Oppimistehtävä #1a

Tehtävänanto: Jos olet käyttänyt aiemmin sosiaalisen median sovelluksia tai ympäristöjä, kirjoita sinulle tutuimmasta sosiaalisen median sovelluksesta tai ympäristöstä. Tutustu lisäksi yhteen sinulle entuudestaan tuntemattomaan sovellukseen tai ympäristöön ja kirjoita blogissasi tai kerro vlogissasi sen mahdollisuuksista omalla alallasi.

Käytän melko aktiivisesti monia sosiaalisen median palveluja. Eniten Instagramia ja Snapchattia.

Valitsin siis tutkinnan alle itselleni tutuimman Instagramin. Olen ollut Instagramin käyttäjänä jo 9 vuotta. Käytän aktiivisesti sovellusta ja päivässä taitaakin kulua noin tunti pelkästään sitä selailemalla. Uppoudun helposti Instagramin syövereihin. Instagramissa on Snapchatin kaltainen mystory osio, johon voi päivittää kuvia tai videoita. Ne säilyvät story- osiossa 24h, jonka jälkeen kuvat ja videot arkistoituvat. Itse kuvia päivittelen melko harvakseen, ehkä noin kuukauden välein. Pienellä vaivalla kuitenkin omasta tilistään saa houkuttelevan näköisen, panostamalla kuvien yhtenäisyyteen ja laatuun. Instagramin avulla on helppo seurata ystävien ja tuttujen tekemisiä, sekä hakea inspiraatiota arjen asioihin.

Twitterin valitsin toiseksi sovellukseksi, koska se on minulle täysin tuntematon sovellus ja halusin tutustua siihen enemmän. En ole koskaan ennen käyttänyt sovellusta. Suomessa Twitter ei ole niin suosittu kuin ulkomailla esimerkiksi Yhdysvalloissa. Oman ennakkoluuloni ja käsitykseni mukaan twitteriä käyttää vain politikot, julkkikset ja kantaaottavat henkilöt, jotka haluavat olla osallisena polttaviin puheenaiheisiin. Suomalaisissa tv-formaateissa kannustetaan ottamaan kantaa ohjelman kulkuun ja live-tapahtumiin juuri Twitterin kautta.

Huomasin, että Twitterissä ”tviitit”eli postaukset on rajoitettu 280 merkkimäärään, jonka takia tviitit ovat varsin lyhyitä ja ytimekkäitä. Koska tviitit leviävät hyvin nopeasti ympäri maailmaa, saavat ne näkyvyyttä ja päätyvät monen ihmisen luettavaksi.

Liiketalouden opiskelijana sosiaalisen median sovellukset ovat nykypäivänä ehdottomat. Suurin markkinointi ja näkyvyys tapahtuu mm. Instagramin ja  Facebookin kautta.  Swaippaamalla sponsoroitua postausta käyttäjä saa lisätietoa mainostajasta, sekä helposti mainostajan kotisivuille, jolloin ostaminen on helpompaa.

tyo-ja-raha uutiset-ja-yhteiskunta