Budjetointi osa 2

Kuten otsikkokin kertoo, niin tästä aiheesta on jo yksi postaus, jolle tämä on jatkumoa. Kannattaa sekin lukasta läpi.

Mutta siis, asiaan. Ah, ihanaa! Rakastan tätä aihetta (kuten kaikkea rahaan liittyvää). En olisi kyllä muutama vuosi takaperin uskonut, että koskaan päästäisin moista suustani. Nykyään elämä ilman budjettia tuntuu samalta kuin lainehtisi avomerellä ilman pelastumisen toivoakaan. Okei, ehkä hieman liioittelua, but you got the point. Muutaman kuukauden kun sinnikkäästi jaksoin listata menot ja tulot (aina unohtaen jonkun menon), laskea tiliotteista paljon rahaa on mennyt minnekin (varoitan, alku saattaa järkyttää) ja vuodattaa muutamat epätoivon kyyneleet (en ikinä onnistu tässä!) niin vihdoin aloin hahmottamaan kokonaiskuvaa.

Oli silmiä avaavaa huomata, miten paljon rahaa kului ruokaan, kahviloihin, lastenvaatteisiin, maksumuistutusten muikkarimaksuihin(!), reissaamiseen, täysin turhiin heräteostoksiin  yms.

Silmiä avaavaa, ja shokeeraavaa. Olin ennen seurantaa laittanut ylös itselleni oman arvioni siitä, miten paljon kuhunkin kategoriaan menee rahaa, niin YLLÄTYS YLLÄTYS, yksikään niistä ei pitänyt paikkaansa! Olin jokaisen veikannut reippaasti alakanttiin. Pikkuhiljaa tietoisuus siitä, että minä itse olin ajanut itseni siihen tilanteeseen, alkoi uppoamaan kallooni.

Miten  budjetoida?

Aloitin vihkon ja kynän kanssa, mutta nykyään käytän exceliä. Kannattaa miettiä mikä tuntuu itselle luontevimmalta tavalta. Se tulee olla sellainen, joka on nopea ottaa esille tarvittaessa, jota voi selailla milloin haluaa ja johon voi aina tarvittaessa tukeutua. Itse vietän koulun takia niin paljon aikaa koneella, että minulle excel on tässä vaiheessa luontevin.

Tässä taas listattuna tärkeimmät kohdat:

  1. Listaa allekkain kaikki kiinteät menosi. Tarkoitan niillä niitä pakollisia menoja, joita ilman et pärjäisi. Niihin kuuluu esimerkiksi vuokra, asuntolainan lyhennys, vastike, ruoka, puhelinlasku, sähkö, vesi, kotivakuutus ja lapsen iltapäiväkerho. Toki voi olla muutakin tästä listasta puuttuvaa, mutta tarkoitus on kirjata ainoastaan pakolliset menot.
  2. Listaa tämän jälkeen satunnaiset pakolliset menot. Esimerkkinä terveys ja lääkkeet, autovero, bensa, harrastukset, vaatteet, koulutukset/kurssit/opiskelu.
  3. Jätä pieni väli, ja listaa sen jälkeen kaikki ne menot, joita ilman pärjäisit jos tosi olisi kyseessä. Tämä lista perustuu nimenomaan haluun, ei tarpeeseen. Esimerkkinä kahvilat ja ravintolat, vaatteet muuhun kuin oikeasti pakottavaan tarpeeseen, ylimääräiset kengät ja laukut, sisustustavara, ylimääräiset harrastusvälineet, herkut, suoratoistopalvelut, lehtitilaukset sekä kirjat.
  4. Onnittele itseäsi. Olet ottanut ison askeleen vastuullisempaan elämään.

Hienoa. Nyt kun olet jokaiselle riville laittanut oman kohteen, niin nyt aloita täyttö. Älä täytä rivejä niillä summilla, jotka sinulla on kyseisiin osa-alueisiin kulunut seurantakuukausien aikana! Tarkoitus on nyt suunnitella ja miettiä, että mikä on se summa jonka voit kyseiseen kohteeseen käyttää kuukaudessa, ilman, että se tekee arjestasi ahdistavampaa.

Minkä verran arvelet, että voit laittaa ruokaan kuukaudessa rahaa, jotta saat tarpeelliset ruoka-aineet? Voisitko saavuttaa saman onnellisuuden tason laittamalla ravintoloihin 50€, sen tavallisen 250€:n sijaan? Minkä verran annat itsellesi luvan käyttää vaatteisiin kuukaudessa? Mieti, perustuuko se summa tarpeeseen vai haluun.

Tähän kuluu aikaa ja vaivaa, mutta kun rungon on kerran saanut tehtyä, on tunne niin helpottava, että kaikki on ollut sen arvoista. Muista kuitenkin, että sinulla on kaikki valta muokata budjettia sinulle sopivammaksi, ja luvut siinä eivät ole kiveen hakattuja. Jos tuntuu, että suunniteltu 400€/kk ruokaan ei riitä, niin kokeile nostaa sitä esim. viidelläkymmenellä eurolla. Muista kuitenkin katsoa, että menot ei ylitä tuloja, vaan tasapaino säilyy.

Kommentit (0)
Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *