Kun urheilu ei tuekaan hyvinvointia

 

Yleisessä keskustelussa törmää paljon otsikoihin, jotka hehkuttavat urheilijoiden terveellisiä elintapoja ja liikunnan positiivisia vaikutuksia hyvinvoinnille. On totta, että liikunnalla on merkittäviä hyvinvointia ja terveyttä tukevia vaikutuksia. Viime vuosina keskusteluun on myös laajemmin noussut liikunnan positiiviset vaikutukset mielenterveyteen ja kuinka mielenterveyden ongelmista kärsivien toipumista voitaisiin tukea säännöllisen liikunnan avulla. Tästä erinomaisena kirjavinkkinä psykiatri Anders Hansenin kirja Aivovoimaa. Aina kuitenkaan liikunta, erityisesti urheilu, ei tue mielen hyvinvointia, vaan voi jopa altistaa vääristyneelle minäkuvalle ja heikentää itsetuntoa. Haluan myös jo heti postauksen alussa alleviivata, että puhun tässä postauksessa pääasiassa nimenomaan urheilusta, joka poikkeaa tavallisesta arkiliikunnasta siten, että siihen linkittyy usein omassa lajissa kilpaileminen ja selkeä nousujohteisuus (tai ainakin pyrkimys siihen).

Urheilua läpi elämän

Olen itse urheillut pienestä saakka ja kilpaileminen on ollut keskeinen osa lajissa kuin lajissa. Kilpaurheilussa on usein keskiössä omien suoritusten mittaaminen suhteessa muihin lajin harrastajiin ja selkeä tavoitekeskeisyys. Toisinaan aktiivinen ja pitkäjänteinen harjoittelu voi kulminoitua yhteen kisasuoritukseen, jossa pitäisi pystyä näyttämään oma paras suorituksensa. Uutta yritystä ei välttämättä ole hetkeen tiedossa, joten yksittäiseen suoritukseen voi kasautua huomattava paine. Ideaalissa tilanteessa sitä pystyisi näyttämään oman osaamisensa kaikki puolet kisatilanteessa, mutta mitä jos omaan parhaaseensa ei ylläkään.

Urheilijana minuus ja oma minäkuva voi olla rakentunut pitkälti omien suoritusten ja tavoitteiden ympärille. Parhaimmillaan asetettuihin tavoitteisiin pääseminen saa tuntemaan itsensä arvostetuksi ja ruokkii kokemusta itsestä onnistuneena sekä pystyvänä ihmisenä. Se kasvattaa myös nälkää tavoitteiden pääsemiseen jatkossakin, sillä kukapa meistä ei haluaisi kokevansa edellä mainittuja tunteita tai toisaalta tulla konkreettisesti arvostetuksi myös muiden silmissä. Aina tavoitteet eivät kuitenkaan täyty ja niiden ulkopuolelle jääminen voi  pahimmillaan aiheuttaa voimakkaan epäonnistumisen ja arvottomuuden tunteen. Suorituskeskeinen ajatusmalli itsestä ei ole harvinainen mutta tällöin oma minäkuva voi olla loppuviimein hyvin hataralla pohjalla, mikäli se pohjautuu pelkästään suorituksiin ja tavoitteisiin pääsemiselle. Harvoin kyseessä on tietoinen ajatusmalli, joten sen purkaminen on myös ilman tiedostamista haasteellista. Tilannetta ei helpota se, että urheilupiirit usein tukevat ihmisten ”arvottamista” suoritusten perusteella – hyvänä ja menestyvänä urheilijana olet usein näkyvämpi ja arvostetumpi, kuin heikosti suorituvana urheilijana. Ja tämä ajatusmallihan on toisaalta kilpaurheilun pohjan, kun tavoitteena on asettaa suoritukset paremmuusjärjestykseen. Ongelmalliseksi ajatusmalli muuttuukin siinä vaiheessa, jos urheilija itse aktiivisesti liittää oman arvonsa kilpailusuoritukseen, siksi urheiluseurojen, kanssaihmisten ja yhteiskunnan ylipäätään tulisi tasaisin väliajoin muistuttaa, erityisesti nuoria urheilijoita, siitä että olemme ihmisinä paljon enemmän kuin saavutuksemme – ihmisarvo ja rakastettavuus meissä itsessämme on stabiili ominaisuus, ei jotain mitä meidän tarvitsee ansaita olemalla tekeväisiä, tehokkaita tai saavuttamalla jotain.

Suorituskeskeinen yhteiskunta

Aihe voi tuntua äkkiseltään absurdilta, mikäli ei ole itse koskaan kilpaurheillut, mutta oikeastaan sama kaava toistuu hyvin pitkälti myös työelämässä ja elämässä ylipäätään – tällöin jos esimerkiksi kaupanteko töissä takkuaa pidemmän aikaa ja kokemus itsestä on sidottu työssä pärjäämiseen, voi tunne itsestä romahtaa nopeassakin ajassa.

Toisaalta jos on omaksunut jo nuorena ajatuksen, että tekeväinen ihminen on hyvä ja arvokas ihminen, voivat päivät jolloin ei saakaan mitään aikaiseksi saada olon, että on ihmisenä aivan pohjasakkaa. Tällöin on myös vaikeaa todella pysähtyä ja levätä, koska aivot syöttävät jatkuvalla sykkeellä ajatusta siitä, että lepokin tulisi jotenkin ansaita. ”Kunhan teen nämä asiat niin sitten voin istahtaa” tai ”kyllä haudassa sitten ehtii levätä”, ovat molemmat yleisiä, mutta loppuviimein aika myrkyllisiä sanaparsia – siinä missä liike on lääke, on myös lepo ja lempeys itseä kohtaan lääke.

Olisi äärimmäisen tärkeää, että oma itsetunto ja minäkuva ovat rakentuneet vakaille tukipilareille, jotka eivät ole sidonnaisia jossain asiassa suoriutumiseen. Suorituskeskeisessä yhteiskunnassa se on toisinaan hyvin vaikeaa – kaikkea mitataan suorituksella ja aikaansaavuutta hehkutetaan milloin mistäkin suunnasta. On helppoa myös itse haksahtaa ajatukseen siitä, että on yhteiskunnallisesti arvokas ja hyväksytty silloin kun tekee ja saa aikaan paljon. Mitä tällöin käy jos toimintakyky yllättäen heikkenee ja joutuukin tekemisen sijaan vain olemaan? Todennäköisesti mielen valtaa tyhjiö ja ajatuksiin hiipii huonommuuden kokemus. Some mahdollistaa myös oman tehokkuuden (tai tehottomuuden) loputtoman vertailun muihin ja ruokkii sitä kautta mielen huonovointisuutta.

Ajatusmallien orja

Haastankin jokaisen pohtimaan, ajatusta siitä, että jos sinulta riisuttaisiin kaikki meriitit, statukset ja saavutukset, ja et tekisi yhtään mitään, kokisitko silti olevasi yhtä arvokas/tärkeä (omissa ja muiden silmissä), kuin silloin, jos kaikki sinulla olisi kaikki edellä mainitut asiat ja paljon tehtävää. Itse en voi sanoa täysin irtautuneeni ajatuksesta, että olen tekeväisenä ihmisenä jotenkin parempi, sosiaalisesti arvostetumpi ja arvokkaampi ihminen. Tiedostan ajatuksen tasolla, että oman rakastettavuuden ja arvokkuuden kokemus ei ole sidonnainen edellä mainittuihin asioihin. Ja tiedän, että kyseinen ajatusmalli ahdistaa elämään, jossa juostaan to do -listassa asiasta toiseen – pahimmillaan itse elämä voi jäädä kokematta ja matkasta nauttimatta. Silti huomaan, että päivien jälkeen, jolloin olen saanut paljon aikaan koen itseni paremmaksi ja elämässä onnistuneemmaksi, kuin niinä päivinä kun makaan vain sohvan pohjalla. Vaativuus itseä kohtaan on siis rationaalisesta ajattelusta huolimatta läsnä. Toivon joskus pääseväni siihen pisteeseen, että olen tästä ajattelusta aidosti vapaa.

Urheilun suhteen olen onnistunut irtautumaan kielteisestä ajatusmallista, jossa epäonnistunut kisasuoritus saattoi johtaa itsensä soimaamiseen usean päivän ajan. Nykyään tiedostan ja myös tunnen, että epäonnistuminen ei kerro minun arvosta urheilijana eikä myöskään minun taitotasostani koko totuutta. Muistutan myös itseäni tasaisin väliajoin siitä, että urheilen ensisijaisesti sen takia, että nautin kilpailemisesta ja urheilutapahtumista itsessään – en sen takia, että minulle olisi tärkeintä voittaa tai saada nimeä. Jos näin käy, ne ovat kirsikka kakun päälle, eivät päämäärä.

Lopuksi

Toivon kovasti, että näistä asioista puhuttaisiin laajemmin sekä urheilussa että muualla yhteiskunnallisessa keskustelussa. Suorituskeskeisyys ja aikaansaavuuden ihannointi kun ei ole vain urheilussa vallitseva ilmapiiri: se näkyy kouluissa esimerkiksi hyvien arvosanojen ihannointina, arjessa kiireen ihannointina, saavutuksien alleviivaamisena ja sen korostamisena mitä kaikkea on vapaapäivänä saanut aikaan. Pahimmillaan somessa kehuskellaan jopa sillä, miten vähän on nukuttu kun on tehty niin paljon. Jos luet tätä ja tunnistat itsesi tästä tekstistä, niin paina seuraava mieleesi – edellä mainittu ei ole sen arvoista, että elämä menee ohi ja kiidät tavoitteesta/suoritteesta toiseen. Ja jos tunnistat itsesi ja ajattelet, että ei siitä huolimatta koske sinua, suosittelen pysähtymään ja pohtimaan kumpi seuraavista on korvattavissa: sinä työntekijänä vai sinun hyvinvointisi? Kenelle elämää suoritat ja kuka tulee lopussa kiittämään? Mitä nopeammin näitä suorituskeskeisen yhteiskunnan opettamia ajatuksia pystyy työstämään, sitä enemmän pitkäkestoista hyvinvointia itselleen saa. Mielestäni kyseessä on win-win -tilanne – oma hyvinvointi lisääntyy vaativuuden vähentyessä ja pystyy nauttimaan paremmin hetkestä. Ja juuri ne hetkethän on elämän suola.

Hyvinvointi Liikunta Mieli Uutiset ja yhteiskunta

Kun ystävyys ei tunnu enää omalta

 

Lapsuudenystävät

Olen kuluneen parin vuoden aikana pohtinut paljon sitä, kuuluuko ystävyyden olla ikuista. Tiedän, että aiheen tiimoilta löytyy useampaa eri koulukuntaa ja osalle lapsuudesta alkanut ystävyys saattaa olla yksi pyhimmistä asioista elämässä. Itsekin arvostan lapsuuden ystävyyttä, mutta itseasiassa arvostan siinä nimenomaan sitä, kuinka olemme kyseisten ystävien kanssa kasvaneet eri tahtiin omiksi yksilöiksi, toisinaan hukanneet itsemme ja toisemme emmekä tunnistaneet myöskään toisen arvomaailmaa. Olemme kuitenkin löytäneet aina takaisin toistemme luokse ja käyneet näistä elämänvaiheista avointa keskustelua. Olemme jaksaneet tutustua toisiimme uudelleen vuosien saatossa, kuten mielestäni hyvässä ihmissuhteessa kuuluu – ihmiset muuttuvat ja ihmissuhteet muuttuvat.

Sellaista ajatusta ystävyydestä, joka perustuu passiiviseen ”olemme ystäviä, koska olemme aina olleet” minun on toisinaan vaikeaa ymmärtää. Kriteerit, joiden pohjalta on lapsena/nuorena valinnut ystävänsä ovat jokseenkin erilaisia kuin kriteerit, joiden perusteella aikuisena ihmisten kanssa ystävystyy. Mielestäni on tärkeää, että uskaltaa tarkastella ihmissuhteitaan kriittisesti aikuisiällä ja sitä, miten ne tukevat omaa hyvinvointia sekä arvomaailmaa. Tällaisia asioita on ollut mahdotonta tarkastella lapsena tai nuorena. Ystävyyssuhteet kuitenkin vaikuttavat paljon meihin ihmisinä ja parhaimmillaan ne voivat antaa energiaa, parantaa itsetuntoa, mahdollistaa kasvamisen ja niihin voi tukeutua elämän hankalissa käänteissä. Ne voivat kuitenkin toimia myös päinvastoin, erityisesti silloin, mikäli niissä on jääty kiinni nuoruusajan dynamiikkaan – ystävyyttä saattaa varjostaa kateus, piikittely tai jopa toisen väheksyminen. Tällöin olisi vähintäänkin tarpeen käydä avoin ja rehellinen keskustelu ystävuuden tilasta ja mikäli se ei riitä, itse harkitsisin vakavissaan haluanko käyttää aikaani ja energiaani ilmapiiriin joka ei tue hyvinvointiani.

Arvoristiriita omassa ystävyyssuhteessa

Olin kuukausi sitten kahvilla ystäväni kanssa, jota en ollut nähnyt pitkiin aikoihin. Olemme jakaneet hänen kanssaan paljon nuoruuden eri käänteitä, mutta aikuisiällä tiemme ovat erkaantuneet ja olemme kulkeneet hyvin erilaisia polkuja. Sanottakoon, että en ollut nuorena se kaikkein fiksuin ja filmaattisin tapaus – ulkonäkö- ja materiakeskeisyys olivat olemuksessa ja puheissa vahvasti läsnä. Istuimme hänen kanssaan vastatusten korvapuustintuoksuisessa kahvilassa noin puolentoista tunnin ajan ja huomasin, että meillä ei ollut oikein yhtään mitään juteltavaa – hän ei malttanut kuunnella minun ajatuksiani, vaan teki mustavalkoisia yleistyksiä sen pohjalta, millainen olen aikanaan ollut. Hän epäili muun muassa alanvalintani sopivuutta minulle sekä sitä, kun kerroin meditoivani lähes päivittäin. En kuulemma ollut sellainen ja kyseessä oli vain jokin erikoinen vaihe elämässäni. Tuntui kun en tulisi nähdyksi ollenkaan.

Yritin pariin otteeseen korjata näitä oletuksia ja kertoa, mitä nykyään ajattelen asioista ja elämästä ylipäätään. Ne sivuutettiin ja siirryttiin kertomaan uusimmista hankinnoista kotiin. Ystäväni tapa toimia ei missään nimessä ole väärä, enkä usko hetkeäkään, että hän halusi tietoisesti saada minut tuntemaan itseni sivuutetuksi. Olin vain itse muuttunut ja elämässäni tapahtuneiden isojen menetysten ja rohkeutta vaatineiden elämänmuutosten jälkeen bisneksestä, rahasta ja ulkoisista asioista puhuminen tuntui vieraalta. Ne tuntuivat yhdentekeviltä. Ennen ne olisivat solahtaneet minunkin suuhuni luontevasti, mutta nyt ne tuntuivat kaukaisilta ja mitättömiltä. Olisin halunnut jutella esimerkiksi tunteista, henkisestä kasvusta ja merkityksellisyydestä. Tapaamisesta jäi lopulta ontto olo, etenkin kun ystäväni totesi kaipaavansa minun entistä keveyttä. Koin, että tämä ”uusi minä”, jonka elämä oli muovannut ja josta niin kovasti itse pidin (koska tuntui että olin ensi kertaa elämässäni oma itseni), oli ystävän mielestä vääränlainen ja jotenkin huono.

Tapasimme vielä pari kertaa, mutta en päässyt tästä onttouden tunteesta eroon. Yritin sanoittaa ystävälläni näitä tunteita, mutta hän ei oikein saanut niistä kiinni. Hänen kokemuksen mukaansa minusta oli tullut vain tosikko. Koen, että olemme tällä hetkellä hänen kanssaan eri paikoissa elämässä ja arvomaailmoissa. Kumpikaan paikka ei ole sen oikeampi eikä väärempi eikä kumpikaan tapa elää toistaan parempi. Kuitenkin sellaisen ihmisen pitäminen todella lähellä, joka ei ole avoin tustumaan minuun uudelleen ja antamaan minulle tilaa olemaan erilainen kuin olen nuoruudessa ollut, tuntui liian suurelta myönnytykseltä itseä kohtaa ja sen takia olen antanut ystävyyden levätä laakereillaan – uskon, että joskus tulevaisuudessa maailmamme saattavat kohdata paremmin, mutta tämä ei ole se hetki. Irtipäästäminen on nyt kaikkein lempein ratkaisu.

Kuuluuko ystävyyden olla ikuista?

Kuten äskeinen kertomus omasta elämästäni osoittaa, mielestäni ei kuulu. Ystävyydessä kuten kaikissa muissakin ihmissuhteissa elämässä on hyväksyttävä se tosiasia, että ihmiset muuttuvat elämän myllerryksessä ja sitä kautta myös dynamiikka ihmissuhteessa saattaa muuttua toisinaan radikaalistikin. Elämä heittelee ja kuljettaa meistä jokaista eri suuntaan ja sitä kautta myös ihmissuhteet joutuvat toisinaan koetukselle. Koen kuitenkin, että mikäli pystyy sanottamaan omia toiveita ja tarpeitaan puolin ja toisin ystävyydessä, on avaimet pysyvyydelle paremmat. Myös se, että jaksaa kuunnella ja tutustua ystävään uudelleen ja uudelleen mahdollistaa sen, että molemmilla on tilaa kasvaa ja olla sellaisia kun siinä elämänvaiheessa ovat. Erilaisuudesta voi oppia, mutta se vaatii avoimuutta ja joustavuutta – mikäli jumiudemme pitämään ainoana todellisuutena sitä, minkälainen ystävä on ollut vaikkapa viisi vuotta sitten, on vaikeaa nähdä muutosta. Tällöin on myöskään vaikeaa kohdata toista ihmistä sellaisena kun hän todellisuudessa on, sillä olemme ennättäneet rakentaa hänestä jo etukäteen olettaman. Eikä oletuksissakaan ole sinänsä mitään väärää, niistä on vain osattava päästää tarpeen vaatiessa irti.

Olen itse nykyään todella tarkka siitä, minkälainen tunneilmapiiri lähipiirissäni on ja olen huomannut, että en myöskään kovin helposti ystävysty enää aikuisena uusien ihmisten kanssa. Lähipiirini onkin supistunut, mitä vanhemmaksi olen tullut. Mutta on ihana huomata, että ihmiset, jotka lähelläni tällä hetkellä ovat, ovat kannustavia, samanhenkisiä ja rehellisiä. Jaamme heidän kanssaan saman arvomaailman.Toivon, että saan kulkea heidän kanssaan mahdollisimman pitkään. On kuitenkin rohkeutta päästää irti sellaisesta, mikä ei enää tunnu omalta ja ajatella kiitollisuudella sitä aikaa, jonka on saanut toisen kanssa jakaa.

Ystävyys on yksi elämän upeimmista asioista mitä on, mutta sitä ei tule vaalia oman hyvinvointinsa kustannuksella.

Suhteet Oma elämä Ystävät ja perhe