My baby is back
Eilen hihkaisinkin, että Proenza Schouler PS1 -laukkuni on vihdoin tulossa takaisin kotiin – ja tänään sainkin sen jo hyppysiini. Kokoan lyhyesti korjausreissun tapahtumat ja ajatukseni korjausprosessista, mikäli joku samantyyppistä operaatiota miettii.
Ostin siis pitkään ihastelemani laukun maineikkaan italialaisen designerliikkeen nettikaupasta eli Luisaviaroma.com:sta viime huhtikuussa ja aloin sen jälkeen käyttää sitä ahkerasti. Jo ennen ostopäätöstä olin kuullut jonkin verran säröääniä laukun laadusta muun muassa kavereiltani ja tunnetulta Purse Forum -sivustolta, jossa maailman laukkufriikit kokoontuvat keskustelemaan, no kyllä, laukuista. Noin aukikirjoitettuna kuulostaa melkoisen pinnalliselta sivustolta, kehtaankohan tähän perään edes tunnustaa olevani jäsen 😀
Joka tapauksessa kolmen-neljän kuukauden käytön jälkeen huhut osoittautuivat minunkin laukkuni kohdalla todeksi, sillä laukun takasauma petti ja ompeleet uhkasivat repeytyä, vaikka en ollut kantanut mitään erityisen painavaa laukussa.
En uskaltanut käyttää laukkua enää repeämän huomattuani ja päätin luonnollisesti korjauttaa sen. Kysymykseksi jäikin vain, että missä laukun korjautan. Lähetin ensin viestin Proenza Schoulerin omaan asiakaspalveluun, enkä ole tähän päivään mennessä saanut sieltä vastausta.
Kysyin neuvoa Purse Forumin Proenza-asiantuntijoilta ja he suosittelivat ottamaan yhteyttä myyjään. Lähetin viestin uudelleen Luisaviaroma.com:in asiakaspalveluun liitteenään yllä oleva kuva ja laukun alkuperäinen tilausvahvistus. Asiakaspalvelu lähetti lomakkeen, jolla sain lähetettyä laukun takaisin DHL:n kautta, myyjän laskuun.
Laukku lähti takaisin 12. elokuuta, eikä siitä kuulunut mitään sen koomin, kun luovutin paketin DHL:n lähetille.
Kyselin väliaikatietoja Luisa Via Roman asiakaspalvelusta 15. syyskuuta ja sain lyhyen viestin, että laukku on lähetetty Proenza Schoulerille, mutta siellä olivat elokuun kiinni(!), joten Luisa Via Romalla ei tiedetty laukun sen hetkisestä tilanteesta. Tämän viestin jälkeen sain vasta 12. lokakuuta seuraavan viestin, jossa ilmoitettiin laukun olevan korjattu ja valmis lähetettäväksi takaisin.
Yllä olevassa kuvassa laukku tänään: jostain syystä Luisaviaromassa oli koettu tarpeelliseksi kiinnittää laukkuun aitouslappunen uudelleen sekä jokin toinen lappu. Laukku on kuitenkin sama, sillä metalliosien kulumat ovat samat.
Itse korjauskohtaa ei edes huomaa, juuri niinhän sen pitäisi mennäkin. Harmillista oli tosin, että lähetin laukun Proenzan omassa dust bagissa ja se oli ilmeisesti hävinnyt matkalla, samoiten kuin pieni Proenzan hoito-ohje-kirjanen sivutaskusta. Laukku saapui takaisin Luisaviaroma.com:in dust bagissa.
All in all, vaikka korjauttaminen meni hyvin ja joihinkin kauhutarinoihin nähden jopa joutuisasti, näin jälkeenpäin ajateltuna en ehkä jaksaisi lähettää laukkua uudelleen korjausreissulle. Korjauksen järjestelemiseen mennyt aika, epätietoisuus laukun tilanteesta ja se, että laukku oli pois käytöstäni 2 kuukautta, tuntuu hankalammalta kuin parikymppiä maksava korjauttaminen luottosuutarilla. Tietenkään en voi olla varma, että jälki olisi ollut yhtä hyvää.
Lopuksi muutama kokemuksesta viisastuneen vinkki korjauttamiseen:
– lähetä korjauttamispyynnön sisältävä viesti sekä valmistajalle että jälleenmyyjälle, jolta tuotteen ostit, sillä joskus korjaukset hoidetaan suoraan merkin edustajien kanssa
– varmista, että viestissä (sähköpostissa) on liitteenä kuvat rikkoutuneesta kohdasta sekä kuitti, tilausnumero tai muu todiste siitä, että olet ostanut tuotteen ko. jälleenmyyjältä
– oma-aloitteisuus: laukun viipyessä on itse tiedusteltava, jos haluaa tietoa esim. siitä, onko laukku varmasti tullut edes perille
– soittamalla asiat selviävät nopeammin kuin sähköpostilla – ja niin, sähköpostilla ei tarvitse säikähtää erilaista kirjoituskulttuuria (esim. Italia), jossa caps lock ja huutomerkkien liikakäyttö sopii myös asiallisen sävyisiin sähköposteihin ;)