monta on ihmeellistä asiaa

WP_20141204_010.jpg

Näin mä sen yksinkertaisimmillaan selitin miehelle, kun hän ihmetteli valmistumisen jälkeistä stressiä ja ahdistusta:

Ku mä oon tällänen runotyttö ni nyt ku on lakki ja se on muka niin hieno juttu ni nyt pohdin elämää ja sitä vapautta ja et mitä nyt tästä eteenpäin – et ku tässä tää elämä nyt o.

Mies naurahti, ja niin kyllä mäkin. Ensin odotetaan ja odotetaan sitä jotain tapahtuvaksi, ja sitten kun se tapahtuu, ihmetellään ja ahdistutaan.

Oikeastaan toistaiseksi elämä jatkuu samalla tavalla, kuin mitä ennen valmistumistakin. Käyn töissä. Se on kyllä ehdottomasti hyvä juttu, että oon suoraan valmistuttuani alan töissä ja mulla on ainakin vuodeksi vakituinen paikka. Siitä voi olla ylpeä.

Mutta..

Silti.

Tällä hetkellä tuntuu siltä, että oon siinä kohdassa, jota oon odottanut aina. On käyty kouluja ja saatu ylioppilaspaperit ja ammatti ja nyt ois aika sit jotenkin olla valmis, mutta ennen kaikkea tehdä lisää: tehdä töitä, ylentyä töissä, opiskella korkeemmalle ja korkeemmalle. Kävellä aikuisen rappusia pitkin iso harppaus kerrallaan, kunnes pääsee ylimpään kerrokseen, sinne, missä kaikki muutkin on. Tai ainakin ne, jotka haluu D-vitaminiia, koska kellarikerrokseen ei kauheesti paista.

Uuvuttaa. Hirveesti on tapahtunut, hirveesti oon oppinut ja kakskyt vuotta elämää on vaan jotenkin mennyt eteenpäin ja mä oon räpiköinyt perässä, hämilläni kaikesta tästä maailmasta, mitä on ja tapahtuu mun ympärillä. Paljon ihania, kauniita asioita ja sitten niitä kauheitakin.

Oikeesti, mitä nyt haluan, on se paljon hehkutettu vapaus. Mä aion hengähtää hetken, elää hyvää elämää ja tehdä vähän töitä, silleen, että mulle jää paljon aikaa olla runotyttö ja hyppiä lumessa, syksyn lehdissä ja vaikka pomppulinnassa. 

Haluun unelmoida ja itkeä, nauraa ja kauhistella, suunnitella elämää ja ennen kaikkea elää sitä, myös maanantaisin ja huonoina päivinä. Arkena että juhlana.

Se on oikeesti hyvin jännä. Eiks teistäki?

WP_20141204_009.jpg

Jännää oli myös ylioppilaskuvaukset.

 

Suhteet Oma elämä Ajattelin tänään Syvällistä

Ajatuksia kaksoistutkinnosta ja valmistumisesta

DSC02117.JPG

Stressaantunut, mutta helpottunut tyttö bongattu tänään kaupungilla. Pää kolmantena jalkana asioita hoitaen. Ette usko sitä helpotuksen määrää, kun sain fazerkahvilan hiljaisimman ja syrjäisimmän nurkan. Hetki piti hengähtää, ottaa ilmaa sisään. En vaan jaksa uskoa sitä, kaksoistutkinnosta valmistumista. Tänään kun palautin avaimet opettajalle, kysyin, että valmistunko varmasti. Opettaja kertoi allekirjoittaneensa todistuksen, joten kai semmoinen on sitten ylihuomenna tulossa.

Sitten kun se paperi on kädessä, aion tuulettaa ja kovaa. Ja sitten toisaalta: melkein jokainen on valmistunut jostain koulusta. Onko se niin hieno juttu? Mä vaan vähän tossa opiskelin ja nyt saan lakin ja kaks tutkintoa.. Silti se tuntuu saavutukselta, urakalta. Sellaiselta saavutukselta, josta on hyötyäkin. Mä arvostan mun ammattia ja se tuntuu yhä sellaiselta, jollaisella haluan työskennellä kenties loppuikäni.

Lukiosta kai tarttui jotain tietoa päähän. Tai sitten ei. Matematiikasta jäi päähän se, että en minä siinä niin huono olekaan, ja fysiikasta pelottava opettaja, jolta teki mieli piiloutua penkin alle (kuten kurssisuorituksenikin teki). Sitten siellä oli kursseja, oppitunteja ja opettajia, joista jäi käteen muutakin kuin merkintä paperiin. Jäi hyvä mieli, sellainen, että mä pärjään. Sain kannustusta ja itsevarmuutta. 

WP_20131104_001 (1).jpg

Erityisesti kaksi opettajaa, yksi molemmista kouluista jäi sydämeen. Kiitos teille.

Koulusta sain myös kavereita ja muutaman ystävän. Sitten oli heitä, jotka olivat yhteydessä ainoastaan tarviessaan jotakin. Toivottavasti tiedoistani oli teille hyötyä – tulevaisuudessa tosin tulette huomaamaan, että olisi kannattanut ehkä etsiä tieto itse.

Niin, eikä se oppiminen tähän loppunut. Se vasta alkaa.

WP_20141203_007.jpg

Hopeiset glitterkorkkarit, joilla on mahdoton kävellä, odottavat vuoroaan astella lavalle.
Mun silmät tosin loistaa varmasti kirkkaammin.

 

 

Suhteet Oma elämä Opiskelu Ajattelin tänään