Oppimistehtävä #1c
Tehtävänanto: Hae esimerkkejä yritysten, organisaatioiden tai järjestöjen sivuilta valitsemiesi sosiaalisen median sovellusten tai ympäristöjen käytöstä. Kirjoita blogiisi tai kerro vlogissasi, miten yritykset, organisaatiot tai järjestöt käyttävät valitsemiasi sovelluksia tai ympäristöjä ja miten valitsemiesi ympäristöjen käyttö eroaa toisistaan. Valitse vähintään kolme saman alan tai lähes saman alan yritystä, organisaatiota tai järjestöä, joiden käyttötapoja vertailet. Blogissa/vlogissa ei tarvitse mainita valittujen yritysten, organisaatioiden tai järjestöjen nimiä.
Olen tulevaisuuden tradenomi, joten omalla alallani sosiaalisen median käyttö on tärkeää ja hyödyllistä erityisesti myynnissä ja markkinoinnissa.
Nykypäivänä monella organisaatiolla on jokin sosiaalisen median kanava. Suurin osa sovelluksista ovat ilmaisia ja tili on helppo luoda. Ei kuitenkaan riitä, että perustaa tilin ja näkyvyyttä tulee automaattisesti lisää. Tilin eteen tulee nähdä vaivaa ja tehdä niistä yrityksen näköiset ja asiakkaille houkuttelevan näköiset. Hyvässä tilissä on mietitty yrityksen kohderyhmää, kenelle halutaan markkinointi suunnata.
Entisessä työpaikassani käytin paljon Instagramia hyödykseni mm. suunnittelutyössä. Seurasin vaikuttajia, joiden sisältö koostui sisustuksesta ja lifestylesta. Päivittelin itse entisen työpaikan Instagram sivuja. Storyn avulla on helppo päivitellä yrityksen kuulumisia ja ajankohtaista tietoa asiakkaille. Lisäksi vastailin asiakaskysymyksiin Instagram direct messagen kautta, jota asiakkaat käyttvät ahkerasti.
Varsinkin Instagramissa ja Youtubessa on hyvin yleistä yrityksen ja vaikuttajan yhteistyöt. Vaikuttajamarkkinoinnissa jokin yritys ja vaikuttaja tekevät kaupallista yhteistyötä, jossa tavoitteena on, että yritys saa mainostuksella lisää myyntiä, sekä brändin näkyvyyttä. Kaupallinen yhteistyö syntyy, kun yritys ja vaikuttaja tekevät sopimuksen yrityksen tuotteita koskevasta sisällöntuotannosta. https://www.kkv.fi/ratkaisut-ja-julkaisut/julkaisut/kuluttaja-asiamiehen-linjaukset/aihekohtaiset/vaikuttajamarkkinointi-sosiaalisessa-mediassa/.
Vaikuttajamarkkinointi on tulevaisuuden tapa mainostaa ja monesti yritys saakin tällä tavoin itselleen helposti näkyvyyttä.
Monet yritykset käyttävät itsellään brändilähettiläitä. Brändilähettiläs on yleensä yrityksen ulkopuolinen henkilö, joka puolesta puhuu yrityksen tuotteita. Brändilähettiläät voidaan jakaa kahteen ryhmään: maksettuihin brändilähettiläisiin ja yrityksen omaan asiakaskuntaan kuuluviin lähettiläisiin. Maksettu brändilähettiläs saa tehdystä yhteistyöstä palkkaa ja hänen kanssaan on solmittu selkeä sopimus. https://www.indieplace.fi/brandilahettilaat/.
Facebook ja Instagram ovat omalla alallani varmasti käytetyimmät sosiaaliset mediat. Facebookia pystyy hyödyntämään monella eri tapaa. Pelkkien tekstijulkaisuden lisäksi julkaisemalla kuvia ja videoita antaa kuvan yrityksestä. Lisäksi monet yritykset käyttävät Facebookia markkinoinnissa ja maninostuksessa hyödykseen. Tapahtumien järjestäminen ja niistä tiedoittaminen on helppoa Facebookin avulla. Lisäksi muunmuassa arvontojen tekeminen saa ihmiset jakamaan julkaisuja, joka luo yritykselle näkyvyyttä.
Monet yritykset käyttävät sosiaalisen median sovelluksia niiden helppokäyttöisyyden ja edullisuuden vuoksi. Sosiaalisen median avulla ihmisiä pystyy tavoittamaan helposti. Myynti ja markkinointi alalla, sosiaalisessa mediassa näkyminen on ehdottoman tärkeää nykyään.