Tilannekatsaus opintoihin

Opiskelen Laurean ammattikorkeakoulussa (Hyvinkäällä) liiketaloutta, uudenlaisen projektioppimismallin mukaisesti. Opintoihin hakeutuminen noudatti minulla uskollisesti Bridget Jones-tyyliäni. Olin käynyt juttelemassa ammatinvalintapsykologin kanssa siitä, mitä käy muusikko-identiteetilleni, jos hakisin opiskelemaan jotain aivan uutta alaa. Tämä käynti oli minulle ratkaisevan tärkeä askel. Uskalsin sanoa ääneen, että haluaisin tehdä työkseni välillä jotain, mikä ei välttämättä liity musiikkiin. Niinpä eräänä syksyisenä iltapäivänä avasin yhteishaun sivuston. Vesi rummutti ikkunaan minkä kerkesi, olin kyllästynyt elämääni, halusin muutosta ja oli tunne, että olisi aika valloittaa uusi kaupunki Kuopion tilalle. Sen takia haun kohteeksi valikoitui pelkkiä Etelä-Suomen kouluja. 

IMG_20170614_215416_666.jpg

Olin päättänyt alan, jota halusin opiskella ja se olisi liiketalous. Tämä kun hyödyntäisi minua myös musiikin suhteen, jos joskus haluaisinkin tehdä töitä myös sillä alalla. Katsoin pääsykokeisiin tarvittavan materiaalin läpi, merkkasin pääsykokeet kalenteriin ja jatkoin elämääni. Tuli pääsykokeet, joihin en mennyt (oli niin paljon ylimääräistä härdelliä elämässä) ja ajattelin hakevani keväällä uudestaan. Sitten viikkojen jälkeen sain tiedon, että minut on hyväksytty opiskelemaan Hyvinkäälle liiketaloutta. Olin HIEMAN ihmeissäni ja soitin suorilta opintotoimistoon, että ”onkohan teillä nyt sattunut siellä jokin virhe”? Toimistontäti kuitenkin kertoi minulle mahdollisuudesta tulla valituksi aikaisemman koulumenestyksen/pelkkien todistusten kautta. 

Ja niin se vain oli, että minulle oli opintopaikka ilmestynyt ilman minkäänlaista stressiä! 😀 Kerrankin oli hyötyä siitä, etten ollut tajunnut lukea ihan kaikkia pieniä tekstejä hakulomakkeesta…. Mitäpä sitä elämälle ryppyilemään, otin paikan vastaan ja muutin Hyvinkäälle sen kummempia miettimättä. Täällä opiskelen nyt siis projektimallin mukaan, eli ilman varsinaisia tavallisia luento/tenttityylisiä kursseja. Projektit tehdään suoraan yhteistyökumppaniyritysten tarpeisiin ja opiskelut ovat hyvin käytännönläheisiä. Ja sehän käypi mulle oikein hyvin! 

Ja nyt minulla on siis menossa kaksi tällaista pelialan projektia, joista kerroinkin jo aiemmin. Opiskelut toivat mukanaan tutun soluasumisen (koska olen pihi) ja ihanan vapaat aikataulut. Toki koulussa törötän aina kun pitääkin, mutta aika hyvin kalenteria pystyy sumplimaan niin, että sitä omaakin aikaa jää myös keskellä viikkoa. Minulle tämä tarkoittaa seikkailuja Helsingissä. Lähijunalla hurruuttelee Helsinkiin 45min, joten siellä käyn viikottain vierailulla. Nyt kun opiskelen toista kertaa ammattikorkeakoulussa, niin onhan se vähän erilaista. Haalarihommat jätin suosiolla ensikertalaisille. Enää en jaksa rämpiä tehtävien perässä pitkin puistoja, vaan kiinnostuskiikarit on jo ladattu kohti työelämää. Hauskaahan silti saa opiskeluaikana pitää, vaikka haalareita ei omistaisikaan. 

Tänään minulla oli HOPS-keskustelu tuutor-opettajani kanssa. Suunnittelimme minun vaihtoon lähtemistä. Ja se on se minun hauskin osuuteni tässä opiskelussa. Kaikki on vielä haaveiden asteella, mutta jos asiat onnistuu, lähden vuoden päästä elämäni suurimmalle seikkailulle. 

IMG-20180218-WA0022.jpg

Onko sinulla kokemuksia vaihtovuodesta? 

Tänään mietin, että selviääkö tällainen sählä/tapaturma-altis ulkomailla hengissä, mutta aina ne asiat järjestyy, kuten kävi tuon minun koulupaikkanikin kanssa! Se mikä pelottaa eniten, vie sinua usein eteenpäin eniten. Täytyy siis uskaltaa! 

Aili 

 

 

Suhteet Oma elämä Matkat Opiskelu

Pelituottajan startti

Maanantaiaamuna discord sekä whatsApp

viestiä alkaa työntää. 

Olen projektin päällikkö, listat sekä doodle

aivot täynnä uusia termejä

Silti tiimimme poikien salaisissa unissa

pääsemme projektin loppuun.

Tunnen painetta, vastuuta, toivoa ja uskoa

kyllä se tästä loppuu..

20180917_171406 2.jpg

Se oli taas maanantai eli pelipäivä ja tuottajien kiireisin työpäivä! 

Tämä koulun projekti alkoi siitä, kun gamedesignerit pitchasivat ideansa ja me tuottajat saimme valita itsellemme kiinnostavimmat TOP 3 pelit. Lopullisen jaon tiimeihin tekivät projektin ohjaajat, meidän toiveidemme pohjalta. Itselläni kävi hyvä tuuri, että sain juuri sen pelin, jonka halusinkin. (Valinnan pelistä tein puhtaasti pelisuunnittelijan perusteella, ajattelin kysymystä, että tulisinko tämän ihmisen kanssa toimeen. 😀 ) Tilaisuudessa muut osasivat kysyä kaikenmaailman käyttöjärjestelmiin liittyviä kysymyksiä, kun minä samaan aikaan pohdin: ”millainen intuitio tästä ihmisestä mulle tulee”… 

Tässä pitchaus vaiheessa minulla ei ollut MITÄÄN käsitystä siitä, miten pelejä aletaan rakentaa ja mikä tuottajan rooli siinä matkassa tulee olemaan. Tuosta tiimien jaosta on kulunut kohta kaksi viikkoa, ja uskallan sanoa, että tiedän jo vähän asiasta. Tuottajan pestiin tarvitsee omata hyvät organisointi taidot sekä kiitettävät sosiaaliset taidot ilman ennakkoluuloja. Pelitiimini voisi jonkin analyysin mukaan sisältää paljon ”nörttejä”, mutta heihin tutustuessaan voin enemmänkin kutsua heitä oman alansa ammattilaisiksi. Puhuvathan he kyllä ihan omanlaistaan kieltä, mutta kun näkee läheltä, miten taitavia he ovat, niin WAU. Koodarit voisi hyvin olla uusi ”palomies” eli ala, jonka tekijöitä ihannoidaan. (Kyllä mä kaipaan ainakin itse useammin pelastajaa koneiden kuin tulipalojen kanssa). Heidän osaamistaan ei vain ole oikein osattu markkinoida niin, että ”tavallisestkin” ihmiset tietäisivät mitä he tekevät. Ehkä ongelmana on koko kieli, jota he käyttävät:

Vai ymmärrätkö sinä tästä jotain? 

” Tuli vastaan ongelma, unityn rigidbody ja mesh collider ei suostu toimimaan yhdessä ellei se mesh collider ole convex”.

”Convex rajoittaa colliderin kolmioiden määrän 255 eli ton pathway1testin tapauksessa se täyttää laaksot. Eli pelaaja putoaa pathwayn läpi jos patway ei ole convex”. 

Eipä mulla tuohon keskusteluun ollut juuri mitään sanottavaa. 😀  

Pelin rakentaminen alkaa core- extended- ja wish-listojen teolla. Jos et tiedä, mitä nämä ovat- ei se mitään. En minäkään tiennyt. Vapaasti selitettynä core sisältää vain ne mekaaniset asiat, jotka tekevät pelistä pelin. Extended-listaan lisätään ne ominaisuudet, joita halutaan peliin tulevan seuraavassa vaiheessa ja wish-listan asiat ovat niitä, jotka kruunaavat koko pelin, mutta jotka eivät ole vielä ajankohtaisia. 

Mun tuottaja core- extended-ja wish-lista on seuraavanlainen: 

Core sisältää kaikki uudet ohjelmat ja niiden käyttämisen: discord, trello, teams jne. Sekä perus sanaston hallinnan, ettei mun suu ole aina auki ihmetyksestä kaikissa tapaamisissa!! (eikä tarttis joka ilta roikkua googlessa) 

Extended sisältää tiedot rahoitusmalleista: miten sitä rahaa niistä peleistä saadaan, ja miten ihmisiä saadaan peleihin kiinnostumaan/koukuttumaan. 

Wish-listalla mennään jo aika kaukana unelmissa mm. täydellinen ja toimiva vaatekaappi tärkeisiin tapaamisiin tulevassa työpaikassani. 😀 

Hauskinta tässä on se, että opin joka päivä aivan älyttömästi uusia asioita. Ja jos saan joulukuussa pelitiimini esittelemään valmiin demopelin, korkkaan kuohuvat itselleni ja tiimilleni. (Ja luultavasti vielä kerran itselleni!)

IMG_6991.jpg

En ole vielä uskaltanut kysyä tiimiltäni siitä, mitä he ajattelivat, kun kuulivat saaneensa pelituottajakseen ensikertalaisen, peleistä mitään tietämättömän muusikonrentun. 😀 Itsetuntoani ajatellen, en ehkä ihan hetkeen asiasta edes tiedustele. Harjoitutan näissä tiimin yhteisissä tapaamisissa entisen ammattini (pianonsoiton opettajan) kikkaa: esitän asiantuntijaa, nyökyttelen ja esitän asiat kysymällä. Tällä taktiikalla olen selvinnyt tapaamisista hengissä. 

Mutta ei se kuulkaa auta, google on laitettava laulamaan, jos haluaa joskus saada nuo shamppanjat ilmaan! 

Tapaamisiin, Aili 

 

 

 

 

Työ ja raha Opiskelu Raha Työ