Ihanat, kamalat asiakkaat – kumpi sinä olet?
Oon nyt 2,5 vuotta tehnyt empiiristä tutkimusta ketjuvaatekaupan asiakaskunnasta ja tässä töiden loputtua tullut siihen tulokseen, että asiakkaat on mahdollista jakaa karkeasti kolmeen ryhmään. On olemassa ihania päivänsäteitä, massan sekaan hukkuvia perusasiakkaita ja sitten niitä rasittavia maanvaivoja. Omaa kasaantunutta aggressiota purkaakseni loin alla olevan testin, jonka avulla voit selvittää, mihin ryhmään juuri SINÄ kuulut – siis näin ex-myyjän näkökulmasta. Testi on tehty sarkastisesti kärjistäen. Tiukkapipoiset älkööt siis vaivautuko, mikäli silmäkulmasta puuttuu se kuuluisa pilke!
Valitse jokaisen kysymyksen kohdalla se väittämä, joka kuvaa omaa toimintaasi parhaiten.
1. Miten kohtelet myyjää?
a) Tervehdin iloisesti ja kerron, mikäli tarvitsen apua. Sitähän varten he täällä ovat. Ei tarvitse itse myllätä koko paikkaa ympäri, kun myyjä paikantaa etsimäni tuotteet silmänräpäyksessä. Täytyypä muuten muistaa kiittää hyvästä palvelusta.
b) Moikkaan ilmeettömästi ja ennen kuin myyjä ehtii edes tarjota apua, totean rutiininomaisesti ”vaan kattelevani”. Hetken päästä nöyrryn ja nykäisen myyjää hihasta, sillä en yletä ikkunalla roikkuvaan mekkoon. Myyjä tulee paikalle, ojentaa kyseisen mekon ottokorkeudelta silmieni edestä ja pakenen nolona sovituskoppiin. All day every day.
c) En vaivaudu tervehtimään saati hymyilemään, minähän tulin tänne ostamaan vaatteita enkä heittämään turhanpäiväistä small talkia. Pysyttelen omissa oloissani ja liikun kirjaimellisesti seiniä pitkin vältelläkseni myyjän katsetta. Kassalla viskaan myyjän eteen kasan runtattuja seteleitä. En edelleenkään kiitä tai puhu mitään muutakaan. Aikuisia ihmisiähän tässä ollaan, haloo.
2. Miten toimit sovituskopilla?
a) Olen ripeä, pyydän myyjää hakemaan tarvitsemiani kokoja ja kysyn hänen mielipidettään. Vien sovittamani vaatteet nätisti takaisin paikoilleen, sillä se on kohteliasta.
b) Saatan olla vähän huolimaton ja ripustaa vaatteet takaisin henkareille väärin päin, mutta tuon ne kuitenkin mukanani sovituskopin vieressä olevalle rekille.
c) Kuhnailen kopissa ja hiippailen myymälän toiseen päähän hakemaan lisää sovitettavaa, vaikka myyjä on juuri huikannut auttavansa mielellään. Kun olen valmis, jätän koppiin valtavan kasan vaatteita, joista vähintään puolet on lattialla. Useimmiten sovitussessioni on myös johtanut usean hintalapun irtoamiseen. Ja ei, tietenkään en osta mitään. Korkeintaan puoli-ilmaisen alekynsilakan.
3. Miten suhtaudut kampanjoihin/tarjouksiin?
a) Ai näitä saa kolmet kahden hinnalla? Mahtavaa, otanpa saman tien pari settiä varastoon!
b) Löydän kahdet kivat alushousut. Kassalla myyjä kertoo, että saisin vielä yhdet kaupan päälle. Vastaan, että löysin jo kaiken tarvitsemani. Myyjä näyttää hämmästyneeltä ja toistelee sanaa ”ilmaiseksi”. En nyt ymmärrä, näitähän minä vaan tulin hakemaan. Wtf?!
c) ALE JEE! Pengon alealueen sekaisin ja marssin kassalle halvimman löytämäni tuotteen kanssa. Saisiko tästä vielä jonkin lisäalennuksen, kun tuossa kauluksen sisäreunassa on nuppineulanpään kokoinen tahra?
4. Miten maksat ostoksesi?
a) Kortilla tai tasarahalla.
b) Käteisellä. Suurimmalla lompakosta löytämälläni setelillä. Mielellään heti aamusta. Vaihtoehtoisesti pikkuhiluilla, jotka kaadan kassalle myyjän laskettavaksi.
c) Kortilla, jonka tungen sirulukijaan sillä samalla sekunnilla, kun olen lätkäissyt löytämäni vaatteet kassalle. Kyllähän se kassapöytä nyt maagisilla voimillaan tietää, mitä ostan ja mitä mikäkin maksaa. Mikä tässä lukijassa kestää? Niin ja tottakai pyydän myyjää veloittamaan kortilta niin paljon kuin siellä on, loput maksan käteisellä. Nehän näkevät tilini saldon, ryökäleet.
5. Miten toimit palautus-/reklamaatiotilanteissa?
a) En koskaan palauta mitään. Sovitan tuotteet jo myymälässä, niin ei tarvitse tehdä turhia reissuja ja aiheuttaa ylimääräistä päänvaivaa kenellekään.
b) En palauta tai reklamoi juuri mitään, mutta kun tällainen tilanne tulee vastaan, otan aina jotakin samanhintaista tilalle. Tai saatan jopa intoutua ostelemaan vähän enemmän, jotta palautuskuitin loppusumma saadaan plussan puolelle.
c) En jaksa ikinä sovittaa tuotteita liikkeessä, joten ostan ison kasan tehden myyjän iloiseksi ja palaan seuraavana päivänä saman kasan kanssa takaisin. Kuitti on unohtunut kotiin ja laputkin olen ehtinyt jo repäistä irti. Marmatan myyjälle: ”Eivät ne olleetkaan sopivia, en jaksa nyt katsoa mitään tilalle, itse asiassa mulla on kauhea kiire just nyt. En halua rahoja lahjakortille, anna mielummin käteistä. Ai samalle maksuvälineelle. No ei mulla nyt ole sitä samaa korttia mukana. Miten vaikeeta tämäkin voi olla, ei näitä lukenut siinä kuitissa.” Eikö?
- Jos sydämesi pamppaili eniten a-vastauksille, voit onnitella itseäsi. Olet IHANA PÄIVÄNSÄDE, jollaisia me myyjät haluamme nähdä enemmän. Helpotat työtämme, saat meidät hyvälle tuulelle ja mikä parasta – annat meidän auttaa sinua. Olet siis todellinen A-luokan asiakas!
- Mikäli koit yhteenkuuluvuutta b-vastauksissa esiintyvän henkilön kanssa, kuulut asiakkaiden PERUSKASTIIN. Tämä tarkoittaa lähinnä sitä, ettet ole kovinkaan mieleenpainuva – et hyvässä etkä pahassa. Päätettäväksesi jää, onko se hyvä asia.
- Jos taas jouduit myöntämään, että c-vastaukset kuvaavat sinua parhaiten, taidat jo itsekin tietää olevasi melkoinen PAIN IN THE ASS. No, ainakin siitä on suunta vain ylöspäin!
Vaatemyyjän päivään kuuluu toki paljon muutakin kuin asiakkaiden kanssa oloa, mutta juuri asiakkaat ovat niitä, jotka usein tekevät päivistämme joko hyviä tai huonoja. Vaikket ole sitä ehkä aiemmin tullut ajatelleeksi, saatat omalla toiminnallasi vaikuttaa hyvinkin paljon siihen, miten jonkun tietyn myyjän työpäivä sujuu. Ikäviä asiakkaita osuu ilman muuta jokaisen kohdalle, mutta työn suolana ovat kuitenkin sellaiset asiakaskohtaamiset, joiden jälkeen myyjä tuntee tehneensä jotakin merkittävää. Vivi kirjoitti vuosi sitten tästä aiheesta mielettömän hyvän tekstin. Jos olet sitä mieltä, että vaatekaupan myyjät vaan ”hypistelee” ja ”puuhastelee”, niin lue tämä ja valmistaudu muuttamaan mielipidettäsi!
Löytyykö teiltä ihania tai kamalia kokemuksia asiakaspalvelutyöstä?
Bisous,
Kati
// Adorable, horrible customers. Which one are you? //