikan hyvän sijainnin ja hieman edullisemman hinnan mukaan. Kaikki kävijät olivat hehkuttaneet kyseisen hotellin sijaintia TA:ssa, mutta aika moni oli valittanut huoneiden pienuudesta ja etenkin vessan vanhanaikaisuudesta. Ajattelin, että ne tekijät eivät ole minulle tärkeitä, koska kaupunkilomalla nyt muutenkin on suurimman osan päivästä siellä kaupungilla ja käy hotellilla vain nukkumassa. Hotellin sijainti tosiaan oli erittäin hyvä, huone oli mielestäni aika normaalikokoinen (mihin ihmeen lukaaleihin ne kirjoittajat lienee tottuneet?) ja vessa hyvinkin 1970-luvulta. ;) Mutta koska minua oli ”pohjustettu” tällaiseen kokemukseen TA:n arvioissa, en kokenut mitenkään pettyväni. Enkä kai muutenkaan ole tuollaisten pikkuasioiden suhteen nirso. Eli on siitä TA:sta matkailijoille kyllä hyötyä, ainakin minulle Singaporen suhteen oli, vaikka tietyn ”suodattimen” läpi niitä juttuja pitääkin lukea. Ymmärrän toki turhautumisesi, mutta toivottavasti ei jäänyt pitkäaikaista pahaa mieltä noista kirjoituksista. Kivaa syksyä teille kaikille!

Elina / Narulelu maailmalla (Ei varmistettu) http://narulelu.blogspot.com

Iänkaikkisen vanha postaus, mutta eiköhän tämä sinut silti tavoita. Eksyin blogiisi nimittäin ekaa kertaa :) Olen törmännyt niin juntteihin kommentteihin TA:ssa ja esim. bookingin kommenteissa, etten yleensä usko niitä paria, jotka on antaneet tosi huonot palautteet, jos muut on hyviä. Niistä usein käy ilmi, että nämä tyypit on tosi niuhoja ja mikään ei kelpaa. Älä murehdi! Tuollaisia tulee varmaan kaikille!

Kommentoi

You must have Javascript enabled to use this form.