Oppimistehtävä #1c

Tehtävänanto: Hae esimerkkejä yritysten, organisaatioiden tai järjestöjen sivuilta valitsemiesi sosiaalisen median sovellusten tai ympäristöjen käytöstä. Kirjoita blogiisi tai kerro vlogissasi, miten yritykset, organisaatiot tai järjestöt käyttävät valitsemiasi sovelluksia tai ympäristöjä ja miten valitsemiesi ympäristöjen käyttö eroaa toisistaan. Valitse vähintään kolme saman alan tai lähes saman alan yritystä, organisaatiota tai järjestöä, joiden käyttötapoja vertailet. Blogissa/vlogissa ei tarvitse mainita valittujen yritysten, organisaatioiden tai järjestöjen nimiä.

Olen tulevaisuuden tradenomi, joten omalla alallani sosiaalisen median käyttö on tärkeää ja hyödyllistä erityisesti myynnissä ja markkinoinnissa.

Nykypäivänä monella organisaatiolla on jokin sosiaalisen median kanava. Suurin osa sovelluksista ovat ilmaisia ja tili on helppo luoda. Ei kuitenkaan riitä, että perustaa tilin ja näkyvyyttä tulee automaattisesti lisää. Tilin eteen tulee nähdä vaivaa ja tehdä niistä yrityksen näköiset ja asiakkaille houkuttelevan näköiset. Hyvässä tilissä on mietitty yrityksen kohderyhmää, kenelle halutaan markkinointi suunnata.

Entisessä työpaikassani käytin paljon Instagramia hyödykseni mm. suunnittelutyössä. Seurasin vaikuttajia, joiden sisältö koostui sisustuksesta ja lifestylesta. Päivittelin itse entisen työpaikan Instagram sivuja. Storyn avulla on helppo päivitellä yrityksen kuulumisia ja ajankohtaista tietoa asiakkaille. Lisäksi vastailin asiakaskysymyksiin Instagram direct messagen kautta, jota asiakkaat käyttvät ahkerasti.

Varsinkin Instagramissa ja Youtubessa on hyvin yleistä yrityksen ja vaikuttajan yhteistyöt. Vaikuttajamarkkinoinnissa jokin yritys ja vaikuttaja tekevät kaupallista yhteistyötä, jossa tavoitteena on, että yritys saa mainostuksella lisää myyntiä, sekä brändin näkyvyyttä. Kaupallinen yhteistyö syntyy, kun yritys ja vaikuttaja tekevät sopimuksen yrityksen tuotteita koskevasta sisällöntuotannosta. https://www.kkv.fi/ratkaisut-ja-julkaisut/julkaisut/kuluttaja-asiamiehen-linjaukset/aihekohtaiset/vaikuttajamarkkinointi-sosiaalisessa-mediassa/.

Vaikuttajamarkkinointi on tulevaisuuden tapa mainostaa ja monesti yritys saakin tällä tavoin itselleen helposti näkyvyyttä.
Monet yritykset käyttävät itsellään brändilähettiläitä. Brändilähettiläs on yleensä yrityksen ulkopuolinen henkilö, joka puolesta puhuu yrityksen tuotteita. Brändilähettiläät voidaan jakaa kahteen ryhmään: maksettuihin brändilähettiläisiin ja yrityksen omaan asiakaskuntaan kuuluviin lähettiläisiin. Maksettu brändilähettiläs saa tehdystä yhteistyöstä palkkaa ja hänen kanssaan on solmittu selkeä sopimus. https://www.indieplace.fi/brandilahettilaat/.

Facebook ja Instagram ovat omalla alallani varmasti käytetyimmät sosiaaliset mediat. Facebookia pystyy hyödyntämään monella eri tapaa. Pelkkien tekstijulkaisuden lisäksi julkaisemalla kuvia ja videoita antaa kuvan yrityksestä. Lisäksi monet yritykset käyttävät Facebookia markkinoinnissa ja maninostuksessa hyödykseen. Tapahtumien järjestäminen ja niistä tiedoittaminen on helppoa Facebookin avulla. Lisäksi muunmuassa arvontojen tekeminen saa ihmiset jakamaan julkaisuja, joka luo yritykselle näkyvyyttä.

Monet yritykset käyttävät sosiaalisen median sovelluksia niiden helppokäyttöisyyden ja edullisuuden vuoksi. Sosiaalisen median avulla ihmisiä pystyy tavoittamaan helposti. Myynti ja markkinointi alalla, sosiaalisessa mediassa näkyminen on ehdottoman tärkeää nykyään.

tyo-ja-raha tyo

Oppimistehtävä #1b

Tehtävänanto: Hae esimerkkejä yritysten, organisaatioiden tai järjestöjen sivuilta valitsemiesi sosiaalisen median sovellusten tai ympäristöjen käytöstä. Kirjoita blogiisi tai kerro vlogissasi, miten yritykset, organisaatiot tai järjestöt käyttävät valitsemiasi sovelluksia tai ympäristöjä ja miten valitsemiesi ympäristöjen käyttö eroaa toisistaan. Valitse vähintään kolme saman alan tai lähes saman alan yritystä, organisaatiota tai järjestöä, joiden käyttötapoja vertailet. Blogissa/vlogissa ei tarvitse mainita valittujen yritysten, organisaatioiden tai järjestöjen nimiä.

 

Fitness24seven
Yritys on pohjoismaalainen kuntosaliketju. Ketjuun kuuluu yli 230 kuntosalia Suomessa, Ruotsissa, Norjassa, Puolassa, sekä Kolumbiassa ja Thaimaassa. Ketjuun kuuluu kuntosaliharjoittelun lisäksi ryhmäliikuntatunteja ja Personal Trainer palveluja. Kohderyhmä on fitness24sevenissä varmasti laajin. Salilla treenaa nuorista ihan vaariin ja lisäksi salilla kävijöiden taso on myös laidasta laitaan. Salilla käy aloittelijoita, mutta myös ammatti harrastajia. Yrityksen valttikortti on sen jäsenyyshinta, joka on 19.90€ kuukaudessa, sekä lisäksi nimensä mukaisesti salit ovat auki ympärivuorokauden. Fitness24sevenillä on Instagram tili Fitness24sevenfinland. Seuraajia tilillä on 6500. Tilille julkaistaan kuvia noin 3 päivän välein, joten tili on aktiivinen. Kuvat tilillä ovat ammattimaisia ja yhteensopivia. Kuvista saa kuvan millaisia salit ovat ja seuraajille jää varmasti positiivinen ja hyvän meiningin kuva tilistä. Julkaisut sisältävät seuraajilleen treenivinkkejä ja ajankohtaista infoa. Julkaisuja selatessa saa yrityksestä kuvan ,että he pyrkivät terveelliseen treenaamiseen. Fitness24sevenillä on myös oma mobiilisovellus, jonka avulla jäsenet voivat vara aikoja ryhmäliikuntatunneille, sekä seurata omaa aktivisuuttaan. Olen itse fitness24sevenin jäsen ollut jo monta vuotta.

Sali82
Sali82 mainostaa itseään perinteiseksi kuntosaliksi, joka toimii jokaiselle. Sali on perustettu vuonna 1982 ja toimii Turussa. Yritys mainostaa omilla nettisivuillaan vallitsevan salilla rento ilmapiiri, jonne aloittelijankin on helppo tulla. Yritys tarjoaakin aloittelijoilleen veloituksettoman ohjatun starttitreenin. Tarjolla on saliharjoituksen lisäksi mm. ravinto-ohjelma palveluja. Sali82 on myös fitness24sevenin tapaan 24/7 auki kulunvalvonta-avaimella. Salin jäsenhinta on 35€ kuukaudessa. Yrityksellä on oma Instagram tili sali82fi, jolla seuraajia 560. Vaikka määrä kuulostaakin vähäiseltä, voi seuraaja määrää verrata fitness24sevenin tiliin, joka on kuitenkin koko maanlaajuinen. Instagram tili koostuu myös ajankohtaisesta infosta ja oheistuotteiden mainostamisesta. Tiliä päivitellään noin. 5 päivän välein. Insta storya he käyttävät myös melko ahkeraan. Yrityksellä ei ole omaa mobiilisovellusta, mutta en usko että he tarvitsisivatkaan.

Mentor
Mentor kuntosaleja on kaksi Turun seudulla. Mentor tarjoaa laajalti niin kuntosali-, hoito-, ja kuntotestaus palveluja. Näistä kolmesta salista Mentor on hintavin. Sen kuukausi maksu on 65€. Omasta mielestäni kohderyhmä salilla on ammattiharrastajat ja jo pitkään harrastaneet. Yrityksellä on Instargram tili mentorturku, jossa seurajia 1200. Seuraaja määrä on jo aika kiva, kun saleja on vain kaksi. Tiliä selatessa tulee itselle mieleen laadukas kuntosali, joka tarjoaa ammattimaista ohjausta jäsenilleen. Tilin sisältö on suurimmaksi osaksi ajankohtaisia tiedotteita, hyvän fiiliksen jakamista ja palveluiden mainostamista.

Yleisenä kaikista salien Instagram tileistä: kaikki kolme tiliä ovat vain suomenkielisiä. Seuraajamäärät ja näkyvyys saattaisi lisääntyä entisestään, jos tilillä kuviin lisätty tekti olisi myös englanniksi. Kaikkien salien Instagram tilillään on suoralinkki heidän kotisivuilleen. Kaikkien kolmen salien toiminta tilillä on melko samantyyppistä.

tyo-ja-raha liikunta