Louboutin ei omista punaista pohjaa
Christian Louboutinin ja Yves Saint Laurentin käymä oikeustaistelu on saanut (ensimmäisen) päätöksen: YSL saa jatkaa punapohjaisten kenkiensä myyntiä siitä huolimatta, että Christian Louboutinin kaikissa kengissä on punaiset pohjat.
Tuomari perusteli päätöstään siten, että värillä on muotiteollisuudessa sellaista esteettistä ja ornamentaalista merkitystä, joka on elintärkeää vahvalle kilpailulle, joten Louboutin ei pysty osoittamaan, että heidän kenkiensä punainen pohja olisi oikeutettu tavaramerkkisuojaan – vaikka sillä olisikin tunnettuutta markkinoilla toissijaisessa merkityksessä. Toissijainen merkitys oli myös sillä, että Louboutin oli jo rekisteröinyt punaisen pohjan tavaramerkikseen 2008. Uutisessa ei kerrota, miten rekisteröinnin käy nyt.
Tämä tietenkin kiinnostaa minua mielenkiintoisena tapauksena. Alkujaan luettuani tapauksesta ihmetytti se, miksi YSL edes haluaa käyttää punaisia pohjia kengissään. Huippumerkin toiselta kopioiminen kun on aina yhtä noloa, kun sellaista esimerkiksi eri vuosien runway-kuvia vertaillessa käy ilmi – täten Louboutinista tietoisilta kuluttajilta saattaisi tulla hyvin todennäköisesti vastareaktio, eikä punaisen pohjan markkinointia edistävä merkitys olisi täten juurikaan plussan puolella. High street brändeiltä tällainen kopiointi on sen sijaan jopa odotettavissa – mutta ne eivät painikaan samassa sarjassa designertuotteiden kanssa.
Myöhemmin ajattelin, olisi äärettömän rajoittavaa, jos Louboutin saisi varata punaisen pohjan kokonaan käyttöönsä. Pohjat ovat olleet (aina) minkä tahansa värisiä kuten itse kengätkin (muistan parin vuoden takaa YSL:n keltaiset pohjat ja viime keväältä Jil Sanderin vaikka minkä väriset). Ärhäkkä omiminen ei myöskään mielestäni kuulu muotimaailman henkeen. Kautta aikain kaikki ovat inspiroituneet toisistaan ja muoti kiertänyt kehää – voi kohotella kulmakarvojaan ajatukselle siitä, mitä tapahtuisi, jos yhtäkkiä merkit saisivat kaikki tehokkaasti suojaa joka ikiselle luomukselleen.
Kilpailuvalttina punainen pohja on varmasti toiminut ja toimii edelleen, mutta pärjäsi Jimmy Chookin ilman erityistä signature-merkkiä. Lisäksi, kun kuvaa katsoo, muistavatko muutkin YSL:n vastaavat ylt’ympäri siniset korot? Eikö ole luonnollista, että siksi punaisessa versiossa kenkä on kokonaan punainen – niinpä tarkoituksellisuus (mikäli sillä olisi mitään väliä muun kuin sanktion laadun kannalta, Suomessa) on myös hieman kyseenalaista ? 🙂